Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 156 504 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
16 februari 2015 · 1 702 Inlägg

ehedman skrev:
Kul med smart-projekt. Älskar pilarna! Vad kommer hända efter motorrenoveringen, har du några planer?  Hur är väghållningen i en sån där liten rackare, gocart? Jag följer!

Trevligt med fler följare.
Ja vad som händer vet jag inte mer än att inredning är det planer på att byta färg.
Utsidan tja foliering eller plastidip,det mesta går ju att plocka loss så det är smidigt att jobba med och de lösa delarna är utav plast.

Ja vi har kört ca 50 meter med den innan motorn plockades ur så jag skickar frågan vidare till Robert som hade den innan och som iaf har kört från kullavik och hem typ 10 mil kanske fast han körde på 2 cylindrar och utan laddtryck.
Kan vara svårt att känna på väghållning när det knappt går framåt hehe...

Robert: Vad har du att tillägga?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
ehedman
16 februari 2015 · 1 966 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Trevligt med fler följare.
Ja vad som händer vet jag inte mer än att inredning är det planer på att byta färg.
Utsidan tja foliering eller plastidip,det mesta går ju att plocka loss så det är smidigt att jobba med och de lösa delarna är utav plast.

Ja vi har kört ca 50 meter med den innan motorn plockades ur så jag skickar frågan vidare till Robert som hade den innan och som iaf har kört från kullavik och hem typ 10 mil kanske fast han körde på 2 cylindrar och utan laddtryck.
Kan vara svårt att känna på väghållning när det knappt går framåt hehe...

Robert: Vad har du att tillägga?

Följer utvecklingen med spänning. Ja, det verkar minst sagt lätt att plocka isär halva bilen på en helg. Tänkte med tanke på motor/bakaxel-bilderna. smile

Funkiee Saab älskare!
16 februari 2015 · 4 597 Inlägg

Den är jätte läskig o köra när det är snö modd ute tongue drar o flyger o går inte o göra ett skit! Där det är barmark är den dock lite roligare, kanske lite rädd att den ska tippa över men det lär inte hända! Möjligt med R däck tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Gurra75
16 februari 2015 · 123 Inlägg

Toppen va som en banan sakna komp på 2:an och tänkte byta alla ventiler hade ett litet märke på en av kamloberna som man kunde känna med fingret förmodligen pga att lyftarn hängt sig då den va helt stum.
Så ny kam,kolvringar då de inte fanns nån vändkant i cylindrarna så blir de endast honing har lämnat bort blocket för de.Motorn har gått 21 tusen så jag byter kedjor skenor osv men lägger ner dom pengarna då de är en cab.
Va använde du för smörj till vevlagerna och kamen?Har sökt men inte hittat momenten för kylningen av kolvarna/sprayerna + kranen till kedjorna??
Har sett en del skräck exempel på dessa motorer på(om man kollar på bilderna och backar något år i historiken)                                                                                                                                                         
https://www.facebook.com/SmartCarSpecialist?fref=ts

Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Gurra75 skrev:
Toppen va som en banan sakna komp på 2:an och tänkte byta alla ventiler hade ett litet märke på en av kamloberna som man kunde känna med fingret förmodligen pga att lyftarn hängt sig då den va helt stum.
Så ny kam,kolvringar då de inte fanns nån vändkant i cylindrarna så blir de endast honing har lämnat bort blocket för de.Motorn har gått 21 tusen så jag byter kedjor skenor osv men lägger ner dom pengarna då de är en cab.
Va använde du för smörj till vevlagerna och kamen?Har sökt men inte hittat momenten för kylningen av kolvarna/sprayerna + kranen till kedjorna??
Har sett en del skräck exempel på dessa motorer på(om man kollar på bilderna och backar något år i historiken)                                                                                                                                                         
https://www.facebook.com/SmartCarSpecialist?fref=ts

21000 då är den bilen väl inne på sin 3:e motor:)

Jag hittade inte heller rätt moment för de du sökte men när jag lossade dom så kändes det inte mer än vad tändspolarna var dragna med på ventilkåpan så jag gick på känn och de kommer garanterat sitta fast för jag drog nog oljeduscharna lite hårdare än de satt innan men utan att överdriva.

Jag använde vanlig motorolja och lade på alla lager samt lagerbanor på veven t.e.x.
Vissa använder assemblylube som är populärt i usa och här i sverige får det väl översättas till monteringsfett/universalfett.
Jag vet ej för/nackdelar men jag kör på olja för det kommer det ju vara där sen ändå och jag står inte och vevar motorn i onödan innan den är oljefylld och klar för start.

Så du saknade komp på 2:an och jag hade dåligt komp på 3:ans cylinder.
Hade du någon bränd ventil?
Glöm inte att det kan vara värt att byta termostat när motorn är ute ur bilen för det är trångt där det sitter.
Nya kolvringar,ventiler vev och ramlager och packboxar så är din bottendel redo igen.

Har du nåt projekt på garaget?? Jag vill se fler som skruvar smart:)

Senast redigerat av Skruvar till det (17 februari 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

ehedman skrev:

Skruvar till det skrev:
Trevligt med fler följare.
Ja vad som händer vet jag inte mer än att inredning är det planer på att byta färg.
Utsidan tja foliering eller plastidip,det mesta går ju att plocka loss så det är smidigt att jobba med och de lösa delarna är utav plast.

Ja vi har kört ca 50 meter med den innan motorn plockades ur så jag skickar frågan vidare till Robert som hade den innan och som iaf har kört från kullavik och hem typ 10 mil kanske fast han körde på 2 cylindrar och utan laddtryck.
Kan vara svårt att känna på väghållning när det knappt går framåt hehe...

Robert: Vad har du att tillägga?

Följer utvecklingen med spänning. Ja, det verkar minst sagt lätt att plocka isär halva bilen på en helg. Tänkte med tanke på motor/bakaxel-bilderna. smile

Jo det finns 2 sätt att göra det på, med eller utan subframe och jag gillade att man kunde rulla runt motorn i garaget på bakhjulen och sen bara palla upp under motorn och lossa subframe klart.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
danjac
17 februari 2015 · 698 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Gurra75 skrev:
Toppen va som en banan sakna komp på 2:an och tänkte byta alla ventiler hade ett litet märke på en av kamloberna som man kunde känna med fingret förmodligen pga att lyftarn hängt sig då den va helt stum.
Så ny kam,kolvringar då de inte fanns nån vändkant i cylindrarna så blir de endast honing har lämnat bort blocket för de.Motorn har gått 21 tusen så jag byter kedjor skenor osv men lägger ner dom pengarna då de är en cab.
Va använde du för smörj till vevlagerna och kamen?Har sökt men inte hittat momenten för kylningen av kolvarna/sprayerna + kranen till kedjorna??
Har sett en del skräck exempel på dessa motorer på(om man kollar på bilderna och backar något år i historiken)                                                                                                                                                         
https://www.facebook.com/SmartCarSpecialist?fref=ts

21000 då är den bilen väl inne på sin 3:e motor:)

Jag hittade inte heller rätt moment för de du sökte men när jag lossade dom så kändes det inte mer än vad tändspolarna var dragna med på ventilkåpan så jag gick på känn och de kommer garanterat sitta fast för jag drog nog oljeduscharna lite hårdare än de satt innan men utan att överdriva.

Jag använde vanlig motorolja och lade på alla lager samt lagerbanor på veven t.e.x.
Vissa använder assemblylube som är populärt i usa och här i sverige får det väl översättas till monteringsfett/universalfett.
Jag vet ej för/nackdelar men jag kör på olja för det kommer det ju vara där sen ändå och jag står inte och vevar motorn i onödan innan den är oljefylld och klar för start.

Red Line assembly lube rekommendera jag oavsett typ av motor. Tar ett tag innan oljetrycket i en renoverad motor kommer igång. Då är risken att det blir metall mot metall kontakt. Och det är inte bra.  Red Line assembly lube löser upp sig i oljan sen utan att den påverka varken motorn eller oljan. Sen en stor fördel med Red Line assembly lube är att den inte torka och försvinner eller va man ska säga. Vanlig olja försvinner efter det har stått ett tag. Och som alla vet kan delar ibland dröja ett bra tag. Men sätter man ihop den och starta den i rimlig tid så funkar vanlig olja med. Men som sagt rekommendera Red Line assembly lube iallafall. ( ursäkta luddigt svar )

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Den är jätte läskig o köra när det är snö modd ute tongue drar o flyger o går inte o göra ett skit! Där det är barmark är den dock lite roligare, kanske lite rädd att den ska tippa över men det lär inte hända! Möjligt med R däck tongue

Har du vart ute och försökt sladda med en smart som har esp inkopplat så går det ju inte.
Det finns smidiga små grejer som man sätter i obd2-uttaget och vips så är allt sånt antisköj bortkopplat och man får kontroll över vinternöjet...sägs det... har som sagt inte prövat.

Alla man frågar säger dock att den är så slö mellan växlingarna,jag tror man vänjer sig.
Vad tyckte du om det funkiee, är det på automatläget den är seg eller även vid manuell växling upp/ner.

Det lilla jag åkte med den så kändes det väldigt gungigt så en sänkning hjälper säkert.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

danjac skrev:

Skruvar till det skrev:

Gurra75 skrev:
Toppen va som en banan sakna komp på 2:an och tänkte byta alla ventiler hade ett litet märke på en av kamloberna som man kunde känna med fingret förmodligen pga att lyftarn hängt sig då den va helt stum.
Så ny kam,kolvringar då de inte fanns nån vändkant i cylindrarna så blir de endast honing har lämnat bort blocket för de.Motorn har gått 21 tusen så jag byter kedjor skenor osv men lägger ner dom pengarna då de är en cab.
Va använde du för smörj till vevlagerna och kamen?Har sökt men inte hittat momenten för kylningen av kolvarna/sprayerna + kranen till kedjorna??
Har sett en del skräck exempel på dessa motorer på(om man kollar på bilderna och backar något år i historiken)                                                                                                                                                         
https://www.facebook.com/SmartCarSpecialist?fref=ts

21000 då är den bilen väl inne på sin 3:e motor:)

Jag hittade inte heller rätt moment för de du sökte men när jag lossade dom så kändes det inte mer än vad tändspolarna var dragna med på ventilkåpan så jag gick på känn och de kommer garanterat sitta fast för jag drog nog oljeduscharna lite hårdare än de satt innan men utan att överdriva.

Jag använde vanlig motorolja och lade på alla lager samt lagerbanor på veven t.e.x.
Vissa använder assemblylube som är populärt i usa och här i sverige får det väl översättas till monteringsfett/universalfett.
Jag vet ej för/nackdelar men jag kör på olja för det kommer det ju vara där sen ändå och jag står inte och vevar motorn i onödan innan den är oljefylld och klar för start.

Red Line assembly lube rekommendera jag oavsett typ av motor. Tar ett tag innan oljetrycket i en renoverad motor kommer igång. Då är risken att det blir metall mot metall kontakt. Och det är inte bra.  Red Line assembly lube löser upp sig i oljan sen utan att den påverka varken motorn eller oljan. Sen en stor fördel med Red Line assembly lube är att den inte torka och försvinner eller va man ska säga. Vanlig olja försvinner efter det har stått ett tag. Och som alla vet kan delar ibland dröja ett bra tag. Men sätter man ihop den och starta den i rimlig tid så funkar vanlig olja med. Men som sagt rekommendera Red Line assembly lube iallafall. ( ursäkta luddigt svar )

Grym input det var precis det jag var ute efter, ett svar som har bra fakta det var just det med om den löste upp sig i oljan jag var osäker på.

Nästa motor jag renoverar ska jag använda redline, oljetrycket kan ju ta ett litet tag innan det kommer upp men smörjfilmen mellan lager/vev är ju där  snabbare eller?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Jag tog mig en koll i garaget igår för jag fick lite abstinens och var tvungen att skruva lite.

Så växellådsfästet på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-255d5a6a040b8fdb62a2049a5243acec.jpg

Högra motorfästet monterat. Den skarpsynte ser även tändstift men dessa är de gamla som bara sitter löst i för att hindra att skit kommer in i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be318290e099170220ace88c3db2fd9b.jpg

Främre motorfästet. Hittade även rätt skruv till vattenanslutningen på pumphuset där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c3197750683fe4d26306343b74bc1be0.jpg

Till höger om btr:en den där lilla vita ringen, det är tändstiftet sett uppifrån med insuget monterat så det är trångt men det går.
Därför kunde jag då montera en massa saker igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4cd6f344db6ba256552ae9310863c5c3.jpg

Insuget monterades då och där ska man dra tändkablarna först under insuget och sen tillbaka i en böj och sen ner mot stiften som bilden illustrerar.
Tändspolarna sitter monterade på ventilkåpan och har ju då en lång och en kort tändkabel,den långa ska till de övre tändstiften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-674022f6119bb24013e0bcc9c83f5558.jpg

Här sa min mobil ifrån och vägrade använda blixt så jag fick ta en vanlig lampa och försökte få till en bild på spolarna iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60d6547796a21dbe22cd787871ebceb9.jpg

Detta är vatten till turbon och när inte turbon är där ser det konstigt ut men det är så det ska sitta sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-348e3c668b440cc8db76c6e38b3cf13d.jpg

Jag fortsätter med skruvandet ikväll och ska nog ta in subframen för att lyfta motorn på plats tänkte jag.
Det ska bli spännande och se om jag klarar det själv.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
marcus80 Sir
17 februari 2015 · 935 Inlägg

Helt fantastiskt. Klart man måste följa det här. En polare hade en smart men den dog tyvärr. Men innan det ville han jag skulle hänga på 3 st brosch big nicks extraljus. Jag gjordealdrig det och sa till honom att gör vi det kommer den tippa framlänges tongue

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
danjac
17 februari 2015 · 698 Inlägg

Skruvar till det skrev:

danjac skrev:

Skruvar till det skrev:
21000 då är den bilen väl inne på sin 3:e motor:)

Jag hittade inte heller rätt moment för de du sökte men när jag lossade dom så kändes det inte mer än vad tändspolarna var dragna med på ventilkåpan så jag gick på känn och de kommer garanterat sitta fast för jag drog nog oljeduscharna lite hårdare än de satt innan men utan att överdriva.

Jag använde vanlig motorolja och lade på alla lager samt lagerbanor på veven t.e.x.
Vissa använder assemblylube som är populärt i usa och här i sverige får det väl översättas till monteringsfett/universalfett.
Jag vet ej för/nackdelar men jag kör på olja för det kommer det ju vara där sen ändå och jag står inte och vevar motorn i onödan innan den är oljefylld och klar för start.

Red Line assembly lube rekommendera jag oavsett typ av motor. Tar ett tag innan oljetrycket i en renoverad motor kommer igång. Då är risken att det blir metall mot metall kontakt. Och det är inte bra.  Red Line assembly lube löser upp sig i oljan sen utan att den påverka varken motorn eller oljan. Sen en stor fördel med Red Line assembly lube är att den inte torka och försvinner eller va man ska säga. Vanlig olja försvinner efter det har stått ett tag. Och som alla vet kan delar ibland dröja ett bra tag. Men sätter man ihop den och starta den i rimlig tid så funkar vanlig olja med. Men som sagt rekommendera Red Line assembly lube iallafall. ( ursäkta luddigt svar )

Grym input det var precis det jag var ute efter, ett svar som har bra fakta det var just det med om den löste upp sig i oljan jag var osäker på.

Nästa motor jag renoverar ska jag använda redline, oljetrycket kan ju ta ett litet tag innan det kommer upp men smörjfilmen mellan lager/vev är ju där  snabbare eller?

Man kan tycka att oljan borde komma fram snabbare mellan vev o lager. Men har själv sett och plockat med en motor med skurna lager som blev vid uppstart. Antagligen hade just motoroljan dunstat och oljetrycket hann inte komma. Visserligen var det en trimmad motor. Men oavsett vad för motor och om det är original eller trimmad så vill man inte ha motorras. Både surt och dyrt även vid originalrenovering. Så red line assembly lube är faktiskt en billig försäkring. Förresten glömde skriva att jag är sjukt imponerad av ditt projekt smile

Senast redigerat av danjac (17 februari 2015)

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

danjac skrev:

Skruvar till det skrev:

danjac skrev:
Red Line assembly lube rekommendera jag oavsett typ av motor. Tar ett tag innan oljetrycket i en renoverad motor kommer igång. Då är risken att det blir metall mot metall kontakt. Och det är inte bra.  Red Line assembly lube löser upp sig i oljan sen utan att den påverka varken motorn eller oljan. Sen en stor fördel med Red Line assembly lube är att den inte torka och försvinner eller va man ska säga. Vanlig olja försvinner efter det har stått ett tag. Och som alla vet kan delar ibland dröja ett bra tag. Men sätter man ihop den och starta den i rimlig tid så funkar vanlig olja med. Men som sagt rekommendera Red Line assembly lube iallafall. ( ursäkta luddigt svar )

Grym input det var precis det jag var ute efter, ett svar som har bra fakta det var just det med om den löste upp sig i oljan jag var osäker på.

Nästa motor jag renoverar ska jag använda redline, oljetrycket kan ju ta ett litet tag innan det kommer upp men smörjfilmen mellan lager/vev är ju där  snabbare eller?

Man kan tycka att oljan borde komma fram snabbare mellan vev o lager. Men har själv sett och plockat med en motor med skurna lager som blev vid uppstart. Antagligen hade just motoroljan dunstat och oljetrycket hann inte komma. Visserligen var det en trimmad motor. Men oavsett vad för motor och om det är original eller trimmad så vill man inte ha motorras. Både surt och dyrt även vid originalrenovering. Så red line assembly lube är faktiskt en billig försäkring. Förresten glömde skriva att jag är sjukt imponerad av ditt projekt smile

Tack för det,vi får väl hoppas på att det inte skär vid uppstart för då är det ingen som är imponerad av jobbet som är nerlagt.

Förresten var det vid uppstart eller körde ni bara på startmotorn, för det är ju skillnad om motorn har last eller ej .

Senast redigerat av Skruvar till det (17 februari 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
17 februari 2015 · 1 702 Inlägg

marcus80 skrev:
Helt fantastiskt. Klart man måste följa det här. En polare hade en smart men den dog tyvärr. Men innan det ville han jag skulle hänga på 3 st brosch big nicks extraljus. Jag gjordealdrig det och sa till honom att gör vi det kommer den tippa framlänges tongue

Haha tur att motorn är bak om man behöver extraljus:)
Var det en 0.6L motor så är jag inte förvånad för dom verkar inte hålla längre än 6-7000 mil.
Min har gått ca 12000 nu men började gå illa redan vid 10500 och klarade sig hyfsat från större motorskador trots det.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
marcus80 Sir
17 februari 2015 · 935 Inlägg

Det var 0,6:an. Dog vid 14500 mil. Dock körde klantarslet utan locket till expantionskärlet. Glömde sätta dit det igen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
danjac
17 februari 2015 · 698 Inlägg

Skruvar till det skrev:

danjac skrev:

Skruvar till det skrev:

Grym input det var precis det jag var ute efter, ett svar som har bra fakta det var just det med om den löste upp sig i oljan jag var osäker på.

Nästa motor jag renoverar ska jag använda redline, oljetrycket kan ju ta ett litet tag innan det kommer upp men smörjfilmen mellan lager/vev är ju där  snabbare eller?

Man kan tycka att oljan borde komma fram snabbare mellan vev o lager. Men har själv sett och plockat med en motor med skurna lager som blev vid uppstart. Antagligen hade just motoroljan dunstat och oljetrycket hann inte komma. Visserligen var det en trimmad motor. Men oavsett vad för motor och om det är original eller trimmad så vill man inte ha motorras. Både surt och dyrt även vid originalrenovering. Så red line assembly lube är faktiskt en billig försäkring. Förresten glömde skriva att jag är sjukt imponerad av ditt projekt smile

Tack för det,vi får väl hoppas på att det inte skär vid uppstart för då är det ingen som är imponerad av jobbet som är nerlagt.

Förresten var det vid uppstart eller körde ni bara på startmotorn, för det är ju skillnad om motorn har last eller ej .

Tror inte det ska vara någon risk. Precis ska man köra lite på startmotorn. Men min smarta vän gjorde inte det heller roll C vilket har stor betydelse med )  Men du ska se att din motor kommer gå galant smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
BlueScreeen
17 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Har en motorrenovering (byte till h-profil) pågång så det där med Red Line assembly lube var riktigt bra att veta! smile

OnT: Riktigt stiligt blir det med motorn! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
18 februari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Har en motorrenovering (byte till h-profil) pågång så det där med Red Line assembly lube var riktigt bra att veta! smile

OnT: Riktigt stiligt blir det med motorn! smile

Ja du ser man lär sig mycket i min tråd.

För att inte lagt ner överdrivet mycket tid på lackeringen så ser det väldigt bra ut.
Man hade ju kunnat blästrat och haft sig men jag har bara tvättat rent i diesel och lät alla delar torka framför en värmefläkt typ ett dygn innan jag lade grunden och sen är det då motorlack från biltema i guld ingen klarlack alls.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
18 februari 2015 · 1 702 Inlägg

danjac skrev:

Skruvar till det skrev:

danjac skrev:

Man kan tycka att oljan borde komma fram snabbare mellan vev o lager. Men har själv sett och plockat med en motor med skurna lager som blev vid uppstart. Antagligen hade just motoroljan dunstat och oljetrycket hann inte komma. Visserligen var det en trimmad motor. Men oavsett vad för motor och om det är original eller trimmad så vill man inte ha motorras. Både surt och dyrt även vid originalrenovering. Så red line assembly lube är faktiskt en billig försäkring. Förresten glömde skriva att jag är sjukt imponerad av ditt projekt smile

Tack för det,vi får väl hoppas på att det inte skär vid uppstart för då är det ingen som är imponerad av jobbet som är nerlagt.

Förresten var det vid uppstart eller körde ni bara på startmotorn, för det är ju skillnad om motorn har last eller ej .

Tror inte det ska vara någon risk. Precis ska man köra lite på startmotorn. Men min smarta vän gjorde inte det heller roll C vilket har stor betydelse med )  Men du ska se att din motor kommer gå galant smile

Jag önskar nu i efterhand att jag lagt på assembly lube för det kommer ju dröja ett tag innan jag kan starta, ska köpa turbo och annat först.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
18 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Jag tog tag i ett jobb som jag väntat med länge för det var så skitigt och oljigt, jag talar givetvis om drivaxlarna.
Nu var ju vänster drivaxel inte så farlig men höger har det läckt olja på länge.

Men på med gummihandskarna och ner i baljan med diesel och skrubba med borste, sen torka den och gå på med stålborste och maska och lacka.

Dom blev svarta... jag demonterade även abs-ringarna innan lack för det ska dit nya såna.

Snyggare än så blev de inte men man slipper se ytrosten som var där innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dab64a801a135e8e010093c4731fb5f7.jpg

Vänster sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-41b8398a503836477a06cbc70e67ac2b.jpg

Färdiga och väntar på abs-kransar som jag snart ska beställa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd7aab27af861e56c9d03c471f5a4f38.jpg

Satte även dit generatorn och spännde upp den remmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a0c171e65c0d834941b565435a1fa2d8.jpg

En överblick bara så som jag lämnade den i garaget igår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bf8c88a18d0c73ec51abe02fb390c941.jpg

Jag blev lite besviken för jag tänkte ju ha motorn i subframen igen, det går ju inte förrän drivaxlarna är redo att monteras i navet för dom får man sätta in i växellådan först och sen vinkla in dom så dom passar i navet då det är splines där.

Det går att lossa navet men det är en massa jobb i onödan och då blir inte subframen rullande längre vilket är hela poängen.

Men detta är vad jag vill ha hem innan motorn kommer på plats.

Tändstift 320 kr
Vevhusvent ca 300 kr
Abs-kransar 1 par ca 200 kr

Så förhoppningsvis ska det väl beställas om en vecka och allt är från ebay.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang