Normalt eller inte? Kall i expansionskärl. Volvo v70n 01- "löst"

skanepiraten
27 december 2014 · 466 Inlägg

Hejsan Svejsan smile

Bil volvo v70n 170hk mil 25700

Kollade i motor utrymmet efter att kört från åhus till Älmhult o tillbaka. (16 mil)
Upptäckte då när jag kände att expansions kärlet känns nästan kallt och den nedre kylar slangen är kall?

Bilen visar normal temperatur och har bra värme i cupe'n.
Normalt med detta eller har jag problem med termostat/vattenpump?

Mvh Hansson

Senast redigerat av skanepiraten (8 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

Det bör inte anses som normalt. Bör tyda på dålig cirkulation.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ultimatemartin
27 december 2014 · 111 Inlägg

Om du klämmer på slangen så kan det kännas som slush inuti, då beror det på att man har för lite glykol så att det inte klarar många minus innan vattnet fryser till smile

Volvo S70 (2000)
skanepiraten
27 december 2014 · 466 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det bör inte anses som normalt. Bör tyda på dålig cirkulation.

Okej, ja då blir det verkstad nästa då tongue

ultimatemartin skrev:
Om du klämmer på slangen så kan det kännas som slush inuti, då beror det på att man har för lite glykol så att det inte klarar många minus innan vattnet fryser till smile

Tack o lov så har jag inte någon "slush" i slangarna, har kollat frysnivån och klarar lite över 25 minus.



Kommer nog då chansa på termostat/vattenpump.
Men tycker det är konstigt att inte motorn blir för varm?

Men har ni några fler terorier så kom med dom annars så äterkommer jag efter verkstad besök i januari smile


Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

skanepiraten skrev:

DiwraZ skrev:
Det bör inte anses som normalt. Bör tyda på dålig cirkulation.

Okej, ja då blir det verkstad nästa då tongue

ultimatemartin skrev:
Om du klämmer på slangen så kan det kännas som slush inuti, då beror det på att man har för lite glykol så att det inte klarar många minus innan vattnet fryser till smile

Tack o lov så har jag inte någon "slush" i slangarna, har kollat frysnivån och klarar lite över 25 minus.



Kommer nog då chansa på termostat/vattenpump.
Men tycker det är konstigt att inte motorn blir för varm?

Men har ni några fler terorier så kom med dom annars så äterkommer jag efter verkstad besök i januari smile


Mvh

Jag tror att din termostat är schysst. Därav att tempmätaren visar rätt värde.  Men vattenpumpen kan sjunga på sista versen. På grund av den kylan som råder så klarar kylsystemet hålla temperaturen trots dålig cirkulation. Förmodligen står termostaten helt öppen så fort motorn blivit varm. Detta är min hypotes iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
skanepiraten
27 december 2014 · 466 Inlägg

DiwraZ skrev:

skanepiraten skrev:

DiwraZ skrev:
Det bör inte anses som normalt. Bör tyda på dålig cirkulation.

Okej, ja då blir det verkstad nästa då tongue

ultimatemartin skrev:
Om du klämmer på slangen så kan det kännas som slush inuti, då beror det på att man har för lite glykol så att det inte klarar många minus innan vattnet fryser till smile

Tack o lov så har jag inte någon "slush" i slangarna, har kollat frysnivån och klarar lite över 25 minus.



Kommer nog då chansa på termostat/vattenpump.
Men tycker det är konstigt att inte motorn blir för varm?

Men har ni några fler terorier så kom med dom annars så äterkommer jag efter verkstad besök i januari smile


Mvh

Jag tror att din termostat är schysst. Därav att tempmätaren visar rätt värde.  Men vattenpumpen kan sjunga på sista versen. På grund av den kylan som råder så klarar kylsystemet hålla temperaturen trots dålig cirkulation. Förmodligen står termostaten helt öppen så fort motorn blivit varm. Detta är min hypotes iaf

Okej, ja det ä ju iförsaj sant smile

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
dawwe ...has left the building...
27 december 2014 · 4 474 Inlägg

Jaha...Vilda gissningar här, tror jag. Nu vet jag inte hur kylsystemet är konstruerat på en V70 men det kan ju knappast skilja nämnvärt rent principiellt jämfört med andra bilar där man har en separat(?) "kylvätskereservoar". Det hela är tänkt att fungera på så sätt att *tada* "kylvätskereservoaren" skall ge utrymme för vätskan att "expandera", förutom att hålla nivån mer eller mindre konstant. Normalt (?) sitter det en grövre slang i botten på reservoaren, det är här kylvätskan rinner in i motorns kylsystem. Normalt sitter det även en mindre/tunnare slang mellan kylaren och reservoaren, det är här eventuellt varmvatten kommer in i reservoaren. Nu när det är bra kallt ute så är det som så att termostaten behöver troligtvis inte öppna,dvs vattnet cirkulerar den "lilla slingan", eller om man så vill, det leds mycket lite/inget kylvatten från motorns utlopp genom kylaren, därav att det förmodligen strömmar in små mängder varmt vatten genom den där lilla slangen till reservoaren. Denna konstruktionsprincip som jag beskrivit finnes på på båda de tyska märken jag kör. Så om du har två slangar till reservoaren, en grövre o en typ som en bränsleslang så lär du ha samma princip i ditt kylsystem. Eller i klartext: Det är full tänkbart att kylarvätskan inte blir varm i reservoaren. Jag bytte för övrigt kylare på min Passat igår, pga att den läckte typ 0.5 liter per 1000 mil. O jag fick stå o varva på tomgång inne i varmgaraget (ca 17 grader) säkert i 20 min för att den undre kylarslangen (motorns utlopp från termostaten) skulle bli ordentligt varm, dvs få termostaten att öppna. När jag var ute o körde en sväng idag så var den undre slangen kall, dvs termostaten öppnar inte/minimalt, och därmed ingen/minimal genomströmmning av varmt kylvatten i kylaren. Behöver jag ens påpeka att vattnet i reservoaren var mer eller mindre kallt, så klart inte iskallt men typ 25-40 grader. Så med andra ord: Det är gissningsvis inget fel alls på ditt kylsystem under rådande väderförhållanden

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Jaha...Vilda gissningar här, tror jag. Nu vet jag inte hur kylsystemet är konstruerat på en V70 men det kan ju knappast skilja nämnvärt rent principiellt jämfört med andra bilar där man har en separat(?) "kylvätskereservoar". Det hela är tänkt att fungera på så sätt att *tada* "kylvätskereservoaren" skall ge utrymme för vätskan att "expandera", förutom att hålla nivån mer eller mindre konstant. Normalt (?) sitter det en grövre slang i botten på reservoaren, det är här kylvätskan rinner in i motorns kylsystem. Normalt sitter det även en mindre/tunnare slang mellan kylaren och reservoaren, det är här eventuellt varmvatten kommer in i reservoaren. Nu när det är bra kallt ute så är det som så att termostaten behöver troligtvis inte öppna,dvs vattnet cirkulerar den "lilla slingan", eller om man så vill, det leds mycket lite/inget kylvatten från motorns utlopp genom kylaren, därav att det förmodligen strömmar in små mängder varmt vatten genom den där lilla slangen till reservoaren. Denna konstruktionsprincip som jag beskrivit finnes på på båda de tyska märken jag kör. Så om du har två slangar till reservoaren, en grövre o en typ som en bränsleslang så lär du ha samma princip i ditt kylsystem. Eller i klartext: Det är full tänkbart att kylarvätskan inte blir varm i reservoaren. Jag bytte för övrigt kylare på min Passat igår, pga att den läckte typ 0.5 liter per 1000 mil. O jag fick stå o varva på tomgång inne i varmgaraget (ca 17 grader) säkert i 20 min för att den undre kylarslangen (motorns utlopp från termostaten) skulle bli ordentligt varm, dvs få termostaten att öppna. När jag var ute o körde en sväng idag så var den undre slangen kall, dvs termostaten öppnar inte/minimalt, och därmed ingen/minimal genomströmmning av varmt kylvatten i kylaren. Behöver jag ens påpeka att vattnet i reservoaren var mer eller mindre kallt, så klart inte iskallt men typ 25-40 grader. Så med andra ord: Det är gissningsvis inget fel alls på ditt kylsystem under rådande väderförhållanden

Det är det som är det fina med forum att man kan bolla varandras tankegångar. Jag utgår från vad jag tidigare upplevt. Aldrig varit med om kalla slangar eller expantionskärl efter såpass lång körning. Däremot har jag stormkokat motor med fortfarande kall kylvätska i expantionskärlet. Det är inte normalt. Hoppas det inte tillstöter komplikationer på TS bil. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
dawwe ...has left the building...
27 december 2014 · 4 474 Inlägg

Diwraz: Min Passat fungerar på EXAKT samma sätt både före o efter kylarbytet, dvs kylaren är kall i rådande väderlek, o vattnet blir inte direkt varmt i expansionskärlet. Vad du upplever och hur systemet är tänkt att fungera är två skilda saker.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 december 2014 · 3 730 Inlägg

dawwe skrev:
Diwraz: Min Passat fungerar på EXAKT samma sätt både före o efter kylarbytet, dvs kylaren är kall i rådande väderlek, o vattnet blir inte direkt varmt i expansionskärlet. Vad du upplever och hur systemet är tänkt att fungera är två skilda saker.

Det va värst va du va på hugget... Jag har inte sagt att jag vet bäst och har rätt. Tagga ner lite

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
andreas1
27 december 2014 · 1 020 Inlägg

Har visserligen skoda men vattnet i kärlet blir varmt på den.
Pilla där senast idag o den bilen är frisk.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
dawwe ...has left the building...
27 december 2014 · 4 474 Inlägg

Andreas: 40 grader är varmt ju:), men känner man på (plast) behållaren så känns den mer "ljummen" bara...I vilket fall, min gissning är att det är inget fel på bilen i fråga.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
andreas1
27 december 2014 · 1 020 Inlägg

Javisst är det det.
Lättast måste vara o kolla om det rinner vatten från den tunna slangen.
Gör det inte det är något fel.
Svårt o se i volvos kärl men lossa slangen o häng den direkt i påfyllningshålet.
Kommer vatten är där cirkulation iallafall.
Jag hade inte heller hängt upp mig på det sålänge den ej går varm.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
27 december 2014 · 1 020 Inlägg

Skulle vattenpumpen vara dålig borde du ha dålig värme i kupen på tomgång nu.
Skulle termostaten spöka skulle motorn antingen bli för varm el för kall.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
28 december 2014 · 1 020 Inlägg

Kolla igen idag o som dawwe säger är kärlet inte jättevarmt.
Tjocka slangen nästintill kall o lilla slangen något varmare,vilket den bör vara då den går från termostaten.
Så är nog inte något fel på din bil.
Är det det får jag oxå laga något.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
skanepiraten
8 januari 2015 · 466 Inlägg

Uppdatering/lösningen smile

hejsan ja efter Volvo besök och allmän service så har vi konstaterat att kyl systemet är helt okej och inga fel.
Är helt normalt det som jag känt på min volvo och kul info är att Volvo gjort det billigare att bytta gasspjäll smile
kostade ca 7500 kr innan men nu landar det runt 5500 kr smile

Bilen funkar bra som alltid och tackar för era kommentarer smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
dawwe ...has left the building...
8 januari 2015 · 4 474 Inlägg

Ja det var ju föga överraskande att ditt kylsystem var OK, allt verkade fungera normalt bortsett från din oro för ett eventuellt fel smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
skanepiraten
8 januari 2015 · 466 Inlägg

dawwe skrev:
Ja det var ju föga överraskande att ditt kylsystem var OK, allt verkade fungera normalt bortsett från din oro för ett eventuellt fel smile

Ja tack o lov smile ja men måste bryr sig om sin arbetshäst smile

Senast redigerat av skanepiraten (8 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
burnin_rubber
9 januari 2015 · 220 Inlägg

skanepiraten skrev:
Uppdatering/lösningen smile

hejsan ja efter Volvo besök och allmän service så har vi konstaterat att kyl systemet är helt okej och inga fel.
Är helt normalt det som jag känt på min volvo och kul info är att Volvo gjort det billigare att bytta gasspjäll smile
kostade ca 7500 kr innan men nu landar det runt 5500 kr smile

Bilen funkar bra som alltid och tackar för era kommentarer smile

ja det borde fasen vara gratis att byta då det är ett sådant välkänt problem på Volvo.

skanepiraten
9 januari 2015 · 466 Inlägg

burnin_rubber skrev:

skanepiraten skrev:
Uppdatering/lösningen smile

hejsan ja efter Volvo besök och allmän service så har vi konstaterat att kyl systemet är helt okej och inga fel.
Är helt normalt det som jag känt på min volvo och kul info är att Volvo gjort det billigare att bytta gasspjäll smile
kostade ca 7500 kr innan men nu landar det runt 5500 kr smile

Bilen funkar bra som alltid och tackar för era kommentarer smile

ja det borde fasen vara gratis att byta då det är ett sådant välkänt problem på Volvo.

Ja nära nog tongue Men bra att dom sänkt priset med några tusen på det iallafall smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang