Hej, tänkte dela med mig av en sak som jag nyss lärt mig.
Många känner säkert till det redan men även många som inte har en susning (jag var en av dom).
Jag har under ett bra tag undersökt allting i större delar av mitt elsystem i min bil efter något som varit fel eller konstigt eftersom min baslåda åt ovanligt mycket ström.
Idag blev jag bara less på allt och slängde mobilen på handsfacket i bilen som då öppnades och ut trillade manualen för slutsteget. Jag tog upp den och började läsa lite smått, så fastnade min blick vid ett ord, "impedans". Tydligen hade jag oavsiktligt kopplat mina två basar i min baslåda parallellt vilket gjorde att elementen som var på 4 ohm vardera istället blev totalt 2 ohm tillsammans.
Slutsteget var alltså lastat med 2 ohm och trog (enligt manualen) hela 50% extra kraft. Jag kollade då upp hur man kunde minska lasten och fick fram rockford fosgate;s hjälpsida
http://www.rockfordfosgate.com/support/rftech.aspx där det fanns hjälp att få hur man skulle koppla basarna i baslådan för att de skulle bli mer än 2 ohm (alltså 8 ohm).
Så simpelt som det är sagt, seriekoppling. Dra från terminalens pluspol till bas 1 pluspol, dra från minus på bas 1 till bas 2 pluspol och från bas 2 minuspol till minuspolen på terminalen, en sluten seriell krets och därmed även 8 ohm i mitt fall.
Så vad vill jag säga med detta? En väldigt viktig men ändå liten ändring gör stor skillnad. Jag kan nu spela med sjukt mycket bas utan att bilen blinkar i takt med musiken.
SÅ GLÖM INTE SE ÖVER KOPPLINGEN GOTT FOLK!
Hoppas ni kan dra lärdom av mitt misstag