Audi s3 01:a dåligt laddtryck i växel 4,5,6 ???

D_C
22 december 2014 · 101 Inlägg

Uppstod ett konstigt problem med bilen för ett tagsen.
Jag har fullt laddtryck och ös i växel 1,2,3. Men i växel 456 så börjar bilen hoppa och gunga fram.
Men bara om jag seg drar växlarna från låga varv, varvar jag ut 3:an ordentligt innan jag lägger i 4:an så går den som den ska...... Jätte märkligt hmm Har pratat med han på Bsr som chipa bilen och han sa att det kan vara läckande dumpventil och defekt magnetventil. Jag har nu bytat båda dessa men bilen har samma problem fortfarande.
Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på? Med vänlig hälsning Daniel.

muuns
22 december 2014 · 471 Inlägg

D_C skrev:
Uppstod ett konstigt problem med bilen för ett tagsen.
Jag har fullt laddtryck och ös i växel 1,2,3. Men i växel 456 så börjar bilen hoppa och gunga fram.
Men bara om jag seg drar växlarna från låga varv, varvar jag ut 3:an ordentligt innan jag lägger i 4:an så går den som den ska...... Jätte märkligt hmm Har pratat med han på Bsr som chipa bilen och han sa att det kan vara läckande dumpventil och defekt magnetventil. Jag har nu bytat båda dessa men bilen har samma problem fortfarande.
Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan bero på? Med vänlig hälsning Daniel.

Felkoder???

Vad har du för ladd på de lägre växlarna? Kommer laddet inte alls på de högre växlarna eller skenar det och slår ifrån?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
fish Allfixare
22 december 2014 · 1 475 Inlägg

Laddtrycksläckage ellerTändspolar som börjar ge upp gissar jag på.

muuns
22 december 2014 · 471 Inlägg

Har haft liknande problem och då var de sprickor i tändkablarna. Det är förmodligen inte ditt problem då mitt va på alla växlar (förutom 1an typ) men de kan va värt att kolla. Nästan lika bil så de kan ju va ett vanligt fel att kablarna spricker lite!

Sen får du gärna utveckla "hoppa och gunga fram" tongue Misständer den eller vad händer? Min högg till som fan ibland och small lite lätt och skicka ut svart rök.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

seg drar ja ut 4:an så går laddet upp och när de börjar gå över 1 så är det precis som bilen bara slutar att acc,.
Laddet slutar och vägrar att gå upp mer. Men så gör det inte om jag varvar ut växlarna. Om de läcker någonstans så borde väl de gå dåligt hela tiden... eller. Ska kolla felkoder.

D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

felet uppkom efter jag hade kört bilen rätt hårt och motorn va rejält varm smile Så kanske en eller två tändspolar som  blivet bränd, Men borde inte bilen gå dåligt alltid då?

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

D_C skrev:
seg drar ja ut 4:an så går laddet upp och när de börjar gå över 1 så är det precis som bilen bara slutar att acc,.
Laddet slutar och vägrar att gå upp mer. Men så gör det inte om jag varvar ut växlarna. Om de läcker någonstans så borde väl de gå dåligt hela tiden... eller. Ska kolla felkoder.

Jag peakar typ 1,5 bar så du har rätt lågt ladd? Laddar den fortfarande en bar då du upplever att de inte är nå acc?

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Den laddar inte bara 1 bar. Men om jag seg drar de högre växlarna stannar den där och rycker. Men det gör den inte om jag drar ut växlarna

D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

felkoder bordeväl säga de mästa kanske. Kan man kolla de på en sådan gammal bil?

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Självklart! Jag har en felkodsläsare hemma som jag läser koder på min och den är ännu äldre! Det kanske inte säger exakt vad som är fel men kanske wink

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

uttaget sitter under askkoppen i mitten.

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Var kan man köpa en sådan?

D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Den borde väl tala om de e läckage eller misständningar?
Tycker de är hel skumt bara att den bara gör de om man seg drar upp de högre växlarna

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

http://www.teknikproffset.se/Bil/Bildia … AN-BUS.htm

Denna har jag men jag betalade bara 270kr från kina wink

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Inget som biltema har eller?

muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

Min var lite så också, bytte ut lmm, magnetventil å kolla slangar utan resultat. men när jag bytte stift och tändspolar tyckte jag de vart bättre men inte helt bra, kan ha varit en tillfällighet då de va kablarna som va spruckna som löste problemet helt.

Min ryckte på alla växlar ibland men oftast på 3-6an å gärna i backar då de gick lite tungt (antar motorn vrider sig lite av belastningen och nuddade de klena kablarna då).

Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
muuns
23 december 2014 · 471 Inlägg

jo de verkar ha nån lite enklare modell men jag kan inte garantera att den fungerar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … AG-151361/

Fanns även en lite dyrare men de stod inget om VAG på den.

Volkswagen Golf R "20 Years edition" (2024)
Volvo 244 GL "Jubileum" (1980)
BLASTbeet Trucker/Rocker
23 december 2014 · 39 Inlägg

Jag har en felkodsläsare från biltema, den har funkat bra till bmw och vag bilar men volvo gillar den inte. Fick ingen kontakt där.

Har för övrigt liknande problem, laddtrycket svajjar. Vi misstänker kass fjäder till wastegate. Vad har du för grundladdtryck i din?

Friskt humör, sjuk humor.
Chevrolet Camaro Sport Coupé "FrankenFrog" (1971)
Buick Riviera "T.O.T.T." (1972)
D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Japp de med uppförsbackar känner jag igen, Fasen jag har inte ens kollat tändspolarna och tändstiften. Kan ha hänt något när ja varmkörde, De jag stör mig på ar att den bara gör de när man seg drar. Men de e väl som du säger att då belastar man mkt. Är det en tändspole visar ju felläsarn vilken. Vilken OBD är det vi har är det 1 eller 2?

D_C
23 december 2014 · 101 Inlägg

Blastbeet, den gjorde inte så från början, så wastgaten e det inte, det är något annat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang