dawwe skrev:
Jag börjar med att säga att jag är absolut ingen "etanol-expert". Däremot har jag en fråga: Vad är ditt syfte med att köra på etanol? Vill du få lägre bränslekostnad? Högre effekt?
Som bekant(?) så drar bilen typ 35-40% mer med etanol än med "vanilg bensin". Det finns flera "fördelar" med etanol, speciellt om den används i bilar vilka INTE är avsedda/anpassade efter etanol.
1:Som det redan nämnts så blir de i regel "trögstartade" vid lite lägre temp. "Motorlampan" KAN tändas (verkar även gälla etanolanpassade bilar, tex en Volvo V50 1.8F som kördes på bensin lääänge, sen tankade vi etanol o då tändes "motorlampan" rätt omgående. Försöket gjordes om efter att lampan släckts, samma sak hände igen. Därefter kördes den bara på bensin...).
2:Etanolen är aggressiv mot bränsleslangar, är slangarna inte etanolanpassade kan de lösas upp med alla bekymmer det kan medföra.
3:Etanol "brinner" med högre temp, du får högre temp i förbränningen, får den dessutom för lite bränsle ja då lever man farligt nära ett eventuellt haveri, tex en "sprucken ventil" som någon råkat ut för.
4:Etanol har sämre smörjegenskaper än bensin.
5:Etanol förorenar oljan mer, tätare oljebyten rekommenderas.
6:Etanol binder fukt/vatten, med allt vad det kan resultera i...
Det finns säkert andra som kan fylla på med fler fördelar etanolen ger, det var iaf dessa jag kom på "på rak arm"... Görs det rätt, dvs en komplett etanol-konvertering (anpassade slangar, större spridare, mappning mm) så får man klart högre effekt, lär ju vara därför en hel del "vråltrimmade" turbobilar kör just på etanol