Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 60 862 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
vEight Baronen
17 november 2014 · 1 434 Inlägg

Anledningen till att turboaggregaten börjar trycka ur sig olja är för att tätningarna inte tål bensin. MEN! Det finns koltätade aggregat som tål bensinen. Sen angående dumpventil så är det väl mest för att spara på gasspjället när man trycket mot det. Men i detta fall så är det ju inget bekymmer. Sen kan du nog få problem med intercoolern då det finns risk för kondensation av bränsle där i. Men det är ju kul med bonnatrimm! Ett tips är att du trycksätter din SU istället. Du bygger lätt om den själv hemma på arbetsbordet. Då slipper du problem med turbo och du kan då använda intercoolern. En dump är då att föredra. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Volvo244DL_SugTurbo
17 november 2014 · 132 Inlägg

Jo, jag har själv funderat på det också om det kan börja kondensera i intercoolen, men hade en tanke om man sätter den uppochner med anslutningarna neråt, så borde det åtminstone inte bli en ansamling med bensin. I teorin...

Sen VILL jag inte trycksätta min förgasare, då jag får käslan av att det BORDE funka rätt om man gör det riktigt och seriöst, sen är ju en förgasare byggd för att gå under sug ochinte under tryck... wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
vEight Baronen
17 november 2014 · 1 434 Inlägg

Det är nog i praktiken det kukar sig..

En stromberg/SU är lätta att konvertera och fungerar förhållandevis bra med det också. Hörde om en norrman som tagit ut 240-250 häst med trycksatta strombergare. Sen är det så att med sugturbo så får man ofta problem med isbildning på vintern. Det blir väldigt kallt när turbon suger en massa luft genom förgasaren. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Volvo244DL_SugTurbo
18 november 2014 · 132 Inlägg

Idag har jag införskaffat mig ett B230F insug, satt bara inget gasreglade eller stag på det. Men skule få det nästa vecka. smile

Och till helgen så kanske jag ska köpa en turbo med grenrör och downpipe, om man har lite tur! tongue

Kommer lägga upp bilder snarast.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
18 november 2014 · 132 Inlägg

Tänkte jag skulle fuska lite och fråga er vad lite olika saker är till för, då jag aldrig skruvat insprutare. tongue

Har lagt upp ett par bilder på min sida i fotoalbumet "B230F insug", där får ni gärna skriva vad dom olika sakerna är till i komentarerna.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=61138

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (18 november 2014)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
18 november 2014 · 10 157 Inlägg

Bra idéer och från Falun du med.

Dock tror jag att tryck sätta förgasaren är bättre än att suga igenom den men du gör ju självklart som du vill smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo244DL_SugTurbo
18 november 2014 · 132 Inlägg

Tycker jag känner igen dig, du har väll vinge bak på 240in, jalusil osv? Känner Traktor-Tom? :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
18 november 2014 · 10 157 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Tycker jag känner igen dig, du har väll vinge bak på 240in, jalusil osv? Känner Traktor-Tom? :p

Japp har ju bilen upplagd här smile Traktor tom känner jag allt. Vänta nu vem är du då ? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Volvo244DL_SugTurbo
18 november 2014 · 132 Inlägg

Svarta 240n som stod och snacka med dig inne på Åhléns parkeringen för ett tag sen, snackade om när du körde hans Merca upp till Älvdalen. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
willysfc
18 november 2014 · 2 Inlägg

tjenare Felix nu har ja hitta hit åsmile

Volvo244DL_SugTurbo
18 november 2014 · 132 Inlägg

Tjena!smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
willysfc
18 november 2014 · 2 Inlägg

tjena:D

Volvo244DL_SugTurbo
19 november 2014 · 132 Inlägg

Sitter som en spridare undertill på B230F insuget som är nå form av kallstarts tjofräsan, borde det inte gå att koppla på den till starten med ett fördröjningsrelä på 5-10sek, så det blir som en sorts "primer" så han blir mer lättstartad? smile

Ni här som vet, hur mycket tryck måste den ha för att kunna spruta in soppa, och hur mycket tryck genererar original B21 bränslepump?
Ifall man måste koppla en till soppa pump eller om det räcker att bara hoppa på med en T-korsning efter original pumpen och bara sätta ström till spridaren?

Berätta för mig Volvo och inspruts experter! :p

Tack på förhand! smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
19 november 2014 · 5 526 Inlägg

Kallstartsventilen är ju gjord för 3bar soppatryck. En bränslepump till förgasarmotorerna brukar ge runt 0,3bar soppatryck.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tampongpunkarn
19 november 2014 · 786 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Sitter som en spridare undertill på B230F insuget som är nå form av kallstarts tjofräsan, borde det inte gå att koppla på den till starten med ett fördröjningsrelä på 5-10sek, så det blir som en sorts "primer" så han blir mer lättstartad? smile

Ni här som vet, hur mycket tryck måste den ha för att kunna spruta in soppa, och hur mycket tryck genererar original B21 bränslepump?
Ifall man måste koppla en till soppa pump eller om det räcker att bara hoppa på med en T-korsning efter original pumpen och bara sätta ström till spridaren?

Berätta för mig Volvo och inspruts experter! :p

Tack på förhand! smile

skulle nästan vara lättaste att göra den via en knapp som man får trycka på, för om motorn är varm å du preppar den med soppa i 5-10sek så lär du ta livet av tändstiften och nedsurning.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Volvo244DL_SugTurbo
19 november 2014 · 132 Inlägg

Jo, men det var precis det jag funderade över...

Men om man sätter en separat soppa pump från typ 740 eller nå så spridaren får tillräckligt med tryck så borde det ju funka?

Men hur mycket tryck får man ur primärpumpen från en vanlig 740 då?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Djo
19 november 2014 · 10 157 Inlägg

Nu vet jag vem du är smile och tom har hittat hit också roligt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
simlar
19 november 2014 · 5 526 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Jo, men det var precis det jag funderade över...

Men om man sätter en separat soppa pump från typ 740 eller nå så spridaren får tillräckligt med tryck så borde det ju funka?

Men hur mycket tryck får man ur primärpumpen från en vanlig 740 då?

Primärpumpen ger mycket tryck, 6-7bar om inte mer, om man inte bygger retursystem med bränsletrycksregulator.

Men kanske finns någon klenare pump som inte orkar mer än ca 3bar med pluggad retur.
Eller så är det bara att prova, borde räcka att bara slå igång pumpen så den primar ledningen och sen trycka på knappen för att öppna kallstartventilen och dra på starten.

Senast redigerat av simlar (19 november 2014)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
19 november 2014 · 132 Inlägg

Precis, var EXAKT det jag menar!

Om man kör både spridaren OCH pumpen på starten (fjädrade läget på nyckeln), det borde ju räcka för att få bilen och starta och sedan gå av egen maskin.

Eller vad tror du?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
19 november 2014 · 5 526 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Precis, var EXAKT det jag menar!

Om man kör både spridaren OCH pumpen på starten (fjädrade läget på nyckeln), det borde ju räcka för att få bilen och starta och sedan gå av egen maskin.

Eller vad tror du?

Känns som att det skulle kunna funka. Är ju alltid värt ett försök smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang