5080
Sök

Köpråd: Mercedes E-klasse VS BMW 5-serie

1 948 Inlägg
22 december 2014
Trådstartare
Börjar bli dags att köpa ny bruksis, tänkte länge köpa en mindre bil (åkt golf i 7 år nu) men har nu bestämt mig för att det får bli en stor istället.

Så efter mycket beslutsångest så har nog valet landat på antingen en bmw 5serie e60 eller en mercedes e-klasse w211 (05-09).
Bmwn e jag ganska så påläst om men mercedes kan jag fan inget om... har fattat att det e något elektronisktbromsystem man ska se upp med? Men det ska dom ha slutat med på 07orna? Är det ett sånt pass stort och dyrt problem att man absolut inte ska köpa något äldre än en 07a?
Hur är förbrukningen på den slöaste motorn (e200cdi)? Känns som den e lite för klen...
Något annat man ska se upp med när det kommer till mercedesen förutom "det vanliga"?
Vad finns det för stereoalternativ till dom? Vilket paket är det bilen ska vara utrustad med för att man ska få en duglig stereo?
Antar att reservdelspriserna är likvärdiga om man handlar direkt från tyskland?
Hur är kvaliten/hållbarheten på motor/lådor på mercan?
Några specialla motorer man ska se upp med? Ska ha en diesel men kan tänka mig allt från den klenaste till den starkaste...
Hur ser servideintervallerna ut på mercedes? När är dom "stora" servicarna?

Vill gärna betala så lite som möjligt men kan tänka mig lägga upp till 90k men bilen får inte ha gått mer än 20-22k mil..
Ös på med era åsikter, vore trevligt om någon som ägt båda bilarna kunde ge sin input också.

23 Inlägg
23 december 2014
e60in är så mycket snyggare !

1 948 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
jeppe308 skrev:
e60in är så mycket snyggare !

Tröttnat på e60ins utseende... börjar se bra gammal ut också + att mercan i sedan utförande ser riktigt fläskig ut, underbart bakparti smile

Fast viktigast av allt, jag skiter fullständigt i utseende på bilen, den ska transportera mig så bra, billigt och bekvämt som möjligt.

Defloratör.
641 Inlägg
23 december 2014
Kan starkt rekomendera e60. Finns få bilar av idag som du åker lika bekvämt i. w211 har i mitt tycke inget att komma med i komfortväg. Dessutom är e60 så mycket roligare att köra än en w211. Tack vare att e60 är relativt lätt så blir bilen riktigt smidig. Får u dessutom tag i en som har aktiv styrning och aktivt chassie så har du en riktigt underhållande vagn som ligger som ett strykjärn i rondellerna.
Försök även få tag i en som har komfortstolarna så sitter du dessutom grymt mycket bättre än i en merca.
Vi köpte våran e60 när den gått cirka 20 tusen mil och nu har den gått 35. inga speciellt stora rep under tiden heller utan mest service och nå iriterande småfel.

fördelen med bmws aktiva chassie som heter dynamicdrive är att det är endast kränghämarna som påverkas så det är inga svindyra exotiska stötdämpare som kostar multum utan vanliga hederliga gasoljedämpare modell enkla.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

2 140 Inlägg
23 december 2014
Inget äldre än -07 och inte större motor än 270/280cdi så kommer den flytta dig många sköna mil. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 948 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
nitrox skrev:
Kan starkt rekomendera e60. Finns få bilar av idag som du åker lika bekvämt i. w211 har i mitt tycke inget att komma med i komfortväg. Dessutom är e60 så mycket roligare att köra än en w211. Tack vare att e60 är relativt lätt så blir bilen riktigt smidig. Får u dessutom tag i en som har aktiv styrning och aktivt chassie så har du en riktigt underhållande vagn som ligger som ett strykjärn i rondellerna.
Försök även få tag i en som har komfortstolarna så sitter du dessutom grymt mycket bättre än i en merca.
Vi köpte våran e60 när den gått cirka 20 tusen mil och nu har den gått 35. inga speciellt stora rep under tiden heller utan mest service och nå iriterande småfel.

fördelen med bmws aktiva chassie som heter dynamicdrive är att det är endast kränghämarna som påverkas så det är inga svindyra exotiska stötdämpare som kostar multum utan vanliga hederliga gasoljedämpare modell enkla.

Skulle skriva "vadå aktivt chassi det har väl inte e60?" men ok "aktiva krängare" finns alltså... mer än jag visste, känns som att det inte kan göra så himla stor skillnad förens det verkligen börjar gå undan (och skulle jag vilja åka så snabbt kan jag lika gärna sätta på grövre krängare) big_smile

Visst en faceliftad e60 520d eller 530d med komfortstolar och aktivstyrning kan jag absolut tänka mig... dock så verkar ju folk nuförtiden tro att "sportstolar" betyder att det är bekväma stolar... känns som det är max 5% av bilarna till salu som har komfortstolarna...
Problemet är alltså att utbudet är för litet och därför är priset för stort.

Skulle aldrig köpa en bmw utan komfortstolarna eller aktivstyrning, sportstolarna är HEMSKA och servon är ju så tung så man seriöst börjar fundera på om det är något fel på den (du får inte bättre "känsla" bara för att servon e tung...).

Rolig... ska man ha riktigt roligt på vägen så går det ändå för fort, roligt kan jag ha med m3an big_smile

1 948 Inlägg
23 december 2014
Trådstartare
AntrE skrev:
Inget äldre än -07 och inte större motor än 270/280cdi så kommer den flytta dig många sköna mil. smile

Kanon, tack, precis den infon jag sökte smile

Har du koll på ungefär vid vilka miltal dom "stora" servicarna är?
Vad erbjuder mercedes för olika stereopaket? behöver inte ha något värsting men det ska ju inte skråla i högtalarna när man går på ledig vecka, solen skiner och ölen väntar hemma i kylen big_smile

2 140 Inlägg
23 december 2014
Tyvärr har jag glömt servicarna, men har den stora commanden blir du nog inte besviken;)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Defloratör.
641 Inlägg
24 december 2014
Aktiva krängarna gör stor skillnad redan i helt vanlig fart tex på väg till jobbet. Bilen blir sjukt mycket behagligare att åka i eftersom bilen kränger noll komma noll i kurvorna oavsett fart. vilket gör att tex i vänstersväng i rondell så suger det i magen redan i 40kmh.

Problemet är att komfortstolarna bara finns årsmodell 03-05. dom komfortstolarna som kom till faceliften är inte i närheten så sköna.
Senast redigerat av nitrox (24 december 2014)

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Evildan
24 december 2014
I mitt tycke är E60/61 för stötiga för att kunna kallas komfortabla i jämförelse med en W211/S211.
MB har även bekvämare och bredare om inte fullt så "sportiga" kramande stolar vilka framförallt märks på långkörningar. Har erfarenheter av bägge objekten, mestadels från MB då jag kört en del 220CDi som Taxi, effekten räcker och förbrukningen är så låg som körcykeln gör gällande om man kan köra bil dvs. wink

Treflig helg.

Jaguar XKR Arden
31 Inlägg
24 december 2014
Tjena,
Kan varmt rekommendera dig Mercedes. Har haft en 07a E220 cdi som taxi gick som en dröm till 48 tusen mil utan några som helst problem. bara att serva den. så har du en säker och pålitlig bil, isolerad och mycket bekväm och mjuk att köra. den har mer lastutrymme än bmwn

Min kompis hade en bmw 525d , det är irriterande med vägbullret, samt stötig på vägarna, inte alls lika rymmlig

[Män med hjärna kör bilar med stjärna)
Senast redigerat av Honda-crv (24 december 2014)

*** Mycket stolt Jaguar ägare ***
:cool:

1 948 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
Tack för alla svaren!

E60 känns tyvär uteslutet, ska jag ha en så måste den ha så speciell utrustning så det blir svårt att ens hitta just den bilen och då kommer den kosta mer än det smakar. Nog för att man e sugen på en 535d när man ser priserna men ganska värdelös bil egentligen, åker max 100 mil motorväg om året smile

Blir nog en merca... fast nu e ju frågan hur många mil bilen man köper får ha gått? (självklart så kollas allt och ja en 15k milare kan vara mer sliten än en 30k osv osv)
Men vad säger ni kännare? big_smile 40-45k mil... lite väl långt?
Räknar med att jag kommer ha bilen 5-6år och kör runt 1500 mil om året...

Vad tror ni om någon av dessa?
http://www.blocket.se/angelholm/Mercede … =8&w=3
http://www.blocket.se/vasterbotten/Merc … =8&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =8&w=3

Eller kan det tänkas vara värt att lägga 50k mer i inköp? (denna peng ska då sparas in på rep kommande 5år/7500 mil...) typ denna.
http://www.blocket.se/stockholm/E220_cd … =8&w=3

Jaguar XKR Arden
31 Inlägg
25 december 2014
Rekommenderar dig att byta växellådsolja. om bilen har rullat över 25 tusen mil. då många inte gör det. så slipper man strul senare med växellådan. Har haft 3 olika mercedes hittills som taxi, har inte haft något problem då gäller det också bensinaren e200 med minsta motorn 1.8

http://www.blocket.se/jonkoping/MB_280_ … =8&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes … =8&w=3
Senast redigerat av Honda-crv (25 december 2014)

*** Mycket stolt Jaguar ägare ***
:cool:

2 Inlägg
26 december 2014
Min E220 CDI -07 har gått över 70k mil och går som en klocka smile
Har även tidigare haft en E200 CDI som gått 50k mil. Båda fd. taxi.

Oavsett om du köper en bil som gått 20k eller 50k mil så tror jag du kommer få en bil som du kommer ha glädje av i många år. Riktigt slitstarka bilar.
Om du köper en långmilare bör du dock få dokumentation på att automatlådan är bytt. De håller ju tyvärr inte i evigheter.

Sök