Detta ska bli min hobbybil för bankörning. Slutmålet är under 1000 kg och 300 Whp. Den kommer byggas som ren banbil MEN den ska vara 100% besiktningsbar. Receptet för 300 whp har startat K20 är inhandlad!
Klart att det ska strula! Snart Mantorp och så börjar däckbytarsäsongen så det ska jobbas 100h övertid i april... Och då går bilen och börjar läcka soppa Jag behöver hjälp att veta hur man (får) skarva ett bränslerör. Det läcker i en skarv mellan tanken och där bränsleröret går in i kupén. Kan jag ersätta röret med en slang och slangklämmor?
Bromsslangarna är i alla fall bytta till stålomspunna, båda rören fram och ca 20-30cm av båda rören bak. Luftat allt och fram tar bra men bak behöver smörjas lite då dom går trögt och tar dåligt men handbromsen funkar bra.
Hm, går bränsleröret in i cupén? Men "får" skarva, de är väl bara till att köra på? Godkänd slang och sedan köra järnet de är ju inget jättertyck i bränslerören, och jag ser ingen anledning till att biltemas slang inte skulle fungera? De använder ju "alla andra"
Turbo? No. Balls! Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge "Ecodriving is for poor people"
Godspeaker skrev: Hm, går bränsleröret in i cupén? Men "får" skarva, de är väl bara till att köra på? Godkänd slang och sedan köra järnet de är ju inget jättertyck i bränslerören, och jag ser ingen anledning till att biltemas slang inte skulle fungera? De använder ju "alla andra"
Jo det är så snyggt gjort att de går in i kuppen vid passageraren vänster bak och sedan går de längs sparklådan förbi föraren.....
Är bara att koppla ihop och köra Finns inga direkta regler om det inte är en tävlingsbil med vagnsbok vill jag tro. Jag skulle dock satsa på någon bättre Gatesslang så slipper man att den spricker efter 4 månader och sen se till att det är bra genomföringar så den inte kan ligga och skava. Tror annars mekonomen har fina plaströr till bränsle.
Och när ändå åsiktsverkstan har öppet så skulle jag göra några fästpunkter för det långa bromsröret i motorrummet så det inte kan ligga och vibrera. Finns risk för att det går av då
toasted skrev: Är bara att koppla ihop och köra Finns inga direkta regler om det inte är en tävlingsbil med vagnsbok vill jag tro. Jag skulle dock satsa på någon bättre Gatesslang så slipper man att den spricker efter 4 månader och sen se till att det är bra genomföringar så den inte kan ligga och skava. Tror annars mekonomen har fina plaströr till bränsle.
Och när ändå åsiktsverkstan har öppet så skulle jag göra några fästpunkter för det långa bromsröret i motorrummet så det inte kan ligga och vibrera. Finns risk för att det går av då
What?! Jag har ju ett fäste i mitten ju! Hänger i övrigt helt fritt. Ska kolla om jag hittar nått mer schysst ställe att fästa det på.
Fick klart bränsleläckaget. inte helt utan oro som man tar en bågfil och sågar av ett bränslerör men med brandslangen på golvet bredvid så kändes det lite bättre iaf.
Övre bärarmsspindlarna är inte längre möjligt att få tag på till både höger och vänster sida så Folke på RoF Teknik har tillverkat övre bärarmsspindlar med pressade ledlager och specialgjorda svarvade bultar pressade i lagren. Nu behöver jag bara byta ledlager om dom blir utslitna
I BA4 Gen 3 Preludekretsar är detta så vackert att man blir tårögd
Ska smörja bromsarna bak och besikta tisdag eller onsdag så nu är det bara att hålla tummarna!
Summering av Mantorp: Bilen kändes typ som vanligt. Märkte inte direkt av bussningsbytet alls förutom att alla vägojämnheter på vägen till och från Mantorp transporterades mer linjärt upp i ryggraden Men jag kan lita på bilen mer nu och började bromsa långt senare än vad jag gjort tidigare så det blev en rätt stor förbättring på varvtiden. Från 1:48,21 till 1:42,80. Gissningsvis skulle jag säga att 90% är från långa rakan där jag bromsade mycket senare i år, säkert 90 meter. Det var riktigt kul att få förbättra tiden så pass mycket
Summering av Kinnekulle "Avancerad förarkurs" Detta var långt ifrån vad jag förväntat mig då jag trodde att namnet på kursen hade något med dess innehåll att göra... Sadly not! Denna kursen hade ett flertal deltagare som aldrig kört bana tidigare och den gruppen blev jag inslussad i eftersom jag inte hade en Porsche... (två grupper) Så det blev som det ganska ofta blivit tidigare, Jag halvgasar hela kurvpartiet blir ifrånkörd på rakan för att komma ikapp under bron... sjukt störigt. fick kanske 4-5 helt fria varv utan störning men inget av dem var efterföljande så jag hade svårt att få flyt. Sen blev det varmt och jag kände för första gången att jag körde på R888:ornas gräns och de gick för varmt. Efter halva dagen ställde jag in dämparna bak hårdare och fick grymt mycket bättre respons i bilen vilket var väldigt behövligt när det blev svampigt med Toyosarna. Så till slut efter en hel dags nötande så började tiderna sitta och jag gick från 1:07,53 till 1:07,08. Jag är inte nöjd men det får duga. Jag hoppas på bättre flyt med Opelklubben sen i höst.
En liten bild också
Planen innan nästa körning är kamremsbyte, ventiljustering och mer camber fram. Jag har ett slitage på R888:orna som tydligen kan tyda på för lite camber. Jag har idag ca 2 grader fram och bak men ska öka till 3 grader fram och se hur det sliter.
Skruvat av övre bärarmarna nu och lämnat över dem till Folke på RoF Teknik som ska förlänga hålen på camberjusteringen så att jag kan lägga camber på ca 3 grader mot 2 grader nu. Han kommer också att göra en liten spacer då leden inte går fritt om den är längre in.
Ska bli riktigt kul att känna skillnaden med mer hjulinställningsmöjligheter.
Körde Gelleråsen vilket gick riktigt bra. Bättre känsla i bilen nu men ingen fantastiskt skillnad på tiden dock. 1:23,72 nu mot 1:24,65 innan men det är med nya bussningar och mer camber sedan sist.
Kinnekulle igen snart (11/9) och jag satsar på att klara 1:05,XX. Senast blev det 1:07,08, enda skillnaden är mera camber fram. Eftersom det kommer ett gäng mer eller mindre mentalt labila skåningar med ett förflutet i de vackra norrländska skogarna och släktskap med Sveriges genom tiderna mest sadistiska tandläkare... (sjukt nödvändig information jag vet!) så lär jag behöva hitta "The zone" men det ska nog gå om jag bara får några fria varv den här gången. Hur som helst så ska jag ge dom något att bita i
Efter att två vänner tipsat mig om samma blocket-annons inom 20min från att den lades ut så köpte jag en till kaross. Skillnaden är att den endast rullat på Gotland och således är relativt rostfri för att vara en Honda från -88 så nu kommer den förberedas för K20 swappet och när det är gjort kommer allt från min nuvarande bil att flyttas över till den nya karossen. Flerfärgat deluxe.