Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 854 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
3 mars 2016 · 951 Inlägg

Dags för en update tycker jag allt, eller vad säger ni?

Köpte ett nytt kyl häromdagen eftersom att mitt är dåligt och inte orkar leverera tillräckligt med kylning, bilen kokade ju för mig under wheels and wings.

Så nu eftersom att det börjar närma sig sommaren sakta men säkert så köpte jag ett 740 kyl och ett expansionskärl till 940 på skroten i varberg, en ny sprayflaska på mekonomen och lite nya slangar, kyl och kärl kostade 450kr och slangarna och lite slangklämmor gick på 198kr samt färgen 119kr.

Första problemet som jag visste skulle dyka upp var ju att kylet ifrån en 740 är lite bredare än pvns originalkyl, så fick ta fram vinkelharryn och kapa lite..

Hur som helst, här kommer lite bilder. smile

Såhär fräscht var kylet när jag köpte det, ser ganska nytt ut, kan ju inte ha rullat många mil enligt mitt tycke.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4e152500d17507f68b51154dafa14756.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b742cbe60d21f532c02ab9d43293f16.jpg

Med lite färg på så ser det som nytt ut! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-482aaf7ef8b6a10f5d989517d6220dc2.jpg

Passade även på att lacka flexröret till fläkten! smile Blev lite smått frän effekt när hälften av färgen försvann och hälften sitter kvar, påminner lite om blackchrome.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-456d763ec2ce987bdc2d8e4261b143a0.jpg

Fram med vinkelharry och gå loss på fronten! Det är ju som tur ingen originalbil ändå så skitsamma, fullfräs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bb2420fcd71aeb05debf29784cf8af25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6b28014a6fa96fef5ed6d395b45dc251.jpg

Självklart ska ju kylet ner nu när allt är klart med kapning osv, skruvade även dit mina slangar och expansionskärlet, hade ju silikonslangarna kvar sedan 142an. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-5be1a4de5d07d3ebff1966c3c753e6a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-909efb0a6b2e43f0f1389a244369a7f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-213cdfd8397504e97c8647f0af9c1275.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c892c00aa58959ce03a78ac8c2fe42c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7fdfdc281458022ddc6da64cb4ddcc08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b7bbb340f562caae9325b382d7154e33.jpg

Alla slangarna i hela motorrummet ska bytas ut till stålomspunna PTFE slangar för en längre livslängd. Kommer göra sig bra med såna slangar i hela motorrummet! big_smile
Kommer ordna till kanterna och svetsa på en "klack" där vart jag kapat idag, bilen att lackas om nästa vinter och då får det ju inte se så dumt ut, inte helt hundra på vilken kulör ännu, men lutar åt Midnight Purple.

Vad tror ni om kylet och expansionskärlet? Förhoppningsvis kan jag cruisa under wheels and wings utan några kylproblem. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
4 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Kokar den nu då äre något fel på riktigt. Snyggt installerat svarta siliconslangar hade dock gjort sig bättre wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
5 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kokar den nu då äre något fel på riktigt. Snyggt installerat svarta siliconslangar hade dock gjort sig bättre wink

Hehe! Mycket troligt att det hade gjort sig bättre men med tanke på att jag var tvungen till att ha någon annan övre kylarslang så fick det bli min gamla som satt på 142an, kommer dock som jag skrev förut att byta ut alla slangar i hela motorrummet till stålomspunna slangar, kommer göra sig riktigt bra !

Hur som helst, tillverkade mina fästen för kylet idag på jobbet, dock fick jag svetsa ihop dom i garaget efter jobbet eftersom vi hade en del att göra på jobbet så kunde jag inte jobba på rasten. Hur som helst, jag är nöjd att jag fick kapat upp materialet iallafall big_smile

Så nu kommer det lite fler bilder, alltid kul och se hur allt ser ut, inte sant? wink

Svetsat ihop fästena smile Borrade 2 hål i varje, 5mms hål, sen satte jag dit högtalarclips som jag hittade i rummet bland alla mina billjudslådor, på det sättet slipper jag tänka på mutter på baksidan, bara dit med en skruv och sen sitter det där!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bf659af3e5448020d0a006c5989e27d8.jpg

Sen ska ju dom monteras också, samma visa här, borrade 5mms hål i fronten. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ec5d3d8529017e3a99d9025d34c7255a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6c5add2e90eba66088b064334cc762cc.jpg

Självklart får man ju putsa till dom också, jag skäms över mina svetsar, och jag har jobbat som svetsare i 6 år snart :S
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8522c621a97319d6ccd0d7e84e7be6a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-28f3491618cf8e56fc4b0977ef1a9dd5.jpg

Hittade en kylarslang i garaget som ingen använder, den var visserligen lite lång så fick korta av den lite, men blev bra till slut, dock så är slangen "klämd" mot bulten, men borde ju inte göra så mycket. Det återstår iofs att se, får köra med bilen lite och se hur det verkar med temperaturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-8e137f38f41fdd9e82be04fdfa10329d.jpg

Generator på plats och även slangarna ifrån expansionskärlet! smile))
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4b8e02e3a28aac370d30b5322be82383.jpg

Sen tror jag nog att jag får köpa mig en kortare rem, eller vad tror ni? XD Jag mätte för skojs skull med bladmått mellan generatorflänsen och kylarslangen.. Det visade sig att det är 0.6mm mellan kylarslangen och kylflänsarna på generatorn! DET ÄR TIGHT!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6bf9cfce28d5a71f507e5eeb61bd5173.jpg

Bilen är även uppstartad så det är lite tryck i slangarna för att se om kyl eller något läcker, men det verkar vara helt OK!
Nu är det bara sommaren som saknas och lite cruising i 15-20graders värme eller varmare, för o se hur bilen beter sig med kylningen.
Hur som helst så är detta ett lyft, ser ju lite trevligare ut under huven nu, just nu är kapningen bara provosorisk, får ju snygga till det lite innan bilen lackeras om. wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
5 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Ser bra ut men där slangen ligger mot bulten nej det kommer nöta håll tillslut så en bättre anpassad slang skulle du haft där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
5 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Ser bra ut men där slangen ligger mot bulten nej det kommer nöta håll tillslut så en bättre anpassad slang skulle du haft där smile

Japp vet, men detta är ju bara provosoriskt sålänge, blir ju stålomspunna slangar sen smile Den kyler inte riktigt bra med tanke på att halva slangen är "intryckt" så det blir ju bara 50% flöde i den slangen, dom stålomspunna slangarna är ju mer böjbara, sen funderar jag på att korta av vattenröret så det inte kommer så långt ner som det gör just nu, därav lättare att få dit slangen.. skulle ju kunna kapa av och svetsa på ett nytt rör så det liksom sticker lite ut mot kylet, 45grader borde ju räcka. Eller vad tror du? Har du något bra tips?

Hur som helst så var det tryck i systemet, det indikerar ju bara på att systemet är tätt big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
5 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Ser bra ut men där slangen ligger mot bulten nej det kommer nöta håll tillslut så en bättre anpassad slang skulle du haft där smile

Japp vet, men detta är ju bara provosoriskt sålänge, blir ju stålomspunna slangar sen smile Den kyler inte riktigt bra med tanke på att halva slangen är "intryckt" så det blir ju bara 50% flöde i den slangen, dom stålomspunna slangarna är ju mer böjbara, sen funderar jag på att korta av vattenröret så det inte kommer så långt ner som det gör just nu, därav lättare att få dit slangen.. skulle ju kunna kapa av och svetsa på ett nytt rör så det liksom sticker lite ut mot kylet, 45grader borde ju räcka. Eller vad tror du? Har du något bra tips?

Hur som helst så var det tryck i systemet, det indikerar ju bara på att systemet är tätt big_smile

Jojo men bra att tänka på för det går garanterat sönder vid helt fel tillfälle  wink

Ja får du ut röret mot kylaren så får du ju bort slangen från bulten och då borde det klaras sig smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
6 mars 2016 · 951 Inlägg

Update igen!

Sådär ja, var ute en snabbis i garaget på morgonen och släppte lite på generatorn och dit med nya remmen jag köpte, blev riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b7d865e5fc97d36195614e66352c458c.jpg

Nu är det en aning längre distans mellan kylflänsarna och kylslangen. big_smile Man ser till och med att slangen fått lite stryk av generatorn, men den är fortfarande hel. Frågan är bara hur länge den klarar sig? Tror ni jag klarar av att köra denna säsongen med den slangen? Är ju ganska tjockt material i slangarna och den är ju hyffsat fräsch. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
6 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
6 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

Har en extra liggandes smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
6 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

Har en extra liggandes smile

Då är ett kastbytte snabbt gjort smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
7 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Hade ju inte skadat med en ny slang där om det av någon anledning blir rejält tryck i systemet så kan den brista i värsta fall. Så dom kronorna en slang kostar är det nog allt värt. smile

Har en extra liggandes smile

Då är ett kastbytte snabbt gjort smile

Byter slangen när jag ändå fixar vattenröret, plockar bort det röret imorgon, märkte att det droppat vatten ifrån o-ringen som sitter mellan röret och vattenpumpen, så byter den o-ringen när jag ändå tar bort röret och svetsar om det för att få en liten böj ut mot kylet smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
7 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Har en extra liggandes smile

Då är ett kastbytte snabbt gjort smile

Byter slangen när jag ändå fixar vattenröret, plockar bort det röret imorgon, märkte att det droppat vatten ifrån o-ringen som sitter mellan röret och vattenpumpen, så byter den o-ringen när jag ändå tar bort röret och svetsar om det för att få en liten böj ut mot kylet smile

Blir toppen det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
20 mars 2016 · 951 Inlägg

Dags för update.

Tråkiga nyheter, hur jag än vänder och vrider på det hela, oavsett vilka typer av slangar jag använder med olika böjar hit och dit så kommer det hur som helst ligger och skava mot bulten i chassit, då kommer det nöta hål på slangen efter ett tag.

Min enda lösning jag kan komma fram till är att köpa 3 stycken 90 graders böjar och kapa till rör på jobbet som jag sedan kan skruva fast böjarna i, det är den enda lösningen jag kan komma på. Så på torsdag beställer jag nya böjar, det får bli svarta silikonslangar. Slutändan av det hela är att det kommer inte se vackert ut, men kommer fungera iallafall och det är huvudsaken.

Sedan kortade jag av röret som går in i vattenpumpen, kortade ungefär 20mm för att få lite mer space att gå på.

Tyvärr inga bilder denna gången, får bli när allt sitter på plats istället. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
20 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
21 mars 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

Exakt!

Hur som helst, kapade 2 olika rör, 1 i den dimension som röret som går in i vattenpumpen, och ett annat rör som var lite grövre i diameter, svetsade på dom röret i varandra, på det viset fick jag på smalare och tjockare slang. Har inte fyllt systemet med vatten och glykol ännu så vet inte om det är tätt, men efter 6 år som svetsare så tycker man ändå att det borde vara tätt wink.. Men men, det återstår att se när det är tryck i systemet. Svetsade i båda ändarna av rören.

Såhär blev det monterat och klart. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ccddf8bbfd0988f30fb492d1c6839c70.jpg

Senast redigerat av Vonbackman (21 mars 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 mars 2016 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

Exakt!

Hur som helst, kapade 2 olika rör, 1 i den dimension som röret som går in i vattenpumpen, och ett annat rör som var lite grövre i diameter, svetsade på dom röret i varandra, på det viset fick jag på smalare och tjockare slang. Har inte fyllt systemet med vatten och glykol ännu så vet inte om det är tätt, men efter 6 år som svetsare så tycker man ändå att det borde vara tätt wink.. Men men, det återstår att se när det är tryck i systemet. Svetsade i båda ändarna av rören.

Såhär blev det monterat och klart. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ccddf8bbfd0988f30fb492d1c6839c70.jpg

Nu ligger det iallafall lite friare och tycker nästan att det borde klara sig sådär.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
22 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Okej tråkigt det, Men det syns ju inte så värst mycket där nere iallafall så tur det iallafall smile

Exakt!

Hur som helst, kapade 2 olika rör, 1 i den dimension som röret som går in i vattenpumpen, och ett annat rör som var lite grövre i diameter, svetsade på dom röret i varandra, på det viset fick jag på smalare och tjockare slang. Har inte fyllt systemet med vatten och glykol ännu så vet inte om det är tätt, men efter 6 år som svetsare så tycker man ändå att det borde vara tätt wink.. Men men, det återstår att se när det är tryck i systemet. Svetsade i båda ändarna av rören.

Såhär blev det monterat och klart. smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ccddf8bbfd0988f30fb492d1c6839c70.jpg

Nu ligger det iallafall lite friare och tycker nästan att det borde klara sig sådär.

Ser ju inte ut att ligga emot så det där borde fungera smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
7 april 2016 · 951 Inlägg

Update!

Motorras på pvn, hände igår på kvällen och som tur var så hann jag precis backa in bilen i garaget sen tvärdör motorn, går inte snurra runt motorn eller något. Kommer ju väldigt lägligt också, 2 månader innan säsongsstart.

Hur som helst så började jag skruva loss förgasare och sånt, imorgon lyfter jag av toppen för att se så det inte är kolvar och ringar som tagit stryk. Kommer ändå få lyfta ut motorn, blir totalrenovering istället.

Så här kommer lite bilder, trots att man bara skruvar isär en motor så får man ju ändå vara lite noggrann med sakerna. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a16ad6b6f4218936e8da0a16b435b7d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-fb6117e27b1923b90c0f6141469a485c.jpg

Och såhär ser det ut i motorrummet, efter 3 timmar i garaget. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b99041355fdee326eef6e490f11e5303.jpg

Får ju ta och skynda mig nu så jag får ihop motorn igen tills säsongen drar igång på riktigt, men just nu ser det väldigt mörkt ut, kommer troligen borra motorn och uppgradera lite saker, såsom förgasare bland annat. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
8 april 2016 · 10 157 Inlägg

Tråkigt hoppas det är lättlöst och att du hinner få ordning på den till säsongen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
3 maj 2016 · 951 Inlägg

En liten update utan bilder.

Bogserat ut bilen till garaget för drygt 2 veckor sedan, har lyft toppen och så vidare. En glad nyhet är att jag har lyckats få loss motorn så den går runt, det som var felet är att ena bulten till startmotorn tappade jag för ett tag sedan och med tanke på vart detta hände så kunde jag inte vid det tillfället ersätta med en ny, hade varken bult eller på något sätt kunnat komma under bilen för att sätta dit en ny. Detta resulterade i att jag helt glömt av det, den övre bulten hade också släppt så startmotorn låg helt lös och nästan att den trillat ner på marken under körning. Man får väl ändå vara glad att det är såpass trångt i en pv som det är. 😃 Nu är det som så att det är startmotorn som orsakat att motorn tvärnöpit med tanke på att startmotorn kilat fast i svänghjulet. Alla bultar runt om motorn och växellådan är släppta. Mycket längre än såhär kom jag tyvärr inte då tiden tog slut och mitt flyg till turkiet bar av dagen efter. Har snart varit i turkiet i en vecka. Åker hem till tråkiga sverige imorgon men man får väl ändå glädjas åt att ha något att pilla med. big_smile

På fredag eller under helgen lyfter jag ur blocket och går igenom det, byter packningar och dylikt, har jag tur så har svänghjulet klarat sig ifrån skador när tvärnöpet uppstod.

Funderar på att byta upp till 48or och även en aning vassare kamaxel, har ni något förslag så hojta gärna till.

Har även sett att blocket är inte på 2,1L, blocket är borrat 92mm, det är ju helt klart goda nyheter! smile

Senast redigerat av Vonbackman (3 maj 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang