Regga upp en pickis

Germax
30 december 2014 · 12 086 Inlägg

Hur knepigt är det att regga en lätt lastbilsreggad pickis till en tung lastbil?
En trolig kandidat är importerad och av typen amerikansk heavy duty.
Behöver man några papper på lastvikt mm, eller ligger sådant kvar gömt i bilens identitet?

Hur ser marknaden ut för en C-reggad pickis i relation till en LB?
Skatten sjunker och lastvikten ökar ju med C, men potentiella köpare antar jag minskar?
Jag tycker överlag att dessa förhållandevis gamla pickisarna är ohyggligt dyra, så man vill ju tänka lite längre.

Glesmark
30 december 2014 · 1 938 Inlägg

Skatten blir låg, men du har en vägavgift istället över en viss vikt.
Ett exempel, vet en bil på 16 ton som kostar 2800 i årsskatt  och 6350 i vägavgift.
Sen lär du inte åka utomlands på helger på motorvägarna, dom är avstängda ner i europa på helger och röda dagar.
Skriver du den på dig själv som privatperson och använder den privat och den väger mindre än ett vist antal ton så slipper du använda färdskrivare.

Germax
30 december 2014 · 12 086 Inlägg

Ja, men vi pratar inga 16 ton smile
En vanlig Cheva C-regg brukar ha en totalvikt på 4-5 ton, det är i dom regionerna vi pratar i.
När man importerar en stor pickis så reggar man den antingen under 3500kg för att få köra på B, eller maxvikt för att få full lastförmåga, vilket då kräver C-kort. Jag antar att det går till så?
Min fråga är ju alltså om man kan regga upp en tidigare nerreggad bil.

JonasK -.-
30 december 2014 · 383 Inlägg

Vanligt upp/ner-reggning av viktklass är att man ändrar fjädringen.
Ska du ha högre viktklass (c-reg) på pappret så måste också bilen klara av det, starkare fjädring.
Omvänt vid lägre viktklass (lätt lb) så får inte bilen klara mer än 3,5 t totalvikt.
På transportbilar som jag jobbat mest är det vanligt med bladfjädring bak. Ganska enkelt att lägga till eller ta bort några blad för att ändra viktklass.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang