Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
eastmotorsport -sommar ska de va....
15 februari · 4 445 Inlägg

Elände med olyckshändelser. Hoppas det ordnar sig bra hur som helst. Funderar på dina tankar att ljuta av hela karossen i kolfiber. Inte bara det att det är en enorm kostnad och även jäkligt svårt. Men sen typ dörrar motorhuv och annat, är det utsidan du ska göra i kolfiber eller hela dörrarna o luckorna?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Vonbackman Bäckman
16 februari · 784 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Elände med olyckshändelser. Hoppas det ordnar sig bra hur som helst. Funderar på dina tankar att ljuta av hela karossen i kolfiber. Inte bara det att det är en enorm kostnad och även jäkligt svårt. Men sen typ dörrar motorhuv och annat, är det utsidan du ska göra i kolfiber eller hela dörrarna o luckorna?

Ja det är ju det, aldrig kul när olyckan är framme hmm

Ja, det har du helt rätt i, det är fruktansvärt dyrt. Tanken är att utföra något som kallas för ”skinning”, man mer eller mindre gjuter kolfibret utanpå den befintliga karossen, ungefär som när man gjuter en gjutmall, släppmedel och så vidare.. skillnaden är väl egentligen inte mycket mer änman kör kolfiber istället.

Vad jag kommer göra är ju då att steg ett:
Se till så karossen är så nära inpå perfekt, någon mindre inperfektion är ok.
Sedan vaxar jag den sektionen som är tänkt att göras först, efter 3 omgångar vaxning (Partall Paste) så sprutar man på ett lager med PVA Release Agent, efter detta är gjort börjar steg 2.

Steg 2: blanda Epoxy Resin, penslar ett tunnt lager först, låter det börja härda tills det blir klibbigt utan att det fastnar något på fingrarna, sen lägger man första lagret kolfiber, penslar mer epoxy resin blandning, och mellanslipar mellan alla lager. Tanken är att göra samma steg2 i 5 omgångar. Sedan plockar man av den första sektionen kolfiber och påbörjar nästa. När allt är gjutet så skär man ner karossen i ett skelett, och limmar fast kolfibret på skelettet och sist så köra man ett 6e lager kolfiber för att täcka alla skarvarna.

Låter förklaringen invecklad? Kolla upp på youtube, sök på industri garage och deras datzun 240z build. Man kan mer eller mindre säga att den nuvarande karossen är din gjutmall.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
UniCross
16 februari · 447 Inlägg

Tråkigt när de händer, men nu har du chansen att verkligen vila och se fram emot nästa steg, för de gör verkligen jag! ska bli sjukt kul att se när du kör igång med kolfiber!

Krya på dig!

BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Vonbackman Bäckman
16 februari · 784 Inlägg

UniCross skrev:
Tråkigt när de händer, men nu har du chansen att verkligen vila och se fram emot nästa steg, för de gör verkligen jag! ska bli sjukt kul att se när du kör igång med kolfiber!

Krya på dig!

Tack Unicross! Antingen blir det bra, eller kattskit av allt, haha! Kommer definitivt inte att sätta kapen i karossen om inte jag är nöjd med kolfibret, den saken är bergsäker. Man ska aldrig vara rädd för att pröva sig fram, det är ju trots allt så vi lär oss, av misstagen. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
8 mars · 784 Inlägg

Har stött på lite problem med garaget, det har börjat läcka rejält i taket nu, dum som man var när man flyttade in i huset så revs det en vägg i garaget för att få större arbetsyta, det visar sig att den väggen var bärande. Som tur är så har inte taket rasat in. Men all min tid går just nu åt att lösa situationen. I mitten på april förstärks alla takstolar med varmförzinkade plåtprofiler som egentligen är till för däckställ, dessa blev felbockade i våran maskin och jag fick då tillfälle att köpa dessa profiler till skrotvärdet. De är 6,5M breda vilket kommer att täcka från vägg till vägg, skruvar dessa i befintliga takstolar som är redan på plats. Takstolarna är inte förstörda av fukt osv utan är kärnfriska.

När takstolarna är förstärkta kan vi börja råsponta taket och slutligen lägga takpapp..

Hela garaget har ju tömts pga läckan för att inte få något förstört.. återkommer när arbetet är färdigt.

Updatemässigt när det kommer till bilen så får ni nog vänta tills slutet av april/början på månaden därefter..

Ha det gott folket!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 april · 784 Inlägg

Tänkte skriva av mig lite, det var ju trots allt ett tag sedan sist.


Garagetaket är så gott som renoverat, det är råspontning och takpappning kvar, och lite plåtarbete. Helrenovering med en ekonomi som min är inte riktigt möjligt, därför är taket prio. Hur som helst, för ett tag sedan tillverkade jag 2st diffusors, varav en var tänkt att ha på det andra projektet, den såkallade campingvagnen, men eftersom planer ändrats och campingvagnen är avvecklad och inte längre i min ägo så har den andra diffusorn gjorts om lite, höjden är kortad med ca 65mm, de medförde att vissa bitar var tvugna att flyttas framåt för att få rätt hålbild som den nuvarande. Den nya diffusorn är med andra ord färdig och även en skvätt industrifärg är på plats, även gälarna fram är lackade, detta är gjort på jobbet. Valet av färg blev som tänkt, en svart kulör, påminner ganska mycket om halvblank svart, fast denna är lite djupare i tonen. Förhoppningsvis så kan jag snart påbörja bilen igen, det är inte mycket kvar innan jag börjar spackla upp den någorlunda och förmodligen svänger jag förbi och skvätter lite mer färg på jobbet, blir isåfall en primer, röd sådan. Vi får se! Det är ju bara för att ha den i någon kulör och inte en hel drös olika kulörer. 😅

En liten bonusbild, dock på garaget 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cfb4ab1bcd54c37b26f9d969a8e5fbec.jpg

Och givetvis, här är de lackade detaljerna, tyvärr enda bilden jag har.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-72bd0e8c1634304618dff2eec6542910.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
26 april · 784 Inlägg

Idag kom 2 paket! 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-fcf37765421b3e1097af12c9f186de7b.jpg

Har fått agera flytthjälp åt min bror som ska skilja sig, så det har inte riktigt hänt så mycket, hade hoppats på att få sätta igång med bilen för drygt 2 veckor sedan, men vad gör man inte för sina syskon?

Hur som helst, jag körde ju bilen på e85 i fjol, men visste faktiskt inte att e85 blir dåligt ganska fort, detta resulterade ju i att förgasarnas munstycken osv blev igensatta, jag trodde först att det var hartsavlagringar men det visar sig vara bränslet som gått över ifrån flytande form till fast form. Har därför iallafall skruvat av diffusorn bak och tömt tanken på bränslet, det var drygt 10 liter e85 i tanken. Har rengjort förgasarna en andra gång i samband med ombestyckning. Den vill ju gärna nysa och gå allmänt halvkasst, alltid gjort, valde därmed att beställa om vassare bestyckning så vi får väl se hur det verkar.

Den främre förgasaren flödade över för mig i söndags så jag beställde även en malpassi btr som är ställd på 0.2 bar, eller 2.9 psi om det är mer intressant. Webrarna (fajsarna) vill helst inte ha över 0.2 bar, finns risk för flödning isåfall, vilket jag helt enkelt fick erfara i söndags. Men men! En förgasare kvar att bestycka om och rengöra, sen är det dags för uppstart och synkning/inställning. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 april · 784 Inlägg

Roliga nyheter!

Har äntligen (än sålänge känns det bra) fått motorn till att gå ordentligt, den startar till och med lättare än pendlarbilen. 😅

Beställde en vassare bestyckning till förgasarna och en malpassi BTR. Blev dock förvånad att acc munstycket var mindre än det som satt i från början, beställde ett 40 och det satt 45 i, aja, vill den inte riktigt så kan jag testa med de gamla accmunstyckena, ingen skada skedd. 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-edafa894cfb1a027aa3a43ede95bfb95.jpg

Nu känns det lite roligare att ge sig på bygget igen, så lördag tänkte jag ägna lite tid i garaget, tanken är att få dit vänstra tröskel så den är skruvad och klar, tror dessvärre att det är vad jag kommer hinna med på lördag, blir ju ett lass med skräp som ska slängas på lördag med, det som sedan återstår är att kapa fronten så jag får lite högre markfrigång, tänker kapa lika mycket som jag gör på framskärmarna, alltså 65mm i höjd. Bakskärmarna får samma kapning. Diffusorn som kollegan lackerade är 65mm lägre än den som var monterad, så jag antar att det är det jag får gå efter. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
9 maj · 784 Inlägg

Går fortfarande i tankarna på att montera 140ns skärmkanter fram och bak, tror det kan bli bra.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-2a84521ba85cb4a94cbab2405a791768.jpg

Vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
v8volvo
9 maj · 184 Inlägg

De blir ett snyggt avslut på en grym skärm

Inken
9 maj · 279 Inlägg

blir de bare fram,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
10 maj · 784 Inlägg

v8volvo skrev:
De blir ett snyggt avslut på en grym skärm

Precis, har alltid tyckt att det är något som saknas..

Inken skrev:
blir de bare fram,

Bak med.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
12 maj · 279 Inlägg

ok,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
måndag 07:14 · 784 Inlägg

Har jagat framskärmar i helgen och förhoppningsvis har jag funnit ett gäng framskärmar ifrån en 73a. Varför just 73? Dessa skärmkanterna har den höga kanten vilket jag behöver för mitt bygge. Får svar om detta på onsdag.

Har iallafall fått gjort lite i helgen och under veckan men det står ganska så still just nu, ska försöka få gjort så mycket som möjligt men det är inte bara byggandet som behöver göras, måste byta hjulcylinder fram på högersidan, bromsljuskontakten behöver också bytas eftersom bromsljuset ligger på hela tiden.

Hur som helst, såhär kommer det ungefär se ut när skärmkanten är på plats, var lite orolig när det kom till bakfälgarna men allvarligt talat så är jag inte ute efter fitment tajtare än en blondins oskuld, jag bygger bilen för att kunna bruka den, vill definitivt inte skrapa dessa fälgarna, men sen kan jag alltid gå upp lite i spacern men vill helst inte göra det, det sitter 60mm bak redan som det är. På tal om breda spacers, hur brett vågar man egentligen köra med? Man ändrar ju påfrestningen på lager osv men hur mycket? Bör jag byta hjullager när jag ändå är igång?

Hur som, såhär ser det ut med skärmkant bak.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-233328c486227618f58010ee8c2bd2ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-16e94bc5aabb4ae4d5fc4e9214535ae3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e32b2b94f057b32993819b9461691287.jpg

Obs: det är endast den främre delen av skärmkanten jag behöver, iallafall bak. Man kan säga att 1höger och 1 vänster framskärm kommer gå till högersidan och likaså på högersidan, så 4 skärmar totalt bak. Fram kommer jag inte kunna göra liknande, det blir en hel framskärms skärmkant som går till vardera sidor.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Inken
måndag 13:14 · 279 Inlägg

ser bra ut när den ä på plats ,lite trångt i garaget ha ha,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Vonbackman Bäckman
måndag 14:43 · 784 Inlägg

Inken skrev:
ser bra ut när den ä på plats ,lite trångt i garaget ha ha,

Haha ja för tillfället är det lite trångt, tanken är att reparera den betongplattan som är, men badrummet började läcka ifrån golvbrunnen för lite mer än en månad sedan, och ekonomien är lite halvtaskig just nu 😅 men har ju ett extra badrum så jag kommer nog köra på med garaget ändå!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
måndag 19:56 · 784 Inlägg

Har pillat med diffusorn hela dagen sedan jag kom hem, har gjort urtag osv för förstärkningen under bilen, var bara tvungen att klippa ett kort när jag hade skruvat dit den i skuffen. Bakskärmarna ska kapas i nederkant som beskrivit förut, alltså 65mm. Fästen för utsidan av diffusorn kommer inte göras några innan den riktiga skärmkanten sitter på plats, känns onödigt att göra jobbet 2 gånger 😅 men hur som helst, får väl slänga upp en bild. Det är riktigt kaxigt stuk!https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b7114dd54ba294fce1ecf4fa06d57aa5.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang