2658
Sök

Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
30 januari 2016
tobzter skrev:
Ja jäklar va ett tag sedan man hade bilen ren..ser ut som att de är sommar på bilden;) längtar

Ja, rätt sjukt egentligen då det bara är januari.. Men jag klagar inte smile

Cupra_
8 februari 2016
Idag har jag varit och hälsat på hos Stertman i Nynäshamn smile

Eller hälsat på är väl synd att säga, nog för att det var trevligt men, lite vettigt gjorde vi/dem också smile
Det var dags för en halvstor service, och eftersom VW Stockholm/Din bil gjort bort sig kapitalt i mina ögon så fick Stertman göra det.

Olja samt filter, kupéfilter, tändstift och bromsvätska byttes. Sedan hälldes medel i som skulle rengöra bränslesystemet och ta bort en del koks m.m.. Får se om jag märker någon skillnad men då bilen bara gått 4500 mil så kanske det inte hunnit bli allt för skitigt än..

Bromsvätskan byttes till Motul RBF600 som ska vara lite bättre än standard, och motoroljan blev Motul X-Clean 5-30 Longlife. Sist jag använde Motuls produkter var i mopedåldern, men det är säkert bra grejer..
Det blev ingen "värre/bättre" olja då jag dels vill följa Longlife-schemat på pappret (byter olja själv mellan varje service ändå) och dels för att jag sällan pressar bilen till max. Tror med andra ord att den duger fint för mig.

När jag väntade på att bilen skulle bli klar så kom Tobzter förbi.
Han fick en slutdämpare som jag hade liggande, den med ett utblås. Får se vad han tänkt att göra med den, jag har mina aningar men då får ni följa hans tråd istället smile

3 181 Inlägg
8 februari 2016
Ja tack för pratstunden idag och stortack för dämparen;) .hoppas de gick bra för den blåa faran hos MR stertman

Cupra_
8 februari 2016
tobzter skrev:
Ja tack för pratstunden idag och stortack för dämparen;) .hoppas de gick bra för den blåa faran hos MR stertman

Jodå det gick bra. De körde diagnostik och tog en provtur m.m. men de hittade inga tokigheter. Motorn verkar tät och presterar som den ska så vitt jag förstod.

Cupra_
19 februari 2016
Hej alla glada!

Nu efter löning är planen att jag ska pulverlacka fälgarna..
Då jag har en nätt restskatt på nästan en halv miljon som ska in i år så får vi se hur mycket som blir över, men planen är som sagt att de lackas nu i mars.

För övrigt har inte mycket hänt.
Bromsarna är inkörda ordentligt och de fungerar överlag bra. Däremot tycker jag att de kan vara lite obehagliga och ta lite ojämnt när de är kalla. Efter någon inbromsning fungerar de dock kalas så de är säkert som de ska.

Just nu beror väldigt mycket på ekonomin men om allt löser sig så ska soppapumpen i och mappning göras i år i alla fall.

10 164 Inlägg
19 februari 2016
Vill inte lägga mig i din ekonomi men hur kan du ha en restskatt på en halv mille ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 181 Inlägg
19 februari 2016
Skönt med ny lackade fälgar.beställde nytt bkästermedel som är grövre se om de går bättre och blästra fälgar smile ..hör av dig om du vill ha något annat blästrat wink

Cupra_
20 februari 2016
Djo skrev:
Vill inte lägga mig i din ekonomi men hur kan du ha en restskatt på en halv mille ?

Restskatt var kanske klumpigt uttryckt men jag har en reavinstskatt som ej kan skjutas upp som således måste in. Sålde mitt förra hus med rätt bra vinst helt enkelt.

10 164 Inlägg
20 februari 2016
Deception skrev:
Djo skrev:

Restskatt var kanske klumpigt uttryckt men jag har en reavinstskatt som ej kan skjutas upp som således måste in. Sålde mitt förra hus med rätt bra vinst helt enkelt.

Okej ja då är jag med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
20 februari 2016
tobzter skrev:
Skönt med ny lackade fälgar.beställde nytt bkästermedel som är grövre se om de går bättre och blästra fälgar smile ..hör av dig om du vill ha något annat blästrat wink

Vad jag har hört ska man glasblästra aluminiumfälgar då sand tar för mycket och äter av materialet. Vet inte om det stämmer men det är väl bara pröva. Du kan få blästra min chef om du vill men annars har nog inget för stunden tongue

3 181 Inlägg
20 februari 2016
Haha .hmmm körde sand på ett par fälgar de tog en evighet att ta bort färgen med.men ytan vart bra..men har skaffat lite "häftigare " medel så vi får se hur de bli ; )

Ford fantast
1 610 Inlägg
23 februari 2016
beror hur grov sanden är. har blästrat 40 år gamla alu fälgar och blev jättebra men tog evigheter

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Cupra_
23 februari 2016
Mini-uppdatering:

Idag har jag tvättat bilen riktigt noga, sen tog jag några nya bilder och la upp under bilen, inget speciellt men ändå.

Sedan kom ett paket från Arctic Clean/Pingens.
Jag hade beställt polerrondeller och mikrofiberdukar inför vårens fix, men det är inte så intressant så det lägger jag inte upp tongue

Däremot köpte jag ett par sånna här också:

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-d86145f225734346b12a0db809137f82.jpg

Det är glasförsegling så man inte ska behöva torkarna vid högre farter, vattnet ska flyga av ändå.
Jag ville främst behandla bakrutan så man ser ut lite längre än 5 minuter efter tvätt tongue
Så nu har jag behandlat vindrutan och bakrutan så får vi se hur bra det fungerar.
Riktigt smidigt med en färdig ampull också, bara trycka till och smeta ut, sedan torka bort överflödet med tort papper.

239 Inlägg
25 februari 2016
Deception skrev:
Det är glasförsegling så man inte ska behöva torkarna vid högre farter, vattnet ska flyga av ändå.
Jag ville främst behandla bakrutan så man ser ut lite längre än 5 minuter efter tvätt tongue
Så nu har jag behandlat vindrutan och bakrutan så får vi se hur bra det fungerar.
Riktigt smidigt med en färdig ampull också, bara trycka till och smeta ut, sedan torka bort överflödet med tort papper.

sånna beställde jag med tidigare idag på pingens. hoppas de blir skit bra speciellt på bakrutan som du säger!

framrutan blir nog inte förens den byts ut (stenskott + spricka). smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.

Cupra_
28 februari 2016
Jag vet inte hur mycket som framgår av bilderna nedan, men idag har jag i alla fall vårpolerat bilen, optimist som man är.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3cde370f8b63fcbcce8c5adaf7ac25e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-1d0c67ae33e1ea7c6542aea97374c09e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-bd1070a5b8e8ed92b3277fec6628dd30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-c58f4f9b40a8362dbce58dc77b3f31b1.jpg

Sedan blev det ett enkelt lackskydd, sonax protect +shine. Håller inte lika bra som ett riktigt lackskydd eller väldigt bra vax, men det blir bra avrinning ett tag och bilen får en djupare färg.
Jag är i alla fall nöjd och nu är bilen fin tills nästa regnskur tongue
Senast redigerat av Deception (28 februari 2016)

3 181 Inlägg
28 februari 2016
Grymt vacker .kommer med min så gör du den med wink)

Cupra_
28 februari 2016
tobzter skrev:
Grymt vacker .kommer med min så gör du den med wink)

Du har iallafall en lätt färg, på min lyser smårepor..

Allt gjort utomhus med biltemamaskin (men riktiga trissor och medel) så ingenting är omöjligt som gunde säger tongue

3 181 Inlägg
28 februari 2016
På min lyser flygrost och asfaltsprickar smile ska beställa lite medel och få ordning på lacken ,men först är de andra härliga utgifter på bilen;)

Cupra_
28 februari 2016
tobzter skrev:
På min lyser flygrost och asfaltsprickar smile ska beställa lite medel och få ordning på lacken ,men först är de andra härliga utgifter på bilen;)

Jasså? Vad nu?

Biltemas kallavfettning smälter bort tjärfläckar, men tyvärr försvinner allt lackskydd också tongue
Ang flygrost så vet jag inte hur man ska ta bort dem smidigast..

3 181 Inlägg
28 februari 2016
Detta jäkla tryckrör är paj så måste fixa nytt sådant och är sugen på CTS röret men undrar om de är värt dom extra pengarna?

Sök