4993
Sök

HJÄLP! Byte av Drivrem på SAAB 900 - 96

5 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
Tjena folket, är helt ny på garaget och är inte ens säker på att jag har lagt denna tråden på rätt ställe..

Drivremmen har gått av på min gamla SAAB från 96 och jag tänker ge mig på att byta den själv, jag är en van skruvare av 2-hjuliga fordon men har aldrig innan jobbat med en bil, så alla som har tips inför en sån här operation får gärna komma med tips och förklaringar på hur jag bör gå tillväga och vad jag bör tänka på och vara försiktig med osv...

Hur vet jag om något av hjulen har skurit osv? och måste jag byta spännare/spännrulle samtidigt som remmen? Hade tänkt köpa en rem från Biltema, Några synpunkter på det?

Tacksam för svar / André

272 Inlägg
12 januari 2015
Lätt som en plätt att byta multiremmen.

Nu utgår jag från min og9-3:a, men eftersom den lär ha samma motor (såvida du inte har V6:an) så bör det vara samma eller väldigt likt.

Ryck bort kåpan ovanpå motorn och även luftfilterboxen. Plocka bort hjulet och lite av innerskärmen på passagerarsidan så kommer du åt bättre.

I bakre hörnet av motorn vid remmen sitter spännaren, där finns ett ställe där du kan trycka ner den fyrkantiga änden av en 1/2"-förlängare till hylsnycklarna. Avlasta remmen med förlängaren som hävarm och plocka bort den.

Det är två hjul du bör byta, det på spännaren och brytrullen. Ska nu ge dig det viktigaste tipset med hela operationen: Skruva loss hela spännaren från motorn, sitter med en bult. Nu kan du enkelt lossa det hjulet utan att försöka med avkapade insexnycklar, bits, och fan vet allt som bara kommer att ge dig blodiga knogar och sönderdragen skruv. (Du behöver inte oroa dig för att någon fjäder skall sticka eller liknande, spännaren lossar du som en enhet)

Byt brythjulet också och sen ihop med allt igen. Underlättar alltid att ha en kompis närvarande som kan hjälpa till när händerna inte räcker till eller armarna är för korta.

Sådär, klart! Inte svårt alls va? wink
Senast redigerat av Trekmeister (12 januari 2015)

5 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
Det låter ju Genomförbart faktiskt smile

Men om inget är skuret och remmen gick av på grund av ålder (den hade torrsprickor överallt om man kollar på den) så behöver jag väl egentligen inte byta något mer än remmen? Ska man klara att med handkraft snurra på alla hjulen som remmen gick runt? Så man kan känna av om nåt lager har skurit?

/André

2 854 Inlägg
13 januari 2015
Hjulen ska gå lätt och utan missljud, visst kan man väl kanske använda de gamla hjulen som sitter där, men jag skulle ändå slänga på nya hjul då det inte är några jättestora pengar det handlar om.

Då känner man sig lite säkrare och remmen går inte av pga. spännhjul/löphjul som gett sig.

272 Inlägg
13 januari 2015
Jag håller med om att det är värt att byta båda hjulen när du ändå är igång. De är inte dyra på Skruvat, speedparts eller liknande.

Visst har du den vanliga 4-cylindriga motorn förresten? Hittar du ett par cylindrar för mycket under huven så får du leta efter en annan beskrivning. smile

5 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
Tjena, jag har 2,3 liters ocg 4 cylindrar så era beskrivningar stämmer bra,

Så idag har jag demonterat eländet, när jag drog ut den intrasslade remmen så följde det med en rund svart plastring som var söndersmält, så jag antar att jag kommer behöva byta mer än bara remmen.. Jag har kännt på alla hjulen jag kommer åt och de som inte snurrar är nummer 1 och 5 på bilden i länken nedan..

Det är ganska mörkt och skitigt därnere också så jag har inte riktigt kommit underfund med vad det är man ska spänna av och så för att få på en ny rem, så nån får gärna beskriva lite detaljerat vad det är jag behöver göra med spännrullarna osv.. Ni är mitt enda hopp tongue

Tackar / André

http://shop.speedparts.se/shop/13102/13 … bcbbc1.jpg

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 januari 2015
nummer 5 ska inte kunna snurras för hand tongue det är vevaxeln du ska snurra på då, det brukar gå rätt trögt! wink

Vid nummer 1 sitter den här, läs på bilden så kanske du förstår! smile
ftp://90.225.2.32/image.php.jpg

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
Tack det var bra att veta haha, bilden var också hjälpsam smile

5 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
Okej folket, jag har nu funnit roten till problemet, lagret till spännrulle nummer 1 på bilden jag länkade till måste ha skurit för plasten är helt förintad runt kullagret som i stort sett är det enda som är kvar av det...

Så nu är frågan om det räcker med en sådan spännrulle + en ny rem, eller om jag ska köpa ett helt sånt där kit med 3 rullar, jag försöker komma så billigt som möjligt då det är tänkt att jag snart ska sälja bilen, jag har känt och vickat på de resterande spännrullarna och de ser fina ut och det är inget som helst glapp i dem, de har blivit bytta en gång under bilens liv,

Blir ju nästan dubbla priset om jag ska byta de andra rullarna också hmm

Tack för all hjälp, förresten så hittade jag en sladd med en kontakt (hane) som stack ner mot högre framlykteregion men absolut ingenstans dit den kan koplas.. finns det nån ritning eller sprängskiss på elsystemet att hitta på nätet tro? / André smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 januari 2015
Byt rulle nummer 1 och remmen, borde räcka gott och väl! smile

Om det är en sladd med enbart en sladd och en hankontakt så låter det som sladden som styr ac-kompressorns magnetkoppling...även om du inte har ac, så är det kanske samma kabelstam som på bilarna med ac smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök