Vad kan jag sälja mina 945 delar för och vad är värt att plocka av?

Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

Jo nu är det såhär att jag försöker tjäna en slant på en bil jag köpte cool
Först och främst är det en 945 FTT+ "gammal polisbil". Delar jag hade tänkt att plocka av än så länge är följande:

Panelen där man sätter på blåljusena mm i taket. Sladden till polisradion följer med.
Turbo/wg + grenrör
Guldbox
Växellåda (overdrive)
Intercooler
Kylare
530 topp + T kam
Bakljusena (röda vita)
Genereator
Startmotor
Turbo grill
AC kompressorn
Avgassystem i bra skick.

Vilket pris kan jag sätta på grejorna? yikes
Vad är mer värt att plocka av och sälja?
Kan man kanske göra en fuling och bara sälja papperna på bilen sedan och skrota resten, när allt är avplockat?
För övrigt är bilen obesad o skattad och reggad med automatlåda. Bilen har gått 33500 Mil.
Tack på förhand! /Gr1pen

Bamzefan Bondmeckare
3 december 2014 · 246 Inlägg

Saker jag skulle plocka av utöver är: Fjäderben + fjädrar, bakaxel, krängningshammare om de är av den tjockare varianten. Instrumenthus om det fungerar korrekt, Kompletta strålkastare fram, Kardan om stödlagret är friskt (risk för vibrationer om man byter lagret). Några fina inredningsdetaljer kanske?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Tampongpunkarn
3 december 2014 · 786 Inlägg

Skulle sålt bilen som den är nu och tagit fram fakta om allt så du kan bevisa det är en gammal polisbil smile

Samt byta bort aut lådan smile

Senast redigerat av Volvo240Driver (3 december 2014)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

Tack , då tar jag av det också.
Inredningen är inte i så fint skick, det är utbytt till gråa tygstolar. Dörrsidor fula med hål i.
Instrumenthus är i bra skick förutom ladd mätaren, den har fastnat.

burnin_rubber
3 december 2014 · 220 Inlägg

Sitter det någon roligare bakaxel på polisens bilar?
Ändra krängare?
som sagt ta reda på allt som finns om den inna du gör dig omaket att demontera delar..

Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Skulle sålt bilen som den är nu och tagit fram fakta om allt så du kan bevisa det är en gammal polisbil smile

Samt byta bort aut lådan smile

Mjoo men det är en del att göra på den, där sitter en växellåda med overdrive på den men den är reggad med aut låda. smile

Tampongpunkarn
3 december 2014 · 786 Inlägg

Annars skulle jag rustat upp den och gjort den bruksvänlig och allmänt nice i karros å inredning, För Priset på dessa bilar höjs väl nästan varje dag, Säljer du den senare efter några år står du nog med mer pengar i fickan än sälja delarna nu.. Men du får ju välja själv. Bilder tack smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Sitter det någon roligare bakaxel på polisens bilar?
Ändra krängare?
som sagt ta reda på allt som finns om den inna du gör dig omaket att demontera delar..

Jag försökte leta lite info om dem här gamla bilarna innan idag, dock var det väldigt blandad information. Jag ska leta vidare.

Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Annars skulle jag rustat upp den och gjort den bruksvänlig och allmänt nice i karros å inredning, För Priset på dessa bilar höjs väl nästan varje dag, Säljer du den senare efter några år står du nog med mer pengar i fickan än sälja delarna nu.. Men du får ju välja själv. Bilder tack smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204518/204518-5efad39e15df8e5a24a4e9ec26ff21da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204518/204518-8d4636bc0fa434091e30ab18fc38ed42.jpg

Tyvär så kommer jag inte göra vid den då garage platsen kommer snart försvinna, har bara en liten källar verkstad smile

siiimooon Påstängd
3 december 2014 · 1 194 Inlägg

Att den är konverterad till manuell låda gör inget, i värsta fall får man väl betala 2-300 på besiktningen så ändrar dom till manuell i papprena.. smile
Om den inte är helt rutten i karossen så fixa de värsta och besikta, sen får du säkert 10k om du säljer den nu, och slipper besväret med att plocka isär den. smile

Tampongpunkarn
3 december 2014 · 786 Inlägg

inte saknas de så mye på denna i mitt tycke, nej fan  Behåll å fixa sedan gör dig av med andra bilar om du har, Annars plocka ner te grunden å sälj karros med papper eller ta numrorna och pappra om smile om det går att göra så.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

siiimooon skrev:
Att den är konverterad till manuell låda gör inget, i värsta fall får man väl betala 2-300 på besiktningen så ändrar dom till manuell i papprena.. smile
Om den inte är helt rutten i karossen så fixa de värsta och besikta, sen får du säkert 10k om du säljer den nu, och slipper besväret med att plocka isär den. smile

Läste någonstans att efter 93 så kan man inte regga med annan låda yikes Eller är det jag som är ute och cyklar? Bilen är en 94.
Det är svetsjobb, el fel, däck, motorn får för mycket bränsle. Fel på bromsarna + blinkers och annat kosmetiskt mög.
Jag vill helst inte göra detta på parkeringen när det är kallt wink

Gr1pen
3 december 2014 · 30 Inlägg

Ska tillägga att "parkeringen" är lägenhetsparkering och att garaget är andra sidan byn som jag hyr hoss smile

turbodeath
3 december 2014 · 2 452 Inlägg

kostar 600 kr för att göra om reggningen sen tillkommer den vanliga besiktningen med.

döden kommer tillbaka
Tampongpunkarn
3 december 2014 · 786 Inlägg

Gr1pen skrev:
Ska tillägga att "parkeringen" är lägenhetsparkering och att garaget är andra sidan byn som jag hyr hoss smile

Någon kompis som har lite för flott garage där du skulle kunna trängas emot några Fylle körningar wink

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Dupond och Dupont
3 december 2014 · 581 Inlägg

Nya fräscha glas till strålkastarna är typ 450kr st på feltema. 1200 för endast strålkastare. Jag skulle ta 750kr st för en hel enhet om den är fin.
Av nån anledning verkar höger glas va trasigt oftare, iallafall på de jag bytt.

Turbogrill 500kr
Dörrar, huv, skärmar,baklucka. Finns mycket.

Ska du bli av med den så sälj den hel, annars står du med en halv bil sen som inte kommer bli bättre med tiden. Har du förvaringsplats så är det ju en annan sak. wink

Eftersom det har varit automat så kanske du har 4.10 utväxling på bakaxel= cash . Rallyåkare å folkracefolk köper såna gärna. I bra skick räkna iallafall 2500kr.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Anderholm
3 december 2014 · 613 Inlägg

jag måste säga att här där jag bor i södra Sverige får du fan inget betalt

sålde en helsvart inredning till 945 med dörrsidor lister all plast och en svart instrumentpanel som var HEL allt var i riktigt fint skick 1000 spänn fick jag för rubbet finns ingen som vill betala iallfall inte där jag bor.

Ser att man i vissa delar av landet få 1000 riksdaler för bara instrumentpanelen
uppåt 500 per dörrsida om den är hel och i bra skick

här säljer bara extratillbehör för bra pengar allt annat ska det prutas på när jag river bilar brukar jag plocka bort och tvätta av delarna och ta ungefär samma pris som skrotarnas självplock ändå prutar folk så jag har slutat att sälja slitdelar och sparar allt istället snart är det ont om grejer och då stiger priserna^^

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
KennethL
4 december 2014 · 412 Inlägg

Vi är rätt snåla i Sverige rent generellt så du kan räkna med att få max hälften av vad du begär även om båda parter vet att föremålet är värt betydligt mycket mer.

Jag verkligen HATAR att sälja saker på blocket just på grund av att man blir bombad med skambud av någon kränkt gammal gubbe som känner sig berättigad till ett kraftigt reducerat pris, om någon ska köpa något och bor på andra sidan landet så är det ju såklart säljaren som ska stå för frakten, det ska inte köparen som bjuder hälften av vad varan är utsatt för betala, av någon outgrundlig anledning..
En gång har jag fått vad jag begärt, sålde en soffa till en riktigt skön kebabsvarvare som åkte lite drygt 6 mil för att hämta den, och gav mig 50:- extra för att jag hjälpa till att bära ut den. big_smile

Jag har köpt ett par grejer på blocket och jag försöker inte ens pruta, jag kollar vad varan kostade ny och om skicket fortfarande är bra så får säljaren vad den begär - annars kollar jag på något annat.

Vissa får man en känsla av att dom vill ha ersättning för att dom måste ringa på en annons. Bläää!

Senast redigerat av KennethL (4 december 2014)

135
├┼┼
24 R
Gr1pen
4 december 2014 · 30 Inlägg

Jag hatar egentligen också att sälja saker i delar mm. Det enda jag känner att jag gjort riktigt bra affärer på är min Fordson Major, en gammal traktor jag håller på att sälja i delar. Då gubbarna som handlar av mig inte riktigt kan hitta nya saker till sånna på internet.. Och ja det verkar vara helt andra priser här nere i södra sverige, alla kör runt med gammla volvo bilar i skåne.

Jag tror jag har fått rätt på sakerna nu, vad jag ska sälja det för osv. Dock behöver jag prisuppskattning på panelen där man sätter på blåljusena, den som sitter i taket. Det är ju inte en jävel som säljer sådana så kan inte se vad jag ska ge för min! yikes

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang