2849
Sök

Hur mycket elförbrukning med elelement (2000W)?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2015
Vettemannen skrev:
torpis skrev:
Vettemannen skrev:
Man räknar olika när det gäller golvvärme resp. radiatorvärme.

/Benny

Ehm, den var ny. Mig veterligen är det samma tillåtna effekt oavsett radiatortyp. Där emot skiljer det beroende på var man bor.

Men golvvärme är inte radiatorer utan slingor i golvet.

/Benny

Jag skulle använt ordet värmeväxlare istället.

Utveckla hur man skulle räkna annorlunda beroende på värmeväxlartyp man använder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
4 januari 2015
torpis skrev:
Vettemannen skrev:
torpis skrev:

Ehm, den var ny. Mig veterligen är det samma tillåtna effekt oavsett radiatortyp. Där emot skiljer det beroende på var man bor.

Men golvvärme är inte radiatorer utan slingor i golvet.

/Benny

Jag skulle använt ordet värmeväxlare istället.

Utveckla hur man skulle räkna annorlunda beroende på värmeväxlartyp man använder.

Nu gällde inte saken värmeväxlare utan om det räckte med detta enda element som TS började skriva om. En annan skribent tog upp sin egen golvvärme och jag sa att man räknar annorlunda på ett värmesystem med golvvärme mot ett med radiatorvärme då golvvärme värmer underifrån över hela ytan och man upplever värmen på ett annat sätt och man kan räkna lite mindre watt per kvm. gentemot radiatorvärme. Detta gäller vattenburet system och båda dessa har ofta värmeväxlare mot fjärrvärmesidan och man kan således köra med samma värmeväxlare. Jag tror att man räknar lika många watt per kvm. oavsett elradiatorer eller vattenburna radiatorer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
4 januari 2015
Det Benny säger är korrekt och ganska logiskt egentligen. Om du bara värmer ett rum från en punkt, så säger det sig självt att du behöver mer effekt (värme) för att uppnå samma resultat som t ex golvvärme, som värmer hela rummet underifrån (varmluft stiger).

På bilden nedan ser man tydligt vad som är mest effektivt, alltså kräver den metoden mindre energi (watt).

http://us.123rf.com/450wm/milagli/milagli1309/milagli130900005/21975903-bild-som-visar-de-olika-v%C3%A4rmecirkulationsm%C3%B6nster-mellan-v%C3%A4ggh%C3%A4ngda-radiatorer-och-golvv%C3%A4rme.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
4 januari 2015
Mervolic skrev:
Det Benny säger är korrekt och ganska logiskt egentligen. Om du bara värmer ett rum från en punkt, så säger det sig självt att du behöver mer effekt (värme) för att uppnå samma resultat som t ex golvvärme, som värmer hela rummet underifrån (varmluft stiger).

På bilden nedan ser man tydligt vad som är mest effektivt, alltså kräver den metoden mindre energi (watt).

http://us.123rf.com/450wm/milagli/milag … %A4rme.jpg

Det känns skönt att man inte är helt fel ute efter 30-35 år i rörbranschen.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
4 januari 2015
Vettemannen skrev:

/Benny

Jag har förberett för golvvärme (jobbat som snickare) några gånger, så helt ute och cyklar är man väl inte själv heller, även om jag inte har lika mycket erfarenhet som du har. Hehe.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
4 januari 2015
Mervolic skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Jag har förberett för golvvärme (jobbat som snickare) några gånger, så helt ute och cyklar är man väl inte själv heller, även om jag inte har lika mycket erfarenhet som du har. Hehe.

wink

Min youtubekanal!

12 086 Inlägg
4 januari 2015
Att golvvärme och radiatorvärme upplevs olika är kanske inte helt självklart för gemene man (speciellt för de utan golvvärme hemma), då kan det vara värt att förklara det innan man gör skillnad på värme och värme.

Jag betalar ungefär 1,25kr/kWh plus fasta avgifter, 2,5kr i timmen för ett 2kW element med andra ord.

82 Inlägg
4 januari 2015
Den där bilden stämmer bra, men det trodde jag folk förstod ändå. Att värme stiger lärde man väl sig i åk4?

Att heltäckande golvvärme är skillnad på ett enstaka element borde vara lika logiskt...

Nu har jag inte 30 års erfarenhet av rörbranschen, men iaf 10 av elbranschen wink

Man kan inte baka en kaka utan MYCKET DEG!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
4 januari 2015
Anders1984 skrev:
Den där bilden stämmer bra, men det trodde jag folk förstod ändå. Att värme stiger lärde man väl sig i åk4?

Att heltäckande golvvärme är skillnad på ett enstaka element borde vara lika logiskt...

Nu har jag inte 30 års erfarenhet av rörbranschen, men iaf 10 av elbranschen wink

Ja, då vet du ju hur skönt det är med golvvärme i badrum som brukar vara av eltyp.

/Benny

Min youtubekanal!

Yawn...
3 151 Inlägg
4 januari 2015
Germax skrev:
Att golvvärme och radiatorvärme upplevs olika är kanske inte helt självklart för gemene man (speciellt för de utan golvvärme hemma), då kan det vara värt att förklara det innan man gör skillnad på värme och värme.

Jag betalar ungefär 1,25kr/kWh plus fasta avgifter, 2,5kr i timmen för ett 2kW element med andra ord.

Absolut, det var det jag försökte förklara.

Anders1984 skrev:

Tydligen är det inte så självklart som man kan tro. När man själv kan något är det lätt att anta att andra kan det lika väl, eller har lika lätt att förstå det som man själv har, men allting beror på vilka intressen man har. Det är det som gör oss (människor) så starka, vi kan lära av varandra och vi kan hjälpa varandra för att täcka upp våra personliga svagheter. smile

Evildan
5 januari 2015
Mervolic skrev:
Germax skrev:

Absolut, det var det jag försökte förklara.

Anders1984 skrev:

Tydligen är det inte så självklart som man kan tro. När man själv kan något är det lätt att anta att andra kan det lika väl, eller har lika lätt att förstå det som man själv har, men allting beror på vilka intressen man har. Det är det som gör oss (människor) så starka, vi kan lära av varandra och vi kan hjälpa varandra för att täcka upp våra personliga svagheter. smile

Det där är något av det mest insiktsfulla och kloka jag läst på detta forum.
Tyvärr vill inte alla lära av andra eller helt enkelt redan har skapat sig en egen oomkullrunkelig verklighet byggd på felaktiga fakta eller helt enkelt bristande perception som jag ser det ur en hermeneutisk synvinkel.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 januari 2015
Frågan är ju redan besvarad. Det kostar 2 spänn per timme (give or take några tioöringar beroende på avtal) att tuta 2kw på fullskaft. Huruvida det blir varmt eller inte av det är ju en annan femma. Kanske en toppluva kan inhandlas på mellandagsrean? Om nu TS vill köpa fler 2kw-radiatorer så bör han (hon?) tänka på att en normal 10A säkring klarar lite drygt 2kw.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

82 Inlägg
5 januari 2015
caromania skrev:
Frågan är ju redan besvarad. Det kostar 2 spänn per timme (give or take några tioöringar beroende på avtal) att tuta 2kw på fullskaft. Huruvida det blir varmt eller inte av det är ju en annan femma. Kanske en toppluva kan inhandlas på mellandagsrean? Om nu TS vill köpa fler 2kw-radiatorer så bör han (hon?) tänka på att en normal 10A säkring klarar lite drygt 2kw.

Eller kanske 2 toppluvor? wink

För övrigt man man belasta en 10A säkring med 230 (volten i våra uttag) x 10 (Ampere på säkringen) = 2300W. Är det en gammal porslingssäkring kan den tåla runt 2500 innan den börjar lösa ut.

Dock får man byta till 13A säkring istället för 10A förutsatt att det är 1,5mm2 area på kabeln. smile

Men ja, frågan är redan besvarad. 2kw ungefär 2 kr per timme. För att alltså få "behaglig" temperatur på den ytan krävs det minst 3st 9kW byggfläktar = 27kW. Då blir det inte lika billigt längre big_smile

Yawn...
3 151 Inlägg
5 januari 2015
Anders1984 skrev:
caromania skrev:

Eller kanske 2 toppluvor? wink

För övrigt man man belasta en 10A säkring med 230 (volten i våra uttag) x 10 (Ampere på säkringen) = 2300W. Är det en gammal porslingssäkring kan den tåla runt 2500 innan den börjar lösa ut.

Dock får man byta till 13A säkring istället för 10A förutsatt att det är 1,5mm2 area på kabeln. smile

Men ja, frågan är redan besvarad. 2kw ungefär 2 kr per timme. För att alltså få "behaglig" temperatur på den ytan krävs det minst 3st 9kW byggfläktar = 27kW. Då blir det inte lika billigt längre big_smile

Visst behövs det typ 3st 9 kW byggfläktar, men det behövs ju också typ minst 14 stycken 2 kw radiatorer för att uppnå samma resultat så det blir väl skit sak samma...

82 Inlägg
5 januari 2015
Mervolic:

True, men att sätta upp 14 sånna element och "sitta och vänta" på att ytan ska värmas upp är inget jag hade gjort.

Då hade jag hellre satt in 3 st 9kW byggfläktar (förutsatt att det finns tillräckligt med kräm in) och låtit dom värma upp området snabbare. smile

Yawn...
3 151 Inlägg
5 januari 2015
Anders1984 skrev:
Mervolic:

True, men att sätta upp 14 sånna element och "sitta och vänta" på att ytan ska värmas upp är inget jag hade gjort.

Då hade jag hellre satt in 3 st 9kW byggfläktar (förutsatt att det finns tillräckligt med kräm in) och låtit dom värma upp området snabbare. smile

Absolut, menade bara att det är meningslöst att räkna på hur mycket ett radiatorelement kostar, då det är en fullkomligt ofungerande lösning för TS. wink

Evildan
5 januari 2015
Med den massiva mängden päls och kroppen fullpumpad med kakor kommer inte TS att frysa ändå.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2015
Mervolic skrev:
Det Benny säger är korrekt och ganska logiskt egentligen.

Vettemannen skrev:

/Benny

Och jag är Värmepumpskonstruktör :-)

Mig veterligen räknar med samma effekbehov oavsett din värmeväxlare (alltså värmeväxlare som i radiator, golvvärme, luftkonventor etc).  Huset har ett behov på en viss watt/m2.  Hur man skapar sina watt skiljer och en värmepump är alltid effektivare med golvvärme pga lägre framledningstemperatur och en större värmeväxlare(hela golvet).

Golvvärme är behagligt att gå på, men man kan istället få kallras vid fönster och ett oerhört trögt system. Det lämpar sig heller inte för att köra kyla. Så självklart är det inte och jag frågar mig fortfarande om det stämmer att man räknar med andra effektsiffror med golvvärme. Jag har aldrig hört det innan och var mest nyfiken på om det är sant eller ej.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Yawn...
3 151 Inlägg
6 januari 2015
torpis skrev:
Mervolic skrev:
Det Benny säger är korrekt och ganska logiskt egentligen.

Vettemannen skrev:

/Benny

Och jag är Värmepumpskonstruktör :-)

Mig veterligen räknar med samma effekbehov oavsett din värmeväxlare (alltså värmeväxlare som i radiator, golvvärme, luftkonventor etc).  Huset har ett behov på en viss watt/m2.  Hur man skapar sina watt skiljer och en värmepump är alltid effektivare med golvvärme pga lägre framledningstemperatur och en större värmeväxlare(hela golvet).

Golvvärme är behagligt att gå på, men man kan istället få kallras vid fönster och ett oerhört trögt system. Det lämpar sig heller inte för att köra kyla. Så självklart är det inte och jag frågar mig fortfarande om det stämmer att man räknar med andra effektsiffror med golvvärme. Jag har aldrig hört det innan och var mest nyfiken på om det är sant eller ej.

Jag förstår hur du tänker, och i många fall har du säkert rätt. Men när jag utbildade mig till elektriker så fick jag lära mig det som Benny säger, att man räknar olika på radiatorer och golvvärme. Det kan ju ha ändrats sedan dess, men det är så jag har lärt mig.

Men som du själv säger, en värmepump är alltid effektivare med golvvärme. Alltså behöver du mer Watt för att uppnå samma resultat utan golvvärme?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 januari 2015
Mervolic skrev:
Men som du själv säger, en värmepump är alltid effektivare med golvvärme. Alltså behöver du mer Watt för att uppnå samma resultat utan golvvärme?

Huset använder säg 60w/m2. Med en Värmepump och golvvärme får du COP 5 säger vi. Du puttar in 12watt och får ut 60 watt.  Med radiatorer COP 3 kanske? Du puttar in 20watt och får ut 60watt.

Ni rörkillar kanske tittar i inputänden och jag som kontorsnisse i output änden?!

Med det sagt så kan man ju få 5ggr så mycket för pengarna om man väljer värmepump istället för elradiator. En Luft/Luft som går mot säg 15grader i ett garage går oerhört effektivt. 

Men som frågades om här, utan isolering så behöver man ju värma hela kvarteret innan garaget blir varmt :-)

Sök