Mercedes C220D om604 STD

Bilen byggs som brukis. Hoppas kunna bänka 400hk (eller 400whp). Åker 38mm WG, 3" avgas, 8mm Dieselmeken pump och gt3076r. Bör hur som helst flytta sig bättre än originalets 95hk :)
  • 46 Följare
  • 59 994 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 mars 2015
FRAS
9 februari 2015 · 70 Inlägg

Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
FRAS
9 februari 2015 · 70 Inlägg

Tack smile

Mackan80 skrev:
Mercedes är fina bilar, och denna är ju grym.  5p.

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
TobiasEkstranD
9 februari 2015 · 796 Inlägg

FRAS skrev:
Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något

okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
FRAS
10 februari 2015 · 70 Inlägg

Gott big_smile

TobiasEkstranD skrev:
okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
TobiasEkstranD
10 februari 2015 · 796 Inlägg

FRAS skrev:
Gott big_smile

TobiasEkstranD skrev:
okok smile får titt på de te våren när ja plockar fram 123a 300tdtn då ja ska dra nya ledningar och montera en 044 pump te min dieselmeken som ligger o glänser på köks bordet cool

ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
FRAS
10 februari 2015 · 70 Inlägg

Ofan den gamla om617, det är slitmaskin av rang. Gött med 2.5bar i en sådan. Vad ger det? 250hk?

Sitter lite speciellt svänghjul på om617, skall du köra 765 eller bara någon budgetlösning?

Lär ju behöva lite snurra ändå för att få liv i den. Typ en HX35 hade gjort sig bra tongue

TobiasEkstranD skrev:
ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
TobiasEkstranD
10 februari 2015 · 796 Inlägg

FRAS skrev:
Ofan den gamla om617, det är slitmaskin av rang. Gött med 2.5bar i en sådan. Vad ger det? 250hk?

Sitter lite speciellt svänghjul på om617, skall du köra 765 eller bara någon budgetlösning?

Lär ju behöva lite snurra ändå för att få liv i den. Typ en HX35 hade gjort sig bra tongue

TobiasEkstranD skrev:
ja blir lite lätt vässad på min gamla om617.952a smile blir typ minimalt större snurra dm pump ombyggda olje ledningar allt i AN annan koppling extraktor om kompisen har tid o laser skära flänsar sen bygga nytt insug och intercooler smile blir vella kör 2-2.5 bar i ladd då ja vet standard botten håller för 2.9-3 då kompisen kört de några år

men känner ingen anledning till så mkt laddtryck ^^ är ju bara en sommar glidare psykopat bygget kommer när ja får jobb igen ;D Roaling Coal ska de va !

våga vägra sprit miss bruk wink

får se va de blir för snurra smile kompis kanske hade en extra gt35a liggandes koppling blir omsvarvat o stiftat orignal svänghjul volvo 763 platta 4 puckad sinter

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Power-krille
10 februari 2015 · 672 Inlägg

FRAS skrev:
Jo det skall jag tala om för dig cool

Detta gäller alltså MERCEDES förkammardiesel med radpump.

Banjobulten på returen i pumpen är en strypning som är till för att original lyftpump skall orka leverera sås. Ta bort denna och ersätt med en vanlig banjobult utan strypning. Montera BTRen på returen precis som en vanlig bensinbil.

Detta kräver ju att man har en ordentlig elpump såklart.

Tänk på:

Spridarereturen måste dras separat till tanken då det är för mycket tryck i den nya returen.

TobiasEkstranD skrev:
hur kopplar man btr på en diesel smile ? settat och kolla o läst men inte hittat något

intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

"Väx inte upp! det är en fälla"
FRAS
11 februari 2015 · 70 Inlägg

Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Power-krille
11 februari 2015 · 672 Inlägg

FRAS skrev:
Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

"Väx inte upp! det är en fälla"
Power-krille
11 februari 2015 · 672 Inlägg

Power-krille skrev:

FRAS skrev:
Du får gärna fråga big_smile

Men BTRen har man ju för att ha konstant tryck i pumpen. En diesel laddar inte mer än vad den får bränsle så för att kunna ladda mer än vad jag gjorde nu = 2.5bar så behöver jag ha mer sås. Detta fungerar naturligtvis bara när man har slut på soppa i pumpen men den har mer kapacitet. Jag har 8mm Dieselmeken pump så jag har massor mer att ge. Med det nya soppasystemet kommer jag kunna ladda turbon i botten och jag hoppas det är någonstans strax över 3bar.

Man kopplar alltså inget ladd till BTRen utan ställer den på 3bar och sen är det bara att åka. Kopplar man ladd på den så kan man inte ha mer än 0,5bar på tomgång för vid 3bar ladd så har man 3.5bar i soppatryck.


Power-krille skrev:
intressant detta med btr, du får gärna utveckla det hmm

njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

hmm! lite enkel google så löste det sig wink

"Väx inte upp! det är en fälla"
FRAS
11 februari 2015 · 70 Inlägg

big_smile Gött, jag gör en skiss sen ändå och lägger ut på hur mitt system ser ut.

Power-krille skrev:
njae! jag tänkte mera på om du kunde gjort en principskiss på bränslesystemet
med tank matarpump och den omtalade btr:en

Power-krille skrev:
hmm! lite enkel google så löste det sig wink

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
FRAS
11 februari 2015 · 70 Inlägg

Här är en skiss över hur det ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-19311b80250033d8ec2f54e0ce1ed513.jpg

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
FRAS
26 februari 2015 · 70 Inlägg

Stoppade i smidda stakar idag. Tänkte se om man kan ladda 5bar i en Mercedes. Cumminsgrabbarna gör ju det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-e2bc2e0d72e8dc9a2686806da6c21504.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/211/210381/210381-4b95a0ee87b3c25a8fe4a79da9d661e6.jpg

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
TobiasEkstranD
26 februari 2015 · 796 Inlägg

va mkt pallar org kolvarna med smile ?

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
FRAS
26 februari 2015 · 70 Inlägg

Det märker vi smile Men 150hk/cyl kanske så 600hk. Men diesel blir ju inte speciellt varmt så det är bara cylindertrycket som kan spräcka kolvarna.

TobiasEkstranD skrev:
va mkt pallar org kolvarna med smile ?

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
TobiasEkstranD
26 februari 2015 · 796 Inlägg

FRAS skrev:
Det märker vi smile Men 150hk/cyl kanske så 600hk. Men diesel blir ju inte speciellt varmt så det är bara cylindertrycket som kan spräcka kolvarna.

TobiasEkstranD skrev:
va mkt pallar org kolvarna med smile ?

ja jo sant smile får se vilket år tionde min 123a blir klar smile hehe målet är mercedes spring meet 9e maj i hedemora o baka upp på rullarna iaf och se va maskin leverarar

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
FRAS
27 februari 2015 · 70 Inlägg

Vi bygger grenrör till om617 om en vecka eller två, har ett par beställningar från USA. Håll koll på facebook så kan du se hur sjukt bra det blir smile

TobiasEkstranD skrev:
ja jo sant smile får se vilket år tionde min 123a blir klar smile hehe målet är mercedes spring meet 9e maj i hedemora o baka upp på rullarna iaf och se va maskin leverarar

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Hunted Jackass
2 mars 2015 · 795 Inlägg

Grymt imponerande projekt, ser fram emot fler filmer på besten om du får tid och möjlighet! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
FRAS
2 mars 2015 · 70 Inlägg

Tack så mycket big_smile

Har insugskammen iväg på stiftning nu, sen skall maskinen ihop. Skall se hur långt koppling och låda räcker men ett par långburnar skall man väl orka med.

Hunted skrev:
Grymt imponerande projekt, ser fram emot fler filmer på besten om du får tid och möjlighet! :-)

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang