Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 155 778 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
30 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Köpte en liten momentnyckel som drar mellan 5-20 Nm och det är rätt mycket som ska dras däremellan på smarten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-03002a446f4c05a3e17b04b6308e7251.jpg

Det är 1/4" fäste på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d649e01d3c1ac58cb227428226c3b149.jpg

Ok börjar med att lägga ut en liten bit plastigage på veven och sen på med överfallet och dra till moment.
I detta fallet ska man dra 15 Nm och sen 90 grader till.
Denna momentnyckel jag köpte hade inget riktigt klick vid uppnått moment utan hela handtaget vickade till istället, jag märkte inte det först utan drog mer än 15Nm ett par ggr så jag fick göra om plastigagemätningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7001378780c3c1f9b59a0f0630b724b4.jpg

Ja så tar man och kollar mot mätstickan var man hamnar och här syns tydligt att det inte är 0,25mm utan det var närmre den gröna 0,51 men inte riktigt så smal alltså så har jag ett lagerspel mellan dessa två måtten (0,25-0,51mm) vilket är helt ok för toleranserna är 0,20-0,75mm för vevlager på denna motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c4033d1bdd0a4d5d313a6bb729d6e511.jpg

Här är de gamla vevlagrena och dessa tre satt i vevstakens ände och är ganska slitna.
Här syns även den skåran som saknades på mina nya lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6bc280758138b60941aef2ebd5551c0e.jpg

Fram tills igår har allt flutit på bra och det var väl klart att det skulle smyga sig in en GOGR tillslut.
Tur är väl att man lär sig av sina misstag och gärna delar med sig.
Jag drog åt första vevlageröverfallet med rätt moment utan problem och även andra men tredje.... Snapp! öhh va hände? kändes som jag slant på bultskallen hrmm jag lossar på bulten igen utan problem och den är hel när jag får ut den.
Ok vi gör ett nytt försök och tur är väl att innan jag börjar momentdra så känner jag att bulten bara går runt runt utan att nypa och när jag lossar den så kommer bara halva ut Men den andra halvan kan jag backa ur gängorna med fingrarna puh!! det kunde bli dyrt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-74aa096b0204ad658d286d09d04bfc37.jpg

Så vad lärde jag mig då jo att nya bultar är att föredra då de gamla redan dragits med moment.
Mina ramlagerbultar är ju M8 så de är tåligare och ska hålla.
Vevstaksbultarna är bara M6 så jag har beställt nya som kommer nästa vecka så det är jävligt surt att behöva vänta på ännu en leverans men som sagt det kunde vart värre.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
30 januari 2015 · 4 597 Inlägg

Gick du o bytte kallingar efter bulten o köpte en triss?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
2 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Gick du o bytte kallingar efter bulten o köpte en triss?

haha nä men jag borde nog köpt en lott iaf, ångesten kom och hälsade på istället så det första jag gjorde va att kolla ebay om det fanns nya bultar och beställde direkt,kanske får dom på torsdag eller fredag denna veckan.
Under tiden fick jag städat i garaget och lackat lite små detaljer för jag fick heller inte toppen som utlovat i fredags.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Toppen blev klar i Måndags så den släpade jag hem och beundrade hur fin en motordel kan vara ibland.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-25fbd76ba7709785dd51411208cd0767.jpg

Då jag fortfarande väntade på mina vevstaksbultar så började jag slipa in ventilerna.
Jag har aldrig gjort det så jag kollade på kära youtube och blev genast ett fullblodsproffs.

Fick lånat ventilslippasta och sugproppspinne av en jobbarkompis så det var bara att köra på, satte mig på en stol med toppen i knät och började kladda på slippastan på både ventilen och ventilsätet.

Det är små fina slipkorn i pastan som gör jobbet och det man gör är att sätta fast ventilen på sugproppspinnen och stoppa ner ventilen hela vägen mot sätet och börja snurra som om man ska göra upp eld i scouterna,först så låter det ganska grovt om det men ljudet blir finare ju mer man snurrat och sen lyfter man upp ventilen och släpper ner den ett par gånger och fortsätter snurra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b659d539e0a68d978bf384e8d102718c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f329dc9990ca3a0cbf4c31cd5d10677.jpg

Det syns väl inte så jättebra men den ytan som nu är slipad var lika blank som den är precis under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9744195deade1df1597f46cb13f3a767.jpg

Så alla ventiler är inslipade men vad händer då, jo posten har med sig mina vevstaksbultar 1 dag tidigare än räknat.
Min ångest försvinner genast och byts ut till otålighet och jag MÅSTE verkligen börja med bottendelen på en gång.

Sagt och gjort bort med veven och göra rent alla lagerbanor igen, kladda på ordentligt med olja på alla lager samt lagerbanor.
La tillbaks veven på första försöket( det var ju de lösa axiallagren som bråkade innan) Kung!!
Drog åt alla vevstaksöverfall till rätt moment utan att nåt gick sönder...ahhh vilken känsla...

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c4b5677e04b461ea8baa47cfe36bcddd.jpg

Nu var det dags för ramlagren och det är ju då en hel bottendel, denna ska ha tätningsmassa på och sen läggs den helt enkelt på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16a305b44d00108286e7d410cbea709c.jpg

Med den på så drar man åt alla de små m6or runtom bottendelen och drar även m8:orna (ramlagerbulten) lite löst för att få bottendelen på plats ordentligt, den har två styrningar likt ett topplock som ska passa in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce263c07b90aed5a3807040ed503df7e.jpg

Man drar då ramlagerbulten med 21Nm och sen 90 grader.
Med allt momentdraget snurrade jag lite lätt på veven och den löpte fint och kändes som det ska och även ringarna i loppen lät det lite om men det är ju nya och ska slitas in mot den nyhonade ytan.

Här är en bild på de 3 bultarna som håller ihop bottendelen inuti.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d496a3809d67f02c3fca82a5caf62d5a.jpg

Båda halvorna äntligen ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0ba730c680b85c374a814e305b37da8.jpg

Jag slutade här igår när jag var på topp.

Så vad saknas i detta projekt...... ah en attgöralista såklart.
         
          TOPPEN
       _____________________
1. Montera alla ventiler och testa täthet.

2. Motionera alla hydraullyftare i skruvstäd för att få ut gammal olja.

3. Montera tillbaka lyftare i toppen.

4. Montera tillbaka kammen.

5. Montera tillbaka glidskenan för kamkedjan.

                 BOTTEN
           _____________________

1. Montera oljepumpsdrev med kedja.

2. Montera allt för kamdrivningen.

3. Montera kamkedjekåpan.

4. Byta packbox på växellådssidan.

___________________________

Nu borde allt vara klart för att montera toppen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Jag tog mig tid att kontrollera turbon ordentligt och den kan klara sig med bara en reperationssats men grenröret var ju spricka rakt igenom så det är skrot.

Börjar med att märka upp en tänkt linje så jag får allt på exakt samma plats sen.

Nollan och min markering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21f79059937ada1754e0933551e0097d.jpg
Så liten den är, det sitter en klämma som håller turbon mot grenröret som ska loss.
Har ingen bild på det men exakt samma som den jobbiga klämman på saabturbon som håller kobran ni vet...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c535f188b5115f5082c157c17d08b3ed.jpg

Sotigt är bra och det syns ingen olja här och det är gött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be323d9435a6048866458499f5cf7e53.jpg

Här är baksidan på kompressorhuset och även här väldigt torrt och fint så all olja verkar ha varit i röret innan turbon och inte turbon i sig som läckt, det är ju p.g.a backventilen på vevhusventilationen som var trasig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-00ef2ffa50f8617a855566f163f0393b.jpg

Det sitter en oring här på kanten som tätar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2fecbc8240485386a54014a09329af9d.jpg

Bara ytterst lite olja här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aaf3c8785931996ac5a78ef5a2da1673.jpg

Inspekterade även turbinbladen och det var inget fel där heller, hela och fina.
Så som vanligt på garrett-turbo så är det lossa muttern åt höger som gäller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87c79c17a17ad9ca649acb96fe56581d.jpg

Där har vi glidlagret i mässing.
Nu tar man försiktigt och knackar på toppen av axeln och så kommer den att lossa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b5d11d64887d9958c517570835c61ef7.jpg

Denna lille kolvringen var det enda som höll axeln på plats när jag knackade ut den.Den ska hålla tätt så ingen olja smiter ut vid avgasimpellern.
Denna byts ut vid rep.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-304e5a0a93634b0df1cf4243b8c145d6.jpg

Kompressorimpellern har en kolvring den med och ska bytas vid rep.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7d3d035a13ad32d02e59155d81f66318.jpg

Ja det är bilder tagna från nätet på datorn med mobilen därav kvaliten.
Men det finns lite olika alternativ jag funderar på.
Här en repsats för en GT1238S som turbo heter och då är den specad för 60 kw/ 82 hk medans på andra ställen den heter samma men specad 40kw/55hk.
Denna repsats kostar ca 420 inkl frakt. Hemma på ca 1 vecka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2ce6821a3fd64e3bafb03de506cb3334.jpg

Här en annan för samma pengar dock i china så längre levtid men facket i mitten längs upp så finns det en skruv som inte är med i den första och jag har inte koll på vad den gör än.
Man får även en ny oring här och nya bult som håller kompressorhuset på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6188a2959de48edbb6f88da31c2c2fe8.jpg

Ännu ett kit från la france och nu ser man bättre vad den lille skruven gör, den håller glidlagret (mässingsdelen) från att rotera för den måste sitta i hålet i glidlagret alltså skruvad utifrån turbohuset tror jag iaf.
Detta kit kostar 600 inkl frakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-029dacf38c9a1d05aec8e87128cf70b6.jpg

Eller så kostar hela paketet med turbo och grenrör ca 2900 kr från China.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-712b2a2e45c32b6556112994eff9244e.jpg

Det går även att köpa grenrör löst för ca 1100 kr + repsats 400 = 1500 = fungerande turbo och då får vi igång den snabbare.

Eller köpa grenrör + en ny kärna som då är vsr-balanserad men från kina. Grenrör 1100+kärnan ca 1100= fungerande NY turbo för 2200 kr.

Får väl se hur det blir.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Glömde lägga upp denna bild som visar varför inte det går att montera 700cc grenröret på 600 cc topp,
Dels så stämmer inte hålbilden på pinnbultarna och sen fins det inte egr på 600cc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-50544caf127f5d191532d672048c3fb8.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Ännu mer jobb avklarat.

Toppen har fått nya ventiltätningar.
Dessa små rackare var inte helt lätt att få på plats då nedre delen av dem är hårdplast som ska sitta hela vägen ner mot ventilstyrningen och den övre delen är mjukare och den tätar runt ventilens skaft.
Så med lite olja på så gled den ner lättare men ändå rejält med kraft som behövs från fingrarna eller något verktyg som inte skadar överdelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a000edb0f3b23eddc7333ff4f5473212.jpg

Tur det bara var 6 st.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97f35c1ba02103196115ea06ac9e81fb.jpg

Så blir det med ventilen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1b0302bb144117819b3f57d896977199.jpg


Runt ventiltätningen ska ju ventilfjädern vara och i botten låg ju denna tunna bricka först sen fjädern med tillhörande övre fjädersäte (retainer) detta kläms ihop med ventilfjäderbågen och då ska de små knastren dit runt ventilskaftet där de passar in i en skåra och eftersom de är koniska låser de allt på plats när man släpper trycket på fjädern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0a60d0efad4ac27fce394f55add1db69.jpg

Med alla ventiler på plats så läcktestar man för att se om ventilerna är täta.
Jag ställde toppen på sidan med insugskanalerna uppåt och fyllde dessa hela vägen upp med bensin,resultatet var en av tre insugsventiler höll inte tätt.
Så jag fick slipa mera på den till vänster i bild de andra var bra och täta.
Ett par indiangörauppeldpinne vändor med först det grova slipmedlet och sen det finare så var även den sista tät.

Gjorde samma sak på avgassidan och där var det ju tre helt nya ventiler jag slipat in så där var det snustorrt.
Bra jobbat...klappar mig själv på axeln och insåg att jag visst var proffs på ventilslipjobb tack vare nån redneck på youtube.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4c3c5bf62134b7bdec5dd280d8102980.jpg

Nästa jobb med toppen blev att få ur gammal olja ur hydraullyftarna/tryckarna.
Det är del hålet som syns som oljan ska komma ut ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80fbafe4494e7ce7c2eb1a6ef5429528.jpg

Simpelt jobb bara att sätta nåt snällt material i skruvstädet och sakta klämma åt och upprepa tills man kan klämma ihop den med bara fingerkraft.
Det är inte mycket olja i dom så det gick fort att fixa alla 6.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b9158eb02ed54d8c175643bf3b8384ed.jpg

Nu är det viktigt att man tänker på oljans väg genom toppen.
Mina pilar som är bruna för att visa att det gäller olja nu, de pekar mot varje lyftare och visar då att oljan flödar i mitten och grenar sig mot lyftarna varannan höger/vänster vilket innebär att lyftarens lilla oljehål måste peka rätt för att kunna fyllas och få oljetryck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eba4b163a1f7feb758f34fcb277ed9fa.jpg

Sen var det dags att lägga på kamföljarna eller vad man kallar dom.
Dessa passar bara på ett sätt och det är bara att lägga dom löst tvärs över ventilen och tryckaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9b6ff34952616949335b0092ac89a32a.jpg

Kammen kan bara läggas på två sätt och den ligger rätt om det som ska likna en pil är synlig och pekar snett till höger och samtidigt så syns halva det lilla hålet när man tittar och använder toppens kant som en linje, då är kammen nollad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7c790116b18338ac1f1e92b5c5f57bca.jpg
Top dead center (noll) är med ettans kolv (närmast kamkedjan) längs upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be3e221d599e128d0e87bd82e303401f.jpg

Då är det ett litet jack i remskivan som ska stämma överrens med nollmarkeringen i kamkedjekåpan vilket den gör på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-482e2bb1bf6d53795f24959e73c555c0.jpg

Då är oljepumpdrevet med kedja på plats och även allt som har med kamkedjan att göra.
Det sitter då spännare för kamkedjan som är hydrauliskt styrd och i toppen sitter ju den plastskenan som jag tog loss tidigare och det är på den skenan som spännaren trycker mot. Sen den långa svarta plastskenan på bild, däri löper kamkedjan och den skenan kommer sitta fast i toppen på liknande sätt som den jag fick ta ut tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72887e71b4c9b0c11eef52121e874e31.jpg

Så blev det iaf med toppen på plats och kamkedjekåpan limmad och klar.
Vevade runt lite ett par varv och alla nollmarkeringar stämmer fortfarande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-47f38ff372d9e9ab2ab5234143f40dd3.jpg

Då var jag klar inomhus och dags att bära motorn till garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cfe3916ab391bba16235ab5ea184f1d0.jpg

Där var den bänkad och lika stor som en dunk olja med otroliga 55 hk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-046f70cf11d920b3e8a2c37d8152d517.jpg

Mer är på gång, jobbar lite varje morgon innan jobbet 05:00 och sen efter jag kommer hem.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
RobiinK Rust Is Not A Crime
11 februari 2015 · 1 215 Inlägg

Förjäkla kul att läsa dina uppdateringar.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Skruvar till det
11 februari 2015 · 1 702 Inlägg

BunnA skrev:
Förjäkla kul att läsa dina uppdateringar.

Tackar det är rätt kul att skriva dom med,men klart roligare nu när det är på väg ihop till färdig motor.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
11 februari 2015 · 2 564 Inlägg

Har väntat sen måndags nu . Var på tiden.. Ska du inte lacka toppen ?

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
12 februari 2015 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
Har väntat sen måndags nu . Var på tiden.. Ska du inte lacka toppen ?

Internetstrul du vet,
Nej toppen blir inte lackad för det finns ingen färg hemma och har bara använt sånt som jag haft i garaget.
Jo svart finns men det blir det inte.

Möjligen hade jag skvätt på lite klarlack om jag haft det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Jag ligger lite efter med bilderna p.g.a internetproblem vad annars....

Men det har hänt lite iaf.
Eftersom motorn är så lite och lätt så kan man flytta den från motorstativet när som helst och sen tillbaka igen, smidigt när man inte har en plan på vilket jobb som ska göras först utan garageADHD-inpulserna får styra.
Alla som känner mig och varit med när jag skruvat vet att jag inte gör klart på ett arbete innan jag börjar på nästa.
Men iaf denna plattan sitter kopplingspaketet fast i med 3 bult,själva plattan sitter fast i veven med 6 bult så dessa lossade jag.
Det är ju smidigt att det finns en styrpigg så den bara passar på ett sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91ae2f0e51e1ff777116ce847bcdf40c.jpg

Jag är ju självklart ute efter denna packbox för en sån har jag köpt ny.
Detta jobbet var ju omöjligt att göra med motorn i stativet.
Där syns då hålet för styrpiggen i veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1020d852f18f4ae00d79187fd5cec6fc.jpg

Mera smarta lösningar, en plastring som passar runt vevens mitt och på så sätt centrerar packboxen direkt och bara att knacka den på plats och ta bort den vita sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7a2d744e2b129e673c626c6087bfdd66.jpg

Med motorn på bordet och packboxen bytt så momentdrogs allt igen och jag monterade kopplingspaketet, nu när motorn skulle på plats i stativet igen så vägde den betydligt mer med kopplingen på men än klarar jag lyfta den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2e1e7f42f52d23500db5118faf8d2035.jpg

Tillbaka i stativet och jag monterade vattenpumpen med hus,oljestickan och ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-83b354a5fa0e6fd4fd48600b067a9005.jpg

Väldigt tomt på denna sidan.... saknas turbo/grenrör mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-35e89a38d4f3b6e6d26c521d962e0801.jpg

Nya termostaten på plats lite halvt för jag hittar inte rätt bult till nedre anslutningen finns nånstans I`m sure.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1ccf12d23f9830125d18ff492192f14e.jpg

Där har vi lille startmotorn med.
Det måste innebära...... Wait for it........
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-47932104441a62fef80aeab395fde039.jpg

Jajjemen växellådan är monterad då 2 utav de bultarna håller startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c046dbd252db3b83d5a5dbff6b8dbf64.jpg

Alla motorfästen har blivit lite snyggare än innan, inte mycket men ändå.
Svart lackfärg fanns hemma så den fick det bli.
Jag vet nu varför höger motorfäste har en skyddsplåt på sig duuuh turbon ligger ju nära där och fästet är ju en gummibussning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-65604915ee3f8b06838431d42f5a9274.jpg

Nu kommer det inte kunna monteras så mycket mer på motorn för att:

1. Det saknas tändstift och 6 st ngk går på 510kr

2. Det saknas turbo/grenrör kostar 2200kr

3. Det saknas vevhusvent med backventil kostar 308kr

4. Monteringssats till turbon ( avgaspackning,pinnbult,kopparbrickor och muttrar ) ca 500kr

5. Oljefilter 85 kr olja för uppstart 250 kr.

6. Abs-kransar 200 kr.

Nätt liten summa på 4053 kr och jag har till detta just nu 0 kr.

De tre översta tändstiften är grymt bökiga att byta med motorn i bilen och har jag inte tändstift kan jag inte montera tändspolarna och inte heller insuget.

Men det kommer väl inte stå helt stilla jag funderar på att hämta in bilen i garaget igen och ta loss subframen för att sätta motorn på plats i den så bli den rullande iaf.
Vi får se.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
13 februari 2015 · 4 597 Inlägg

Underbara updates som vanligt! Gillar färgkoderna på pilarna också! Tips är o köpa tändstift via ngk USA eller ebay, man spar en rätt bra slant på det!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
13 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Underbara updates som vanligt! Gillar färgkoderna på pilarna också! Tips är o köpa tändstift via ngk USA eller ebay, man spar en rätt bra slant på det!

Thank you, ibland ser jag inte att pilarna har ändrat färg förrän bilden blir sparad så det är lite ofrivilligt.
Jag letar ju alltid på ebay och hittils har jag inte hittat nånstans där det säljs i 6 pack  och lösa kostar dom som hemma +-10kr.

Usa är det sån löjlig frakt på grejerna så det inte lönar sig men jag ska leta vidare.
Jag såg en guide om att det inte var så farligt att byta stiften med motorn i bilen så länge bakstöten inte är där, då kommer man åt de nedre stiften utan problem.
Det går ju inte att jämföra med motorn lös på golvet men får väl se hur jag gör.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Jaha just idag så låg det givetvis 6 st tändstift inkl frakt för 320 kr från England,nu blev det plötsligt värt det.
Får  ändå vänta tills 25:e men det finns hopp nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Gurra75
13 februari 2015 · 123 Inlägg

Håller på med en likadan men jag tänkte beställa allt från samma leverantör i tyskland  för att få ner frakten tänkte jag beställa allt på en gång,dvs 17 eur.
Har du nån erfarenhet av dom här?
http://www.smart-ersatzteile.com/epages … torenteile

Mvh Gunter

Haglund_Robin
15 februari 2015 · 82 Inlägg

Tittar in ibland på hur det går och måste säga att du gör ett kanon jobb!

Ang stiften funkar de bra att byte med motorn och allt monterat, bytte alla 6 på min lossade bara spolarna och lite andra sladdar det var dock syndigt trångt med de nedre 3 men lossar du stöten som du sa blir det gott om plats smile

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Skruvar till det
16 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Gurra75 skrev:
Håller på med en likadan men jag tänkte beställa allt från samma leverantör i tyskland  för att få ner frakten tänkte jag beställa allt på en gång,dvs 17 eur.
Har du nån erfarenhet av dom här?
http://www.smart-ersatzteile.com/epages … torenteile

Mvh Gunter

Tjena jag har sett deras annonser på ebay och t.e.x vevlagren är ju kolbenschmidth och det är samma som jag har, kan tycka att det känns bättre att få (orginallager) då de jag beställde var helt släta utan den där låsningen som satt orginal.
Men det verkar vara en bra firma som du säkert får allt mycket billigare än genom hedin bil.

Det finns liknande firmor i england men det är troligen samma kvalitèt på grejorna.
Hur illa var det för dig,får du byta kolvar,ventiler mm

Haglund_Robin skrev:
Tittar in ibland på hur det går och måste säga att du gör ett kanon jobb!

Ang stiften funkar de bra att byte med motorn och allt monterat, bytte alla 6 på min lossade bara spolarna och lite andra sladdar det var dock syndigt trångt med de nedre 3 men lossar du stöten som du sa blir det gott om plats smile

Tack kul att det uppskattas
Ja jag har ju 5 ok stift för ett hade smält ihop, nu får jag ändå vänta in lönen så då sätter jag helst i stiften när motorn är lös och då helt nya.
Sen ska jag dit med ny vevhusvent innan också, då det sägs att det är att föredra att byta nu eftersom ac-kompressorn är gött ivägen sen.
Jag kom på det med stiftbyte för motorn halvligger ju och då kommer man lätt åt de tre övre vilket jag trodde var de svåraste.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
ehedman
16 februari 2015 · 1 966 Inlägg

Kul med smart-projekt. Älskar pilarna! Vad kommer hända efter motorrenoveringen, har du några planer?  Hur är väghållningen i en sån där liten rackare, gocart? Jag följer!

Senast redigerat av ehedman (16 februari 2015)

Skruvar till det
16 februari 2015 · 1 702 Inlägg

När frun får bestämma.Fast and the furious still going strong hehe...

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-021ca1c655e93cab0eb334745d99d5c2.jpg

Kom på henne med att kolla på foliering och flockning på nätet minsann.
När motorn är klar så vet man aldrig vad  som händer.

Det krävs mycket jobb för att bli av med den blå inredningen som jag gillar, men det ska inte vara min bil så hon får bestämma.

Jag kanske köper en egen smart senare för de dyker upp på blocket lite då och då för typ 7000 med motor kaputt!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang