Köra på E85 i bensinbil.

torpis Forummoderator
2 december 2014 · 10 572 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

torpis skrev:

HereComesTrouble skrev:
Snacka om behov att hävda sig!
Din attityd är under all kritik!

Sluta sprid myter och låt dom prova istället.

Sen kanske man inte ska slänga sten i glashus när man åker runt i en S40 själv?
Tänker på att undvika dyra saker..

Du är en  av dem som drar på sig rapporteringar regelbundet. Tänk på det om du vill vara kvar på sidan

Klev jag på en öm tå?

Vill du stänga av mig för att jag tycker att du har en taskig attityd så var så god!
Bara för att man är admin kan man inte bete sig hur som helst, tvärtom bör man föregå med gott exempel samt hålla sig till fakta och inte myter.

Det handlar inte om att kliva på en öm tå utan att jävlas med flit, vilket du är duktig på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Micke181
2 december 2014 · 300 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Bästa svar är att testa själv. Jag var i samma sits som dig för 5 år sen med min 240 88a. Men idag 5 år senare så har den rullat varje år sen dess på E85 utan att tveka eller krångla. --> Merparten <--  som drar med skrämselpropaganda har aldrig testat eller haft otur. Men med en 26 år gammal bil borde det va tjockt med bensinavlagringar i mitt system men inget har hänt. Det enda som kommer att hända är att din bil kommer bli akut trött och vara svårstartad om den inte kan anpassa sig till E85. Det enda jag har gjort på min maskin är att jag ökat bränsletrycket och gått upp ett snäpp i spridare. Till och med kört den i dynon för att kolla hur lamdan ligger och den går aldrig över 1.0

Så testa! Har du redan kört med nästan 50% etanol i så skulle den ju redan börjat "bäcka igen" så kör på big_smile

Körde min gamla 240 -90'a med B230F -motor på E85, när blandningen var ungefär 50/50 så började den rycka och gick ofta ner på 3 cylindrar...

Senast redigerat av Micke181 (2 december 2014)

Castwebb
2 december 2014 · 116 Inlägg

Äsch jag lägger ner, jag känner inte för att fortsätta uppdatera er med information för det är bara negativt hela tiden. Jag gör detta för mig själv och dom som vill veta hur det går skriv i PM till mig så skall jag hålla er uppdaterade :-)
Här frågar man om info och tips angående att börja köra på E85 utan konvertering.  Varför kan man inte bara få info om hur man kan gå tillväga istället för att: det går inte, motorn smälter innefrån, bränsleledningar börjar läcka, svårstartad mm jag vill veta hur jag skall göra och få positiva tips. Jag har förstått att detta är en känsligt ämne för många (konstigt) och att det är fel att göra så. Men lyssna!!! JAG VILL TESTA!!!
Går det sönder så gör det det! Men låt mig testa. Och ge mig tips på vägen, typ tänk på att: bla bla bla och bla bla bla för att det kan hjälpa till lite.
Fortsätt ni gärna att diskutera ämnet men jag slutar HÄR!
Lycka till

Saab 900 GL "Pedagogen" (1982)
Saab 9000 CC Aero "Mmm Monster" (1991)
Volkswagen Transporter "Jobbman" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang