Biltillverkare som uppger tex 0-100 tider etc

puttepro
16 januari 2015 · 239 Inlägg

Godmorgon gott folk!

Sitter och spinner lite angående hur biltillverkare uppger sina prestanda uppgifter.

Säg tex en Toyota supra TT. Nu vet jag inte vad den gör 0-100 men vi låtsats att Toyota uppger att det tar 5 sekunder för den att nå 100km/h. Är detta då med alla original delar som bilen säljs med? Tänker mest på däcken. men även hur deras teknik till o starta bilen är. Kör de från tomgång och börjar gasa o mäta sammtidigt, eller varvar de upp motorn till 3k och sedan släpper kopplingen och börjar mäta?

Om biltillverkaren uppger 0-100 tiden på en supra med original däck som den säljs med, säg att det e vanliga 225or, så borde  man kunna kapa runt en sekund igenom att sätta mycket bättre däck, säg som ett överdrivet exempel ett par 10um breda slicks och lägga sig nära varvstoppet för o sedan släppa koppligen och få en mycket bättre tid, eller tänker jag fel?

För det mesta upp till 100 när det finns lite hästar är väl fästet som det handlar om?

Fråga nr 2 är:

Hur mäter man 0-100 på automat bilarna. Stämplar man fullt från 0 och klockar, eller håller man bromsen och gasen först för att varva upp motorn och sedan släpper bromsen?

burnin_rubber
16 januari 2015 · 220 Inlägg

Kan inte tänka mig att dom klockar sina bilar utan räknar fram 0-100 med hjälp av motor,växellåda,transmissionsförlust,insugstemperaturer på luft mm och får fram en siffra.

Men som sagt det är ju en spekulation.

puttepro
16 januari 2015 · 239 Inlägg

Ingen som har koll?

it_mutt Avstängd
16 januari 2015 · 10 388 Inlägg

Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
puttepro
17 januari 2015 · 239 Inlägg

it_mutt skrev:
Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

caromania Forummoderator
17 januari 2015 · 9 296 Inlägg

Visst är tiderna godtyckliga och oftast "uträknade" men det betyder inte att ett par däck kapar en sekund i de regionerna. Bra startteknik tar säkert några tiondelar men inte mer.

Om man är pilsk på acceleration från stillastående så ska man titta på 400m tider. De säger verkligheten mer än 0-100. Det bästa exemplet jag kan komma på är BMW 535 jämfört med Audi 200 från typ -85. BMW-n var snabbare till 100 men Audin vann till 400m tack vare sin fyrhjulsdrift.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2015 · 14 088 Inlägg

puttepro skrev:

it_mutt skrev:
Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

Du menar väl: "ett par schyssta bakdäck"??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cobraa
17 januari 2015 · 47 Inlägg

caromania skrev:
[...]
Det bästa exemplet jag kan komma på är BMW 535 jämfört med Audi 200 från typ -85. BMW-n var snabbare till 100 men Audin vann till 400m tack vare sin fyrhjulsdrift.

Borde det inte vara tvärtom? Fyrhjulsdriften gör sitt jobb i starten, men BMWn kommer ikapp på längre sträckor eftersom den har mer effekt.

puttepro
17 januari 2015 · 239 Inlägg

Vettemannen skrev:

puttepro skrev:

it_mutt skrev:
Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

Du menar väl: "ett par schyssta bakdäck"??

/Benny

Jo, haha sorry.

puttepro
17 januari 2015 · 239 Inlägg

Cobraa skrev:

caromania skrev:
[...]
Det bästa exemplet jag kan komma på är BMW 535 jämfört med Audi 200 från typ -85. BMW-n var snabbare till 100 men Audin vann till 400m tack vare sin fyrhjulsdrift.

Borde det inte vara tvärtom? Fyrhjulsdriften gör sitt jobb i starten, men BMWn kommer ikapp på längre sträckor eftersom den har mer effekt.

Så tänker jag med ..

caromania Forummoderator
17 januari 2015 · 9 296 Inlägg

puttepro skrev:

Cobraa skrev:

caromania skrev:
[...]
Det bästa exemplet jag kan komma på är BMW 535 jämfört med Audi 200 från typ -85. BMW-n var snabbare till 100 men Audin vann till 400m tack vare sin fyrhjulsdrift.

Borde det inte vara tvärtom? Fyrhjulsdriften gör sitt jobb i starten, men BMWn kommer ikapp på längre sträckor eftersom den har mer effekt.

Så tänker jag med ..

Det är precis det som är grejen. Audin drog ifrån så mycket i starten tack vare bättre fäste så BMW-n aldrig hann ikapp trots sin enligt testet och på pappret bättre acceleration.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
17 januari 2015 · 10 388 Inlägg

puttepro skrev:

it_mutt skrev:
Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

Dock att kapa 1 sekund i just det fallet kommer kräva bra mycket mer än ett par bra däck.

Är det teoretiskt uträknat så är det dessutom under optimala förhållande, att du ska återskapa dessa i verkligheten, ptja, fine, låt säga att möjligheten finns, men är inget som händer "dagligvis".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
puttepro
17 januari 2015 · 239 Inlägg

it_mutt skrev:

puttepro skrev:

it_mutt skrev:
Volvo gick iaf ut "innan" (nej, jag kommer inte ihåg när) och påpekade att deras 0-100-tider (iaf då) var teoretiska och alltså bara uträknade.

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

Dock att kapa 1 sekund i just det fallet kommer kräva bra mycket mer än ett par bra däck.

Är det teoretiskt uträknat så är det dessutom under optimala förhållande, att du ska återskapa dessa i verkligheten, ptja, fine, låt säga att möjligheten finns, men är inget som händer "dagligvis".

hmm.. Varför?

Varvar du 7k med en supra tex så spinner det rätt friskt. Sätt på ett par slicks och rätt mycket mer kraft kommer ner i backen.. Kanske inte en hel sekund, men rätt nära bör man kunna hamna?

it_mutt Avstängd
17 januari 2015 · 10 388 Inlägg

puttepro skrev:

it_mutt skrev:

puttepro skrev:

Förstår.

men är et A och O vad bilen har för däck när man stiger sig över 300, säkert innan med. Hela iden varför jag frågar är för att jag undrar om det går att förbättra 0-100 tiderna för en väldigt liten slant liksom. Nu är inte bra däck gratis, men att kapa från 5,5 till 4,5 igenom att köpa ett bar schysta back däck är enligt mig en bra "deal"

Dock att kapa 1 sekund i just det fallet kommer kräva bra mycket mer än ett par bra däck.

Är det teoretiskt uträknat så är det dessutom under optimala förhållande, att du ska återskapa dessa i verkligheten, ptja, fine, låt säga att möjligheten finns, men är inget som händer "dagligvis".

hmm.. Varför?

Varvar du 7k med en supra tex så spinner det rätt friskt. Sätt på ett par slicks och rätt mycket mer kraft kommer ner i backen.. Kanske inte en hel sekund, men rätt nära bör man kunna hamna?

Tror du att om någon ska räkna ut en maximal och optimal 0-100-tid, så räknar de in hjulspinn? Då är det knappast under optimala förhållande, eller hur?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
puttepro
17 januari 2015 · 239 Inlägg

it_mutt skrev:

puttepro skrev:

it_mutt skrev:

Dock att kapa 1 sekund i just det fallet kommer kräva bra mycket mer än ett par bra däck.

Är det teoretiskt uträknat så är det dessutom under optimala förhållande, att du ska återskapa dessa i verkligheten, ptja, fine, låt säga att möjligheten finns, men är inget som händer "dagligvis".

hmm.. Varför?

Varvar du 7k med en supra tex så spinner det rätt friskt. Sätt på ett par slicks och rätt mycket mer kraft kommer ner i backen.. Kanske inte en hel sekund, men rätt nära bör man kunna hamna?

Tror du att om någon ska räkna ut en maximal och optimal 0-100-tid, så räknar de in hjulspinn? Då är det knappast under optimala förhållande, eller hur?

nej, men fortfarande så måste utträkningen gå på däcken som bilen kommer med, och inte ett par breda slicks, eller hur?

it_mutt Avstängd
17 januari 2015 · 10 388 Inlägg

puttepro skrev:

it_mutt skrev:

puttepro skrev:
hmm.. Varför?

Varvar du 7k med en supra tex så spinner det rätt friskt. Sätt på ett par slicks och rätt mycket mer kraft kommer ner i backen.. Kanske inte en hel sekund, men rätt nära bör man kunna hamna?

Tror du att om någon ska räkna ut en maximal och optimal 0-100-tid, så räknar de in hjulspinn? Då är det knappast under optimala förhållande, eller hur?

nej, men fortfarande så måste utträkningen gå på däcken som bilen kommer med, och inte ett par breda slicks, eller hur?

Varför -måste- det? Då skulle man, enligt samma -måste-, vara tvungen att räkna på ett "snittväder" i hela världen under uträkningen, och inte optimala väderförhållande för bilen.

Som sagt, då det säkerligen räknas på absolut mest optimala förhållande, så kommer inte "en valfri dag i Sverige" göra att du med ett par slicks kapar några större tider på angiven tid, under förutsättning att det är "rätt och riktigt".

Och då utgår vi från att tiderna är rimliga. Jag nämde Volvo tidigare, anledningen till att de "gick ut" och sa att tiderna var teoretiska var just en orimlighet som dök upp. Någon ny "slö" Volvo hade fått, på papper, bättre 0-100-tid än en "äldre snabb" Volvo, vilket det då inte fanns någon verklighetsförankring i. Men, rent teoretiskt (låt säga annan uträkningsmodell, nya bilens luftmotstånd osv) så stämde det.

Om vi säger att 0-100-tiden är angiven till 5 sekunder, så är det inget som säger att du ens kommer komma i närheten av det i verkliga livet, oavsett vilka däck du har. Å andra sidan så kan tiden vara angiven till 15 sekunder, vilket i verkligheten är långt över vad ens genomsnittsnovisen  kommer upp i 100km/h på.

Du pratar om däck för bättre grepp, men du pratar ex.vis inte om effektförlust, övrigt slitage eller ens "tekniken" för att göra en så bra 0-100-runda som möjligt. Och allt detta när vi inte ens vet om 0-100-tiden är möjlig att uppnå i verkligheten...alls.

- - edit - -

Så, med andra ord;

0-100km/h på 5 sekunder (enligt tillverkaren angiven tid) kanske i verkligheten och under "vanliga" förhållande innebär 7 sekunder. Att då kapa 1 sekund på angiven tid innebär en kapning på 3 sekunder istället.

Nu säger jag givetvis inte att 5 sekunder måste eller verkligen -är- 7 sekunder i verkliga livet och för "gemene man", men, det skulle givetvis kunna vara så.

Senast redigerat av it_mutt (17 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
baltis
17 januari 2015 · 1 948 Inlägg

vem f-n bryr sig om 0-100 tider? big_smile (förutom barnen på skolgården som skryter om hur snabb deras pappas bil e)

auto motor & sport brukar testa bilar 0-100, brukar skila +-5% på tiderna, handlar mest om dom yttre omständigtheterna.
Utav alla uppgifter (vikt, effekt, förbrukning osv) som biltillverkarna uppger så är 0-100 den som är MEST korrekt.


Och alla ni förståerpåare, 4 hjulsdrift gör INTE att du får snabbare 0-100 tider, om vi nu inte talar 1000hk bilar... krävs ganska så värdelös person för att spinna bort sig på 2 hjulsdrift smile

caromania Forummoderator
18 januari 2015 · 9 296 Inlägg

baltis skrev:
vem f-n bryr sig om 0-100 tider? big_smile (förutom barnen på skolgården som skryter om hur snabb deras pappas bil e)

auto motor & sport brukar testa bilar 0-100, brukar skila +-5% på tiderna, handlar mest om dom yttre omständigtheterna.
Utav alla uppgifter (vikt, effekt, förbrukning osv) som biltillverkarna uppger så är 0-100 den som är MEST korrekt.


Och alla ni förståerpåare, 4 hjulsdrift gör INTE att du får snabbare 0-100 tider, om vi nu inte talar 1000hk bilar... krävs ganska så värdelös person för att spinna bort sig på 2 hjulsdrift smile

Det är väl iofs ingen som sagt det i den här tråden? Men som redan påpekats, 0-100 är synnerligen ointressant.

Edit: Eller jo, kanske var det några där som tänkte så. Nåja.

Senast redigerat av caromania (18 januari 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AX3L
18 januari 2015 · 398 Inlägg

Lite halvt OT men, varför redovisar inte alla tillverkare 80-120 eller motsvarande intervall också? Det är ju ett betydligt intressantare intervall för daglig körning om vi ska vara ärliga, och "säkra omkörningar" framhävs ju ibland som argument för större motor.

//Varför kör inte alla Saab

viccoA
18 januari 2015 · 3 111 Inlägg

AX3L skrev:
Lite halvt OT men, varför redovisar inte alla tillverkare 80-120 eller motsvarande intervall också? Det är ju ett betydligt intressantare intervall för daglig körning om vi ska vara ärliga, och "säkra omkörningar" framhävs ju ibland som argument för större motor.

//Varför kör inte alla Saab

En bil som är snabb 0-100 är i de allra flesta fall snabb mellan 80-120 också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang