Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 61 079 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
Volvo244DL_SugTurbo
7 december 2014 · 132 Inlägg

Får ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag nu, men har hållt på och svetsat tryckrör. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-887e38e2598271c2c5ac74315475c911.jpg
Och om ni ser den lilla stickaren nere vid turbon, där ska jag på med en återcirkulerande dumpventil som jag fick hem igår. Och den ska ledas in i downpipen för lite mer "spektakulära växlingar" wink

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (7 december 2014)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
7 december 2014 · 132 Inlägg

Nästan helt klart, ska bara dit en övergång i slutet mot insuget så det blir 51-63mm så det passar mot insuget.

ALLT är i aluminium! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-e34b5bf341b52438135b7b17fd49305f.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
BjursAlleX
22 december 2014 · 253 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Får ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag nu, men har hållt på och svetsat tryckrör. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-887e38e2598271c2c5ac74315475c911.jpg
Och om ni ser den lilla stickaren nere vid turbon, där ska jag på med en återcirkulerande dumpventil som jag fick hem igår. Och den ska ledas in i downpipen för lite mer "spektakulära växlingar" wink

Hmm, dumpa luften ut i avgasröret? hmm

Volvo 940 Turbo "Hugo" (1996)
Volvo V50 2.0D "Brukis" (2008)
Volvo244DL_SugTurbo
31 december 2014 · 132 Inlägg

BjursAlleX skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Får ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag nu, men har hållt på och svetsat tryckrör. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-887e38e2598271c2c5ac74315475c911.jpg
Och om ni ser den lilla stickaren nere vid turbon, där ska jag på med en återcirkulerande dumpventil som jag fick hem igår. Och den ska ledas in i downpipen för lite mer "spektakulära växlingar" wink

Hmm, dumpa luften ut i avgasröret? hmm

Luft OCH bensin vettu! wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
2 januari 2015 · 799 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

BjursAlleX skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Får ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag nu, men har hållt på och svetsat tryckrör. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-887e38e2598271c2c5ac74315475c911.jpg
Och om ni ser den lilla stickaren nere vid turbon, där ska jag på med en återcirkulerande dumpventil som jag fick hem igår. Och den ska ledas in i downpipen för lite mer "spektakulära växlingar" wink

Hmm, dumpa luften ut i avgasröret? hmm

Luft OCH bensin vettu! wink

Haha har det gjorts förr? Känns som du kommer fläka upp avgassystemet smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Djo
2 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Lillkanto skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

BjursAlleX skrev:

Hmm, dumpa luften ut i avgasröret? hmm

Luft OCH bensin vettu! wink

Haha har det gjorts förr? Känns som du kommer fläka upp avgassystemet smile

Återcirkulerande dumpventil är vanligt förekommande hur många original turbo bilar åker runt och dumpar/pyser ? exakt dom flesta har återcirkulerande (dock är det ju lite mer civiliserat i en original bil då svenson ej skulle uppskatta meter långa elds lågor ur slutröret på sina v70is wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BjursAlleX
2 januari 2015 · 253 Inlägg

Djo skrev:

Lillkanto skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Luft OCH bensin vettu! wink

Haha har det gjorts förr? Känns som du kommer fläka upp avgassystemet smile

Återcirkulerande dumpventil är vanligt förekommande hur många original turbo bilar åker runt och dumpar/pyser ? exakt dom flesta har återcirkulerande (dock är det ju lite mer civiliserat i en original bil då svenson ej skulle uppskatta meter långa elds lågor ur slutröret på sina v70is wink

ja de flesta orginal turbo bilar har återcirkulerande dump men aldrig hört eller sett att någon dumpar ut i avgasröret! Luften ska ju bara cirkulera framför turbon på insugsidan igen? eller har jag fel? hmm

Volvo 940 Turbo "Hugo" (1996)
Volvo V50 2.0D "Brukis" (2008)
Djo
2 januari 2015 · 10 157 Inlägg

BjursAlleX skrev:

Djo skrev:

Lillkanto skrev:

Haha har det gjorts förr? Känns som du kommer fläka upp avgassystemet smile

Återcirkulerande dumpventil är vanligt förekommande hur många original turbo bilar åker runt och dumpar/pyser ? exakt dom flesta har återcirkulerande (dock är det ju lite mer civiliserat i en original bil då svenson ej skulle uppskatta meter långa elds lågor ur slutröret på sina v70is wink

ja de flesta orginal turbo bilar har återcirkulerande dump men aldrig hört eller sett att någon dumpar ut i avgasröret! Luften ska ju bara cirkulera framför turbon på insugsidan igen? eller har jag fel? hmm

Ska funka både och såvitt jag förstått.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BjursAlleX
2 januari 2015 · 253 Inlägg

Djo skrev:

BjursAlleX skrev:

Djo skrev:
Återcirkulerande dumpventil är vanligt förekommande hur många original turbo bilar åker runt och dumpar/pyser ? exakt dom flesta har återcirkulerande (dock är det ju lite mer civiliserat i en original bil då svenson ej skulle uppskatta meter långa elds lågor ur slutröret på sina v70is wink

ja de flesta orginal turbo bilar har återcirkulerande dump men aldrig hört eller sett att någon dumpar ut i avgasröret! Luften ska ju bara cirkulera framför turbon på insugsidan igen? eller har jag fel? hmm

Ska funka både och såvitt jag förstått.

Klart det funkar men förstår inte meningen med det? Du kan ju lika gärna använda den som en öppen dump och dumpa ut i atmosfären

Senast redigerat av BjursAlleX (2 januari 2015)

Volvo 940 Turbo "Hugo" (1996)
Volvo V50 2.0D "Brukis" (2008)
Volvo244DL_SugTurbo
2 januari 2015 · 132 Inlägg

BjursAlleX skrev:

Djo skrev:

BjursAlleX skrev:

ja de flesta orginal turbo bilar har återcirkulerande dump men aldrig hört eller sett att någon dumpar ut i avgasröret! Luften ska ju bara cirkulera framför turbon på insugsidan igen? eller har jag fel? hmm

Ska funka både och såvitt jag förstått.

Klart det funkar men förstår inte meningen med det? Du kan ju lika gärna använda den som en öppen dump och dumpa ut i atmosfären

Men är ju blandat både luft OCH bensin i tryckröret, så det man då dumpar ut i avgasröret är ju en explosiv blandning. Och förhoppningsvis antänds den och det står lågor ur avgasröret vid varje växling. BARA FÖR ATT! big_smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
PatrikLind
4 januari 2015 · 2 Inlägg

kan ha helt fel då jag ej är insatt på sug turbos och turbos för övrigt , men den återcirkulerande dumpen när den dumpar ut i avgaset (antar relativt tidigt i avgas) att det kan gå galet när det blir explosioner i avgasröret och trycket kommer då även gå mot turbon och inte enbart avgasöppningen ,bör ju inte vara bra med sånt tryck som bildas mot turbinen som kan skada turbinbladen , bara en tanke med förebyggande syfte
(och skulle du kunna ge en beskrivning hur bensinen avdunstas av kylan , inget fel med det men förstår inte riktigt hur skulle samlas) Tack för bra projekt iallafall smile

Volvo244DL_SugTurbo
4 januari 2015 · 132 Inlägg

PatrikLind skrev:
kan ha helt fel då jag ej är insatt på sug turbos och turbos för övrigt , men den återcirkulerande dumpen när den dumpar ut i avgaset (antar relativt tidigt i avgas) att det kan gå galet när det blir explosioner i avgasröret och trycket kommer då även gå mot turbon och inte enbart avgasöppningen ,bör ju inte vara bra med sånt tryck som bildas mot turbinen som kan skada turbinbladen , bara en tanke med förebyggande syfte
(och skulle du kunna ge en beskrivning hur bensinen avdunstas av kylan , inget fel med det men förstår inte riktigt hur skulle samlas) Tack för bra projekt iallafall smile

Vadå "dunsta av kylan", förstår inte frågan?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
4 januari 2015 · 132 Inlägg

Råkade skaffa mig en 405topp med en K-kam i, som jag hade tänkt använda. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-70efef078ea29fa0997eeb957d2b64b0.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
4 januari 2015 · 132 Inlägg

Tänkte fråga här om det är någon som har någon som helst aning om vilken sorts kam som skulle göra sig bäst i min motor?
(Då jag själv inte förstår mig på allt det där med durationer, öppningstider, överlapp, lyft, vinklar, mm)

Har visserligen en K-kam som sitter i en 405topp som jag hade tänkt använda, men såvitt jag lyckats första så lämpar dom sig bäst i en sugtrimmad motor då dom har för mycket "överlappning" för att vara brukbar i en turbo motor, och att man hellre skulle haft en V/VX/VX3-kam, med helst en VX3 då dom är backade 3grader.

Vad tror ni???

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
4 januari 2015 · 5 535 Inlägg

K-kam funkar hur fint som helst, kör själv med K-kam och 531-topp i min 345a och den drar fint genom hela registret.
Fullt ladd vid ca 2500rpm med TD04-19T smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
PatrikLind
5 januari 2015 · 2 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

PatrikLind skrev:
kan ha helt fel då jag ej är insatt på sug turbos och turbos för övrigt , men den återcirkulerande dumpen när den dumpar ut i avgaset (antar relativt tidigt i avgas) att det kan gå galet när det blir explosioner i avgasröret och trycket kommer då även gå mot turbon och inte enbart avgasöppningen ,bör ju inte vara bra med sånt tryck som bildas mot turbinen som kan skada turbinbladen , bara en tanke med förebyggande syfte
(och skulle du kunna ge en beskrivning hur bensinen avdunstas av kylan , inget fel med det men förstår inte riktigt hur skulle samlas) Tack för bra projekt iallafall smile

Vadå "dunsta av kylan", förstår inte frågan?

Ja eller som ni sa kondensera i intercoolern , förstår inte just den punkten , är det för att det är trånga gångar och dimman fäster på det sättet eller på något annat sätt den kondenserar ? smile

simlar
5 januari 2015 · 5 535 Inlägg

PatrikLind skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

PatrikLind skrev:
kan ha helt fel då jag ej är insatt på sug turbos och turbos för övrigt , men den återcirkulerande dumpen när den dumpar ut i avgaset (antar relativt tidigt i avgas) att det kan gå galet när det blir explosioner i avgasröret och trycket kommer då även gå mot turbon och inte enbart avgasöppningen ,bör ju inte vara bra med sånt tryck som bildas mot turbinen som kan skada turbinbladen , bara en tanke med förebyggande syfte
(och skulle du kunna ge en beskrivning hur bensinen avdunstas av kylan , inget fel med det men förstår inte riktigt hur skulle samlas) Tack för bra projekt iallafall smile

Vadå "dunsta av kylan", förstår inte frågan?

Ja eller som ni sa kondensera i intercoolern , förstår inte just den punkten , är det för att det är trånga gångar och dimman fäster på det sättet eller på något annat sätt den kondenserar ? smile

När en gas tar i en kall yta är det relativt lätt för den att övergå till vätskeform = kondensera.

En intercooler funkar som så att luften har kontakt med väldigt mycket av intercoolerns insida.
Har du då bensin i denna luft som passerar så är det stor risk bensinen "ramlar ut" ur luften och samlar sig i intercoolern.
Eftersom bensin är en vätska i rumstemperatur så är risken väldigt stor för att detta ska inträffa i den kalla intercoolern.

Vad händer då om motorn baktänder? Jo då kan hela intercoolern explodera och skicka metallbitar i hög hastighet åt alla håll.

Vad händer när intercoolern blir varm? Jo då avdunstar bensinen, det blir bensinånga i intercoolern och risken för explosion blir ännu större.


Det samma kan hända i avgassystemet när man dumpar ut bränsleluftblanding där i, förhoppningsvis blir det bara en avgassmäll och lite eldflammor ur ändröret, men finns risk att spränga avgassystemet och störst risk att spränga ljuddämparna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
9 januari 2015 · 799 Inlägg

Djo skrev:

Lillkanto skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

Luft OCH bensin vettu! wink

Haha har det gjorts förr? Känns som du kommer fläka upp avgassystemet smile

Återcirkulerande dumpventil är vanligt förekommande hur många original turbo bilar åker runt och dumpar/pyser ? exakt dom flesta har återcirkulerande (dock är det ju lite mer civiliserat i en original bil då svenson ej skulle uppskatta meter långa elds lågor ur slutröret på sina v70is wink

Jodå det har jag såklart koll på. Menade självklart idén med bränsleblandad luft i avgassystemet, det undrar jag om det gjorts förr.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Volvo244DL_SugTurbo
10 januari 2015 · 132 Inlägg

Har försökt leta mig fram på Google om vad man ska ha för tändning, men lyckas inte hitta något vettigt svar.

Jag vet att man ska ha ca: 10grader förtändning vid tomgång, och att en vanlig original fördelare på en sugis går upp till ca: 35grader vid fullt gaspådrag osv... Men allt sånt mäts utan vacuumslangarna på, eller???

Med en turbo så ska man ju sänka förtändningen ju mer laddtryck man har i princip. Har läst att dom flesta brukar stumma fördelaren på 22-28grader, men då får man en sån jävla pissig tomgång istället, och jag vill ju även kunna köra min bil på annat än bara full gas.

så det jag undrar är då hur mycket tändningen lär backas när man får ca: 0,5 i laddtryck vid ungefär 3500rpm, för att förhindra spikningar?

Så låt säga att min motor har 10grader vid tomgång, sen 35-40grader vid 5000rpm.

Har skaffat en dubbelverkande vacuumklocka till fördelaren som jag ska använda, och undrar hur många grader dess "noll-läge" är på (då när det är atmosfärstryck i båda ändar) ???

För

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (10 januari 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
10 januari 2015 · 132 Inlägg

Så låt säga att min bil är igång, turbon på plats och allting...

Fördelaren är inställd på sina 10grader tomgång.

1: Hur många grader ändrar den sig när jag sätter dit vacuumslangen som kommer från insuget (bakom spjället) till den ingången på fördelarens vacuumklocka som sitter bort från fördelaren, vid tomgång (ca:0,5-0,6 vacuum i insuget, 900-1000rpm) ???

2: När jag sen gasar så släpper ju vacuumet i insuget och fördelaren vrider sig då till vilka grader??? (innan laddtrycket kommer ca: 1500-3500rpm)

3: Laddtrycket kommer (ca:3500rpm), det är nu det spännande kommer..!
Om jag då har två slangar till fördelaren, en före gas-spjället som sitter till vacuumklockans sida mot fördelaren, och den andra slangen som sitter efter spjället på insuget till vacuumklockans ingång bort från fördelaren.
Hur många grader borde jag få då om det är ca: 0,5bar laddtryck i båda slangarna???

4: Eller borde jag sätta en backventil på slangen som sitter bakom gas-spjället och går till ingången på vacuumklockan BORT från fördelaren, så det bara blir övertryck i den andra slangen, eller vad göra?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang