Köra på E85 i bensinbil.

Castwebb
7 november 2014 · 116 Inlägg

Tjenare.
Jag har läst massor och nu även testat att sakta gå över till att köra på etanol i min saab 900 talladega.
Senaste tankningen var igår och blev följande 22,21liter E85 och 32,61l 95oktanig bensin.
Som de flesta skriver så är det dåligt med etanol i bilen då spridare och div andra saker i bränslesystemet sätts igen, men detta beror på att när bensinen kommer in i slangsystemet första gången så skapas det som bekant "bensinavlagringar" som lägger sig som en hinna i slangpaket och div andra bränsledelar.  När etanolen kommer in i systemet så släpper dessa avlagringar ifrån slangar, filter mm till spridarna vilket gör att de kan sättas igen och bli täta. Det är alltså inte etanolens fel att det kan bli tätt utan för att bensinen har vart där först. Men gör man som jag har gjort nu att sakta blanda sig uppåt mer och ner etanol för varje tankningen så är det inga som helst problem,  det man dock kan upptäcka är att bilen går sämre när den är kall men bra mycket bättre när den är varm.
Jag återkommer när den går på 100% etanol utan konvertering!
// Castwebb och försökskaninen "Black Twister"

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
BornZombie
7 november 2014 · 193 Inlägg

Det första som jag tänker på i det här fallet är, fel årstid för sådan här typ av test.

Sen så har du inte rätt programvara i bilen för att den ska gå optimalt även när den är varm om du ska satsa på mer etanol, och att inte glömma att varken original bränsle pump eller spridarna kommer att hänga med hellre.

Senast redigerat av BornZombie (7 november 2014)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Castwebb
7 november 2014 · 116 Inlägg

Hej du. Nu på vintern är det 75% etanol och 25% bensin i E85. Så varför inte testa nu?
Om jag får fråga, vad är det som gör att spridarna och pumpen inte kommer att klara det?
Jag har räknat på det och runt februari-mars kommet bilen gå på 100% etanol.
Sen kör jag ju saab åxå, som har ett av världens mest avancerade motorstyrsystem som förhoppningsvis kan justera in sig själv lite med den sakta övergången till 100% etanol och sen gör jag detta för att knäcka det med att det är farligt med etanol i en bensinbil.

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
simlar
7 november 2014 · 5 524 Inlägg

Eftersom ditt styrsystem inte är mappat för etanol så kommer den förmodligen vara ordentligt segstartad, speciellt när temperaturerna börjar närma sig -20°C.

Spridarna och pumpen flödar för dåligt för att leverera tillräckligt med etanol för att motorn inte ska gå för snålt vid fullast, vilket kan medföra ett motorras.

Det är inte säkert det är E75 i pumparna, har mätt upp allt mellan E70 och E95 i pumparna under vintern. Och under sommartid har jag mätt ända upp till E99 i pumparna.

Trionic är vädigt avancerat ja, men inte så pass avancerat att det kan feta på mer bränsle än vad spridarna flödar wink

Ska du nu ändå fortsätta med etanolkonverteringen så kom ihåg att köpa redlines SI-alcohol för att ge bränslepumpen smörjning så den inte havererar eftersom etanol är "torrare" än bensin.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Castwebb
7 november 2014 · 116 Inlägg

Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
spokenratt
7 november 2014 · 3 860 Inlägg

Min bil går idag på mestadels E85. Den är då mappad för multifuel samt störra spridare. Nu kör jag på org tändstift och det funkar så längajag inte byter programvaran till "race" som är endast för E85.

Men jag har kört såhär ett bra tag nu.
Inte märkt några problem med pump eller bränslefilter, bilen går som klocka... ett spjut me wink

MEN!
Redan nu när temperaturen bprjat närma sig 0 grader vissa morgnar så är bilen kinkig vid start, mn den hoppar igång på 2a eller 3e försöket. Troligen kan detta bli nättre med värre tändstift, men det har under vintern som gicknfunkat lika bra att köra mer blandat bränsle, ungefär 15 till 20 liter 98 oktan och resterande E85 (tanken rymmer 60L)
Då startar den direkt.

Jag har inte testat SI-alcohol, men den ska vara bra för konverterade bilar.

Jag följer gärna dina fortsatta tester, men jag har också svårt att tro att ditt styrsystem skulle klara av att kompensera detta fullt ut.
Dock har man ju hört talas om fler som tankar E85 i sina bilar, aldrig hört hur det gått för dom dock...

Senast redigerat av spokenratt (7 november 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Castwebb
7 november 2014 · 116 Inlägg

Jag tar ifrån mig delar av mitt första inlägg tills jag har bevis nog att kunna köra på 100 % etanol i en bensinbil utan att konvertera eller byta massa delar.
Ni som skriver att bilen kan haverera i motor filter, spridare som sätts igen osv. Vet ni till 100% att det kommer hända eller tror ni bara det för att vart man än läser så står det att etanol är skit för bensinbilar. 
Jag tror att det är oljebolagen som mutar journalister,  tidningar, mekaniker, biltillverkare och div andra företag för att vi skall tanka 95-98oktan bensin istället för etanolen.
Om ni svarar på detta ge mig ett svar med 110% fakta och kunskap bakom.

PS. Tack spokenratt för lite positivitet i detta ämne. Jag "offrar" min bil för att ALLA skall få ett svar på frågan om det skadar en vanlig bensinbil!!!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
moparfarmer österbybruk
7 november 2014 · 267 Inlägg

94 mondeo gick felfritt på e85 ner till 10minus, då blev den svårstartad och gick dåligt i nån minut. katten pajjade, men de kan ju bero på 33000mil... körde i några månader, sen bytte jag till mig en peosket 205 diesel...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
simlar
8 november 2014 · 5 524 Inlägg

Castwebb skrev:
Jag tar ifrån mig delar av mitt första inlägg tills jag har bevis nog att kunna köra på 100 % etanol i en bensinbil utan att konvertera eller byta massa delar.
Ni som skriver att bilen kan haverera i motor filter, spridare som sätts igen osv. Vet ni till 100% att det kommer hända eller tror ni bara det för att vart man än läser så står det att etanol är skit för bensinbilar. 
Jag tror att det är oljebolagen som mutar journalister,  tidningar, mekaniker, biltillverkare och div andra företag för att vi skall tanka 95-98oktan bensin istället för etanolen.
Om ni svarar på detta ge mig ett svar med 110% fakta och kunskap bakom.

PS. Tack spokenratt för lite positivitet i detta ämne. Jag "offrar" min bil för att ALLA skall få ett svar på frågan om det skadar en vanlig bensinbil!!!

Hur stora spridare sitter det original?

Hur mycket effekt är det original?

Detta krävs för att kunna få fram ungefär hur långt spridarna räcker på etanol.
Går motorn för snålt vid fullast så kommer den haverera till slut, hänger mycket på körstil. Kör man som en kärring lär det funka utan problem, tar man däremot ut maxeffekt varenda gång man gasar upp i fart så håller det inte länge ifall motorn går för snålt.

Enda  säkra bevisen jag har just nu är egna erfarenheter och jag har aldrig varit med om igensatta munstycken (endast konverterat förgasarbilar) och sen så har de 30+år gamla bränsleslangarna börjar läcka eftersom etanolen löser upp avlagringar från bensinen.

Annars inga som helst problem, förutom att får bilen att starta när det är kallare än 0°C och att jag behövt feta på bränsleblandningen avsevärt för att den inte ska gå för snålt. Har till och med fått en motor att koka några gånger pga att den gick för snålt, speciellt på fullast, var dock en gammal B23A så enda skadan som uppkom var en blåst blockpackning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Castwebb
8 november 2014 · 116 Inlägg

Hej!
Spridarna har jag ingen aning om. Original har den 185hk och 263nm men jag har 240hk och 400nm.
Men vad är det som gör att motorn kommer att haverera då?

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Gizmojohan
8 november 2014 · 3 295 Inlägg

Gå in på www.stcs.nu istället och kolla sök runt bland trådarna där istället. Så lär du dig nog ett och annat.

Janneutanb
8 november 2014 · 7 271 Inlägg

Bilen kommer att fungera på normal körning. Däremot kan det hända att den går dåligt och hackar beroende på hur mycket extrasås sprutet kan skicka på baserat på lambda värdet .
Problemet blir vid fullgas då bilen inte går efter lambdavärde utan går efter en fast mapp och bara kompenseras av insugstemp etc .
eftersom e85 behöver drygt 30% mer bränsle än bensin så kommer bilen att gå snålt vid fullgas. Sen är frågan bara hur länge den kan gå så innan den haverar. Det låter jag vara osagt .

Arly165 Bakhjulsdriven
8 november 2014 · 335 Inlägg

Jag har kört min Volvo 740 GLT 16 Valve på 100% E85 sedan 2010 och i drygt 5000 mil
Det jag har bytt för att få rätt bränsleblandning är spridare till Bosch 0280 150431 från en SAAB 2,0t samt bränsletrycksregulator till 2,5 bar. Kör även med varmare tändstift än original. Använder Redline SI-alcohol vid varje tankning.
De grejer som gått sönder / strulat sedan 2010 förmodligen till följd av konverteringen:
Huvudbränslepump 3 gånger, sista gången bytte jag till en fabriksny som fungerat utan problem över 1 år.
Bränslefilter vid varje pumpbyte. Har aldrig öppnat och kollat hur det såg ut dock.
1 avgasventil i toppen sprack.
Spridarna kleggar igen med svart dryg sörja. Går bort i dieselbad. Ungefär var 500e mil.
Trögstartad vintertid, blir något bättre med vinteretanol. tar ca. 1 minut på starten att få igång den.
Det är de saker jag kommer på nu. Kör du länge nog på ren E85 kommer du säkerligen märka av flertalet av dessa symptom.

Det är som flera nämner väldigt viktigt att spridarna är av rätt storlek, i synnerhet på en turbobil.
Är de för små kommer de inte kunna leverera tillräckligt med bränsle vid turboladd hur sofistikerat styrsystem din motor än har.

Edit: har ju såklart fått byta startmotor 1 gång hittils pga större slitage vintertid.

Senast redigerat av Arly165 (8 november 2014)

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Danne_1977
8 november 2014 · 3 292 Inlägg

Castwebb skrev:
Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Castwebb
8 november 2014 · 116 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:
Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Janneutanb
8 november 2014 · 7 271 Inlägg

Castwebb skrev:

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:
Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Om något ser ut som skit , luktar skit och smakar skit så är det förmodligen skit.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
9 november 2014 · 1 163 Inlägg

Castwebb skrev:

Danne_1977 skrev:

Castwebb skrev:
Jaha, har någon testat detta eller? Kommer det hända eller inte? Jag känner bara att det kan vara kul att försöka experimentera lite inom detta ämne.
Är det av intresse att jag följer upp reaktionerna och effekterna på bilen under tiden jag trycker in mer och mer etanol?
PS. Jag bor strax söder om Göteborg och här blir sällan -20 runt -5 är väll normalt på vintern så förhoppningsvis kan jag få igång bilen bra då åxå.
Sen så startar bilen lättare nu än tidigare då jag endast körde på bensin.

Japp jag har testat detta då jag hade en hyrbil Volvo V70 av 2007år model som gick att köra på E85, denna var byggd för detta och således åxå mappad för det.. antar jag.

Tankade E85 och det var på vintern, kan säga att i -10 så blev den rejält svår att få igång, detta började redan vid nån kallgrad bara. -18 var den stendöd.. gick absolut inte att få igång. Så nånstans där vid -15 kanske det var stopp.

Med motorvärmare, inga problem.

En polare hade en Volvo 850 eller nått liknande, körde på E85, gick relativt på sommaren, men redan vid 0 grader så började det bli trögt att starta, -10 var det stendött.

Din hyrbil var ju en flexifuel som går att köra på etanol. Min är en bil gjord för bensin så det är inte alls samma sak.
Va allt inom detta ämnet är negativt!!!

Negativt? Du gör ju inte någonting rätt och har antagligen inte en aning om hur det påverkar din motor utan du litar blint på att ditt styrsystem mappar om sig självt.. jadu.. vart är det positiva?

~Andy~
dawwe ...has left the building...
9 november 2014 · 4 474 Inlägg

Jag börjar med att säga att jag är absolut ingen "etanol-expert". Däremot har jag en fråga: Vad är ditt syfte med att köra på etanol? Vill du få lägre bränslekostnad? Högre effekt?

Som bekant(?) så drar bilen typ 35-40% mer med etanol än med "vanilg bensin". Det finns flera "fördelar" med etanol, speciellt om den används i bilar vilka INTE är avsedda/anpassade efter etanol.

1:Som det redan nämnts så blir de i regel "trögstartade" vid lite lägre temp. "Motorlampan" KAN tändas (verkar även gälla etanolanpassade bilar, tex en Volvo V50 1.8F som kördes på bensin lääänge, sen tankade vi etanol o då tändes "motorlampan" rätt omgående. Försöket gjordes om efter att lampan släckts, samma sak hände igen. Därefter kördes den bara på bensin...).
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.
3:Etanol "brinner" med högre temp, du får högre temp i förbränningen, får den dessutom för lite bränsle ja då lever man farligt nära ett eventuellt haveri, tex en "sprucken ventil" som någon råkat ut för.
4:Etanol har sämre smörjegenskaper än bensin.
5:Etanol förorenar oljan mer, tätare oljebyten rekommenderas.
6:Etanol binder fukt/vatten, med allt vad det kan resultera i...

Det finns säkert andra som kan fylla på med fler fördelar etanolen ger, det var iaf dessa jag kom på "på rak arm"... Görs det rätt, dvs en komplett etanol-konvertering (anpassade slangar, större spridare, mappning mm) så får man klart högre effekt, lär ju vara därför en hel del "vråltrimmade" turbobilar kör just på etanol

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Anubis
9 november 2014 · 1 255 Inlägg

dawwe skrev:
Jag börjar med att säga att jag är absolut ingen "etanol-expert". Däremot har jag en fråga: Vad är ditt syfte med att köra på etanol? Vill du få lägre bränslekostnad? Högre effekt?

Som bekant(?) så drar bilen typ 35-40% mer med etanol än med "vanilg bensin". Det finns flera "fördelar" med etanol, speciellt om den används i bilar vilka INTE är avsedda/anpassade efter etanol.

1:Som det redan nämnts så blir de i regel "trögstartade" vid lite lägre temp. "Motorlampan" KAN tändas (verkar även gälla etanolanpassade bilar, tex en Volvo V50 1.8F som kördes på bensin lääänge, sen tankade vi etanol o då tändes "motorlampan" rätt omgående. Försöket gjordes om efter att lampan släckts, samma sak hände igen. Därefter kördes den bara på bensin...).
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.
3:Etanol "brinner" med högre temp, du får högre temp i förbränningen, får den dessutom för lite bränsle ja då lever man farligt nära ett eventuellt haveri, tex en "sprucken ventil" som någon råkat ut för.
4:Etanol har sämre smörjegenskaper än bensin.
5:Etanol förorenar oljan mer, tätare oljebyten rekommenderas.
6:Etanol binder fukt/vatten, med allt vad det kan resultera i...

Det finns säkert andra som kan fylla på med fler fördelar etanolen ger, det var iaf dessa jag kom på "på rak arm"... Görs det rätt, dvs en komplett etanol-konvertering (anpassade slangar, större spridare, mappning mm) så får man klart högre effekt, lär ju vara därför en hel del "vråltrimmade" turbobilar kör just på etanol

Om etanol brinner med högre temp hur kan man då få så mycket lägre avgastemp när man kör på etanol?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
dawwe ...has left the building...
9 november 2014 · 4 474 Inlägg

Mer bränsle kyler förbränningsrummet bättre? Bränslet har flera uppgifter...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flampunkt

Edit: Nu är det ju kontrollerad förbränning i en bilmotor, så det kan mycket väl tänkas att när etanolen antänds långt under flampunkten att själva förbränningen kräver mer energi o att det därför blir lägre avgastemp (och mer sot)? Men etanolen är ett "stabilare" bränsle, därav (?) den högre flampunkten, samt ett oktantal kring 104 för ren etanol, har jag för mig. Som sagt, jag är ingen expert!

Senast redigerat av dawwe (9 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang