Dålig generator eller jord? audi a4 1,8t

davidtyni
5 november 2014 · 65 Inlägg

Hej! Jag har tagit upp detta förut också angående jord och batteriproblem på min Audi A4! Och jag har fortfarande inte fått fram vad detta kan bero på .. Men alltså bilen kan inte hålla laddning kvar i batteriet det dör på en natt bilen står och då är bilen helt död går ej att starta eller göra någoting då måste man kabla igång. Jag har mätt med multimeter på batteriet när bilen är av och när den är på och den tickar väldigt mycket. Den tickar som först ner kraftigt sen går den uppåt och ligger på ca 13.60V Och min generator ger ut 14.6V vet ej om de är normalt eller om något är fel. Tror även att jag har ett jordfel i bilen men vet ej om de kan orsaka att batteriet laddas ur som det gör? Blir som skapligt less på detta nu. Har ett par filmer som jag filmat när jag har multimetern så kanske ni kan lista ut lite grann vad som kan vara felet i detta./ David


Film 1: https://www.youtube.com/watch?v=bku1wESOWMI

Film 2: https://www.youtube.com/watch?v=7RE0rBr-lQA

Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2014 · 26 143 Inlägg

Hur gammalt är batteriet?
Varit kraftigt urladdat flera gånger under sin livstid?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
trubbelturbo
5 november 2014 · 1 460 Inlägg

Det är inte bara så, som Mack säger, att det beror på dåligt batteri? Jag hade samma symptom med min och det avhjälptes med ett nytt batteri.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
davidtyni
5 november 2014 · 65 Inlägg

Jag har bytt batteri då mitt förra gjorde samma sak, och nu har detta ja har nu börjat med samma sak så batteriet tror jag ej på.

Mack Forum- och sitemoderator
5 november 2014 · 26 143 Inlägg

Tyni skrev:
Jag har bytt batteri då mitt förra gjorde samma sak, och nu har detta ja har nu börjat med samma sak så batteriet tror jag ej på.

Till ett nytt eller gammalt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
davidtyni
5 november 2014 · 65 Inlägg

Det var ej nytt. Det var ett beggat.

Drönirettab
5 november 2014 · 21 761 Inlägg

När du har stängt av motorn, prova då att plocka bort ena batterikabeln från batteriet och se om spänningen slutar att sjunka och istället stabiliseras.

Du skriver att generatorn ger ut 14,6 V och att det bara är 13,6 V på batteriet, i så fall är det ju dålig kontakt någonstans mellan generator och batteri. smile

davidtyni
6 november 2014 · 65 Inlägg

Okej. Men om de är fortsatt samma? Är det generator problem eller batteri?

zzr94092
6 november 2014 · 4 387 Inlägg

är väl bara att testa batt, generatorn verkar ju ladda som den ska,men sätt på ALL strömförbrukning du har i bilen o mät vad den laddar då,typ 1500-2000 varv, mät både vid batt, och gen,,

jocke_gronberg
6 november 2014 · 4 586 Inlägg

Jag skulle börja mäta hur många Ampere du förbrukar när bilen är avstängd för att se ifall du har några förbrukare som drar ström

Vanligt är släpvagnkontakter som kan vara en riktig strömtjuv

Men ställ in multimetern på A

och mät på pluspolen i serie när allt är avstängt. Du ska ta bort pluspolen på batteriet och låta strömmen gå igenom multimetern

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=162773

davidtyni
7 november 2014 · 65 Inlägg

Okej! tack för tipsen! men de är nämligen så att jag ej har möjlighet att kolla detta .. men ska prata med en mekaniker här i stan så ska se om de löser sig. Men tack för svaren iallfall!

davidtyni
20 november 2014 · 65 Inlägg

Hej igen alla! Nu har jag köpt nytt batteri och allt är ni frid å fröjd.. Men då är det fortfarande Något tjorv med mina parkeringsljus och nivåregleringen... har som gjort allt nu som jag kan bytt laddregulator(kolen) Sattit en extra jord mellan motor & Kaross.. och då nytt batteri men de vill ej börja funka säkringarna är kollade och är hela.. nu fattas väll bara att söka med dator eftersom allt annat redan är kollat inom elväg..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang