6379
Sök

Koppla om startmotorn,

55 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
Hej, jag fick en listen lustig idé men vore det inte ballt om man kopplar om start motorn till en knapp?
Tänkte om man kunde koppla om det till en knapp som denna:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ock-43042/

För er som undrar tänkte jag göra detta på en Volvo 740 GL från 1988.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 december 2014
Jag skulle vilja påstå att det är direkt idiotiskt att använda en icke återfjädrande brytare. Lägg pengar och energi på något konstruktivt istället. Men det är bara min ringa åsikt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

55 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Jag skulle vilja påstå att det är direkt idiotiskt att använda en icke återfjädrande brytare. Lägg pengar och energi på något konstruktivt istället. Men det är bara min ringa åsikt...

Som vadå tycker du?

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
2 december 2014
Eftersom startmotorn inte skall fortsätta efter bilen har startat så ska det ju då vara en återfjädrande knapp för att förhindra det i så fall, tredje hacket i tändningslåset är likadant men med nyckel då bara wink

Det Går!!!

55 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
Tinx2 skrev:
Eftersom startmotorn inte skall fortsätta efter bilen har startat så ska det ju då vara en återfjädrande knapp för att förhindra det i så fall, tredje hacket i tändningslåset är likadant men med nyckel då bara wink

då tar jag det som om man nu har en knapp som är återfjädrande så skall det gå?

411 Inlägg
2 december 2014
Carlsson1994 skrev:
Tinx2 skrev:

Det bör gå wink Det är väl värt att testa om du vill göra det smile

Det Går!!!

55 Inlägg
2 december 2014
Trådstartare
Tinx2 skrev:
Carlsson1994 skrev:
Tinx2 skrev:

Det är ju som sagt bara en vinterbil och fick den för enbart 2,000. Testas skall det göra!

Fri fart för ett fritt folk!
14 954 Inlägg
2 december 2014
bor du nära Örebro så har jag en belyst startknapp till salu återfjädrande och lysande dessutom..betydligt smidigare

Kör fort så hinner inget hända...

411 Inlägg
2 december 2014
Carlsson1994 skrev:
Tinx2 skrev:
Carlsson1994 skrev:

Det är ju som sagt bara en vinterbil och fick den för enbart 2,000. Testas skall det göra!

Gör så du wink men tänk på att du måste ha nyckeln i på samma gång och tändning, eller varför inte dra på stort och dra tändningen på en switch också wink

Det Går!!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 december 2014
Det går jättebra med en återfjädrande. Jag ser bara inte meningen med det. Som exempel på sysslor du kan ägna dig åt: Fylla i stenskottpå huven. Ta ur framsätena och plocka bort all McDonaldsmat och småpengar. Kolla luften i reservdäcket. Ja jag kan göra listan hur lång som helst på saker som är vettigare än att koppla in startknapp.

21 761 Inlägg
2 december 2014
Att använda startknapp är inga problem, sånt gör folk ibland på äldre bilar om tändlåset börjar krångla i själva "startläget". Jag är lite osäker på hur hög ström knappen bör tåla, men 10 A lär nog funka. Solenoiden drar väl inte mer ström än att den maxströmmen ska räcka. smile

411 Inlägg
2 december 2014
DiwraZ skrev:
Det går jättebra med en återfjädrande. Jag ser bara inte meningen med det. Som exempel på sysslor du kan ägna dig åt: Fylla i stenskottpå huven. Ta ur framsätena och plocka bort all McDonaldsmat och småpengar. Kolla luften i reservdäcket. Ja jag kan göra listan hur lång som helst på saker som är vettigare än att koppla in startknapp.

Jag förstår vad du menar men ibland tror jag att det är de onödiga sakerna som är roliga att ha wink

Det Går!!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 december 2014
Drönirettab skrev:
Att använda startknapp är inga problem, sånt gör folk ibland på äldre bilar om tändlåset börjar krångla i själva "startläget". Jag är lite osäker på hur hög ström knappen bör tåla, men 10 A lär nog funka. Solenoiden drar väl inte mer ström än att den maxströmmen ska räcka. smile

Just det. På gamla bilar där tändningslåset strular... Men jag är väl bara sur och trångsynt..m

21 761 Inlägg
2 december 2014
Han kan ju låtsas att tändlåset strular, då gills det väl. wink

411 Inlägg
2 december 2014
Drönirettab skrev:

Bara trycka in nyckeln och knäcka till så har han en rimlig bortförklaring till att ha knappar istället big_smile

Det Går!!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 december 2014
Drönirettab skrev:

Nej

55 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:

Jag tog faktist bort framsäterna i söndags samt baksätet och städade ut hela bilen.

55 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
Tinx2 skrev:
DiwraZ skrev:

Jag förstår vad du menar men ibland tror jag att det är de onödiga sakerna som är roliga att ha wink

Du förstår mig!

Evildan
3 december 2014
Bygg en komfortstart. Ett knapptryck och bilen startar sig själv och slår ifrån startmotor när bilen startar. Lite roligare projekt kanske?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
3 december 2014
Carlsson1994 skrev:
DiwraZ skrev:

Jag tog faktist bort framsäterna i söndags samt baksätet och städade ut hela bilen.

Tumme upp!!

Sök