5130
Sök

Byta till b230ftt i volvo 740 -88

3 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tja är ny här så rätta mig om ja postat fel. Tänker lägga i en b230 ftt ifrån en 940 i min gamla 740 från 88 och har lite undrar lite.
Hur mycket måste man byta? är det samma elsystem så det bara är att byta boxar?
kommer det bli problem att regga den med denna motor? kommer jag kunna använda spridarna ifrån turbomotorn eller måste jag göra något åt dom också? 
Jag är nybörjare gällande turbo motorer så vill ha så mycke tips som möjligt

och så viktigaste frågan vad ska jag satsa på ltt eller ftt?
Senast redigerat av andreas_husse (23 oktober 2014)

Forummoderator
26 547 Inlägg
23 oktober 2014
#2
Är din 740 en en 88A eller en 88B?

LTT och FTT är i stort sett samma motor, bortsett från annan tryckklocka.
Dock skiljer det lite invändigt beroende på vad det är för årsmodell på 940:in.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
24 oktober 2014
Trådstartare
#3
Hur vet jag om det är en 88 a eller b? så det kvittar egentligen i om jag får tag i en ltt eller ftt att plocka motorn ur?

Forummoderator
26 547 Inlägg
24 oktober 2014
#4
andreas_husse skrev:
Hur vet jag om det är en 88 a eller b? så det kvittar egentligen i om jag får tag i en ltt eller ftt att plocka motorn ur?

1. Läs på om när bilen är tillverkad. Finns trådar om ämnet.
2. Som sagt, handlar lite om årtalen, men rent generellt är det ingen större skillnad nej.

Edit: Byt till en ltt-motor, byt ut tryckklockan och vips har du en ftt. I stort sett.
Senast redigerat av Mack (24 oktober 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 283 Inlägg
24 oktober 2014
#5
88b är egentligen en 89:a men som registerats som årsmodell 88 pga av skatteförmån. Mao tillverkade 06-12 1988
Dessa hade andra fälgkapslar(plast ist för dom klassiska i rostfritt) och 15" ist för 14" plåtfälgar
Finns massor med andra små skillnader med. En sak som är enkelt och se det på om man är på plats är dörrsidorna fram. 88b har modellen som man skjuter på från sidan medans 88a har gamla modellen som man trycker på.


1 362 Inlägg
24 oktober 2014
#6
borde vell vara absolut enklast att regga med en ltt? men kanske inte är så problematiskt med en ftt heller smile?


3 Inlägg
24 oktober 2014
Trådstartare
#7
kollade idag och det är en 88a blev det mycke krångligare pga det?

313 Inlägg
25 oktober 2014
#8
Japp. du fårr byta hela motorhärvan+ box'
Gilliar dock 88A. -------------Skönt med de krassa katreglerna men drygt att behöva ha skiten.
Senast redigerat av Shotgun-Vix (25 oktober 2014)

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
25 oktober 2014
#9
Tar inte så lång tid att flytta över allt tog 10 dagar och då svetsade jag rost i tre utav dom:D. Bara att märka upp alla kablarna och köra:). Inga problem att regga med en ftt



Sök