2609
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

3 181 Inlägg
1 november 2015
#401
Härligt hoppas de är bra passform när du ska föra in den i hållet satt de inte glappar de är ju inte roligt wink


Cupra_
1 november 2015
#402
tobzter skrev:
Härligt hoppas de är bra passform när du ska föra in den i hållet satt de inte glappar de är ju inte roligt wink

Nä man börjar ju bli i den åldern då det går åt lite bussningar tongue

"Bruka allvar pojkar" som sotaren sa i Nattbuss 807..

Jag tror det blir bra. Först får jag gå loss med vinkelslipen på anslutningen, sen måtta och såga diffusorn.. På de bilderna där den är rengjord har jag bara kört med bräkleen och papper, men ska polera lite med maskin ikväll om jag orkar..

Helst skulle jag montera allt i veckan men vet inte om jag törs besikta med racepipe tongue

Cupra_
1 november 2015
#403
Då var det maskinpolerat!


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-343508d4e5435f642cca559e85eb38fc.jpg

Nu kanske man inte ser så stor skillnad, men det var mörkt ute så det fick tyvärr bli en innebild..
Hur som så blev det betydligt bättre och mycket av det brända i mitten försvann.

Vill bara få dit nu! smile

3 181 Inlägg
1 november 2015
#404
De ska inte va nå problem på besiktningen. Körde med jt's 3 tum med 1 dämpare på min 855r de va inga problem att besikta..samma sak med v70in 3" 1 dämpare ..jag körde autosol och microfiber duk på mitt utblås vart som nytt ; )


Cupra_
1 november 2015
#405
tobzter skrev:
De ska inte va nå problem på besiktningen. Körde med jt's 3 tum med 1 dämpare på min 855r de va inga problem att besikta..samma sak med v70in 3" 1 dämpare ..jag körde autosol och microfiber duk på mitt utblås vart som nytt ; )

Okej, då kanske jag monterar i veckan/nästa helg ändå smile

Ja, autosol och 4000rpm gjorde susen smile

Cupra_
2 november 2015
#406
Idag har jag grejat lite med den nya ljuddämparen.

I anslutningen satt en bit 3" rör fastsvetsat som jag ville få bort.

Lite kapa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3776baa55f4236c949a681aa9d8c0dcb.jpg


Till slut kom det väck smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-87ca914166072a02ee7e81c0d5a6bffe.jpg

Det var lite pill och det kanske inte blev skitsnyggt, men det spelar heller ingen roll då ingen kommer se det, och jag eventuellt kommer få svetsa
ändå..



Sist en bild på det i dagsljus efter polering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-55a5309d49ede6e59516e89a4e44aae8.jpg
Senast redigerat av Deception (2 november 2015)

Cupra_
2 november 2015
#407
När jag hade gjort ovanstående var det dags att kratta lite löv, sen kom posten smile

Fixade lite smått idag.

Först monterade jag strålkastarfilm på den andra lyktan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-dcf3b9ab811868b67c6d5f21f3d585e6.jpg

Sedan slet jag av fronten i all hast för att justera en karossglipa jag stört mig på, det blev bra.

Därefter bytte jag till en kortare takantenn.
Original och den nya:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-de4c6152a7434f0c28156b8eb053141d.jpg



Monterad och klar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-033d07aac7eec1d30255c6ed341e2dc3.jpg

Tack Tobzter för tipset..


Sedan tänkte jag mest visa högtalarna till bakdörrarna.
Inget speciellt eller svindyrt men lär bli bättre än original ändå smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f84e4c337dfce436ee5c352a9cb36830.jpg

Fått lite gjort idag alltså..
Nu väntar jag bara på fler delar så jag kan fortsätta smile

3 181 Inlägg
2 november 2015
#408
Va en jäkel å ligga i .skönt att de löste sig med antenn wink


Cupra_
2 november 2015
#409
tobzter skrev:
Va en jäkel å ligga i .skönt att de löste sig med antenn wink

Får passa på, börjar jobba på onsdag igen.. Haha ja, istället för att slita så vickade jag och då kom han smile

Cupra_
2 november 2015
#410
Okej alla följare, nu behöver jag lite tips och råd från er.

Det som garanterat kommer göras oavsett är följande:

*Silikonslangar/rör här och var.
*Avgassystem med en dämpare och dubbla utblås (på g redan som ni vet).
*Nya högtalare i bakdörrarna.
*Svarta lock i motorrummet.

Som situationen ser ut nu så har jag följande dilemma.
Jag har max 20.000 att lägga på bilen i förbättringar under vintern.
Jag måste nog därför välja vissa saker, och välja bort andra, och det är där ni kommer in i bilden.
De sakerna jag funderar på är:

Mappning (Ca 8000).
Skivor och belägg fram (Ca 5000) Behöver inte bytas än, men för att få samma runt om.
Autotech bränslepump (3200-4600 beroende på var man köper den).
Nya sommarfälgar (Pris beror ju helt på).
Diverse styling (Som ovan)
Sänksats (Ca 2000 plus arbetet)
Diverse bussningar.

Mappning känns ju rätt givet, men det blir inte för än i vår ändå.
Men sen då?
Egna förslag?

1 966 Inlägg
2 november 2015
#411
Mina förslag, utan inbördes rangordning, med högst irrelevanta prisförslag:
▪ Kompletta hjul 8000 kr
▪ Coilovers 2000 kr
▪ Styling ?
▪ Bussningar ?
▪ Bränslepump (om den du har flaskhalsar) 3500 kr

Detta beror ju på om du kan tänkas beställa från e-bukten eller inte, då det ofta ger en mer fördelaktig ekonomi.

Cupra_
2 november 2015
#412
ehedman skrev:
Mina förslag, utan inbördes rangordning, med högst irrelevanta prisförslag:
▪ Kompletta hjul 8000 kr
▪ Coilovers 2000 kr
▪ Styling ?
▪ Bussningar ?
▪ Bränslepump (om den du har flaskhalsar) 3500 kr

Detta beror ju på om du kan tänkas beställa från e-bukten eller inte, då det ofta ger en mer fördelaktig ekonomi.

Hjul lockar då mina inte går att pulverlacka. Eller det går men blästrar de dem så försvinner mina lagningar. Känns överdrivet att svetsa originalfälgar..

Bränslepump kommer att flaskhalsa vid mappning.

Coilovers är jag inte jättesugen på. Vad jag HÖRT så kan det bli problem i besiktningen, och jag använder bilen dagligen.. Jag hade mer tänkt H&R sänkfjädrar eller så.. Inte helt godkänt det heller iof..

Bussningar så hade jag tänkt kränghämmarbussningar (powerflex) och kanske några andra.

Styling så finns det ju sidokjolar, läppar och lite sånt som lockar..

1 966 Inlägg
2 november 2015
#413
Fälgar går ju att burklacka med bra resultat om man vet hur en slipsten ska dras. Plastidip är ju annars ett bra alternativ även om det är snordyrt i vårt avlånga land.

Vad jag förstått är besiktningens krav att fjädrar ska sitta kvar vid upphissning samt att det ska finnas lite fjädringsväg (godtyckligt som vanligt när det gäller besktningstekniker). Jag har dålig koll på helbilsgodkännande, men så länge du förbättrar funktionen på en komponent ska det väl vara godkänt tycker jag.

Oavsett hur du sänker så kommer bilen börja äta bussningar och dylikt pga att du ändrar geometrin.

Ang bussningar så blir det nog stötigt att åka oavsett om du väljer mjuka eller hårda, då du tänkt sänka bilen. Powerflex blir nog bra.

Jag är emot alla typer av kjolpaket och föredrar cleant, men som tur är så är smaken, likt baken, delad.

Med din budget på 20k kommer du långt ändå, särskilt om du tänkt vänta med mappning till våren.

Cupra_
2 november 2015
#414
Fälgarna jag har nu har jag slipat, lagat skador med kemisk metall, sedan lackat med 2k billack. Problemet är bara att ekrarna står ut så mycket så bakfälgarna är redan helt blästrade med stenskott..  Plastidip funkar men jag tycker inte ytan blir så fin som när de är lackade på riktigt.

Ang bussningar så är bilen rejält stötig redan nu, så det gör mig inte så mycket... Men du har rätt i att geometrin ändras, så man kanske egentligen behöver justerbara droplinks m.m. för att få det bra.

Jag vill inte byta front eller bakstöt egentligen... Är lite sugen på originalkjolar som finns, men då måste stänklapparna fram väck först..

3 181 Inlägg
2 november 2015
#415
Mappning och självklart soppa pumpen annars kommer du ångra de när han inte kan mappa den fullt ut efter din hårdvara ..du har ju kosta på så mycket i motorn så de är klart du måste ha en ny pump..sedan ska du givetvis sänka bilen ..sedan de som blir över kika på nå fälgar  ..tycker man inte behöver göra något utseende mesigt på våra bilar igentligen..


Cupra_
2 november 2015
#416
tobzter skrev:
Mappning och självklart soppa pumpen annars kommer du ångra de när han inte kan mappa den fullt ut efter din hårdvara ..du har ju kosta på så mycket i motorn så de är klart du måste ha en ny pump..sedan ska du givetvis sänka bilen ..sedan de som blir över kika på nå fälgar  ..tycker man inte behöver göra något utseende mesigt på våra bilar igentligen..

Säger killen med både sänksats, cupra-läpp och tonade lyktor wink

Jo det är ju så jag känner ang pumpen också.. Vill inte ångra mig sen liksom.
Fälgar med däck är ju typ 14000 bara det.. Okej, kan kanske få ned det till 10 med rabatter och sånt.

3 181 Inlägg
Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
3 november 2015
#418
Personligen (och med facit i hand) så hade jag siktat på fälgar (förutsatt att det blir med relativt mycket bredare gummin än vad du har idag) och en sänkning (coils/fjädrar). Min bil kändes som en helt annan kärra när jag slängt på det. Går väl inte riktigt att jämföra en liten racer som Seat Leon med en V50 men kurvtagningarna blev avsevärt bättre, kränger i princip inget längre och mycket kvickare respons i styrningen.
Dessa saker kanske redan är good enough på ditt åk?

Tada.wav

Cupra_
3 november 2015
#419
Jag har ju 235/35/19 på sommarhjulen och det är ju den dimensionen jag siktar på. Det är bra grepp och stabilitet som det är egentligen, men kan ju alltid bli bättre smile

Sänkning skulle framförallt göra bilen snyggare, men lite orolig över om jag kommer in på parkeringen på jobbet,  upp på lyftar och så..

Cupra_
3 november 2015
#420
Idag kom det lite grejer!


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-18810b72ac6a00c432cbc85a20d2155a.jpg

Rengöringsset till luftfiltret, de svarta locken och monteringsprylarna till dörrhögtalarna bak smile

Nu väntar vi på 4 silikonrör och ett 3" avgasrör utan ljuddämpare.. Det borde komma till veckan så i helgen har jag att göra smile


Sök