Syftet med projektet är att få golfen från original till personlig! Bilen ska sänkas, rosten skall ågärdas och så vidare! Inredning kommer byts ut successivt efter hand som tid och pengar finns. Inget är spikat än utan alla ideér och planer ligger fortfarande och formas i huvudet men huvudsyftet är fortfarande samma. Att ha en bruksbil som man slipper skämmas över!
SpendeX skrev: Fint är bilen går rakt på vägen. Det känns så himla bra att kunna släppa ratten på en rak sträcka och bara låta bilen rulla rakt fram;)
Helt underbart har kört hela vintern med ratten ställd till höger medans bilen dragit åt vänster. Funderar dock på om styrleden fått glapp pga sänkning med coilsen
Det är klart att grejerna tar massor med stryck när bilen är sänkt. Min är bottnad på coilis så kör ganska lågt men allt verkar fungera änså länge
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Här händer inte speciellt mycket just nu. Jobbet slukar mycket tid istället för bilen så har fått prioritera bort en hel del arbeten som jag skulle gjort för länge sedan. Flera av träffarna jag tänkte besöka under våren/sommaren kommer i princip helt och hållet utebli. Dock så kommer jag att besöka Strippen i Emmaboda på lördag för att få lite inspiration och se vad alla intressanta projekt slutligen har att ge på asfalten
Har fått lite problem med golfen i och med att den bluddrar på gasen vid kall motor. Fenomenet uppstår vid gaspådrag med kallmotor vid varv över 2500 på högre växel. Efter 5-10 minuter försvinner fenomenet och bilen går som vanligt. Med varm motor går den perfekt och även tomgången ligger normalt utan att vara osäker på både varm och kall motor.
Nytt fenomen ikväll. Bilen har stått vid jobbet ca 10 timmar. Startar bilen med bra tomgång men när jag nuddar vid gasen dör bilen tvärt. Är lite seg på att starta igen men går igång och sedan går det utmärkt att gasa utan att bluddra. Efter att ha kört någon kilometer så märks det att bilen misständer ibland vid lite mer gas men efter ca 1 mil så går den utan några som helst problem.
Någon som har en uppfattning om vad felet kan bero på? Mina tankar vandrar åt tjuvluft eller kass tempgivare.
Hejsvejs!
Senast redigerat av DeaXu (13 maj 2015)
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
Tjenare! Blir en kort update om vad jag gjort under ledigheten i torsdags
Tänkte ge mig på att felsöka lite om varför motorn går som den går när bilen är kall. Hade tidigare införskaffat ett nytt bränslefilter som jag tänkt byta men som glömdes bort i den förvirring som uppstår ibland.
Ser ut att ha suttit ett tag. Vill egentligen inte veta hur många tusen mil detta filter har suttit monterat Det var iallafall lätt monterat. En korg med två skruvar för att hålla filtret, sen två slangklämmor till plaströren.
Efter bytet av bränslefilter tänkte jag ge mig på att leta efter läckor runt insuget, vakuumslangar, förgasarfoten, bromsvakuumslangen osv. Dessvärre hittade jag inget läckage överhuvudtaget! Nästan en hel flaska startgas förbrukades.
Hittade en liten skada på fördelarlocket men den verkar inte vara genomgående.
Mina fundering om varför bilen går dåligt med kall motor börjar luta åt tändning eller elektroniken. Kan tillägga att jag bara har en bränslepump i bilen. Har beställt en ny tempgivare, bromsservoslang + lite annat. Ska byta detta och förhoppningsvis så är det något av detta som spökar för mig
Imorgon bär det av till Emmaboda för EDPS! Hoppas på bra väder och trevlig stämning!
Ha det!
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
Golfen går numera bra igen. Har byt den fyrpoliga tempgivaren, bränslepumpsrelät samt rengjort samtliga givare i "mono motronic"och något av det verkar ha gjort susen då den numera går som ett skållat troll!
Det har blivit dags att ta tag i resten av sakerna i projektet som blivit undantryckt en längre tid. Rosten ska bearbetas och där ska det lackas och lagas.
Har även bestämt mig för att göra en uppgradering i mätarhuset i form av nya dioder. En beställning är lagd hos Diodhuset som förhoppningsvis kommer denna veckan. Går även i tankar om att skaffa huvskydd eller huvförlängare och vindavvisare men detta får antagligen vänta tills rost och lackjobben är över.
Skulle väl kunna säga att det har kommit nya friska vindar i projektet igen efter en tids stillestånd. Bilprojekt och annat mek har blivit nedprioriterat för att lämna plats åt övertid på jobbet.
En förhoppning är att eventuellt ta sig till Returbilen i helgen och försöka fynda andra stolar eller något annat intressant/användbart till bilen.
Ingen av trådföljarna som kommer dyka upp på "Rocken" nästa vecka?
Tack&Hej
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
Idag blir det uppdatering med bilder för en gångs skull!
Hade tidigare i veckan beställt lite nya dioder till positionsljuset samt instrumentbelysningen. Valet föll på två styck SMD singel diod med xenonvit till position, samt två dioder B8,5d xenonvit för instrumentbelysningen
Positionsljusen.
Instrumentbelysningen.
Lite skillnad i jämförelse med vanlig glassockel.
Ett mycket mer "Cleant" ljus enligt mig dock har lampan till trippmätaren sagt upp sig.
La också en beställning på vindavvisare till alla fyra dörrar från Team Heko i polen. Han knappt få paketet förrens de satt monterade vid rutorna.
Enkel och smidig montering. Fastsättning med tejp och clips som klämdes mellan fönsterlist och vindavvisare.
Jag nämnde också tidigare att jag skulle till returbilen under helgen. Så blev det också. En sväng till Malmö och en sväng till Helsingborg.
I malmö fanns det inga större fynd att göra då det mesta var urplockat eller demolerat. I Helsingborg fyndade jag bland annat: Bättre begagnad Övre kamremskåpa, förvarmarslang, Stänklappar bak, nytt lås/handtag handsfack, svarta dörrhandtag till insidan, samt nya högtalargaller på instrumentbrädan
Har länge saknat förvärmarslangen mellan grenrör och luftburk så passade på att plocka en. Den gamla kamremskåpan var lite förvriden och sne så tänkte att en bättre begagnad gör lite nytta iallafall.
Kupen i nuläget. Har i princip gett upp om att byta instrumentbräda till en svart. För mycket jobb vs effekt men har fortfarande lite kvar som ska ändras På önskelistan ligger fortfarande skinnstolar eller Recaro sportstolar.
Slänger upp några bilder på skicket just nu med vindavvisare och allt.
Det är snart dags att ta tag i rosten och andra skönhetsfel på utsidan. Börjar återigen få lite mer tid till skruvande igen.
Hejsvejs!
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
inrednings byte är a hell of a job kan man väl säga jag skulle iaf inte vilja göra om det
Förstår precis vad du menar! Jag börjar ångra att jag påbörjade det överhuvudtaget men samtidigt så är det rätt så roligt att titta tillbaka och tänka på hur fult det var innan Nästa gång så köper jag en bil med rätt kulör på inredningen från början
Senast redigerat av DeaXu (31 maj 2015)
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
inrednings byte är a hell of a job kan man väl säga jag skulle iaf inte vilja göra om det
Förstår precis vad du menar! Jag börjar ångra att jag påbörjade det överhuvudtaget men samtidigt så är det rätt så roligt att titta tillbaka och tänka på hur fult det var innan Nästa gång så köper jag en bil med rätt kulör på inredningen från början
Jaa men i mitt fall så gjorde jag hela bytet på en dag! då var der vrkligen nybilskänsla
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Yes jag köpte en reservdelsbil med svart inredning och plockade ut allt, rengjorde och sen stoppade in i min bil Allt böts inklusive golvmatta och bälten
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Blir en snabb uppdatering om vad som hänt sen sist jag skrev här i tråden
Har börjat gräva djupare i varför bilen ibland går sämre men ibland bättre. Har provat byta tändspole samt tändkablar/fördelarkabel ifrån Biltema(fungerar än så länge ).
Vet att många ogillar Biltemas tänddelar men kan meddela att mina fortfarande fungerar, 150 mil hittills avverkat.
Även om bytet av tändspole och kablar kanske var en bra ide i förebyggande syfte så avhjälpte detta ändå inte problemet. Nästa steg blir att se över fördelarlock och rotor.
Fick tidigare i veckan ett paket innehållande ett övre fjäderbensstag i aluminium. Tror knappast det gör någon nytta för väghållningen just nu men det piffade iallafall upp motorutrymmet lite samt att det var på extrapris! Ett minus var monteringen som behövde göras med borrmaskin och m8 bultar genom fjädertornet...
Detta är väl i stort sätt allt som hänt sedan sist. Har lagt en beställning på en ny ventilkåpspackning då jag misstänker att den nuvarande läcker i bakkant på motorn. Har också beställt en motorskyddsplåt, ingen direkt hasplåt men ett litet väderskydd i plast som förhindrar att den värsta skiten att slungas upp underifrån och in i motorutrymmet.
Allt detta och mycket mer kommer monteras och åtgärdas under den efterlängtade Industrisemestern om två veckor. Allt är förhoppningsvis färdigt tills "Tyskbilsträffen" i slutet av juli
Tills dess: Ha de gött!
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
SpendeX skrev: Det blir lagon snyggt i motorrummet tvärstag är snyggt som fasen! kommer du till tyskbilträff den 4 juli i jönköping?
Ja det ger ett lite bättre intryck när man öppnat huven Funderar på att montera ett bak då jag är för lat för att byta bussningar Tyvärr inte har nästan planerat hela helgen till att meka. Är det den nya som är i Huskvarna?
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
Eftersom det har varit lite glest med arbete på bilen under semestern så har jag valt att samla allt som hänt under de senaste veckorna till en enda stor uppdatering. En är ju bättre än ingen!
Rev för några veckor sedan ner ventilkåpan för att rengöra "filtret" till vevhusventilationen samt byta ventilkåpspackning:
Kan detta vara ett skvalpskydd kanske?
Lite oljeklegg fanns det men inget lite Engine clean och en tandborste kunde ta bort Passade också på att spola igenom den lilla nätet som hör samman med vevhusvent.
Dagens rivjärn! Har för mig jag såg en möglig bit lök någonstans i mitten. Hursomhelst så fanns det gott om skit som satt fast och förhindrade flödet. En ordentlig spolning löste problemet.
För några dagar sedan så agerade jag hjälpande hand till "amoreex" och hans byte av bakaxelbalk. Så eftersom man hjälper till får man också låna svetsen
Enda sedan jag skaffade bilen har jag stört mig på den fula slutdämparen som sticker fram under bakspoilern, inget riktigt avslut utan bara rakt rör! Eftersom jag är snål och vägrar lägga x antal tusen på en ny slutdämpare som matchar bilen, lånade jag svetsen och satte dit ett slutrör som jag hade liggandes hemma.
Bilen har under en längre tid gått lite sämre än vanligt överlag. Allt började med en misständning någon gång ibland vid både varm/kall motor. Ibland går den som en dröm men ibland lite sämre och är orklös! Detta är inget som har påverkat grundfunktionen något speciellt men ändå något irriterande. Efter att ha byt ut diverse delar på tändsidan bestämde jag mig för att lika gärna byta fördelarlock och rotor så att allt som hör till tändning är nytt och helt.
Det som egentligen hindrat mig från att se över fördelerlock och rotor är att Golf 3orna tillverkades med två olika tändsystem: Bosch samt Ducellier. På min bil är fördelarlock och rotor märkt med Sagem . Detta har orsakat många frågetecken och senast jag kollade så tillverkade Sagem digitalboxar . Efter mycket "Googlande" och letande så fick jag fram att jag har något system som benämns som Ducellier/Valeo/Sagem. Detta gjorde att jag tillslut visste vilka delar jag skulle inhandla för att kunna byta. Hoppas detta kanske hjälper någon annan stackare som är i samma situation.
Både rotor och fördelarlock märkt med orden Sagem. Blev väldigt konfunderad då Sagems fördelarlock påminner mycket om det som används till Boschs system. Tydligen är det dock Ducellier som gäller här.
Rotorn är annorlunda jämfört mot Boschs och går knappt att ta fel på! Mycket kortare i kroppen och jag tror inte heller anslutningen passar i axeln.
Har ingen aning när den bytes senast. Gissar på originaldel ifrån fabrik. Tycker dock den ser helt okej ut faktiskt.
Ett tips jag fått lära mig är att om man misstänker problem med rotor/fördelarlockets kontaktytor så testa skrapa bort avlagringar med en kniv eller dylikt. Kan hjälpa en lite akut när man står vid vägen!
Ny rotor och nytt fördelarlock monterat! Tur att det finns gott om plats mellan fördelare och block så man får in nävarna.
Om bytet inte löste problemet så ser det iallafall bättre ut. Hade behövt göra en ordentlig motortvätt innan jag monterar mitt motorskydd i plast . Har också lite rester av glykol sittandes lite här och var men det är något som är under beaktande för reparation någon gång i framtiden.
Detta summerar vad som hänt hittills under sommaren. Har egentligen inga större planer just nu mer än att tanka och tvätta den. Tankarna har dock börjat vandra åt att köpa något annat. Både jag och sambon är överens om att en bubbla är lockande
I övrigt hade jag tänkt närvara både på Tyskbilsträffen i Bromölla samt BMC Mittenträff i Karlskrona nu på lördag om schemat går ihop. Känner du igen bilen så stick förbi och säg hej! Bilträffar brukar kännas rätt så stela annars
Ha de gött!
Senast redigerat av DeaXu (24 juli 2015)
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida
SpendeX skrev: Fint med nya prylar hade vart kul att åka ner till brömolla men det är fan långt för mig från sthlm... finns ej pengar till det tyvärr
Haha ja ibland behöver man rensa i garderoben Ofan, det är synd! Ska vara en bra träff med många likasinnade. Dock så ser väl vädret inte så lovande ut, 30 mm regn förutspått..
Senast redigerat av DeaXu (24 juli 2015)
Ibland innebär majoritet bara att alla idioter står på samma sida