Ja, idag är jag hemma från jobbet då jag åkt på en småjävlig förkylning..
Men jag har fått lite gjort i alla fall
Jag började med att byta vevhusventilen med tillhörande packning
Det var grymt lätt, tog seriöst MAX 10 minuter och ingenting kärvade heller.
Därefter bytte jag camfollowern. Det var lite mer pill med det, men löste sig till slut. Gummislangen med klämmor på undersidan av pumpen var knepigast. Jag tror inte min var så värst sliten (3300 mil) men ville byta ändå så att man vet skicket.
Jag har tyvärr inga bilder på jobbet, men jag har bilder på den gamla:
Lite slitage på ovansidan men inget märkvärdigt.
På sidan var den inte lika snygg...
På insidan såg man början till slitage tydligt då legeringen (det svarta) är bortnött av bränslepumpen.
Bränslepumpspackningen var rätt slapp, så det var läge att byta den i alla fall.
Känns bra att ha fått det gjort.
Jag är ju jag, och har jag börjat med något så måste jag bli klar. Så trots min äckliga förkylning var jag "tvungen" att montera värmeskölden till insuget också
Av med motorkåpan, ta bort de bakre fästena till kåpan och bort med den lilla originalvärmeskölden som är skruvad i motorkåpan, sedan var det bara "bolt on". Muttrarna som håller i de bakre kåpfästena går inte att få dit uppifrån, men de behövs inte heller då det även är gängat i godset där de sitter.
Såhär blev det i alla fall!!
Betydligt större än original, tjockare och "täcker" mer mot turbon än original. Jag skulle kalla den väldigt nödvändig om man monterar insugskit, då det röret annars kommer värmas upp så fort du stannar vid ett rödljus..
Med kåpan på syns den knappt:
Riktigt nöjd i alla fall och fortfarande ingen synlig läcka på IC:n