Tjena, köpte en saab 9-5 2007 etanol bil igår och det börjar bli dags att tanka den. Funkar det bra att bara tanka med bensin hela tiden utan att blanda? Har ingen aning om vad den förra ägaren hade i (köpte från Kvd)
Av dom märken jag jobbar med så mår bilen bäst av att bara gå på bensin.vi har haft mycket bekymmer när kunderna endast har kört på etanol.Så hade jag själv haft en så skulle jag bara köra på bensin.
Torpis här på garaget lade upp någon bild på hur motorn såg ut efter en del etanol körning och kan säga att jag skulle aldrig tanka enbart etanol om jag åkte etanol bil så om man ska åka etanol (som du säkert vet inte rekommenderas på vintern, bilen kan bli svårstartad) så bör du göra som Mew skrev!
saab har väll ingen ren etanol bil? dom heter väll biopower och går att köra på både etanol och bensin och kan självklart bara köras på bensin om man vill det.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Saab är biopower så länge det inte är en og9-3 eller ng900 då kan dom vara konverterade! Tanka e85/bensin precis hur du vill den adapterar sig efter mängd av varje! Tänk bara på att när du har ettanol i ska den inte stå still längre tid utan ska köras en sväng någon gång i veckan, ska du lagra bilen tankar du i bensin! Grattis till fin bil!
Saab är en av få biltillverkare som faktiskt fattade det där med etanol. Jag tänkte själv köra min på bensin först, men efter att ha kört en tank etanol finns det inte på kartan längre. Fick tanka en tank bensin sist (kör ungefär 300 mil mellan bensintankarna) och jäklar anåda vad slö bilen känns! Sen kostar det ju dessutom några kronor mer per mil med bensin, så det känns ju ännu mindre värt. Problemen folk haft med etanol hade till stor del att göra med sulfater och annat som etanolen tidigare innehöll. Så är inte fallet nu dock.
Saab är en av få biltillverkare som faktiskt fattade det där med etanol. Jag tänkte själv köra min på bensin först, men efter att ha kört en tank etanol finns det inte på kartan längre. Fick tanka en tank bensin sist (kör ungefär 300 mil mellan bensintankarna) och jäklar anåda vad slö bilen känns! Sen kostar det ju dessutom några kronor mer per mil med bensin, så det känns ju ännu mindre värt. Problemen folk haft med etanol hade till stor del att göra med sulfater och annat som etanolen tidigare innehöll. Så är inte fallet nu dock.
Som sagt ska bilen lagras eller stå längre tid är det viktigt att ha bensin i då det inte mår bra av den torra etanolen men så länge det är i rörelse är etanol bara awesome ^^
Som sagt ska bilen lagras eller stå längre tid är det viktigt att ha bensin i då det inte mår bra av den torra etanolen men så länge det är i rörelse är etanol bara awesome ^^
Det har du säkert helt rätt i, samma sak kan man väl kanske säga om man ofta måste kallstarta i många minusgrader (under -15) utan motorvärmare. Meningarna går isär, men bensin lär väl inte vara någon nackdel i kyla i alla fall.
Annars håller jag med. Sotar nästan ingenting gör det heller, vilket ju onekligen är positivt!
Det har du säkert helt rätt i, samma sak kan man väl kanske säga om man ofta måste kallstarta i många minusgrader (under -15) utan motorvärmare. Meningarna går isär, men bensin lär väl inte vara någon nackdel i kyla i alla fall.
Annars håller jag med. Sotar nästan ingenting gör det heller, vilket ju onekligen är positivt!
Som sagt Etanol är grymt! Och man kan som sagt tanka 50/50 eller hur man nu vill och etanol är billigt och fint och tanka Bra batteri så är det lugnt med kallstart
Som sagt Etanol är grymt! Och man kan som sagt tanka 50/50 eller hur man nu vill och etanol är billigt och fint och tanka Bra batteri så är det lugnt med kallstart
vinsten blir sällan så stor som man tror ett fordon drar 30% mer med e85 mot bensin.. vintertid skulle jag bara be mina ovänner tanka e85...
vinsten blir sällan så stor som man tror ett fordon drar 30% mer med e85 mot bensin.. vintertid skulle jag bara be mina ovänner tanka e85...
Jag är medveten om att det drar mer men man sparar endå på det
Kört på etanol i 740 på vintern lite va inge problem och den va bara ful konverterad ^^ Men 50/50 är inge trubbel iaf
Vad jag har hört så drar dom betydligt mer när det är riktigt kallt, men jag har inte haft min så länge att jag kunnat testa och se skillnaden. Att Saab satte motorvärmare som standard på biopower säger väl en del om att det kan vara lite problematiskt kanske.
Nej visst är det så, och speciellt nu när bensinen kostar typ 13kr litern är ju vinsten mindre. Men iaf min 9-3 drar mindre än 30% extra (snarare lite drygt 20, antar att det beror på verkningsgrad hos motorn) och 9.50 vs 13.50 är ju mer än 30% skillnad i pris. Eftersom jag kör under 1500 mil per år spelar det mig ingen roll, men kör man mycket får man ju också ta lite tätare byten i beaktning.