1286
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

276 Inlägg
3 november 2015
#421
Sänker du bilen med H&R så är det absolut inga problem att komma upp på lyftar, över trottoarkanter osv smile


Cupra_
3 november 2015
#422
Superb-linkan skrev:
Sänker du bilen med H&R så är det absolut inga problem att komma upp på lyftar, över trottoarkanter osv smile

2-pelarlyften är lugn, men 4-pelarlyften skrapade jag i nu senast när jag skulle mecka.
Eller inte själva lyften kanske men domkraften som rullar på en skena i mitten tog en tugga i motorns "hasplåt" tongue

Cupra_
4 november 2015
#423
Ja, då har jag en liten nyhet.

Idag kom något på posten, men kan inte hämta ut det pga jobb.. Men det är troligtvis lite silikonslangar smile

Sen efter mycket om och men har det blivit klart att bilen skall få en ny högtryckssoppapump!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4c46fd615e44427d3bd31cac49e84771.jpg

Skickas från stertman idag eller imorgon.
Tack för hjälpen saras
Senast redigerat av Deception (4 november 2015)

276 Inlägg
4 november 2015
#424
Deception skrev:
Superb-linkan skrev:
Sänker du bilen med H&R så är det absolut inga problem att komma upp på lyftar, över trottoarkanter osv smile

2-pelarlyften är lugn, men 4-pelarlyften skrapade jag i nu senast när jag skulle mecka.
Eller inte själva lyften kanske men domkraften som rullar på en skena i mitten tog en tugga i motorns "hasplåt" tongue

Vad är det för fel på den 4 pelarn, min Audi är låg original och med h&r så är den ju ännu lägre tar inte i nånstans, riktigt låga bilar har jag sett på 4pelare också så nja, det där verkar lite konstigt


Cupra_
4 november 2015
#425
Superb-linkan skrev:
Deception skrev:
Superb-linkan skrev:
Sänker du bilen med H&R så är det absolut inga problem att komma upp på lyftar, över trottoarkanter osv smile

2-pelarlyften är lugn, men 4-pelarlyften skrapade jag i nu senast när jag skulle mecka.
Eller inte själva lyften kanske men domkraften som rullar på en skena i mitten tog en tugga i motorns "hasplåt" tongue

Vad är det för fel på den 4 pelarn, min Audi är låg original och med h&r så är den ju ännu lägre tar inte i nånstans, riktigt låga bilar har jag sett på 4pelare också så nja, det där verkar lite konstigt

Lyften i sig är inga konstigheter, det är domkraften som är monterad på lyften som tog i. Det löste sig då jag hittade felet. Brorsan hade inte sänkt ned den helt, den var upphöjd ett par cm. Den stod även olyckligt precis där plastplåten hänger ned.

Cupra_
4 november 2015
#426
Det som kom på posten var inga silikonrör, det var:




https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-1d6b9a63d3ef79d584ef050b44fd515d.jpg

Brölrör!!!
smile

Cupra_
5 november 2015
#427
Idag kom något annat på posten, troligtvis silikonslangar. Jobbar till 19 sen ska jag hämta ut och se vad det är smile

Cupra_
5 november 2015
#428
Idag kom det grejer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f1b8fcdde10bcc441b9eed377a1c3199.jpg

Autotech soppapump och silikonslangar.
Den största slangen vet jag var den ska, men de andra har jag ingen aning om, så har någon något tips tas det tacksamt emot smile

Cupra_
6 november 2015
#429
Idag har jag grejat lite småsaker..



https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-119da1edeb9045a0cf928ed57bbafa83.jpg

En slang och locken på plats.
Nu ska jag iväg och köpa slangklämmor (och bira) så jag kan få dit resten av slangarna bra smile

276 Inlägg
6 november 2015
#430
Utan bira funkar inget!!!! Förutom bilkörningen då....

Cupra_
6 november 2015
#431
Connyconny skrev:
Utan bira funkar inget!!!! Förutom bilkörningen då....

Exakt wink

Cupra_
6 november 2015
#432
Idag har jag fixat och grejat med avgassystemet.
Utöver det har jag monterat nya högtalare i bakdörrarna.
Jag vet inte vad som hände med telefonen men en del bilder verkar ha försvunnit, så ni får hålla till godo med de som finns.

Först rev jag ned det gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-ff53c2f596785b900d1cb5e16b648ab1.jpg


Har tyvärr ingen bild på mellanburken men den var nästan lika stor som de på bild, då förstår ni att den lät lite mesigt..





Montering pågår, racepipe på plats. Vet inte om det är så "rejsigt" men det heter så enligt simons..


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4fbd5bc5b6106ec30bffa087d88569a7.jpg





Ljuddämparen på plats och utsågning i stötfångaren pågår. Överjävligt seg plast måste jag säga trots att jag hade tryckluftsdriven såg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-f99798a5ae81ac0556fe4508722c3ff4.jpg





Slutresultatet!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-50a0e97885e78e0e94a6e371396762b0.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-ca5fa17dd0490ff5c9e70e2871a56751.jpg





Det blev ett lite rivigare ljud kan man säga tongue
Ganska mycket resonans upp till 1600 varv, men det gör inget då man så sällan kör på så lågt varv.
Mellan 1700 och kanske 3200 varv lät bilen normalt och inte speciellt mycket faktiskt..
När sen turbon började ladda och det blev åka av, då sjöng den ut vackert med ett ganska dovt, svagt rosslande vrål smile

HELNÖJD.

3 181 Inlägg
6 november 2015
#433
De där ser riktigt bra ur. Bra sågat wink. Så vart stor skillnad på ljudet mot de du hade innan?


Cupra_
6 november 2015
#434
tobzter skrev:
De där ser riktigt bra ur. Bra sågat wink. Så vart stor skillnad på ljudet mot de du hade innan?

Hehe, direkt när man startade hörde man skillnad smile Alltså det blev inte enorm skillnad vid lugn, normal körning. Men det blev ganska stor skillnad och framförallt ett helt annat ljud vid fullt pådrag smile

792 Inlägg
7 november 2015
#435
Det kallas racepipe eller testpipe ofta mitten delen på avgassystemet smile för att man ersätter mittenljuddämparen och får ofta ett drönande då. Fick du nå drönande ljud utan den? Alltså i marsfart på motorväg smile


Cupra_
7 november 2015
#436
J3n5 skrev:
Det kallas racepipe eller testpipe ofta mitten delen på avgassystemet smile för att man ersätter mittenljuddämparen och får ofta ett drönande då. Fick du nå drönande ljud utan den? Alltså i marsfart på motorväg smile

Njae, det blev som jag skrev, en del resonans/dån på låga varv bara. Över 1700 varv lät den mest högre, och kanske lite rivigare, alltså som om motorn gick råare på något vis.

629 Inlägg
9 november 2015
#437
Snyggt! Klart man ska ha dubbla slutrör! smile


Cupra_
9 november 2015
#438
Oxygen skrev:
Snyggt! Klart man ska ha dubbla slutrör! smile

Tack!
Ja det blev lite snyggare men framförallt blev det bättre flöde än med det gamla. Båda slutburkarna är exakt likadana förutom att de svetsat igen ena sidan på min gamla, så där åkte avgaserna in i en vägg.

Cupra_
9 november 2015
#439
Halloj igen.

Jag har funderat på hur jag ska göra med mina sommarfälgar. Jag gillar designen på dem, men som syns i den här tråden så var de inte i kanonskick när jag köpte bilen. Jag har spacklat dem med kemisk metall och sedan slipat och lackat med billack, men efter bara en sommar är de fulla med stenskott..

Jag har hittat en firma som kan blästra och pulverlacka dem för 600 spänn styck, vilket känns prisvärt. Det finns dock 2 MEN:

1: Det finns en risk att spacklet försvinner helt eller delvis vid blästringen, vilket gör att det de blir fula igen, även med lack.

2: Även om spacklet sitter kvar, så kan lacken resa sig eller inte fästa lika bra enligt firman.

Jag tror att jag ska chansa och köra på det alterntivet oavsett, då det är väsentligt mycket billigare än en ny uppsättning fälgar..

Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av pulverlack?

1 966 Inlägg
10 november 2015
#440
Hittade en äldre tråd om just det här med spackel och pulverlack. Länk till tråden

Siqqe skrev:
Ptja, spackel/kemisk metall fungerar men det är inte optimalt.

1. Fyll en konservburk eller liknande med pulverprimer (grundlack).
2. Härda i 30-60min i minst 200°C.
3. Låt svalna av så att färgen får en mjuk och hanterbar konsistens (ska ha ungefär samma konsistens som vanligt spackel).
4. Stryk sedan på där skadan är och kom ihåg att överdriva mängden. Färgen sätter sig när den har svalnat ordentligt.
5. Slipa ner färgen (precis som vanligt spackel) tills ytan är jämn.
6. Pulverlackera som vanligt.

Detta håller tusen gånger bättre än något annat spackel. Bör dock inte fylla ut skador djupare än 1,5-2mm.


Sök