Behöver hjälp med bilköp!

Hajpad
2 november 2014 · 26 Inlägg

Jag har alltid varit intresserad av bilar men aldrig haft ekonomin till att göra det jag vill. Nu har jag ordnat den ekonomiska situationen "typ". Jag har en bruksbil men är också ute efter en sommarbil men har en väldig beslutsångest om vad som passar bäst för mig.
Riktlinjerna för bilen jag är ute efter är att den ska se bra/rå/häftig ut, 370-500hk nånstans där omkring, driftsäker, RWD/AWD och besiktningsbar.

Jag har vart inne på Supra, 200sx ,Audi, Subaru, Evo...u name it.
Tänkte nyss om BMW M3 E46 skulle vara nått och sedan fixa typ ESS VT2-550 kompressorkit. Fast sedan kom jag ju på att det inte går att besikta med kittet på...måste man ta bort de inför varje besiktning?! Nu känner jag mig helt vilse igen om vilken bil jag vill ha. Budgeten är runt 100-220k +- några tusenlappar. Hjälp snälla!

baltis
3 november 2014 · 1 948 Inlägg

Du vet det säkert redan men skadar inte att säga det igen;
Det kostar mer pengar att hålla igång en bil med 400hk än en bil med 150hk... istort sett varje pinal på bilen både slits betydligt fortare samt är dyrare att byta ut.

-Subaru och Evo tycker jag du ska stryka direkt, 200hk+/L är aldrig direkt driftsäkert smile
-Supra är ju bevisat driftsäkert när det handlar om det effektuttaget och dom står sig ju även bra i värde.
-Audi vet jag inte vad för bil du kan tänkas tänka på... en rs4 kanske? Inge vidare rolig bil... understyr mest smile
-M3 e46 är relativt mycket bil för pengarna, dom börjar nog även närma sig sin "lägsta nivå" på pris också... dessvärre brukar det ju även bli så då att man får renovera istället för att amorta... så kolla upp historiken och slitagedelar samt att bakvagnsinfästningarna är förstärkta (finns trådar att läsa om detta)

Har haft min m3a i många år nu och kört relativt hårt med den, och dom håller riktigt bra om man ser efter dom.
Sen kan man diskutera om dom inte skulle må bra av 100hk extra då bilen är så pass välbalanserad så känns originalhästarna väldigt lättkontrollerade... ett kompressorkit är så klart en lösning på detta men det kostar ju en hel del och räkna inte med att få tillbaka dom pengarna i framtiden. Besiktning behöver du inte vara så orolig för heller...

Hade jag fått göra om mitt bilköp (när jag köpte m3an) igen så hade jag läääänge sneglat på en supra men till slut köpt en m3a ändå smile Är du inte ute efter att köra bana så finns ju dessutom m3an som cab...

Hajpad
7 november 2014 · 26 Inlägg

Okej tack för svaret! smile Ska vara noga på att kolla historik, slitagedelar och bakvagnsinfästningarna ska vara förstärkta. Lutar nog åt bmw m3 smile Men du menar väl att jag inte behöver oroa mig för besiktning UTAN kompressorkit ??

zemet
7 november 2014 · 4 045 Inlägg

Bara för att göra dig vilse igen så slänger jag in denna:
http://www.blocket.se/jonkoping/Chevrol … 15&w=3

Aningen över budget men lär ju gå att hitta några tusen billigare.
Du har ju inte sagt något om att bilen måste vara bra på bana eller liknande och jag personligen tycker att denna bilen ser bra mycket råare ut än en M3a. Den låter jävligt brutalt också med den stora motorn:)
Så om du är ute efter en blickfångare så tycker jag camaron är något att fundera över.
Den lär ju vara relativt driftsäker också tänker jag.

Skall du istället köra bana osv så är camaron nog ingen bil jag skulle rekommendera.

Av dom bilarna du nämnt så är det ju inte många av dom som har 370 hk original så då är det ju bara trimmade exemplar kvar och det brukar ju inte betyda bättre driftsäkerhet direkt.

Om det bara skall vara en sommarbil och du har en bruksbil så kanske det inte är så viktigt med driftsäkerhet?

Senast redigerat av zemet (7 november 2014)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hajpad
10 november 2014 · 26 Inlägg

Ja du lyckades zemet!

Nu blev jag mer vilsen än innan.

Nja blir nog bara åkning på bana någon gång för att testa men inte regelbundet. Det ska vara en gatubil. Driftsäkerheten är ganska viktig då jag nu för tillfället inte har garage eller verktyg för att meka själv. Jag har tillgång till garage men inte så mycket så jag kan ha den stående över veckor å meka mycket så att säg.

näe original är de inte många av bilarna som har 370hk men tänkte väl på audi rs4/rs6 men dom känns så stora å klumpiga..och M5:orna är för dyra om man vill han något som duger.  Den där camaron är riktigt fet men m3:an är ju inte lika stor om man vill busa lite.

Funderade på om man köpte en M3:a och nöjjer sig med 342hk...och sedan lägger mer pengar på saker runt om istället. så som ljud/styling/coils å så. fan jag är jäkligt kluven.

IROC-Z4EVER
10 november 2014 · 72 Inlägg

Tycker du skall satsa på en Corvette, rostar inte och är otroligt driftsäkra fast mitt hjärta klappar alltid lite extra för en Camaro...roll

zemet
10 november 2014 · 4 045 Inlägg

Hajpad skrev:
Ja du lyckades zemet!

Nu blev jag mer vilsen än innan.

Nja blir nog bara åkning på bana någon gång för att testa men inte regelbundet. Det ska vara en gatubil. Driftsäkerheten är ganska viktig då jag nu för tillfället inte har garage eller verktyg för att meka själv. Jag har tillgång till garage men inte så mycket så jag kan ha den stående över veckor å meka mycket så att säg.

näe original är de inte många av bilarna som har 370hk men tänkte väl på audi rs4/rs6 men dom känns så stora å klumpiga..och M5:orna är för dyra om man vill han något som duger.  Den där camaron är riktigt fet men m3:an är ju inte lika stor om man vill busa lite.

Funderade på om man köpte en M3:a och nöjjer sig med 342hk...och sedan lägger mer pengar på saker runt om istället. så som ljud/styling/coils å så. fan jag är jäkligt kluven.

Med den bilen jag länkade så får du ju driftsäkerhet osv, Det är ju svårt att få tillbaka några pengar om man köper styling eller monterar coils på en bil om man sedan säljer den. Kan ju vara värt att ha i åtanke.

Köper du camaron så behöver du inte heller lägga pengar på styling eller ljud.

Jag gillar också mer corvette egentligen men dom är ju ganska mycket dyrare om man skall ha något som är ungefär lika gammalt.

Det är ju inte som att camaron är en lastbil så jag tror inte att storleken på den skulle hindra dig från att busa. Storleken och priset på däcken kanske hindrar dig dock, det är ju inte som att man slänger på plåtfälgarna med gamla vinterdäck och burnar direkt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
KennethL
10 november 2014 · 412 Inlägg

Mercedes-Benz C63 AMG?
450hk utan performance package.

Den skulle jag föredra framför M3:an just för att den är lite udda, och att jag inte direkt skulle köra på bana med den. Är det bankörning man är ute efter så är väl M3:an det ultimata.

*edit* Såg att det bara fanns en i din budget just nu, men det kommer upp någon ibland för runt 200.000:-

Senast redigerat av KennethL (10 november 2014)

135
├┼┼
24 R
Riccardo
12 november 2014 · 237 Inlägg

Skulle vilja se dig hitta en c63a för runt 200000kr!!

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Patrick-
12 november 2014 · 50 Inlägg

Riccardo skrev:
Skulle vilja se dig hitta en c63a för runt 200000kr!!

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=3

Riccardo
12 november 2014 · 237 Inlägg

Ok! Köpa en c63a som gått över 22000mil för dom pengarna! Inte så driftsäker skulle jag säga iallafall!

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Patrick-
12 november 2014 · 50 Inlägg

Riccardo skrev:
Ok! Köpa en c63a som gått över 22000mil för dom pengarna! Inte så driftsäker skulle jag säga iallafall!

Har inte sagt att det är driftsäkert. Hittade bara en c63a runt  200k! Som du sa var omöjligt.

KennethL
13 november 2014 · 412 Inlägg

Riccardo skrev:
Skulle vilja se dig hitta en c63a för runt 200000kr!!

Du måste använda flera utropstecken så att man verkligen förstår att du skriker, alternativt CAPS-LOCK för full effekt.

Riccardo skrev:
Ok! Köpa en c63a som gått över 22000mil för dom pengarna! Inte så driftsäker skulle jag säga iallafall!

Och varför skulle den inte vara driftsäker vid 22.000 mil?
Har man servat den som man ska lär det ju inte vara några problem.

Senast redigerat av KennethL (13 november 2014)

135
├┼┼
24 R
Riccardo
13 november 2014 · 237 Inlägg

Sa inte att det va omöjligt och den är 39000kr ifrån 200000r som är rätt så mkt. Jag tycker att c63a är sjukt cool och bra bil och tycker väl att man inte ska köpa en bil som gått så långt det är
bara mitt sett och tänka mvhRiccardo

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Glesmark
13 november 2014 · 1 938 Inlägg

10 000 till så får man en som gått 14 300 mil, är det också "skroten nästa"-stämpel på den?

baltis
13 november 2014 · 1 948 Inlägg

Snöa inte in för mycket på hur mycket hästkrafter det är i bilarna... tänk på att vikten spelar en minst lika stor roll i det hela också...

Sen så finns det ju dom som tycker det är roligare att åka fort i kurvorna än att det går 2 tiondelar snabbare 0-100.... (jag e en av dom...) big_smile

SportPilot Ubåtsingenjör
13 november 2014 · 7 234 Inlägg

en bil som sköts rullar lätt 40 000 mil, det gäller även en c63 amg

jag hade valt en c63 amg framför en m3, mest för att bilen har lite mer attityd sen antar jag att du har lite mer komfort än i m3an som enligt mig är något stötig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
baltis
13 november 2014 · 1 948 Inlägg

CHEEVA skrev:
en bil som sköts rullar lätt 40 000 mil, det gäller även en c63 amg

jag hade valt en c63 amg framför en m3, mest för att bilen har lite mer attityd sen antar jag att du har lite mer komfort än i m3an som enligt mig är något stötig

Hade också valt en c63 framför en m3e46 om jag skulle ha den som sommarbruksis.

Dock så kostar ju en c63 typ 3 gånger så mycket som en m3e46 med samma mil smile

Angående milen kan jag hålla med till viss del... det beror ju på hur bilen har sköts och när slitdelarna byttes senast... min bil har t.ex rullat över 11k mil men finns inte en bussning eller led som rullat över 500..... men hade ju lika kunnat vara så att även dom hade hängt med sen start...

SportPilot Ubåtsingenjör
13 november 2014 · 7 234 Inlägg

baltis skrev:

CHEEVA skrev:
en bil som sköts rullar lätt 40 000 mil, det gäller även en c63 amg

jag hade valt en c63 amg framför en m3, mest för att bilen har lite mer attityd sen antar jag att du har lite mer komfort än i m3an som enligt mig är något stötig

Hade också valt en c63 framför en m3e46 om jag skulle ha den som sommarbruksis.

Dock så kostar ju en c63 typ 3 gånger så mycket som en m3e46 med samma mil smile

Angående milen kan jag hålla med till viss del... det beror ju på hur bilen har sköts och när slitdelarna byttes senast... min bil har t.ex rullat över 11k mil men finns inte en bussning eller led som rullat över 500..... men hade ju lika kunnat vara så att även dom hade hängt med sen start...

jo det har du rätt i hehe

e92 är väl lite mer i samma prisklass som c63 ? har faktiskt ingen koll på priserna just nu

visst beror det på hur bilen sköts och när slitagedelar byts, en slitagedel är ju något som måste bytas och har de hängt med sedan start så är bilen inget vidare skött smile dock bör det ju tas i beräkningen hur bilen brukas

en bil som enbart rullar på gatan och under sommartid klarar sig lätt över 20k mil på original bussningar, dock finns såklart undantag

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
baltis
13 november 2014 · 1 948 Inlägg

CHEEVA skrev:

baltis skrev:

CHEEVA skrev:
en bil som sköts rullar lätt 40 000 mil, det gäller även en c63 amg

jag hade valt en c63 amg framför en m3, mest för att bilen har lite mer attityd sen antar jag att du har lite mer komfort än i m3an som enligt mig är något stötig

Hade också valt en c63 framför en m3e46 om jag skulle ha den som sommarbruksis.

Dock så kostar ju en c63 typ 3 gånger så mycket som en m3e46 med samma mil smile

Angående milen kan jag hålla med till viss del... det beror ju på hur bilen har sköts och när slitdelarna byttes senast... min bil har t.ex rullat över 11k mil men finns inte en bussning eller led som rullat över 500..... men hade ju lika kunnat vara så att även dom hade hängt med sen start...

jo det har du rätt i hehe

e92 är väl lite mer i samma prisklass som c63 ? har faktiskt ingen koll på priserna just nu

visst beror det på hur bilen sköts och när slitagedelar byts, en slitagedel är ju något som måste bytas och har de hängt med sedan start så är bilen inget vidare skött smile dock bör det ju tas i beräkningen hur bilen brukas

en bil som enbart rullar på gatan och under sommartid klarar sig lätt över 20k mil på original bussningar, dock finns såklart undantag

ang. bussningar så skulle jag vilja svara -njaaaaa.... bilar med mycket hästkrafter tär ganska hårt på bussningar... så "lätt över 20k" det är att ta i big_smile sen e det så klart även en tolkningsfråga om NÄR en bussning behöver bytas... är det när den börjar bli slapp eller när den helt enkelt faller i bitar? big_smile

c63 och m3 e92 e snarlika i pris... dock får du mindre mil på m3orna - utav dessa bilar hade jag valt mercan alla dagar i veckan, båda e glassätarbilar och då är mercedes mullrande v8a det självklara valet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang