Hej igen!
Tänkte uppdatera lite nytt om vad som händer med golfen i nuläget.
För en tid sedan så fick jag betydande missljud ifrån bakvagnen vänster sida.
Ljudet var en skrapande som påminner om anliggande bromsbackar. Jag antog att returfjädern hoppat ur sitt fäste och planerade en mekhelg idag(21/2-22/2). Beställde diverse delar så som bromsbackar, monteringssats, hjullager samt ny termostat då tempen börjat vandra neråt under körning.
Sagt och gjord så på börjades mekdagen med att riva ner trummorna bägge sidor. Till min förskräckelse fick jag se detta när trumman åkte av...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b86b684eccc8d8ca8543d0a118279691.jpg]()
Aldrig sett ett liknande hjullagerras!

rullarna låg utspridda i trummans centrum och själva banan för rullarna var bara ren skrot. Ett under att bilen rullat över en vecka med detta haveri!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-545268b363f46153637650b0f1065019.jpg]()
Ser ut som något en skrotpress spottat ur sig!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-195bb554c8e1c7017dc80737e944769c.jpg]()
Efter att resten av det som kan kallas "lager" tagits bort så upptäckte jag att innerbanan av lagret fortfarande satt kvar på axeltappen. Satan. Satt som svetsat. Efter fyra timmars slipande med dremmel och diamantslip så gick det att bryta isär.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-f40103485f3fee55edba669d1a3f0928.jpg]()
Allt som existerade efter att det inre lagret "demonterats".
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-452382d17faa6310d2eea460d6f0bc14.jpg]()
Värsta byte av lager jag varit med om!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-ea89282579910fcea74d74867c9ae1ef.jpg]()
Tillslut så fick jag axeltappen ren från lagerrester och fett. Då hade 8 timmar av dagen redan försvunnit till att få loss de gamla lagren samt montera de nya i trumman inklusive nya lagerbanor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-0df57c97e2fc0b72fa55d5611d7ab877.jpg]()
Rent och fint blev det i varje fall.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-b3e740c9ef835e93b4729e34dd14cebe.jpg]()
Golfen får stå och skämmas, upphissad i bakaxeln hela natten!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204082/204082-a6f8d5755fb5e7b79c3aad5139652f0a.jpg]()
Dagens förbrukade bildelar. Trummorna kommer återanvändas då de var i relativt bra skick. Nya lagerbanor inslagna i vänster trumma samt monterade med fett och innerlager.
Under morgondagen (22/2) återstår arbetet med att montera nya bromsbackar på båda sidor samt trummor med lager, fettkoppar, saxpinnar osv. Luftning av bromsar bak är också inplanerat under dagen. Hade också tänkt genomföra termostat byte och eventuellt spänna servoremmen då denna får för sig att skrika som en gris lite då och då.
Har en fråga som jag funderat över ett tag. Behöver handbromsvajern spännas efter byte av bromsbackar eller är det självjusterande? Har inget minne av att jag sett den klassiska "kilen" som brukar användas just i detta syfte.
Kommer ytterligare en update imorgon kväll efter att dagens arbete är utfört.