Köpråd: Funderar på en Fabia

lucasrhyme
10 december 2014 · 3 Inlägg

Tjenare! Jag och flickvännen kollar efter ny bil, då kära Audi 80'n helt enkelt börjar bli för sliten, och vi är just nu inne på Skoda Fabia Elegance med 1.4 bensinmotor. Den är från 2010 och har gått runt 9000 mil. Fick erbjudandet på 63 000, men det kändes lite i överskott. Provkörningen lämnade mig inte riktigt imponerad. Kändes ganska seg och även om interiören var fin, så kändes den bitvis lite plastig och fick känslan av låg kvalitè.

Någon som har åsikter eller ytterligare tips/information om denna bil? Kanske tips om andra bilar i samma prisklass?

lucasrhyme
10 december 2014 · 3 Inlägg

Överkant, ska det stå. Inte överskott!

mb_pucken
10 december 2014 · 5 087 Inlägg

Kan samanfatta lite vad ja tycker om Fabian. Hör till saken att jag jobbar på vag verkstad så vet ej hur den är att leva med.
Jag tycker den är precis som du skrev lite plastig och även lite bullrig på insidan.
Dock tycker jag stolarna är helt ok. Har bara åkt typ 15 mil i sträck en gång.
Andra nackdelar ja märkt är dåligt helljus pga bi-halogen.

Dock är den driftsäker, mycket sällan vi lagar dom på verkstaden. Men finns några vanliga fel, kabelstammen till förardörren brukar gå sönder ibland. Lätt och byta och inte farligt dyrt.
Bakre bärarmsbussningarna brukar kunna knarra och föra oljud och glappa.
Rostiga bromsskivor bak och ibland kärvande ok. Oftast i samband med gravljus i skuffen och sittkuddar. Dvs bilar körda av gammlingar.
Glappa krängningshämmarstag fram.
Bakhjulslager byter vi också ibland.
Med andra ord en tråkig men en bra bil smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
lucasrhyme
10 december 2014 · 3 Inlägg

Tack för åsikten och tippsen! smile
Man känner sig lagom vuxen när man funderar på en Skoda Fabia istället för något roligare ^^
Bör lägga till att min bror är en väldigt kapabel mekaniker, så om något går sönder så är det mest materialkostnaden jag oroar mig för.

Seth
10 december 2014 · 3 354 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kan samanfatta lite vad ja tycker om Fabian. Hör till saken att jag jobbar på vag verkstad så vet ej hur den är att leva med.
Jag tycker den är precis som du skrev lite plastig och även lite bullrig på insidan.
Dock tycker jag stolarna är helt ok. Har bara åkt typ 15 mil i sträck en gång.
Andra nackdelar ja märkt är dåligt helljus pga bi-halogen.

Dock är den driftsäker, mycket sällan vi lagar dom på verkstaden. Men finns några vanliga fel, kabelstammen till förardörren brukar gå sönder ibland. Lätt och byta och inte farligt dyrt.
Bakre bärarmsbussningarna brukar kunna knarra och föra oljud och glappa.
Rostiga bromsskivor bak och ibland kärvande ok. Oftast i samband med gravljus i skuffen och sittkuddar. Dvs bilar körda av gammlingar.
Glappa krängningshämmarstag fram.
Bakhjulslager byter vi också ibland.
Med andra ord en tråkig men en bra bil smile

håller med om bi-halogenen.

Hade själv en 1.4 under loppet av 3000 mil.
Stolarna klagar jag inte över och då harman skolios och åker bl.a man långresa till skåne o hem 2 gånger om året.
Under min tid så var det bara vanlig service utöver en glödlampa i bak tongue.
Nu har jag en -14 1.6tdi som jag är helnöjd med efter 3000 mil.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Seth
10 december 2014 · 3 354 Inlägg

lucasrhyme skrev:
Tack för åsikten och tippsen! smile
Man känner sig lagom vuxen när man funderar på en Skoda Fabia istället för något roligare ^^
Bör lägga till att min bror är en väldigt kapabel mekaniker, så om något går sönder så är det mest materialkostnaden jag oroar mig för.

kan nog nästan lova att han tycker att fabian är enkel att ha o meka med.
Vad jag kunnat se så är det inga bökiga eller direkt konstiga konstruktioner på dem.

Senast redigerat av Seth (10 december 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
R_fused There is no replacement for displacement
11 december 2014 · 630 Inlägg

Har precis som seth en -14 1,6tdi och är toknöjd med den hittills. Skiljer kanske lite mot en 10a men är ju ändå samma bil. Man sitter helt ok även om det inte är nån lyxbil, jag och tjejen åkte ca 350 mil genom Europa under 10 dagar i somras och det gick hur fint som helst. va inga större problem att marscha 150-160 på autobahn faktiskt heller haha:)
Det enda negativa jag kan säga om den är dåligt ljus och ett utseende som inte är det snyggaste.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2014 · 13 746 Inlägg

dom kostar inte mycket nya.. men verkar ha ett överdrivet andrahandsvärde..

hade en 06:a men den har gamla karosen.  är det inte en diesel skulle jag inte titta på en så ny för dom pengarna.. då framför allt 1.4tdi som går riktigt snålt..
undvik 1.2 bensinarna för det är slöa jävlar som man får växla hela tiden stog ut 3dagar med min 1.2 innan jag skickade skiten och bytte mot min d5 istället

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang