Volvo V70, -99, B5252S - Trasig topplockspackning och/eller kylare...?

JohanArvid
2 januari 2015 · 46 Inlägg

Precis köpt den för hutlösa 1500, avställd, stått ett par år, köpte den mest för skoj skull, lite okynneskörning emellanåt. Fick igång den, inga anmärkningar på besiktningen i mitten dec!big_smile

Smällde till med minus 25 på julaftonsmorgonen. Dålig glykolblandning, kokade efter 2 mil. Tog mig tillbaka till en gör det själv - hall, smällde i glykol och snabbtinade den. I med kylarcement. Den håller ihop någorlunda, men jag misstänker läckage. Bytt olja och filter och ska spola igenom och byta kylarvätska inom kort.

Till frågan:
Var exakt kan olja och kylarvätska komma i kontakt med varandra på den här modellen förutom i topplockspackningen och hur testar man och utesluter den ena eller andra typen av isbildningsskador-läckage med olika typer av enkla och och billiga hemmafixartester...?

Läste på något forum att det troligare först är oljekylaren som kan spricka och komma i kontakt med kylarvätskan än att topplockspackningen spricker därav olja i expansionskärlet men inte vice versa...

Obs, är total novis, min första bil, men har lusläst forum, Haynes instruktionsbok och kollat timmar med olika youtubevideos nu under ledigheterna...

uhlin
2 januari 2015 · 2 834 Inlägg

Varför har inte folk glykol i sina bilar? Är ju ingen överraskning att det blir kallt på vintern....

Men då skadan redan är skedd så tar vi det därifrån.

Jag skulle börja med ett komptest, och är du säker på att du inte har nån ispropp kvar i elementet?

JohanArvid
2 januari 2015 · 46 Inlägg

Kallt på vintern, i Norrbotten...??? Förstår verkligen inte vad du menar...!lol

Ispropp i elementet? Tror inte det, men inte hundra. Kört ca 70 - 80 mil sen det hände och värmen funkar bra tills hastigheten blir under runt 20 - 30 km/h och tomgång, då blir värmen sämre samt att det kommer in lite avgaser i kupén.

Kollar olja och kylarvätska hela tiden för att se om något ovanligt händer. Men bara små, små förändringar.

Komptest, ja, duger det att göra själv med en biltema-mätare..?
Verkar ju inte vara särskilt svårt.

Senast redigerat av JohanArvid (2 januari 2015)

Marlboroman
2 januari 2015 · 8 234 Inlägg

JohanArvid skrev:
Läste på något forum att det troligare först är oljekylaren som kan spricka och komma i kontakt med kylarvätskan än att topplockspackningen spricker därav olja i expansionskärlet men inte vice versa...

Det förutsätter att du har automatlåda i din bil. Annars har du ingen kombinerad olje- och vattenkylare. Det kan bara hända i bilar som har automatlåda och/eller automatlåda. I bilar med sugmotor och manuell låda så sitter det en annan kylare utan inbyggd oljekylning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JohanArvid
2 januari 2015 · 46 Inlägg

Marlboroman skrev:

JohanArvid skrev:
Läste på något forum att det troligare först är oljekylaren som kan spricka och komma i kontakt med kylarvätskan än att topplockspackningen spricker därav olja i expansionskärlet men inte vice versa...

Det förutsätter att du har automatlåda i din bil. Annars har du ingen kombinerad olje- och vattenkylare. Det kan bara hända i bilar som har automatlåda och/eller automatlåda. I bilar med sugmotor och manuell låda så sitter det en annan kylare utan inbyggd oljekylning.

Aha, tackar, var osäker på just detta.
Så i mitt fall (V70 - manuell/bensin) kan motorolja och kylarvätska bara komma i kontakt med varandra genom just topplockspackningen och ingen annanstans...?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang