Ännu mer jobb avklarat.
Toppen har fått nya ventiltätningar.
Dessa små rackare var inte helt lätt att få på plats då nedre delen av dem är hårdplast som ska sitta hela vägen ner mot ventilstyrningen och den övre delen är mjukare och den tätar runt ventilens skaft.
Så med lite olja på så gled den ner lättare men ändå rejält med kraft som behövs från fingrarna eller något verktyg som inte skadar överdelen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a000edb0f3b23eddc7333ff4f5473212.jpg]()
Tur det bara var 6 st.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97f35c1ba02103196115ea06ac9e81fb.jpg]()
Så blir det med ventilen på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1b0302bb144117819b3f57d896977199.jpg]()
Runt ventiltätningen ska ju ventilfjädern vara och i botten låg ju denna tunna bricka först sen fjädern med tillhörande övre fjädersäte (retainer) detta kläms ihop med ventilfjäderbågen och då ska de små knastren dit runt ventilskaftet där de passar in i en skåra och eftersom de är koniska låser de allt på plats när man släpper trycket på fjädern.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0a60d0efad4ac27fce394f55add1db69.jpg]()
Med alla ventiler på plats så läcktestar man för att se om ventilerna är täta.
Jag ställde toppen på sidan med insugskanalerna uppåt och fyllde dessa hela vägen upp med bensin,resultatet var en av tre insugsventiler höll inte tätt.
Så jag fick slipa mera på den till vänster i bild de andra var bra och täta.
Ett par indiangörauppeldpinne vändor med först det grova slipmedlet och sen det finare så var även den sista tät.
Gjorde samma sak på avgassidan och där var det ju tre helt nya ventiler jag slipat in så där var det snustorrt.
Bra jobbat...klappar mig själv på axeln och insåg att jag visst var proffs på ventilslipjobb tack vare nån redneck på youtube.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4c3c5bf62134b7bdec5dd280d8102980.jpg]()
Nästa jobb med toppen blev att få ur gammal olja ur hydraullyftarna/tryckarna.
Det är del hålet som syns som oljan ska komma ut ur.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80fbafe4494e7ce7c2eb1a6ef5429528.jpg]()
Simpelt jobb bara att sätta nåt snällt material i skruvstädet och sakta klämma åt och upprepa tills man kan klämma ihop den med bara fingerkraft.
Det är inte mycket olja i dom så det gick fort att fixa alla 6.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9158eb02ed54d8c175643bf3b8384ed.jpg]()
Nu är det viktigt att man tänker på oljans väg genom toppen.
Mina pilar som är bruna för att visa att det gäller olja nu, de pekar mot varje lyftare och visar då att oljan flödar i mitten och grenar sig mot lyftarna varannan höger/vänster vilket innebär att lyftarens lilla oljehål måste peka rätt för att kunna fyllas och få oljetryck.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eba4b163a1f7feb758f34fcb277ed9fa.jpg]()
Sen var det dags att lägga på kamföljarna eller vad man kallar dom.
Dessa passar bara på ett sätt och det är bara att lägga dom löst tvärs över ventilen och tryckaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9b6ff34952616949335b0092ac89a32a.jpg]()
Kammen kan bara läggas på två sätt och den ligger rätt om det som ska likna en pil är synlig och pekar snett till höger och samtidigt så syns halva det lilla hålet när man tittar och använder toppens kant som en linje, då är kammen nollad.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7c790116b18338ac1f1e92b5c5f57bca.jpg]()
Top dead center (noll) är med ettans kolv (närmast kamkedjan) längs upp.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be3e221d599e128d0e87bd82e303401f.jpg]()
Då är det ett litet jack i remskivan som ska stämma överrens med nollmarkeringen i kamkedjekåpan vilket den gör på bild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-482e2bb1bf6d53795f24959e73c555c0.jpg]()
Då är oljepumpdrevet med kedja på plats och även allt som har med kamkedjan att göra.
Det sitter då spännare för kamkedjan som är hydrauliskt styrd och i toppen sitter ju den plastskenan som jag tog loss tidigare och det är på den skenan som spännaren trycker mot. Sen den långa svarta plastskenan på bild, däri löper kamkedjan och den skenan kommer sitta fast i toppen på liknande sätt som den jag fick ta ut tidigare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72887e71b4c9b0c11eef52121e874e31.jpg]()
Så blev det iaf med toppen på plats och kamkedjekåpan limmad och klar.
Vevade runt lite ett par varv och alla nollmarkeringar stämmer fortfarande.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-47f38ff372d9e9ab2ab5234143f40dd3.jpg]()
Då var jag klar inomhus och dags att bära motorn till garaget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cfe3916ab391bba16235ab5ea184f1d0.jpg]()
Där var den bänkad och lika stor som en dunk olja med otroliga 55 hk.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-046f70cf11d920b3e8a2c37d8152d517.jpg]()
Mer är på gång, jobbar lite varje morgon innan jobbet 05:00 och sen efter jag kommer hem.