Köra på E85 i bensinbil.

Tysken35
15 november 2014 · 238 Inlägg

kanske  inte,  men   volvos  och  ford`s  etanol motorer  m.f  gör  det  ,ganska  kännt  fel  på  vissa  bilar och modeller

dawwe ...has left the building...
15 november 2014 · 4 474 Inlägg

Tysken: En 2.0 liters "etanol-motor" lär dra betydligt mindre än tex än V8 på 6.0 liter som körs på etanol, eller för den delen Torpis 1.8 liters med lite över 550 hästar typ...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
15 november 2014 · 1 163 Inlägg

Körde min supra till elmia i våras och den drog då 1.3l milen i snitt.. och nej jag körde som man brukar med lite rejs och lite kö..

2jz med moddat insug, steg 2 kammar, stor turbo och vems motorstyrning om det har någon betydelse.

Jag tror du kan räkna runt 30% mer förbrukning så att alla etanol bilar drar över 1.2 anser ju jag är totalt bs om jag får ner en rak 6a till 1.3..

Angående tankmätaren så har det för mig aldrig spelat någon roll om jag tankat bensin eller etanol.. den har alltid fungerat så kolla över kablarna om de är dåliga kanske smile

~Andy~
Tysken35
15 november 2014 · 238 Inlägg

Det  har  uppståt  på  ford focus  etanol     och  volvos  modeller  som c30   s40  v50  m.f  självklart  dricker en liten fyra  mindra än en v8  som körs  på  etanol.  Alla  taxi  chaufförer  klagade  på  att  deras  bilar  drog så mycket  etanol  typ  v70  saab 9-5  m.m

Senast redigerat av Tysken35 (15 november 2014)

dawwe ...has left the building...
15 november 2014 · 4 474 Inlägg

Andy: En bekants rätt ordentligt trimmade 1.8 liters 4:a (400 drivhjulshästar) drar runt litern luuugn körning, lite mer "normal körning" typ 1.3, o buskörning "hur mycket du vill", o han kör på "Bensin 98 oktan eller bättre"....Man brukar säga att köra på etanol ökar bränsleförbrukningen med typ 30-40%, detta skulle alltså betyda att din Supra skulle ha dragit typ 0.95 om du tankat "bensin" istället. Jag är, i vanlig ordning, skeptisk...

OT: E36 M3 3.2 drar runt 0.85-0.90 lugn körning kring 130 km/h på 6:an, original däcksdimension. E34 M5 3.8 med 235/35/19 drar i samma hastighet runt 1.10, M5 E39 ligger runt 1.20 typ. Som lägst har jag fått ner E34:an till typ 0.9, men då fes jag i 90-100 med original dimension på däcken. E39:an går att få ner runt litern om man fiiiiiiser i 95-100 typ...Samtliga körs på "bensin"...

Senast redigerat av dawwe (15 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Castwebb
15 november 2014 · 116 Inlägg

dawwe skrev:
Kan det bero på densitetsskillnaden(?) på de olika bränslena?

Tysken: Alla "etanolbilar" drar inte 1.2...Kan inte tänka mig att Torpis etanolkonverterade S40 drar 1.2, inte ens om han har ett ägg under gas-foten...

Edit: Nej jag tror inte på densitetsskillanden, BF95=752 kg/m3, E85=779-783 kg/m3. Det skiljer för(?) lite för att skillnaden skall bli klart synlig på tankmätaren, men återigen, jag är ingen "etanol-expert" big_smile

Tjolahopp du. Jag säger att jag märker av en väldig skillnad,  jag bryr mig inte om densitetsskillnaden i teorin. För jag vet och ser i praktiken att bilen visar mindre med etanol i tanken än med bensin så hur kommer det sig att det blir så med samma volym i tanken?!

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
dawwe ...has left the building...
15 november 2014 · 4 474 Inlägg

Flottören (borde väl finnas?) var "halvkass" o etanolen tog död på den? Tanka vanlig bensin nästa gång, visar mätaren för lite vet du att det inte är bränslerelaterat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Castwebb
15 november 2014 · 116 Inlägg

dawwe skrev:
Flottören (borde väl finnas?) var "halvkass" o etanolen tog död på den? Tanka vanlig bensin nästa gång, visar mätaren för lite vet du att det inte är bränslerelaterat...

Det är ju det jag har gjort och bilen visar mer på mätaren nu med bensin än vad den gjorde med etanol.

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
dawwe ...has left the building...
15 november 2014 · 4 474 Inlägg

Castwebb skrev:
Kan etanolen i tanken missas av bränslemätaren? För nu när jag har tankat fullt så går inte mätaren upp i topp även fast jag inte kan få in mer i tanken?

Detta tolkar jag som att du tankat fullt med etanol...Kör slut på etanolen, tanka fullt med bensin. Går den fortfarande inte upp i "topp" så är det inte bränslerelaterat är min gissning...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
15 november 2014 · 1 163 Inlägg

dawwe skrev:
Andy: En bekants rätt ordentligt trimmade 1.8 liters 4:a (400 drivhjulshästar) drar runt litern luuugn körning, lite mer "normal körning" typ 1.3, o buskörning "hur mycket du vill", o han kör på "Bensin 98 oktan eller bättre"....Man brukar säga att köra på etanol ökar bränsleförbrukningen med typ 30-40%, detta skulle alltså betyda att din Supra skulle ha dragit typ 0.95 om du tankat "bensin" istället. Jag är, i vanlig ordning, skeptisk...

OT: E36 M3 3.2 drar runt 0.85-0.90 lugn körning kring 130 km/h på 6:an, original däcksdimension. E34 M5 3.8 med 235/35/19 drar i samma hastighet runt 1.10, M5 E39 ligger runt 1.20 typ. Som lägst har jag fått ner E34:an till typ 0.9, men då fes jag i 90-100 med original dimension på däcken. E39:an går att få ner runt litern om man fiiiiiiser i 95-100 typ...Samtliga körs på "bensin"...

Jag tjänar ingenting på att ljuga.. gick efter tanka fullt innan vi körde och gick efter trippmätaren sedan tankade vi när det behövdes och mätte ut snittet smile

~Andy~
dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Andyy: Nej så klart, men det låter väldigt lååågt med tanke på din påstådda effekt kring 430 kusar...Som referens kan jag nämna att Volvo V50 1.8F verkar ligga runt litern...
Min bekants trimmade 1.8 drar som sagt bra med soppa, o den är precis som din "ordentligt" byggd, man har bland annat bytt styrsystem till Link G4 o effektmätts/mappats hos AG's i Norrköping. Den har dock "liiite för stor turbo", laddet kommer runt 4200 varv, men å andra sidan drar den "vansinnigt" hela vägen upp till 8000...De 400 hästarna är med "bensin", ägaren funderar redan nu på att byta till E85 för att kunna öka effekten ännu mer (runt 480 drivhjulshästar borde vara möjligt), o även för att det påstås att E85 skulle till viss del kunna göra att han får "ladd" tidigare o därmed mer körbar bil o inte lika hysterisk vid 4500 varv...

Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
16 november 2014 · 1 163 Inlägg

dawwe skrev:
Andyy: Nej så klart, men det låter väldigt lååågt med tanke på din påstådda effekt kring 430 kusar...Som referens kan jag nämna att Volvo V50 1.8F verkar ligga runt litern...
Min bekants trimmade 1.8 drar som sagt bra med soppa, o den är precis som din "ordentligt" byggd, man har bland annat bytt styrsystem till Link G4 o effektmätts/mappats hos AG's i Norrköping. Den har dock "liiite för stor turbo", laddet kommer runt 4200 varv, men å andra sidan drar den "vansinnigt" hela vägen upp till 8000...De 400 hästarna är med "bensin", ägaren funderar redan nu på att byta till E85 för att kunna öka effekten ännu mer (runt 480 drivhjulshästar borde vara möjligt), o även för att det påstås att E85 skulle till viss del kunna göra att han får "ladd" tidigare o därmed mer körbar bil o inte lika hysterisk vid 4500 varv...

Jag har inte ladd föräns 5k rpm sad och 430hk är bänkad effekt hos tuneit motorsport smile Jag var lika förvånad som dig men har alltid tyckt jag kommit långt så stämmer nog bra smile

~Andy~
dawwe ...has left the building...
16 november 2014 · 4 474 Inlägg

Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
16 november 2014 · 1 163 Inlägg

dawwe skrev:
Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

~Andy~
Castwebb
16 november 2014 · 116 Inlägg

Andyy90 skrev:

dawwe skrev:
Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Dr_struts
16 november 2014 · 1 861 Inlägg

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

dawwe skrev:
Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

Skillnad på turbo's min steg 3 saab og9-3 begär 1.36bar med original snurra och ska ha 256 hk hade det suttit en hx 55 som ladda 1.36 bar hade jag vart uppe i en 500 hk eller något... ^^ Btw så du vet att du för typ en platta öl kan få din bil optimerad för e85? Alltså mer effekt och utan risk för spikningar och annat jobbigt smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
AeroMackan
16 november 2014 · 607 Inlägg

Ska ge dig ett tips. Konvertera bilen istället. de går att tanka Etanol och starta men bilen kommer spika så fort du ger gasar bilen. Sen att styrsystemet skulle fixa sig så den går på sprit där har du tok fel. T5 styrsystemet kan man bara köra på ett bränsle på mjukvaran. Ska man köra på sprit så måste man byta box till en som har gjort för etanol. Men vill du ha få din motor rasad så fortsätt. Men varför inte köpa en programvara som är gjort för Etanol kostar typ 2500kr hos Nordic Uhr.

torpis Forummoderator
16 november 2014 · 10 572 Inlägg

dawwe skrev:
Tysken: En 2.0 liters "etanol-motor" lär dra betydligt mindre än tex än V8 på 6.0 liter som körs på etanol, eller för den delen Torpis 1.8 liters med lite över 550 hästar typ...

Helt rätt i början. Men ang min motor så är det ju bara en 1.8l maskin.  Det är en av anledningarna till att jag envisas med turbo, man får massa pulver när man vill och mellan gaspådragen så är det ju bara en 1.8 som drar soppa precis som en vanlig S40 med sugmotor. :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
16 november 2014 · 10 572 Inlägg

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

dawwe skrev:
Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

Jag laddar 14.4volt jag...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Castwebb
16 november 2014 · 116 Inlägg

Dr_struts skrev:

Castwebb skrev:

Andyy90 skrev:

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

Skillnad på turbo's min steg 3 saab og9-3 begär 1.36bar med original snurra och ska ha 256 hk hade det suttit en hx 55 som ladda 1.36 bar hade jag vart uppe i en 500 hk eller något... ^^ Btw så du vet att du för typ en platta öl kan få din bil optimerad för e85? Alltså mer effekt och utan risk för spikningar och annat jobbigt smile

Jasså du? Hur skulle detta gå till?

Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang