5152
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
1 juni 2015
#201
Oxygen skrev:
Jag kör med lock från Porsche:

http://www1.garaget.org/archive/8/7669/356891/356891-3491736.jpg

De är inte fel heller, men jag föredrar R8-locken..
Det verkar vara lite mer silver på dem än porsche-locken.

Cupra_
1 juni 2015
#202
Miniupdate igen:

Fick för en stund sedan mail att insug och intercooler är skickade, så till helgen blir det meck i mängder smile

Hade tänkt försöka dokumentera det mesta med bilder, dels för att visa här men även för framtida bruk kan det vara bra, om man behöver kolla hur något satt.

Sedan har jag börjat kolla på utseendemässiga förbättringar.

Planen för bilen i dagsläget är följande:
Effekten skall ökas, men inte extremt då prio 1 för mig är driftsäkerhet. Jag åker trots allt bilen till och från jobbet rätt ofta, och den ska troligtvis rulla vintertid också. Men lite mer krut ska det bli. Ca 320hk i UPPMÄTT effekt är planen, detta då jag inte litar helt på vad trimfirmorna säger att deras saker skall ge, samt att det varierar från bil till bil beroende på skick m.m.

Väghållning:
Överlag är den bra och jag planerar inte att sänka bilen.
Däremot kanske det blir byte av bussningar och kränghämmare.

Utseende:
Jag är rätt nöjd som det är egentligen.
Några detaljer skulle jag dock kunna tänka mig att byta.
Jag har tittat på splitters, kolfiber-backspeglar och eventuellt lite dekaler eller lack.

Ni som följer/läser tråden får mer än gärna komma med idéer och tips på vad ni skulle vilja se eller vad ni tror skulle vara snyggt, eller bra rent funktionsmässigt också för den delen.
Senast redigerat av Deception (1 juni 2015)

Cupra_
3 juni 2015
#203
Idag har jag monterat mitt CTS-insug!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-74eed0ae960e9a6e41f5b3c68e056184.jpg

Jag vet väl inte om det gör någon direkt skillnad i effekt, men ljudet är awesome! Nästan lite väl högt, men riktigt nice dumpljud får man nu smile

Passformen var väl 95% skulle jag säga. Överlag var det lättmonterat och det tog under en timme, utomhus i regn. Lite fick man fixa och dona, med till slut blev det kalas smile
Senast redigerat av Deception (3 juni 2015)

3 181 Inlägg
3 juni 2015
#204
Porr !! Nu får du fixa en motorkåpa också smile Hur bökigt va de att få på anslutningen nere vid turbon?


Cupra_
3 juni 2015
#205
tobzter skrev:
Porr !! Nu får du fixa en motorkåpa också smile Hur bökigt va de att få på anslutningen nere vid turbon?

Tack!
Ja en motorkåpa står på önskelistan, men den är rätt dyr och mappning går före.

Det var faktiskt inte speciellt svårt att få dit klämman vid turbon. Det ingick ju slangklämmor i kittet, däremot var den gamla fjong-mongo-klämman som satt original lite mindre kul att få väck smile

Cupra_
4 juni 2015
#206
Ikväll kom intercoolern från Wagner tuning (Köpt av Stertman)!

Jag packade upp den och kollade så allt var med och verkade helt osv, och det verkade alla tiders smile
Den är märkbart tjockare än original, men den är ju modellanpassad så förhoppningsvis blir monteringen rätt lätt ändå.

Det kommer bli riktigt besvärligt att få dit ena slangen, den mellan utloppsröret och intercoolern. Eller det var en "tight fit" så att säga, så den lär sitta stadigt när den väl är på plats i alla fall tongue

I helgen ska den och slutröret monteras är det tänkt, exakt vilken dag får vi se och då jag med största sannolikhet kommer få göra allt ensam så lär det ta en stund också. Ser egentligen inte fram emot en hel helg i verkstaden faktiskt, men man kanske lär sig något på kuppen i alla fall smile

276 Inlägg
4 juni 2015
#207
Det kommer bli kanon med nya ICn smile


Cupra_
4 juni 2015
#208
Superb-linkan skrev:
Det kommer bli kanon med nya ICn smile

Jag hoppas det i alla fall smile

Cupra_
4 juni 2015
#209
Igår "råkade" jag beställa en grej jag har gått och suktat efter ett tag också smile


Nämligen:


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3b455997641e913ac47d2c00abfe68d1.jpg

Backspegelkåpor i äkta kolfiber smile
Nu får jag hålla i lädret ett tag, gått åt en del deg till bilen senaste månaden tongue

276 Inlägg
4 juni 2015
#210
Helt rätt!! Degen måste hållas i rullning!!


Cupra_
6 juni 2015
#211
Okej, håll i er för här kommer en dags arbete sammanfattat smile


Jag har då idag tagit tag i att byta intercooler och turbons utloppsrör. Det gick bra, men inte så bra som jag hade förväntat mig.



Nåväl, upp i luften och börja riva halva bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-fa0a1ee0e558f6395214c1782045a1cb.jpg




Stötfångare av, bara fortsätta riva..

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-48101d1ffece3e35bcc60a5f4fe66153.jpg




Sedan var det dags att byta turbons utloppsrör. Man behöver egentligen inte riva såhär mycket alls för att byta det, men jag passade på när jag ändå skulle vara i verkstaden hela dagen..

Här en bild på det gamla och det nya röret:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-93c5850c4b7fc157c0f32e017c9ebe83.jpg




På bilden framgår det kanske inte så bra, men det gamla röret är betydligt smalare och har en ljuddämpare i form av en hylsa ungefär. Den hylsan ersattes med nedanstående raka rör som monteras på turbon smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-b9c31403c8f47acc10f29f78b146cc63.jpg



Sedan klämde man dit röret med silikonslangen mot röret i turbon.
Röret monterat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f8c792209632ea14124ae6913fafa80e.jpg





Och sedan på med silikonslangen som är inkommande till intercoolern:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-529d2edec4fd70166e747fe8ce481b42.jpg




En klar fördel med detta jämfört med original (förutom det uppenbara, mer effekt), är att man bara använder sig av en o-ring med de här grejerna istället för två som sitter original. O-ringarna är ju en svag punkt och sånt gillar vi inte tongue








När detta var klart fortsatte jag med intercoolern.
Först fick vi riva av krockbalken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-df94dbf7801dfb1821c6e6cabb8a02de.jpg


Allting sitter som i en sandwich (En riktig skitmacka om jag får säga det själv) vilket gör att det är en hel del skruvar som måste väck, och en del kontakter m.m. som måste delas.




Sedan fick man böja ut ac-kondensatorn för att få ur intercoolern som sitter emellan den och kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-19a8b732a5510cae50cc28668024e864.jpg




Gamla intercoolern, tätningen i skarven var sopslut..
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3f00ca0288dfb8eb24bfad92f2a3dde7.jpg





Den nya på plats! Märkbart tjockare än den gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-c3e2b63e37b90fc01da7e91d8013271a.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-409640309b35079421dd9f7260c10a42.jpg



Här började problemen.
Den nya skulle vara modellanpassad och i princip bara att byta rakt av. Så var inte riktigt fallet kan jag konstatera.
Fästpunkterna var inte riktigt exakta, jag fick borra upp kylarens fästen lite för att få i skruvarna ordentligt, men till slut gick det. Jag fick även såga bort lite plast på ett ställ, men jaja tongue



Sedan var det dags att montera ihop skrället igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-cb48ca6775a589300b8d158649dd01f0.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-fef552da7ad0004ff37ea8757f83a4ff.jpg




Lampor på, front på, and good to go!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-09e2521486081466b2d8606cee8e98fa.jpg



Jag började runt 11-tiden och blev klar vid 18:30, så det tog i princip hela dagen.. 2 timmar gick åt till att ta reda på varför hålen inte line:ade upp sig och vad som tog i (plasten som sågades bort), så skulle jag göra om det så skulle det gå fortare, men det var dålig passform för att säljas som "OEM-Fitting" tycker jag.
Gnäll gnäll, nu sitter den där i alla fall tongue




Efter det bar det av på en provtur, och herrej*vlar vilken skillnad smile Kändes som om man satt i ett halvdant chip smile
Nu vet jag inte hur mycket den gamla läckan gjorde såklart, men med nya grejer och allt tätt så blev det en helt annan bil!

Inga problem att få släpp på torr asfalt när man skickar i tvåan, ibland även trean. Riktigt så var det inte förr..
Sedan drog jag iväg till en raksträcka "inne på området". På den sträckan kom jag tidigare upp i ca 200km/h med en person i bilen innan det var dags att bromsa. Nu kom jag upp i 215 med 2 pers och en verktygslåda, så nog blev det skillnad allt!!


Totalt sett så är jag riktigt nöjd, dels med den extra effekten men framförallt över att ha blivit av med läckan.
En mappning på det här så kommer den åka ifrån en hel del feta bilar smile
Nu vet jag att det finns de som bytt betydligt mer och går bättre, men min tanke är att få ut bra med effekt men ändå ha bilen som vardagsbil = besiktningsbar och ingen snutmagnet, med god hållbarhet.

Cupra_
7 juni 2015
#212
Hallå igen!

Idag har jag putsat lite bara..

Först blev det en tvätt, sedan behandlade jag hela bilen med Sonax Protect +shine. Det blev riktigt blankt och fint måste jag säga, och pärlningen av vattnet är kanon med det här medlet.



https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-7c536651e1fa5f5959f9152d86f5728d.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-d664c5cffda68c45ee87865325314fac.jpg


Kanske inte så rolig grej att ha i projekttråden, men men smile

Cupra_
13 juni 2015
#213
Ja, om nu någon undrar vad som händer så kan jag berätta följande:

Bilen fungerar bra med insuget, intercoolern och turboröret. Inga felkoder och det är rätt bra tryck i grejerna (Haha där fick jag till det). I värsta fall måste jag riva allt igen bara, för eventuellt har ac-kondensorn en läcka.

Jag tror att det grovmaskiga nätet i fronten släpper igenom lite väl mycket skit. Jag har sett en fläck av spårvätska, men jag vet inte om det är nytt eller från när de fyllde på systemet..

Jag väntar på de beställda backspegelkåporna i kolfiber fortfarande, sen har massa annat kommit emellan just nu.

Jag har bytt blinkers på Volvon bland annat, sen behöver den egentligen nya stötdämpare runt om.
Utöver det så har jag, i alla fall tillfälligt, bytt jobb, så det är väldigt mycket med det just nu.
Hur som så uppdaterar jag så fort det händer något på bilen.

506 Inlägg
13 juni 2015
#214
Känner du någon som kan provtrycka eller om du kan själv så lär du se om den läcker? Dom söla som fan med spårvätskan när jag fick min AC påfylld igår så va lite positiv nu wink

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855

276 Inlägg
13 juni 2015
#215
Trevlig bil. Intressant och se vad du gör med din bil så kanske jag också får några "dumma" idéer....

Cupra_
13 juni 2015
#216
Mahlberg skrev:
Känner du någon som kan provtrycka eller om du kan själv så lär du se om den läcker? Dom söla som fan med spårvätskan när jag fick min AC påfylld igår så va lite positiv nu wink

Jo precis vid påfyllningen så var det lite kladd när jag hämtade den, men det är en grön fläck längst ned i ena hörnet på kondensorn och spiller man uppifrån så kan det inte hamna där.. Dessutom inbillar jag mig att den redan kyler sämre..

Jag ska kolla vad en ny kostar på måndag i alla fall så man vet..

Cupra_
13 juni 2015
#217
Connyconny skrev:
Trevlig bil. Intressant och se vad du gör med din bil så kanske jag också får några "dumma" idéer....

Haha tack.. Dumma idéer vet jag väl inte, men det blir snabbt väldigt dyrt har jag fått erfara.. Det som är gjort med bilen i tråden är uppe i ca 30-40k i delar och jobb än så länge och då gör jag det mesta själv. Men det är kul också.

Cupra_
13 juni 2015
#219
Du det är en bra bit kvar till toppen tongue


Sök