1737
Sök

Köra på E85 i bensinbil.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 november 2014
Torpis: Det är ju inte lätt att "hålla sig" när man har så mycket effekt väl? Blir lätt att man "små leker hela tiden med andra trafikanter" smile. När jag körde min bekants "något trimmade" 1.8 med 4-hjulsdrift, så var det omöjligt att låta bli att "söka race" typ hela tiden *haha*. Kan tänka mig att du har problem med fästet från stilla stående, i hans fall är det ruggigt fäste från start, den skjuts iväg, o andra sidan lär han tappa väl över 100 km/h typ. Jag har talat om för honom att det är en inte en fråga OM hans drivlina rasar utan NÄR smile. Det enda som är gjort med drivlinan är en kraftigare koppling, allt annat är mer eller mindre original. Det som står på tur är en ny diff förmodligen, med spärr (tror det sitter öppna diffar på axlarna, fördelningsdiffen har väl nån sorts spärr för att kunna styra om kraften till den axel som har bäst fäste gissar jag...). Kontentan är att hans snittförbrukning ligger kring 1.2-1.3 om han kör "normalt", så den drar betydligt mer än när den var original. O betänk att bilen har 6-växlad låda som hjälper till att hålla förbrukningen i schack, dock inte i matt*haha*. Men visst kör man den lugnt så kan den gå på runt litern, men hur lätt är det*haha*.

Får man fråga hur mycket du överladdar?
Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
AeroMackan skrev:
Ska ge dig ett tips. Konvertera bilen istället. de går att tanka Etanol och starta men bilen kommer spika så fort du ger gasar bilen. Sen att styrsystemet skulle fixa sig så den går på sprit där har du tok fel. T5 styrsystemet kan man bara köra på ett bränsle på mjukvaran. Ska man köra på sprit så måste man byta box till en som har gjort för etanol. Men vill du ha få din motor rasad så fortsätt. Men varför inte köpa en programvara som är gjort för Etanol kostar typ 2500kr hos Nordic Uhr.

Jag lyssnar,  men jag betalade 7500 för bilen så vill inte lägga ut onödiga pengar och har med detta ett etanol projekt och har råd att testa detta fullt ut på original (okoncentrerad) då det inte är så mycket pengar

4 474 Inlägg
16 november 2014
Castwebb: Mja....7500 för bilen..."Rasar" den på ett olämpligt ställe (ska vi säg mitt i rusningstrafiken där den blockerar vägen) så lär man åka på bärgning oxå, minst 1000 kr kostar det. Så säg för 1500 extra så får du en driftsäker (?) etanolbil, kan vara värt att fundera på o låta stoltheten få sig en liiiiten törn:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
16 november 2014
Castwebb skrev:
Andyy90 skrev:
dawwe skrev:
Oj ladd vid 5000, hur långt varvar du:)? 9000? 430 drivhjulshästar är bra! Min bekants beräknade motor-effekt ligger runt 500 (hans bil är 4-hjulsdriven, så den har ett drivlinetapp kring 20%).

7900 varvar jag.. laddar ju bara 1.1 dock och har ett gigantiskt avgashus som ska bytas ut i vinter och höja ladd nästa år så det blir nog bra smile

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

man får byta ut grejjer i takt med att de går sönder/underpresterar och byggde inte för 1000hk direkt så är småsaker som ska fixas osv.. kör hellre på lägre ladd och får den att gå som den ska istället för att bara leta hästar tongue

~Andy~

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Castwebb: Mja....7500 för bilen..."Rasar" den på ett olämpligt ställe (ska vi säg mitt i rusningstrafiken där den blockerar vägen) så lär man åka på bärgning oxå, minst 1000 kr kostar det. Så säg för 1500 extra så får du en driftsäker (?) etanolbil, kan vara värt att fundera på o låta stoltheten få sig en liiiiten törn:).

Ja men vad är 1500 för bärgning och 7500 för en bil, det är en struntsumma som är värd att testa med för att kolla om det går. Det är ju bara att köpa en bil till sen då isf.  Haha

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
Sen så körs denna bilen aldrig under rusningstrafiken då jag har firmabil. Detta är bara en leksak för landsvägen

4 474 Inlägg
16 november 2014
Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Ja men vad är 1500 för bärgning och 7500 för en bil, det är en struntsumma som är värd att testa med för att kolla om det går. Det är ju bara att köpa en bil till sen då isf.  Haha

Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Castwebb skrev:
Jag lyssnar,  men jag betalade 7500 för bilen så vill inte lägga ut onödiga pengar och har med detta ett etanol projekt och har råd att testa detta fullt ut på original (okoncentrerad) då det inte är så mycket pengar

Om allt är en struntsumma så varför inte göra rätt från början? Du säger emot dig själv en hel del...

Livsnjutare
1 707 Inlägg
16 november 2014
dawwe skrev:
Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Castwebb skrev:

Om allt är en struntsumma så varför inte göra rätt från början? Du säger emot dig själv en hel del...

Fast å andra sidan bidrar du med massa myter och inte fakta!

Vi körde på 1,4 blandad körning med 750hästar, 1100nm på E85.
M3 E46 helt original drog 1,3 blandad på 98 oktanig.

607 Inlägg
16 november 2014
Säger igen bilen kommer inte fungera att enbart ha Sprit i tanken bilen kommer gå magert och bilen kommer inte vilja starta med sprit i tanken. då kallstart mappen för etanol skiljer sig mot bensin. sedan så har bensin programmet mindre tändning.

4 474 Inlägg
16 november 2014
AeroMackan: Med mindre tändning menar du "lägre tändning" antar jag? Har för mig att "etanol" är ett stabilare bränsle (högre oktantal) samt "brinner" snabbare o allt detta gör att man kan ha mer aggresiv (högre) tändning, dvs närmare ÖD? Eller är jag ute o cyklar*haha*?

5 846 Inlägg
16 november 2014
dawwe skrev:
AeroMackan: Med mindre tändning menar du "lägre tändning" antar jag? Har för mig att "etanol" är ett stabilare bränsle (högre oktantal) samt "brinner" snabbare o allt detta gör att man kan ha mer aggresiv (högre) tändning, dvs närmare ÖD? Eller är jag ute o cyklar*haha*?

Aggressivare tändning är längre före ÖD. Det heter ju förtändning, mera förtändning = aggressivare tändning.

4 474 Inlägg
16 november 2014
Simlar: OK. Då tänkte jag tvärtom smile . Vet ju att E85 "brinner" snabbare o kräver således mindre(?) förtändning, något som jag tolkade som att tändningen kommer "högre" (närmare ÖD), helt fel uppenbarligen. Har själv experimenterat med förtändning på en gammal Ascona B jag hade, o kan säga som så att när jag ställde tändningen alldeles för långt före ÖD så kom det "lustiga" ljud från motorn, dessutom kunde den gå "baklänges" en sekund eller två när man stängde av den ibland*haha*

Edit: Mitt resonemang angående tändning bygger på att man (väl?) hellre antänder bränsle/luft blandningen än låter den självantända eller i värsta fall detonera. O då tänkte jag: Stabilare bränsle (E85) som klarar att komprimeras mer, brinner snabbare, och därför kan man således vänta med att antända blandningen närmare ÖD (vad jag kallade felaktigt för "högre")...Vilket man kanske gör oxå, men jag använde mig av felaktig terminologi helt klart*haha*.
Senast redigerat av dawwe (16 november 2014)

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Castwebb skrev:

Vadå RÄTT?  Jag har hört massor med saker som kommer hända eller kanske händer mm i denna tråden, men det ena säger emot den andra. Alla har egna erfarenheter och kunskaper om ämnet.
Som sagt så vill jag kolla om man kan köra den på etanol utan konvertering.  DETTA ÄR ETT TEST. INTE EN BRUKSBIL!
Är det ingen som förstår varför jag inte vill konvertera bilen? Jag vill prova mig fram och testa om det går, och gärna spräcka så många myter och spekulationer som helst!

4 474 Inlägg
16 november 2014
Vad menar du med att "köra den på etanol utan konvertering"? Betyder det att bilen skall förflytta sig framåt, hjälpligt, ett tag iaf? Eller betyder det att bilen skall fungera normalt under normala driftsbetingelser? Eller menar du att testet är "framgångsrikt" o bekräftar att man kan köra på E85 utan konvertering om din bil fortfarande fungerar någorlunda efter säg 15 fulla tankar med etanol? Sen att den inte går som den skall kvittar...Du får gärna definiera vad som är "framgångsrikt" enligt dig, men även hur ett "misslyckande" kan se ut? O jag är tämligen säker på att du är inte den första som gör ett sådant här "test", eller jo kanske den första som gör det på en Saab 900 2.0T Talladega. Den enda myten du garanterat kommer spräcka är "Vad är 1500 för bärgning och 7500 för en bil, det är en struntsumma som är värd att testa med för att kolla om det går."

Kör hårt med testet, o glöm inte bort att hålla oss underrättade, o även delge dina erfarenheter och vilka slutsatser du drar. Lycka till! smile

1 861 Inlägg
16 november 2014
Castwebb skrev:
Dr_struts skrev:
Castwebb skrev:

Varför laddar du bara 1,1?
Jag laddar nog 1,3 - 1,4

Skillnad på turbo's min steg 3 saab og9-3 begär 1.36bar med original snurra och ska ha 256 hk hade det suttit en hx 55 som ladda 1.36 bar hade jag vart uppe i en 500 hk eller något... ^^ Btw så du vet att du för typ en platta öl kan få din bil optimerad för e85? Alltså mer effekt och utan risk för spikningar och annat jobbigt smile

Jasså du? Hur skulle detta gå till?

Hitta valfri hemma fixare muta med platta öl eller vad som nu ska till för att han vill flasha din ECU till en med e85 programvara smile

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Vad menar du med att "köra den på etanol utan konvertering"? Betyder det att bilen skall förflytta sig framåt, hjälpligt, ett tag iaf? Eller betyder det att bilen skall fungera normalt under normala driftsbetingelser? Eller menar du att testet är "framgångsrikt" o bekräftar att man kan köra på E85 utan konvertering om din bil fortfarande fungerar någorlunda efter säg 15 fulla tankar med etanol? Sen att den inte går som den skall kvittar...Du får gärna definiera vad som är "framgångsrikt" enligt dig, men även hur ett "misslyckande" kan se ut? O jag är tämligen säker på att du är inte den första som gör ett sådant här "test", eller jo kanske den första som gör det på en Saab 900 2.0T Talladega. Den enda myten du garanterat kommer spräcka är "Vad är 1500 för bärgning och 7500 för en bil, det är en struntsumma som är värd att testa med för att kolla om det går."

Kör hårt med testet, o glöm inte bort att hålla oss underrättade, o även delge dina erfarenheter och vilka slutsatser du drar. Lycka till! smile

Du är säker på att någon innan mig har gjort ett sånt här test? Skicka länken till den som gjort det då så kan jag sluta med detta!  Men jag har sökt och ej hittat någon som gjort det och skrivit något om det så därför gör jag det!
Sen ber jag dig att sluta vara så enormt negativt till allt. Nästan alla kommentarer du skrivit här är negativa!

116 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
Dr_struts skrev:
Castwebb skrev:
Dr_struts skrev:

Skillnad på turbo's min steg 3 saab og9-3 begär 1.36bar med original snurra och ska ha 256 hk hade det suttit en hx 55 som ladda 1.36 bar hade jag vart uppe i en 500 hk eller något... ^^ Btw så du vet att du för typ en platta öl kan få din bil optimerad för e85? Alltså mer effekt och utan risk för spikningar och annat jobbigt smile

Hitta valfri hemma fixare muta med platta öl eller vad som nu ska till för att han vill flasha din ECU till en med e85 programvara smile

Det kan jag ju ordna själv, jag har programvara för mappning och optimering av alla komponenter i styrenheten ;-)

4 474 Inlägg
16 november 2014
Det finns folk som testat att tanka upp fullt med bensin i en diesel (ja jag råkar känna en sådan person...), det gick bra, ett kort tag. Sen gick det inte alls. Men efter att man tömt tanken o fyllt på diesel igen var allt som vanligt. O ja, det tankades bensin av misstag!

Det har säkert hänt "ett antal gånger" att någon frivilligt, eller ofrivilligt, tankat upp med E85. Hur det gått vet vi inte, eller så är personen i fråga inte tillräckligt bilintresserad för att dela med sig, eller så skäms hen för sitt misstag, eller så är det som så att det är just dessa personer som startat firmor som BSR o allt vad de heter?
Jag vet inte, gör du?

Jag tycker, som jag sagt, att du skall göra ditt test. Men gör det någorlunda "vetenskapligt". Jag är inte negativ, jag är realistisk. Ut o testa nu, jag är nyfiken på hur det hela kommer utveckla sig...

1 861 Inlägg
16 november 2014
Castwebb skrev:
Dr_struts skrev:
Castwebb skrev:

Det kan jag ju ordna själv, jag har programvara för mappning och optimering av alla komponenter i styrenheten ;-)

Så varför "fuska" då? o.o

5 846 Inlägg
16 november 2014
Castwebb skrev:
dawwe skrev:

Du är säker på att någon innan mig har gjort ett sånt här test? Skicka länken till den som gjort det då så kan jag sluta med detta!  Men jag har sökt och ej hittat någon som gjort det och skrivit något om det så därför gör jag det!
Sen ber jag dig att sluta vara så enormt negativt till allt. Nästan alla kommentarer du skrivit här är negativa!

http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f= … 75143b2478
Bara att läsa

Sök