Får bara ut 10 volt av 12 volt. Elfel?

rasmusborg
4 november 2014 · 1 Inlägg

Hejsan!

Ny här på forumet, men ska nog få detta att fungera!

Det är så att jag har en Audi A3 1.9 TDI årsmodell 1999. Köpte bilen  i somras och redan då kan problemet ha funnits men vet inte.

Problemet gäller stereon på bilen. Köpte den ny i somras (Pioneer Bilstereo 1-DIN DEH-2700UI). Vid inkoppling fungerade allting bra, allting fungerade som det var tänkts sig och höll sig så i 3 månader tills nu. Den gamla stereon var inkopplad direkt till batteriet vilket betydde att varje gång man stängt av bilen och slagit av tändningen så var fortfarande radion ingång vilket betydde att du var alltid tvungen att stänga av den manuellt.

När vi kopplade in denna nya stereron så satt vi ihop sladden som går till tändningen med stereon så jag skulle slippa det problemet vilket har fungerat super bra enda tills nu.

Det var i förrgår jag upptäckte att något var konstigt, hade varit ute och åkt 5 mil och sedan parkerat bilen. Under denna resa hade jag så klart musik med basen. Har alltså en bas och slutsteg ifall det skulle ha med problemet att göra. Parkerade då bilen, och lät den stå där i någon timme hos en kompis i kylan och regnet.

Efter 1 timme skulle jag hem igen och brukar alltid förbereda musiken innan jag sätter mig i bilen genom att koppla in mobilen i USB uttaget. Vred på tändningen och då brukar stereon alltid starta igång men i detta fall inte. Tänkte inte mer på det så startade igång bilen på hopp om att stereon skulle gå igång då vilket den inte heller gjorde. Då började jag bli lite besviken och lade all energi på att få igång denna satans stereon.

Det sket sig, den ville absolut inte gå igång. Började åka hemåt med en ledsen min på munnen och efter jag kommit en bit så försökte jag igen genom att ta ur självaste displayen från systemet vilket gick. så höll då i displayen och satt tillbaka den i den stora gråa lådan som har alla kablarna i sig och då fick den ström. Började spela musik och fortsatte hemfärden.



Sen idag när jag skulle ta bilen till skolan så uppstod samma problem. Har inte kört med bilen sedan den kvällen. Så satt där i morse och vred på och av tändningen flera gånger utan resultat. Gjorde samma procedur som ovan, startade bilen och tog ur displayen och satt sen tillbaka den vilket fungerade i morse med.
Efter skolan dock så fick jag igång stereon när jag vred på tändningen men när jag startade bilen så dog stereon igen. Och efter dess har jag försökt luska lite mer på detta problem hemma.
Kan tillägga att nu startar den inte ens när bilen är igång.. Totalt död.

Det jag kommit fram till är att när jag kopplar stereon direkt till batteriet när bilen är avstängd och på så går den igång men när jag kopplar in tändning sladden i stereon fungerar den inte. Så batteriet är i alla fall INTE urladdat. Får ut 13 volt när jag tog multimetern på polerna och det är ett 12 volts.

När jag tar multimetern på stereons kablar får jag ut 12 också vilket det ska vara. När jag tar multimetern på pluskabeln till stereon får jag 12 volt men det är när jag tar på tändningens sladd  får jag bara ut 10 volt. Så det är det jag behöver hjälp med. Var är dom där andra 2 volten någonstans?
Alla säkringar är hela har mätt allting med multimetern. Så själva problemet har med tändningen att göra tror jag. Men varför har det fungerat felfritt i 3 månader och nu uppstår problemet?

Slog mig en snabb tanke om förra ägaren i och med att han hade kopplat direkt till batteriet och inte till tändningen? Men kan ha varit så att han inte visste hur man gjorde eller att han själv haft samma problem. Men varför har det då fungerat för mig med tändnings kopplingen i 3 månader och HELT plötsligt lägger den av?

Super tacksam för svar!


PS. Kan ha missat något men har försökt att beskriva allting så detaljfullt som möjligt, annars får ni fråga och så kan jag svara på det jag glömt att tillägga.

Mvh Rasmus smile

Senast redigerat av rasmusborg (4 november 2014)

Drönirettab
5 november 2014 · 21 761 Inlägg

Följ stereons tändningskabel och se vart den tar vägen, borde gå till säkringsdosan tycker jag. Mät i så fall vilken spänning det är där, både före och efter säkringen. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang