Volvo 850 Recreation

Här i denna projekttråd kan du följa restorationen av min Volvo 850 GLT från 1997 som skall byggas om utseendemässigt till 850R, målet är en trevlig glidarbil med gott stuk och mycket extrautrustning i original tappning.
  • 35 Följare
  • 17 078 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 februari 2015
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

Tjena

Här i denna projekttråd kan du följa restorationen av min nyinköpta Volvo 850 GLT från 1997 som jag har tänkt att få så lik en 850R bil som möjligt.

Iden om just detta projekt föddes för många år sedan, då jag själv är uppvuxen just med en Volvo 855.

Allt började 1997 när min farsa och morsa bestämde sig för att en ny bil skulle inhandlas, valet föll för just 850, så familjen begav sig till Volvo tjänstebilar i Torslanda för att ta sig en närmare titt på Volvos storsäljare.

Väl på plats så stod klart att det fanns två stycken 855:or från 1996 på volvohandlarens uppställningsplats som var intressanta, en mossgrön och en turkosblå, båda var såpass lika i utrustning och miltal så farsan och morsan lät mig och min bror välja bil, och valet var lätt vi skulle självklart ha den turkosblå 850in.

Tidigare i mitt liv hade vi haft 740 men det här var något helt nytt och unikt, och det var där jag vill minnas att mitt intresse för bilar startade.

Denna 850 hade vi i familjen under många år, det blev många resor kors och tvärs med husvagn bak bilen i hela norden, den tjänstgjorde i totalt 11 års tid innan den tillslut såldes iväg till min stora besvikelse.

Genom åren med bilen fick jag vara med och skruva på den.
Kan minnas att jag också satt och läste en del om bilen i instruktionsboken hur man skötte den på bästa sätt och hur den fungerade, och de var då jag upptäckte något intressant, boken var full med knappar och grejjer som vår bil saknade.
Tillslut fick jag luskat fram att vår bil var en utav de lägst utrustade bilarna som kallades Volvo 850 S 2,5, vilket egentligen betydde 144hk motor, fönstervevar, inga rails, med andra ord inte mycket bekvämligheter, det enda den var berikad med pga tjänstebilsutförandet var den mycket unika metalliclacken turkosblå pärlemor, Manuell AC, Airbag på passagerarsidan, startspärr, och insynsskydd.

I dagsläget har jag nog lärt mig det mesta som finns att veta om Volvos 800-serie genom fordonslinjen på gymnasiet och självklart genom mitt jobb på Volvo.

Är mycket tacksam för råd och tips, nu börjar de roliga, jaga delar och extrautrustning:)

/ Robin



https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-9eefe66ebfc2670a1bf4f3d43ff80215.jpg

Blocket annonsen

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-1cfead9ca3c6b5c777ddb20dab688c10.jpg

Senast redigerat av Malm_850 (6 februari 2015)

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-e7944f0fd39452ee6f8e0ef95be7f20e.jpg

Första dagarna efter inköp blev det montering av V70:ins bakljus och lite prov puts av lacken för o se potentialen.

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-3d33365dfc923caf8b8208cb8fa525a1.jpg

En liten teaser på 17" Volans fälgarna från självaste 850R.

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

Mycket roligt att höra smile nytt för mig att föra projekttråd, men jag tror de blir ett kul komplement till bilbygget, det sitter en 170hk GLT 2,5 20v maskin i bilen.
Skall ta och ordna fram en speclista över vad bilen hade ifrån fabrik o lägga i tråden, samt en önskelista på utrustning wink
Jag tror också den har varit med om en och annan vinter då framskärmarna och bagageluckan inte var i bästa laget, men de går säkert ordna fram något bättre, för övrigt har den klarat sig ovanligt bra tycker jag, varken dörrar, tak eller huv har någon synlig rost, blir i alla fall en nogrann polering till en början, för att få upp glansen, sen ska man väl aldrig utesluta omlackering om projektet går överstyr wink

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-426b90ef8cb59b1cb7482bc632974b99.jpg

Dessa extra tillval blev valda utöver GLT utrustningen, fördelen är ju att bilen har "TRACS" (Antisipinn) som jag antar inte är det enklaste att eftermontera.

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
30 december 2014 · 23 Inlägg

TuZx skrev:
ska följas smile lycka till!

lär nog se den i framtiden då? smile

De tror jag nog om du är i Uddevalla en del smile

Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
3 januari 2015 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-16363a96b67ea9bec2936a335441d309.jpg

Han fick ha sig en vinge med bromsljus tyckte jag, skall lackeras i bilens färg såklart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-d67bc8138fe415ab97a091e2771769da.jpg

En helhetsbild på vingen samt handpolerad från B-stolpe och bakåt, börjar se resultat av arbetet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-15d41308fd40bbc5273c3ad5711be991.jpg

Köpte på mig dessa vindavisare för ett par år sedan, helt nya, äntligen kommer de till användning, tyvärr åker de inte på bilen förrän de blir 18*c + (Enligt volvos monteringsanvisning)

Senast redigerat av Malm_850 (5 januari 2015)

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Malm_850
5 januari 2015 · 23 Inlägg

RickarDCarlssson skrev:
Följer Malmen! :-)

Roligt o höra Rickard smile Ut me din 242 på en tråd!

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
5 januari 2015 · 23 Inlägg

RickarDCarlssson skrev:
Hittar  inte  vart man gör en ny tråd :-(

Ska visa dig någon dag herr Carlsson, de var inte helt lätt för en IT-handikappad som mig, men skam den som ger sig;) Denna fick jag idag BTW tongue

Beige tunnelmatta till kardantunneln, den sista i hela Norge, (utgången artikel), låg undangömd på lagret i Oslo smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-cfd248c20f1c3a38d3f5e2dee8c06619.jpg

Lägg märke till klipplinjerna i mattan för att passa 400/X40/900/800/70 Serien, Made in USA.

Senast redigerat av Malm_850 (5 januari 2015)

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Malm_850
5 januari 2015 · 23 Inlägg

De har kliat något extremt i fingrarna sedan jag köpte bilen på juldagen 2014, så nu under mellandagarna har jag försökt åtgärda felen som var på bilen så gott de går inför besiktning med bla lite nya framvagns och bromsdetaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-a0e496414186343b49d53132ee88bdd6.jpg

Stötdämparna var i uselt skick, läckage på den ena hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-97621ffb62f5b4eac3ef320db1eebd6c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-176debbb5236ca6276cda2565a65b449.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-89d50d247c766a7e9e20d49e2a477a59.jpg

Gjorde gott med nytt, nu rullar den ett par tusen mil till.
Fick också tag i "ett måste" enligt mig, Volvo original X70 Spolarmunstycken, betydligt mycket bättre än 850 original.
Här ser man också tydligt pärlemo effekten i lacken i olika ljus. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-08d8b028de98cf1578a24c5e461b8963.jpg


Självklart så är de ju också roligt med något som lyfter bilens utseende, även komforten i bilen höjs något avsevärt, fick äntligen tag i en viss inredning, jag drömt om att lägga vantarna på i flera års tid. R... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-55f5bd7b6d77d6a51d60ca348a9dad98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-ec0b543305190b456bcbf91cc4cf87db.jpg

Senast redigerat av Malm_850 (5 januari 2015)

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
6 januari 2015 · 23 Inlägg

Synd vet jag inte riktigt om jag tycker, de är självklart upp till var och en att bedömma, hur som helst är de något jag alltid velat göra, de här med att bygga en 850 efter egna önskemål, såsom val av inredning, färg, fälgar och extra utrustning.
Får hoppas de kan vara intressant att följa en i mängden då. wink
Tanken är att ha den som bruksbil med ett gott stuk, då ser jag inget behov av värre grejjer än original, så som bromsar och motor, jag har ju T5 i min C70, så jag klarar mig gott o väl med de 170hk i denna bilen.
Roligt att höra med fälgarna btw smile Väl mött.

Senast redigerat av Malm_850 (6 januari 2015)

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
6 januari 2015 · 23 Inlägg

Jo jag förstår helt klart din tanke, En GLT blir aldrig en "äkta R", så enkelt är det.
Tjusningen däremot med att bygga om, är ju att se skillnaden över hur den såg ut från början, till hur den blev i slutänden, en R är ju egentligen färdig i mitt tycke.
Just ekonomiskt blev detta alternativet oerhört mycket billigare än att köpa en riktig R-bil för mig, både i skatt och försäkring, bränsleförbrukning, reservdelar till motor (Har ett intryck att många R-bilar gått hårt, gäller såklart inte alla).
Vad gäller extrautrustning, R-bilarna är som du beskriver oftast fullsmetade till max, men de är just de där extra tillbehören som är lite ovanliga som jag tycker gör bilen unik.
Jag skulle kort och gott säga att de blir någon slags R-design variant av min bil.

Delar helt klart din mening om vad som är R och inte, allt är egentligen en fråga om kostnader. smile

Mvh


Extrazz skrev:
Klart att man får bygga så som man vill. Men hade det inte varit roligare ändå på alla plan att ha en äkta bil? Lite som att glida runt korvmojen och sen står det en Äkta R bil där. Är det inte lite skamset att man inte har en äkta? Det handlar ju oftast om samma pengar det kostar ändå i slutändan? Har man tid och energi på att byta inredning mm så kan man väl lägga den tiden på att fixa iordning en riktig istället?

Kommer man på en träff så blir man ju avvisad av merparten ganska snabbt. Känns nästan som att många bygger bara för att det är en öm tå som man kan trampa på ju. Utrustningen förstår jag inte häller. En R bil är ju utrustad till max och det är ju bara extra tillval som man kan montera isf.

Alla gör ju givetvis som de vill. Jag bygger inte min bil enligt original bara bättre grejor. Men för min del så kommer aldrig några Oäkta R bilar att bli en äkta R bil oavsett hur mycket tid och pengar man plöjer ner.

EDIT: Du ska inte se det så att jag bara klagar. Jag tycker det är skoj att folk bygger men alla har olika mål på gott och ont wink

Senast redigerat av Malm_850 (6 januari 2015)

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Malm_850
9 januari 2015 · 23 Inlägg

Denna veckas inköp fick bli nya konsoller och skruvar till bakstöten, finns bara en liknelse av dem gamla som satt på bilen, "Knäckebröd" wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-2027c890cae92f15d9813a8e1f42e951.jpg

Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
9 januari 2015 · 23 Inlägg

cars4ever skrev:
Finns det hos volvo... står ju i samma sits. Får man fråga vad de kostade?

Ja konsollerna till stötfångarn finns allt kvar i sortimentet, dem tar slut på var och varannan 850 med tiden, så dem utgår nog inte på ett tag;)

Jag jobbar på Bilia i Norge, där kostar dem 258Kr (NOK) st wink

Senast redigerat av Malm_850 (9 januari 2015)

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
15 januari 2015 · 23 Inlägg

Då var de dags för lite bilder igen, har hänt en massa sen sist, jag börjar med inrednings bytet smile

Före, en helt original blå inredning, även kallad "Dakar blue" på volvospråk.
Faktiskt i rätt bra skick, men tyvärr duger de inte i mina ögon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-e848b6d03757fee729d9d47a3269f020.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-7b9682603b34f80deec4100e130bfffa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-45a39ec987526c1bf0cae9afdedade07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-ce59988020df18d7ee96e8fa40a8006a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-87219801a512b2844444005eb782e990.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-87d32cb7e3faec74d14e4b7ae04159ef.jpg



Nu borjar de hända grejjer smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-a04d4096265b3ad8bd2ba1276e2f0ac0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-b481bf08a704ffa1292d94a026b1ab4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-3380b1d091a060adc9721c216f32ece1.jpg

Senast redigerat av Malm_850 (15 januari 2015)

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Malm_850
24 januari 2015 · 23 Inlägg

Japp självklart byttes lampor när allt var nere. wink

cars4ever skrev:
Blir en "viss" skillnad wink
Passar du på att byta ut instrumentbelysningen mot nytt så slipper du riva upp instrumentbrädan igen om någon lampa ger upp?

Senast redigerat av Malm_850 (24 januari 2015)

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Malm_850
24 januari 2015 · 23 Inlägg

Idag är jag en mycket lycklig herre smile Har drömt om att äga en sådan uppsättning verkstadshandböcker ända sedan gymnasietiden på fordon, det blev genast extremt mycket lättare att hålla efter mina volvobilar, då jag lyckades rädda dessa oerhört trevliga "volvo-biblar" till 800/S/V/C70-serien från tippen, Volvo i Norge goes hightech tydligen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111258/111258-9741659632a596c438a339fc0533b3f3.jpg

Senast redigerat av Malm_850 (24 januari 2015)

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 januari 2015 · 23 Inlägg

Tack tack, verkligen jättekul att höra smile Jag håller helt klart med dig om att 850in är en odödlig modell precis som amazonen med tidlösa linjer.
Objektet har sina skavanker, men det viktigaste var egentligen den fina färgen vid bilköpet. Det är så oerhört kul att kunna kombinera ihop en 18 år gammal bil efter egen smak och tycke.
Ja inredningen och färgen på bilen gjorde sig riktigt gott tillsammans, är oerhört nöjd. tack en än gång smile

Dotzie skrev:
Du är en riktig volvo -fan du smile....fint objekt du hittade och jag förstår också denna känsla med att skapa en egen bil även om det finns volvo R i massor. Jäkligt snygg blåfärg på denna på 850 och som är 90 talets Volvo Amazon tycker jag, snygg och odödlig modell och den enda volvomodell jag själv skulle kunna ha som brukis. Det blir en bra kombo med en ljus inredning med elstolar till denna blå färg.smile

Lycka till smile

Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Malm_850
30 januari 2015 · 23 Inlägg

Riktigt roligt att höra smile ja GLT verkar vara en kanon motor, har kört 144hk SE innan, så lite skillnad märker man allt smile Visst är de roligt att välja delar själv o sätta en personlig prägel på bilen wink Var inne och kikade en sväng på din 850, ruggigt fin och ett oerhört noggrant arbete du lagt ner smile Hur kommer det sig att du köpte tillbaka din förstabil?tongue Riktigt smidig vagga du använder dig av, vet du vart man kan få tag i något liknande?


D-Evo skrev:
detta blir bara ett måste att följa , kommer bli grymt fin smile  kul att du satsat på en Glt ,  Har också satsat fullt på min Glt  och byggt den efter mina önskemål men som sagt långt ifrån klar .

Kolla gärna in mitt 850 projekt också , denna bilen får klar femma från mig i alla fall smile

Volvo C70 T5 "California" (2003)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Malm_850
30 januari 2015 · 23 Inlägg

Skall se vad jag kan göra, kommer nog lite bilder framöver när jag kopplar elen till stolarna, tillsvidare så googlade jag fram detta:

A-kontakt på vänsterstolens styrenhet:
Ansl 1 = Momentspänning från säkring 39 (Vänsterstol) och säkring 40 (Högerstol).
Ansl 2 = Tändspänning (nyckeläge 1 och 2) via säkring 33 till höger och vänsterstol.
Ansl 3 = Stomme
Ansl 4 = Diagnosuttag (B6) från höger och vänsterstol.

Källa: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=59510

Förresten, kontaktstyckena till stolarnas styrenheter har utgått på Volvo, men det är tydligen samma kontaktstycke till 855/V70 övre bakljus.



kanis skrev:
Hur har du löst eldragningen till stolarna? Lite nyfiken om du skulle kunna få fram ett kopplingsschema på det hela. Ägaren innan mig satte in såna stolar och har fixat fram ström men eftersom det är 4 stift på styrdonet till stolen och 2 ska ha +, 1 jord o sista till obdn så vet ja inte vilket som är vilket. Du borde väl kunna lyckas få fram det i din boksamling du lyckats få smile

Volvo 740 GLE "Lågmilarn" (1988)
Volvo 740 T5 "B5234FT" (1988)
Volvo C70 T5 "California" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang