Okej, håll i er för här kommer en dags arbete sammanfattat

Jag har då idag tagit tag i att byta intercooler och turbons utloppsrör. Det gick bra, men inte så bra som jag hade förväntat mig.
Nåväl, upp i luften och börja riva halva bilen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-fa0a1ee0e558f6395214c1782045a1cb.jpg]()
Stötfångare av, bara fortsätta riva..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-48101d1ffece3e35bcc60a5f4fe66153.jpg]()
Sedan var det dags att byta turbons utloppsrör. Man behöver egentligen inte riva såhär mycket alls för att byta det, men jag passade på när jag ändå skulle vara i verkstaden hela dagen..
Här en bild på det gamla och det nya röret:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-93c5850c4b7fc157c0f32e017c9ebe83.jpg]()
På bilden framgår det kanske inte så bra, men det gamla röret är betydligt smalare och har en ljuddämpare i form av en hylsa ungefär. Den hylsan ersattes med nedanstående raka rör som monteras på turbon

![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-b9c31403c8f47acc10f29f78b146cc63.jpg]()
Sedan klämde man dit röret med silikonslangen mot röret i turbon.
Röret monterat:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f8c792209632ea14124ae6913fafa80e.jpg]()
Och sedan på med silikonslangen som är inkommande till intercoolern:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-529d2edec4fd70166e747fe8ce481b42.jpg]()
En klar fördel med detta jämfört med original (förutom det uppenbara, mer effekt), är att man bara använder sig av en o-ring med de här grejerna istället för två som sitter original. O-ringarna är ju en svag punkt och sånt gillar vi inte

När detta var klart fortsatte jag med intercoolern.
Först fick vi riva av krockbalken:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-df94dbf7801dfb1821c6e6cabb8a02de.jpg]()
Allting sitter som i en sandwich (En riktig skitmacka om jag får säga det själv) vilket gör att det är en hel del skruvar som måste väck, och en del kontakter m.m. som måste delas.
Sedan fick man böja ut ac-kondensatorn för att få ur intercoolern som sitter emellan den och kylaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-19a8b732a5510cae50cc28668024e864.jpg]()
Gamla intercoolern, tätningen i skarven var sopslut..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3f00ca0288dfb8eb24bfad92f2a3dde7.jpg]()
Den nya på plats! Märkbart tjockare än den gamla.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-c3e2b63e37b90fc01da7e91d8013271a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-409640309b35079421dd9f7260c10a42.jpg]()
Här började problemen.
Den nya skulle vara modellanpassad och i princip bara att byta rakt av. Så var inte riktigt fallet kan jag konstatera.
Fästpunkterna var inte riktigt exakta, jag fick borra upp kylarens fästen lite för att få i skruvarna ordentligt, men till slut gick det. Jag fick även såga bort lite plast på ett ställ, men jaja

Sedan var det dags att montera ihop skrället igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-cb48ca6775a589300b8d158649dd01f0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-fef552da7ad0004ff37ea8757f83a4ff.jpg]()
Lampor på, front på, and good to go!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-09e2521486081466b2d8606cee8e98fa.jpg]()
Jag började runt 11-tiden och blev klar vid 18:30, så det tog i princip hela dagen.. 2 timmar gick åt till att ta reda på varför hålen inte line:ade upp sig och vad som tog i (plasten som sågades bort), så skulle jag göra om det så skulle det gå fortare, men det var dålig passform för att säljas som "OEM-Fitting" tycker jag.
Gnäll gnäll, nu sitter den där i alla fall

Efter det bar det av på en provtur, och herrej*vlar vilken skillnad

Kändes som om man satt i ett halvdant chip

Nu vet jag inte hur mycket den gamla läckan gjorde såklart, men med nya grejer och allt tätt så blev det en helt annan bil!
Inga problem att få släpp på torr asfalt när man skickar i tvåan, ibland även trean. Riktigt så var det inte förr..
Sedan drog jag iväg till en raksträcka "inne på området". På den sträckan kom jag tidigare upp i ca 200km/h med en person i bilen innan det var dags att bromsa. Nu kom jag upp i 215 med 2 pers och en verktygslåda, så nog blev det skillnad allt!!
Totalt sett så är jag riktigt nöjd, dels med den extra effekten men framförallt över att ha blivit av med läckan.
En mappning på det här så kommer den åka ifrån en hel del feta bilar

Nu vet jag att det finns de som bytt betydligt mer och går bättre, men min tanke är att få ut bra med effekt men ändå ha bilen som vardagsbil = besiktningsbar och ingen snutmagnet, med god hållbarhet.