Backsensorer är likt andra hjälpmedel ett stort problem när de inte funkar, det är något folk inte tänker på förrän det är för sent. Mindre föremål som stolpar etc behöver inte nödvändigtvis upptäckas av sensorn, men många verkar tro att sensorn är ett alternativ och inte komplement till att titta bakåt när man backar. Kanske är en kamera bättre, kanske sämre eftersom risken fortfarande finns att du inte ser den där smala svarta stolpen. Dessutom vet jag inte hur vid vinkel som kameran visar, om risken finns att man missar något av den anledningen.
En annan sak man kan diskutera är den feedback föraren får. De flesta sensorer ger ju bara ljud, men tex Volvo visar (om man har GPS) exakt hur nära saker är varje sensor vilket är rätt praktiskt. Problemet återigen är att ju mer exakt information du får desto större är risken att du litar blint på den.
För övrigt: Som standard brukar det ju bara vara sensorer bak, vilket jag tycker är helt fel. Bak har jag i regel bra koll med backspeglarna. Fram är däremot värre, speciellt med motorhuvar som du inte ser änden på (dvs majoriteten av moderna bilar). En sensor som berättade hur nära jag var med höger framkant på bilen vore också uppskattat, iaf i början med en ny bil.