Köra på E85 i bensinbil.

Castwebb
12 november 2014 · 116 Inlägg

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:
PS.
Nu känner jag inte för att följa upp med mina framgångar/motgångar vad det käller körandes på etanol.
Att få en sån kommentar där han jämför etanol med vatten visar ju bara hur detta ämne har spårat ur.
Lycka till med era fantasier och idéer om att etanol inte bara körs utan måste konverteras. Ingen som tänkt att det kan vara ett bra sätt att tjäna pengar!

Ja, det är ungefär lika moget att inte kunna ta kritik vilket du fick här.. vissa tyckte det var bra och kul att du testar andra som redan kör på e85 sa vilka problem du kommer få vilket du blev sur över och inte ville fortsätta.. lever du livet på samma sätt? låter väldigt jobbigt isåfall.. smile

Det handlar inte om att ta kritik.  Det handlar om att jag vill få information om detta kommer funka av någon som vet till 100% men det är ju ingen som kan förklara då ingen vet eller vet någon som provat som jag gör.
Sen dessa onödiga kommentarer...  Varför?

haha är typ 20 kommentarer här inne som säger att man inte kan bara byta bränsle hur som helst.. jag/de har även skrivit varför och vad man behöver göra för att kunna köra på 100% e85.. och ja.. jag är 100% säker på det jag skriver.. onödiga kommentarer??

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

Ja, det är ungefär lika moget att inte kunna ta kritik vilket du fick här.. vissa tyckte det var bra och kul att du testar andra som redan kör på e85 sa vilka problem du kommer få vilket du blev sur över och inte ville fortsätta.. lever du livet på samma sätt? låter väldigt jobbigt isåfall.. smile

Det handlar inte om att ta kritik.  Det handlar om att jag vill få information om detta kommer funka av någon som vet till 100% men det är ju ingen som kan förklara då ingen vet eller vet någon som provat som jag gör.
Sen dessa onödiga kommentarer...  Varför?

Det blir ju så här när nån påstår sig kunna göra nått i tron om att allt ska gå bra, när många andra har testat det och sitter med kunskapen om vad som rimligtvis kommer att hända, klart att detta är ju ett diskussionsforum åxå där man bollar saker, rätt och fel.. osv osv, vi ger dig ju klar fakta på bordet, sen om du vill testa, fine, det är upp till dig, men det kommer att resultera i som vi har sagt här.

Du vidhåller att det troligen är en myt att bilen skulle pajja, och att folk bara säger det för att det tjäna pengar, så då menar du alltså att vi som debatterar emot dig nu, vi säger så här bara för att vi antar att det är så för att andra har sagt det till oss, och dom som sagt det tjänar pengar på att säga det.. ? inte troligt, grabbarna här som debatterar med dig har erfarenhet av detta, jag har varit medlem länge och är själv ganska aktiv här, detta har varit uppe många många gånger tidigare, mest handlar det om konverteringar eftersom det säger sig självt, konceptet du förespråkar funkar ej.

Saken är inte att jag inte vill ta kritik eller lyssna på er som kan och vet. Utan det att många skriver först att detta kommer hända och detta men sen stryker under med att säga att jag är ingen etanol expert! Det gör det ju bara oklart för mig om det nu verkligen är så eller om det är något som vi tror kommer att hända. Visst något utav det ni skriver kommer säkert att hända då jag ändå fått bra svar på vissa saker och grundläggande fakta bakom varför det blir som det blir.
Men någonstans känns det ändå som att det är något som saknas.
Jag förstår verkligen att ni vill hjälpa mig till att förstå vad som händer med bilen om jag gör som jag gör, men eftersom jag under 1 veckas letande och sökande efter något om någon som gjort som jag tänkt ej var funnen så tänkte jag testa för mig själv. Därför ville jag starta denna tråden om jag kunde få bra och säker fakta bakom min tanke. Men jag kände att jag fick svar som kanske händer och inte vad som verkligen händer.
Jag förstår er om ni tycker jag är korkad som ändå fortsätter med detta trots kritiken och svaren jag har fått, men jag tror inte att allt ang detta ligger på bordet.

Nu till en fråga. Måste jag byta spridarna?
På nordictuning ingår mjukvara och tändstift så är konverteringen klar? Hur kommer detta sig?!!!

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … mp;lang=se

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
torpis Forummoderator
12 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:
Det handlar om att jag vill få information om detta kommer funka av någon som vet till 100% men det är ju ingen som kan förklara då ingen vet eller vet någon som provat som jag gör.

Du har ju fått svar av exempelvis mig som har provat och VET.

Castwebb skrev:
Sen dessa onödiga kommentarer...  Varför?

För att du vare sig söker eller lyssnar på dem som vet.  Jobbigt, men sant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:
Nu till en fråga. Måste jag byta spridarna?
På nordictuning ingår mjukvara och tändstift så är konverteringen klar? Hur kommer detta sig?!!!

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … mp;lang=se

Spridare är alltid överdimensionerade. På en Volvo S40 turbo 98-00 kan man nå 267hk på original spridare. med E85 så behövs 46% mer bränsle vilket gör att spridarna räcker till 190hk, dvs mindre än orignaleffekten.

Konverterar du en S40 T4 till Etanol så behöver man antingen byta spridare, eller dra ner effekten till under originalnivå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Danne_1977
12 november 2014 · 3 292 Inlägg

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

Castwebb skrev:
PS.
Nu känner jag inte för att följa upp med mina framgångar/motgångar vad det käller körandes på etanol.
Att få en sån kommentar där han jämför etanol med vatten visar ju bara hur detta ämne har spårat ur.
Lycka till med era fantasier och idéer om att etanol inte bara körs utan måste konverteras. Ingen som tänkt att det kan vara ett bra sätt att tjäna pengar!

Ja, det är ungefär lika moget att inte kunna ta kritik vilket du fick här.. vissa tyckte det var bra och kul att du testar andra som redan kör på e85 sa vilka problem du kommer få vilket du blev sur över och inte ville fortsätta.. lever du livet på samma sätt? låter väldigt jobbigt isåfall.. smile

Det handlar inte om att ta kritik.  Det handlar om att jag vill få information om detta kommer funka av någon som vet till 100% men det är ju ingen som kan förklara då ingen vet eller vet någon som provat som jag gör.
Sen dessa onödiga kommentarer...  Varför?

haha är typ 20 kommentarer här inne som säger att man inte kan bara byta bränsle hur som helst.. jag/de har även skrivit varför och vad man behöver göra för att kunna köra på 100% e85.. och ja.. jag är 100% säker på det jag skriver.. onödiga kommentarer??

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:

Det handlar inte om att ta kritik.  Det handlar om att jag vill få information om detta kommer funka av någon som vet till 100% men det är ju ingen som kan förklara då ingen vet eller vet någon som provat som jag gör.
Sen dessa onödiga kommentarer...  Varför?

Det blir ju så här när nån påstår sig kunna göra nått i tron om att allt ska gå bra, när många andra har testat det och sitter med kunskapen om vad som rimligtvis kommer att hända, klart att detta är ju ett diskussionsforum åxå där man bollar saker, rätt och fel.. osv osv, vi ger dig ju klar fakta på bordet, sen om du vill testa, fine, det är upp till dig, men det kommer att resultera i som vi har sagt här.

Du vidhåller att det troligen är en myt att bilen skulle pajja, och att folk bara säger det för att det tjäna pengar, så då menar du alltså att vi som debatterar emot dig nu, vi säger så här bara för att vi antar att det är så för att andra har sagt det till oss, och dom som sagt det tjänar pengar på att säga det.. ? inte troligt, grabbarna här som debatterar med dig har erfarenhet av detta, jag har varit medlem länge och är själv ganska aktiv här, detta har varit uppe många många gånger tidigare, mest handlar det om konverteringar eftersom det säger sig självt, konceptet du förespråkar funkar ej.

Saken är inte att jag inte vill ta kritik eller lyssna på er som kan och vet. Utan det att många skriver först att detta kommer hända och detta men sen stryker under med att säga att jag är ingen etanol expert! Det gör det ju bara oklart för mig om det nu verkligen är så eller om det är något som vi tror kommer att hända. Visst något utav det ni skriver kommer säkert att hända då jag ändå fått bra svar på vissa saker och grundläggande fakta bakom varför det blir som det blir.
Men någonstans känns det ändå som att det är något som saknas.
Jag förstår verkligen att ni vill hjälpa mig till att förstå vad som händer med bilen om jag gör som jag gör, men eftersom jag under 1 veckas letande och sökande efter något om någon som gjort som jag tänkt ej var funnen så tänkte jag testa för mig själv. Därför ville jag starta denna tråden om jag kunde få bra och säker fakta bakom min tanke. Men jag kände att jag fick svar som kanske händer och inte vad som verkligen händer.
Jag förstår er om ni tycker jag är korkad som ändå fortsätter med detta trots kritiken och svaren jag har fått, men jag tror inte att allt ang detta ligger på bordet.

Nu till en fråga. Måste jag byta spridarna?
På nordictuning ingår mjukvara och tändstift så är konverteringen klar? Hur kommer detta sig?!!!

http://www.nordictuning.com/main.php?tu … mp;lang=se

Du har inte hittat nått om detta säger du, ta och sök lite här på forumet så ska du se att du kommer hitta flera trådar om detta ämne, och att folk skriver att dom inte är några experter, ja så är det ju faktiskt men dom vet av egna erfarenheter och grundläggande fakta vad som kommer hända, det är lite som newtons lag, man kan lixom inte undvika det på nått sått. Olika motorer funkar olika så klart, men i långa loppet blir resultatet det samma, vissa bilar går absolut inte alls på E85 rakt av, medans andra kanske gör det men självklart absolut inte jätte bra och absolut inte utan risker, du pratade om att köra bilen helt på E85 utan att göra nånting och det var det vi reagerade på då det bara kan gå åt ett håll. Gör du en konvertering, dvs byter spridare, mappar om o vidtar andra nödvändiga åtgärder som behövs för att kunna köra 100% på E85, ja då är det en annan sak och så ledes så är ju några av riskerna borta, dock har du problem en med att soppapumpar troligen kommer rasa (dyrt), och slangarna du har är troligen inte optimerade för E85 heller, andra saker kan spela stor roll åxå.

Finns ingen logik i att man tror att man kan köra en bil på 100% E85, och det finns ingen i världen som kan övertyga mig om att det som du sa till mig att det skulle vara en myt för att det sitter nån som tjänar pengar på att säga: Nej, ni kan inte köra en vanlig bensinbil på E85 och sen har alla vi tagit efter utan att vi då inte skulle veta nått om ämnet och säger samma sak för att "nån" sagt till oss att E85 går inte köra i en vanlig bil, kändes lite som att jag verkligen trodde att du skojjade med mig när du sa så.

Satsa på en konvertering istället, så kan du ha mer roligt med ditt projekt, titta på alternativa soppapumpar som klarar av E85, ja gör en bra satsaning som du kan utvärdera sen om du tycker det var värt det eller inte, kylan är dock ett stort problem i många fall, polarn min fick inte alls igång sin när det var några minusgrader ute, problemen började redan i slutet på sommaren när det började bli några grader + på nätterna bara. Visserligen började han med att bara tanka delvis E85, för att köra helt på E85 så var han tvungen till flera åtgärder, bland annat fixa med tändning och delvis med sprut åxå.. pumpar pajjade med tiden, ja det blev många problem...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
HereComesTrouble Livsnjutare
12 november 2014 · 1 707 Inlägg

Mycket är myter och spekulationer.

Kört bilar på E85 i 7 år nu, inga pumpar,ledningar eller annat som strulat någonting.
Dock så måste man naturligtvis mappa, chippa eller på annat vis optimera för E85.

Vill du ha mer effekt så byt pump och spridare.

Danne_1977
12 november 2014 · 3 292 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Mycket är myter och spekulationer.

Kört bilar på E85 i 7 år nu, inga pumpar,ledningar eller annat som strulat någonting.
Dock så måste man naturligtvis mappa, chippa eller på annat vis optimera för E85.

Vill du ha mer effekt så byt pump och spridare.

Som flera åxå påpekat så är det ju olika med olika bilar, vi snackar ju rent generellt här kan man väl säga, en annan polare körde ju på E85 utan att igentligen gör så mycket, funkade skapligt sa han, fast pumpen rasade ju efter ett tag och så fick han självklart ställa tändning och sånt, så det är absolut olika.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
dawwe ...has left the building...
12 november 2014 · 4 474 Inlägg

Torpis skrev: "Många klarar sig på ren förskräckelse eftersom man ofta väljer att "konvertera" sina gamla häckar med väldigt låg effekt från början.", Däri kan säkert delar av förklaringen ligga varför vissa bilar går hjälpligt på E85, för att kanske rent utav gå bra med enklare medel (mappning endast?), medan andra bilar med motorer av högre trimningsgrad kräver fler o dyrare ingrepp för att funka bra. Generellt så har jänkare ett VÄLDIGT lågt effekt uttag räknat per liter, däri ligger säkert en del av förklaringen varför det funkat bra att "konvertera" för en föregående skribent...

Sen är det skillnad på att konvertera en nyare bil än en äldre där bränsleslangarna kan vara mer eller mindre "uppätna" av bensinen redan, etanolen kan då bli dödsstöten, både för slangen men även för motorn som helhet, tex att all "skit" som lossnar sätter delvis igen en spridare eller vad man nu kan tänka sig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torpis Forummoderator
12 november 2014 · 10 572 Inlägg

dawwe skrev:
Sen är det skillnad på att konvertera en nyare bil än en äldre där bränsleslangarna kan vara mer eller mindre "uppätna" av bensinen redan, etanolen kan då bli dödsstöten, både för slangen men även för motorn som helhet, tex att all "skit" som lossnar sätter delvis igen en spridare eller vad man nu kan tänka sig...

Om man tar en 740 från 89 och tankar E85 i den, så kranar man på 6bar soppetryck för den skall gå hyfsat även kall. Sen skär pumpen...  är det då etanolens fel att soppaslagnarna och pumpen inte höll? smile

Det är ju dessutom etanol i bensinen och bensin i etanolen så att det ena skulle lösa upp det andra är ju mest snack.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
HereComesTrouble Livsnjutare
12 november 2014 · 1 707 Inlägg

dawwe skrev:
Torpis skrev: "Många klarar sig på ren förskräckelse eftersom man ofta väljer att "konvertera" sina gamla häckar med väldigt låg effekt från början.", Däri kan säkert delar av förklaringen ligga varför vissa bilar går hjälpligt på E85, för att kanske rent utav gå bra med enklare medel (mappning endast?), medan andra bilar med motorer av högre trimningsgrad kräver fler o dyrare ingrepp för att funka bra. Generellt så har jänkare ett VÄLDIGT lågt effekt uttag räknat per liter, däri ligger säkert en del av förklaringen varför det funkat bra att "konvertera" för en föregående skribent...

Sen är det skillnad på att konvertera en nyare bil än en äldre där bränsleslangarna kan vara mer eller mindre "uppätna" av bensinen redan, etanolen kan då bli dödsstöten, både för slangen men även för motorn som helhet, tex att all "skit" som lossnar sätter delvis igen en spridare eller vad man nu kan tänka sig...

Jag ser det som en klar fördel att allt är överdimensionerat till skillnad mot många tyska bilar som rasar jämt och ständigt. Man bygger bilar och motorer på en nivå man inte klarar av.

http://www.automotorsport.se/artiklar/n … h-de-basta

http://teknikensvarld.se/har-ar-mardrom … pa-164050/

En fel procent på 25% på BMW M5 motorer..oj då?
Att man dessutom är långsammare både på bana och raktfram är kankse inte heller så skoj.

Sluta vara ett sånt troll och läs på lite fakta istället.

dawwe ...has left the building...
12 november 2014 · 4 474 Inlägg

torpis skrev:

dawwe skrev:
Sen är det skillnad på att konvertera en nyare bil än en äldre där bränsleslangarna kan vara mer eller mindre "uppätna" av bensinen redan, etanolen kan då bli dödsstöten, både för slangen men även för motorn som helhet, tex att all "skit" som lossnar sätter delvis igen en spridare eller vad man nu kan tänka sig...

Om man tar en 740 från 89 och tankar E85 i den, så kranar man på 6bar soppetryck för den skall gå hyfsat även kall. Sen skär pumpen...  är det då etanolens fel att soppaslagnarna och pumpen inte höll? smile

Det är ju dessutom etanol i bensinen och bensin i etanolen så att det ena skulle lösa upp det andra är ju mest snack.

Klarar originalpumpen av 6 bar ens? Brukar det inte kunna bildas "hartser" i bränsletankar med bensin samt att "hartserna" löses upp av etanol? Bränsleslangar är väl testade till 20 bar, förvisso säkerligen med vatten men ändå big_smile ?

Senast redigerat av dawwe (12 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torpis Forummoderator
12 november 2014 · 10 572 Inlägg

dawwe skrev:

torpis skrev:

dawwe skrev:
Sen är det skillnad på att konvertera en nyare bil än en äldre där bränsleslangarna kan vara mer eller mindre "uppätna" av bensinen redan, etanolen kan då bli dödsstöten, både för slangen men även för motorn som helhet, tex att all "skit" som lossnar sätter delvis igen en spridare eller vad man nu kan tänka sig...

Om man tar en 740 från 89 och tankar E85 i den, så kranar man på 6bar soppetryck för den skall gå hyfsat även kall. Sen skär pumpen...  är det då etanolens fel att soppaslagnarna och pumpen inte höll? smile

Det är ju dessutom etanol i bensinen och bensin i etanolen så att det ena skulle lösa upp det andra är ju mest snack.

Klarar originalpumpen av 6 bar ens? Brukar det inte kunna bildas "hartser" i bränsletankar med bensin samt att "hartserna" löses upp av etanol? Bränsleslangar är väl testade till 20 bar, förvisso säkerligen med vatten men ändå big_smile ?

Det är ju likväl etanol i bensinen idag oavsett hartser eller inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
dawwe ...has left the building...
12 november 2014 · 4 474 Inlägg

Ja men det är väl skillnad på att konstant tvätta ur systemet, då bildas ju inga avlagringar, kontra köra med bensin i 10 år o sedan pytsa i E85 som löser upp "blafforna"? Jag vet att BF95 får idag innehålla upp till 10% etanol, men är detta tillräckligt för att "tvätta rent"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Castwebb
12 november 2014 · 116 Inlägg

Danne_1977 skrev:

HereComesTrouble skrev:
Mycket är myter och spekulationer.

Kört bilar på E85 i 7 år nu, inga pumpar,ledningar eller annat som strulat någonting.
Dock så måste man naturligtvis mappa, chippa eller på annat vis optimera för E85.

Vill du ha mer effekt så byt pump och spridare.

Som flera åxå påpekat så är det ju olika med olika bilar, vi snackar ju rent generellt här kan man väl säga, en annan polare körde ju på E85 utan att igentligen gör så mycket, funkade skapligt sa han, fast pumpen rasade ju efter ett tag och så fick han självklart ställa tändning och sånt, så det är absolut olika.

Du kanske inte läste vad jag skrev i början. Men SAAB 900 TALLADEGA 2,0T 1997. Jag kan väl säga att jag tänker köra min saab på etanol och inget annat så jag förstår inte varför ni pratar om andra bilar när det är saab 900 talladega 2,0T det är tal om här!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
dawwe ...has left the building...
12 november 2014 · 4 474 Inlägg

Castwebb: Byt åtminstone bränsleslangar och bränslefilter innan du börjar experimentet. Det kostar inte mycket o kan ses som nån form av "säkerhetsåtgärd". O håll oss underrättade om framsteg, och bakslag...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Castwebb
13 november 2014 · 116 Inlägg

dawwe skrev:
Castwebb: Byt åtminstone bränsleslangar och bränslefilter innan du börjar experimentet. Det kostar inte mycket o kan ses som nån form av "säkerhetsåtgärd". O håll oss underrättade om framsteg, och bakslag...

Det skall bli dawwe. Planen med bränslefilter är att byta det nu i helgen, men skall man vänta med att byta det när man byter slangar så att man minskar allt risk för avlagringar i spridarna och motorn.
Min tanke med att göra rent slangarna med etanol är att sakta blanda in det till mestadels etanol så att de avlagringar som släpper är så små mängder så att det går igenom spridarna och gör rent. Är detta teoretisk möjligt att göra? ;-) vill gärna också veta hur detta kan funka i praktiken.
/ Castwebb

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
spokenratt
13 november 2014 · 3 860 Inlägg

När du har loss filter och rör, ta bilder och så så man kan se ev avlagringar eller förändringar. Det kan ju vara intressant faktiskt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Castwebb
15 november 2014 · 116 Inlägg

Kan etanolen i tanken missas av bränslemätaren? För nu när jag har tankat fullt så går inte mätaren upp i topp även fast jag inte kan få in mer i tanken?

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Tysken35
15 november 2014 · 238 Inlägg

En etanol  bil  drar  ca  1-1, 1/2  liter  milen  + att  kolvringarna  kan gå  sönder  när du  kör  på  etanol.-

dawwe ...has left the building...
15 november 2014 · 4 474 Inlägg

Kan det bero på densitetsskillnaden(?) på de olika bränslena?

Tysken: Alla "etanolbilar" drar inte 1.2...Kan inte tänka mig att Torpis etanolkonverterade S40 drar 1.2, inte ens om han har ett ägg under gas-foten...

Edit: Nej jag tror inte på densitetsskillanden, BF95=752 kg/m3, E85=779-783 kg/m3. Det skiljer för(?) lite för att skillnaden skall bli klart synlig på tankmätaren, men återigen, jag är ingen "etanol-expert" big_smile

Senast redigerat av dawwe (15 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang