Volvo 745 2.0L 16V Turbo, "Operation Volvo Original"

En Volvo 745 från 1990, motorn är B204GT. En 16v turbo på 2L vilket utvinner hela 200hk. En bil som ska renoveras, både motor, chassi, exteriör och interiör med enbart volvo original detaljer till det mån det går! :) Följ med på min resa till en mycket ståtlig och vacker volvo kombi i det utförande det bör vara, Original! :)
  • 85 Följare
  • 46 897 Visningar
  • Projektet avslutat 8 mars 2016
Volvo-Tysken
16 juni 2015 · 312 Inlägg

Fan vad spännande big_smile  Det är absolut ingen baggis, lycka till !!smile

Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
Volvo 245 "Bertil" (1992)
Scania-Jonte Scania v8. Din dröm, min verklighet.
16 juni 2015 · 461 Inlägg

Riktigt trevlig tråd och alltid lika kul när du uppdaterar! Hoppas det löser sig med transportstyrelsen smile

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan
Volvo 745GL TD "Usa import" (1989)
Volkswagen LT35 "PUYen" (1992)
Volvo 745GL Tdic "Stella" (1989)
TurboRiddarn
27 juni 2015 · 102 Inlägg

Fick inte de delar jag hade beställt från "classic parts" innan fredagen som motorn skulle ner i bilen, dock gjorde det inte så mycket då det regna hela den långhelgen..! mad
Fick delarna i måndags och idag hade jag och kollegan tid att hänga ner motorn för en gångs skull!

Bytte spridartätningarna i veckan, det behövdes!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-39f725af032a94551f63d78ddfc02eb5.jpg

Bytte också ut spjället till ett bättre begagnat, det gamla var helt slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-0d81799ddfb2df81ffa06a2297e2abfd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-e7fe59f04acd14f1ddd7a13b57bd2270.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-76240a6d126fc72bbd82eb192575eb6b.jpg

Nya kopplingen på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-a83695d9003531b6c9d40b4f3d69d2c6.jpg

På med lådan och startmotorn etc.
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-a6f789221d938397ee8241590effa0ad.jpg

Dra fram bilen till lyften och gårdens "planaste" plats tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-3d485429569348b931e4e4be14aec965.jpg

Sakta men säkert glider paketet ner!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-14c4734128083e35e3e2863d270dee32.jpg

Och där satt den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-15940b6ea33c252b287762bc351dc8e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-94f10a49d601cb1e873c1d365ccd5acc.jpg

Börjar likna något nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199863/199863-9250a7e2a269afbca1d76967954d28b4.jpg


Det jag hann med idag innan det mörkna.
behöver dock ännu mer delar till tryckrören (där hälften fattas/avsågat för mig sedan tidigare) för att få "original looken" som jag är ute efter! smile
Ska slutföra det sista imorgon, DP, avgas ska fast, dra åt slangklämmor, skruva åt kardanen ordentligt med mera.
Om jag hinner ska jag montera dit husvagnsfjädrar i bak så den bli extra hög! (lika hög som framvagnen ca.)

TurboRiddarn
2 juli 2015 · 102 Inlägg

Bilen uppstartad!
Har gått riktigt bra hela vägen faktiskt, starta direkt efter ett par frampumpningar av soppa.
Och går riktigt fin, MYCKET bättre än den gjorde när jag rev ner allt kan jag lova er!
Dock är det någon tryckare som klickar en gnutta, varför vet jag inte men kanske går över efter att den fått gå en liten stund!
Övre kylarslangen kommer bli ny, va inte oroliga för jag avskyr den också! (en liten efterlämning och kanske en liten "sneak-peek" över hur misshandlad stackarn var innan)

https://www.youtube.com/watch?v=v6U1pwTkD_w

Starta utan avgassystem därav ljudnivån, dock med downpipe.

Kvar att göra är att montera en hel front samt baklyktor, avgassystemet ska fixas till och bromsar i fram (skivor, klossar, slangar) måste bytas. Oken går lätt fastän den stått i över 1 år, helt otroligt!
Bak får jag ta hand om när mer tid och pengar finns för det, bak är dock ingen större fel på!

DiezelMorran
7 juli 2015 · 125 Inlägg

diggar projektet, skulle vara kul med en uppdate med big_smile

TurboRiddarn
14 juli 2015 · 102 Inlägg

En statusuppdatering ska ni få..!

Efter att jag "kört in bilen" lugnt och sansat runtom i byn stötte jag på patrull, den drar kopiösa mängder olja.
Tog loss tryckröret efter intercoolern (som är det lättaste röret att ta loss) och det är en oljefilm där i. Alla rör och intercooler var rengjort innan montering självklart. 
Det drar mig direkt till en slut turbo, vilket jag tyckte skulle vara märkligt då vid nära inspektion tycktes den vara i nära på nyskick.
Skruvat loss röret på turbon och inga glapp finns överhuvudtaget, dock finns det en film med olja.
Innan första uppstart fick bilen pumpa upp oljetrycket ordentligt, gjorde nästan slut på batteriet (1 minut körande på startmotorn) fyllde turbon med olja innan tryckröret skruvades på. Varigt väldigt noga med ihopsättning och "hygienen" kring alla detaljer, mätt alla vitala spel med mera.
Så för mig är det hela ett stort mysterium.
Att notera har oljestickan kontrollerats innan varje start och stickan var i topp innan körning, och nu under minimum. Över 1 liter olja har försvunnit.
Inga läckage, allt är torrt och fint. Ryker inte heller eller luktar illa när jag kör. sad
Ska byta oljan till en tjockare olja om det är av denna anledning att jag får problem (Kört på Mobils NewLife olja 0w40)

Senast redigerat av TurboRiddarn (14 juli 2015)

TobiasEkstranD
14 juli 2015 · 796 Inlägg

TurboRiddarn skrev:
En statusuppdatering ska ni få..!

Efter att jag "kört in bilen" lugnt och sansat runtom i byn stötte jag på patrull, den drar kopiösa mängder olja.
Tog loss tryckröret efter intercoolern (som är det lättaste röret att ta loss) och det är en oljefilm där i. Alla rör och intercooler var rengjort innan montering självklart. 
Det drar mig direkt till en slut turbo, vilket jag tyckte skulle vara märkligt då vid nära inspektion tycktes den vara i nära på nyskick.
Skruvat loss röret på turbon och inga glapp finns överhuvudtaget, dock finns det en film med olja.
Innan första uppstart fick bilen pumpa upp oljetrycket ordentligt, gjorde nästan slut på batteriet (1 minut körande på startmotorn) fyllde turbon med olja innan tryckröret skruvades på. Varigt väldigt noga med ihopsättning och "hygienen" kring alla detaljer, mätt alla vitala spel med mera.
Så för mig är det hela ett stort mysterium.
Att notera har oljestickan kontrollerats innan varje start och stickan var i topp innan körning, och nu under minimum. Över 1 liter olja har försvunnit.
Inga läckage, allt är torrt och fint. Ryker inte heller eller luktar illa när jag kör. sad
Ska byta oljan till en tjockare olja om det är av denna anledning att jag får problem (Kört på Mobils NewLife olja 0w40)

har oxå olje problem fast på min s123 300tdt ^^ dock läcker min men hittar ej vart ditt problem är aldrig roligt

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
TurboRiddarn
14 juli 2015 · 102 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

TurboRiddarn skrev:
En statusuppdatering ska ni få..!

Efter att jag "kört in bilen" lugnt och sansat runtom i byn stötte jag på patrull, den drar kopiösa mängder olja.
Tog loss tryckröret efter intercoolern (som är det lättaste röret att ta loss) och det är en oljefilm där i. Alla rör och intercooler var rengjort innan montering självklart. 
Det drar mig direkt till en slut turbo, vilket jag tyckte skulle vara märkligt då vid nära inspektion tycktes den vara i nära på nyskick.
Skruvat loss röret på turbon och inga glapp finns överhuvudtaget, dock finns det en film med olja.
Innan första uppstart fick bilen pumpa upp oljetrycket ordentligt, gjorde nästan slut på batteriet (1 minut körande på startmotorn) fyllde turbon med olja innan tryckröret skruvades på. Varigt väldigt noga med ihopsättning och "hygienen" kring alla detaljer, mätt alla vitala spel med mera.
Så för mig är det hela ett stort mysterium.
Att notera har oljestickan kontrollerats innan varje start och stickan var i topp innan körning, och nu under minimum. Över 1 liter olja har försvunnit.
Inga läckage, allt är torrt och fint. Ryker inte heller eller luktar illa när jag kör. sad
Ska byta oljan till en tjockare olja om det är av denna anledning att jag får problem (Kört på Mobils NewLife olja 0w40)

har oxå olje problem fast på min s123 300tdt ^^ dock läcker min men hittar ej vart ditt problem är aldrig roligt

Kört ca 20 mil och över 1 liter olja har försvunnit. Får byta olja och försöka igen, som en chansning.

turbonova gillar en riktig burnout
14 juli 2015 · 1 174 Inlägg

Detta måste följas 😊

gjutarolle
15 juli 2015 · 669 Inlägg

trevligt med orginalare!
angående tryckare så brukar dom tystna när man kört lite!

mystiskt med oljan, för den borde ryka om den dricker upp de,

spana gärna in mitt projekt!

TurboRiddarn
18 juli 2015 · 102 Inlägg

gjutarolle skrev:
trevligt med orginalare!
angående tryckare så brukar dom tystna när man kört lite!

mystiskt med oljan, för den borde ryka om den dricker upp de,

spana gärna in mitt projekt!

Bytt olja till en delsyntetisk Castrol GTX 10W-40 olja med nytt filter idag och resultatet är efter mer felsökning och provkörning, att det trycker ut olja genom vevhusventilationen.
Lustigt då med askruvat påfyllningslock finns det inga tendenser till övertryck, iaf i toppen. (locket sugs fast vid lite torr-varvande)
Innan motor nervs så kunde inte ens locket ligga kvar på tomgång, sådant övertryck i maskin så det var sjukt (När packboxar ploppa ut, då är något slut tongue)
Och då drog den olja, men inte i denna kaliber.
Stiften ser fina ut, gyllenbruna och kikar ner med lampa ner i cylindrarna ser det "rent" ut frotfarande, ryker som sagt ingenting, helt tort under bilen och luktar inget under körning. En fin oljefilm finns i tryckrör, troligen pga vevhusventilationen och inte pga en dålig turbo (då den fortfarande är fin i axeln och snurrar lätt).
Oljan som tappades ur såg ut som splitter ny, ca 3L fick jag ur.
Vad tusan ska jag gå på, riva ner maskin igen och inspektera ringar åter igen?

gjutarolle
18 juli 2015 · 669 Inlägg

TurboRiddarn skrev:

gjutarolle skrev:
trevligt med orginalare!
angående tryckare så brukar dom tystna när man kört lite!

mystiskt med oljan, för den borde ryka om den dricker upp de,

spana gärna in mitt projekt!

Bytt olja till en delsyntetisk Castrol GTX 10W-40 olja med nytt filter idag och resultatet är efter mer felsökning och provkörning, att det trycker ut olja genom vevhusventilationen.
Lustigt då med askruvat påfyllningslock finns det inga tendenser till övertryck, iaf i toppen. (locket sugs fast vid lite torr-varvande)
Innan motor nervs så kunde inte ens locket ligga kvar på tomgång, sådant övertryck i maskin så det var sjukt (När packboxar ploppa ut, då är något slut tongue)
Och då drog den olja, men inte i denna kaliber.
Stiften ser fina ut, gyllenbruna och kikar ner med lampa ner i cylindrarna ser det "rent" ut frotfarande, ryker som sagt ingenting, helt tort under bilen och luktar inget under körning. En fin oljefilm finns i tryckrör, troligen pga vevhusventilationen och inte pga en dålig turbo (då den fortfarande är fin i axeln och snurrar lätt).
Oljan som tappades ur såg ut som splitter ny, ca 3L fick jag ur.
Vad tusan ska jag gå på, riva ner maskin igen och inspektera ringar åter igen?

har du rengjort vevhusburken???? kanske den som alltid varit boven, komptest?

TurboRiddarn
18 juli 2015 · 102 Inlägg

gjutarolle skrev:

TurboRiddarn skrev:

gjutarolle skrev:
trevligt med orginalare!
angående tryckare så brukar dom tystna när man kört lite!

mystiskt med oljan, för den borde ryka om den dricker upp de,

spana gärna in mitt projekt!

Bytt olja till en delsyntetisk Castrol GTX 10W-40 olja med nytt filter idag och resultatet är efter mer felsökning och provkörning, att det trycker ut olja genom vevhusventilationen.
Lustigt då med askruvat påfyllningslock finns det inga tendenser till övertryck, iaf i toppen. (locket sugs fast vid lite torr-varvande)
Innan motor nervs så kunde inte ens locket ligga kvar på tomgång, sådant övertryck i maskin så det var sjukt (När packboxar ploppa ut, då är något slut tongue)
Och då drog den olja, men inte i denna kaliber.
Stiften ser fina ut, gyllenbruna och kikar ner med lampa ner i cylindrarna ser det "rent" ut frotfarande, ryker som sagt ingenting, helt tort under bilen och luktar inget under körning. En fin oljefilm finns i tryckrör, troligen pga vevhusventilationen och inte pga en dålig turbo (då den fortfarande är fin i axeln och snurrar lätt).
Oljan som tappades ur såg ut som splitter ny, ca 3L fick jag ur.
Vad tusan ska jag gå på, riva ner maskin igen och inspektera ringar åter igen?

har du rengjort vevhusburken???? kanske den som alltid varit boven, komptest?

Burken är självklart rengjord och bra flås i den. får göra komp prov helt enkelt.

Senast redigerat av TurboRiddarn (18 juli 2015)

TurboRiddarn
19 juli 2015 · 102 Inlägg

gjutarolle skrev:
Jupp , mätte du kolvringsglappet när den sattes ihop?

Ringgapet på alla ringar samt alla cylindrar mättes in.
0.45 på övre kompring
0.35 på undre

På samtliga cylindrar.
Ringar sitter rätt placerade åt rätt håll
Kolvspelet blev måttat av firma när blocket blev henat, vilket blev 0.63 om jag inte missminner mig. Får spana in i pärmen med all dokumentation.

gjutarolle
19 juli 2015 · 669 Inlägg

TurboRiddarn skrev:

gjutarolle skrev:
Jupp , mätte du kolvringsglappet när den sattes ihop?

Ringgapet på alla ringar samt alla cylindrar mättes in.
0.45 på övre kompring
0.35 på undre

På samtliga cylindrar.
Ringar sitter rätt placerade åt rätt håll
Kolvspelet blev måttat av firma när blocket blev henat, vilket blev 0.63 om jag inte missminner mig. Får spana in i pärmen med all dokumentation.

Aha.. Verkar va en serigös motor bör inte krångla, tesrat ta bort slangen från vevhus bara låta den andas rött ut?

TurboRiddarn
19 juli 2015 · 102 Inlägg

gjutarolle skrev:

TurboRiddarn skrev:

gjutarolle skrev:
Jupp , mätte du kolvringsglappet när den sattes ihop?

Ringgapet på alla ringar samt alla cylindrar mättes in.
0.45 på övre kompring
0.35 på undre

På samtliga cylindrar.
Ringar sitter rätt placerade åt rätt håll
Kolvspelet blev måttat av firma när blocket blev henat, vilket blev 0.63 om jag inte missminner mig. Får spana in i pärmen med all dokumentation.

Aha.. Verkar va en serigös motor bör inte krångla, tesrat ta bort slangen från vevhus bara låta den andas rött ut?

Varigt väldigt nogran med både hygien och ihopsättning. Ringarna gap sitter som ett Y från varandra.
Ska ta bor slangen och se om det blir någon skillnad, på denna motor som på t.ex en TIC har flamfällan en vaccum anslutning vilket den i detta fall också har, kanske blir knas med den och bildar för negativt tryck i tråget vilket gör att den "suger" upp olja? ska iaf prova ta loss slangen och sätta en flaska och se hur mycket som trycks ut.
Återkommer med bild

gjutarolle
19 juli 2015 · 669 Inlägg

A sett du varit väldigt renlig , rätt konstigt, dom som e jätte seriösa krånglar de för , sen många även mig typ sparkar ihop skiten på en timme på ett sketigt garagegolv och de bara funkar..
Gärna kompprov med, kan ju va så att de e en spricka i en kolv eller nått med, testa gör kompprov, är värderna dåliga testa slå i lite olja i loppet och gör ett nytt. Blir provet bättre är felet kolv/ringar

TurboRiddarn
22 juli 2015 · 102 Inlägg

Nu har jag fått lite tid över att åka en runda med en flaska till vevhusventialtionen och det är där felet sitter. den spottar ur sig små små prickar till flaskan vid normal körning på en kurving landsväg, vid hård körning blev det betydligt mer.
Den har ett övertryck konstant på tomgång och upp i vevhuset, det kommer väldigt lite rök från röret. Motorbroms blir det naturligtvis undertryck.
Inte haft tillgång till en pålitlig kompprovsmätare, så kan tyvärr inte utge vad dessa värden ligger på. Ska låna en mätare till helgen.
Bilen är i övrigt rätt pigg när väl laddtrycket kommer, inte provat koppla in TCU-enheten än dock. Laddar strax under 0.5 bar. 

Får bjuda på en taskigt filmad filmsnutt på en guppig 30-100km/h acceleration
https://www.youtube.com/watch?v=B-U7Djct9Nc

mazdalover
22 juli 2015 · 542 Inlägg

det borde väll sitta någon backventil på slangen som går till insuget, som motverkar att du får ner laddtryck i vevhuset de hållet. kollat den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang