HJÄLP angående DIPPA fälgar behövs :)

Lillen
16 januari 2015 · 144 Inlägg

Hej!

Tänkte kolla ifall de finns någon som vet om de går att dippa dessa som dem är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8065/8065-037312c7eeca1629e6e01b8fd900a5eb.jpg



Mvh
Marcus

Senast redigerat av Lillen (16 januari 2015)

Volvo V90 "Wicked" (2017)
Volvo V40 (2013)
Andyah
16 januari 2015 · 242 Inlägg

har en känsla av att dipp fäster på det mesta så länge man tvättar av ytan så den är ren åtminstonde

Lillen
16 januari 2015 · 144 Inlägg

Är de jag har fått för mig när jag läst o kollar lite på den kända sidan google wink
Att de är väldigt viktigt att tvätta så de åtminstone är rent under. Känner inte direkt för att lacka dem om jag skulle köpa dem. Är ju inga stora skarvar på läppen utan "bara" lacksläpp.

Tack för din hjälp smile

Volvo V40 (2013)
Volvo V90 "Wicked" (2017)
Andyah
16 januari 2015 · 242 Inlägg

ha bara inte för bråttom, invänta lite mera svar här inne så jag inte lurar dig tongue har inte dippat allt för mycket sj så

Superb-linkan
16 januari 2015 · 275 Inlägg

Allt går att  dippa så varför skulle inte dessa gå att dippa? Somsagt av tidigare så är rengöringen viktig så det inte finns smutts och fett kvar på ytan som ska lackas smile

Cupra_
16 januari 2015 ·

Dippa på, kommer bli rätt meckigt dock att få ett så pass tjockt lager så du med lätthet kan dra av det sen, speciellt mellan ekrarna. Men det går, och planerar du inte dra av dippen snart/nånsin så spelar det ingen roll.

Ju fler lager dip/tjockare gummi, desto lättare att ta bort sedan.

Fäster gör det så länge det är rent som tidigare sagts.

JKDesign
17 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Det är bara köra på, jag dippade 19"are en gång i tiden som hade fått klarlacksläpp och resultatet blev riktigt bra wink

Angående hur bra det fäster så gjorde jag en tabbe och rengjorde fälgarna med avfettning innan dip vilket man inte skall göra.
Man bör använda liknande produkt som man anväder för att preppa innan lack ex. Thinner.

Men även om jag använde fel rengörningsmedel så fäste dippen hur bra som helst! Dip skulle förmodligen fästa på en räkmacka så det är bara köra på wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1968449

Senast redigerat av JKDesign (17 januari 2015)

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Mickeymouse
17 januari 2015 · 337 Inlägg

Hej

Har oxå funderat på att dippa fälgarna på grund av klarlack släpp.
Men måste man gör om det då och då eller håller det bra?
Ni som har gjort detta är fälgarna lätta att hålla rent?

Ursäkta jag lånade tråden lite?

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Cupra_
17 januari 2015 ·

Mickeymouse skrev:
Hej

Har oxå funderat på att dippa fälgarna på grund av klarlack släpp.
Men måste man gör om det då och då eller håller det bra?
Ni som har gjort detta är fälgarna lätta att hålla rent?

Ursäkta jag lånade tråden lite?

//Micke

Jag hade det på sommarhjulen på min förra BMW och det höll bra. Man får vara lite sparsam med avfettningen bara. Mina var mattsvarta och klarade sig bra.

JKDesign
17 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Exakt, man behöver vara lite försiktig med avfettning och starkare medel.

Man behöver inte göra om det då och då, dock är det rätt schysst att dra på ett nytt lager färg innan säsongen börjar så har man fräscha fälgar.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Lillen
17 januari 2015 · 144 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Hej

Har oxå funderat på att dippa fälgarna på grund av klarlack släpp.
Men måste man gör om det då och då eller håller det bra?
Ni som har gjort detta är fälgarna lätta att hålla rent?

Ursäkta jag lånade tråden lite?

//Micke

Är bara att köra på smile, bara roligt om fler kan dela med sig!

Volvo V90 "Wicked" (2017)
Volvo V40 (2013)
Lillen
17 januari 2015 · 144 Inlägg

JKDesign skrev:
Det är bara köra på, jag dippade 19"are en gång i tiden som hade fått klarlacksläpp och resultatet blev riktigt bra wink

Angående hur bra det fäster så gjorde jag en tabbe och rengjorde fälgarna med avfettning innan dip vilket man inte skall göra.
Man bör använda liknande produkt som man anväder för att preppa innan lack ex. Thinner.

Men även om jag använde fel rengörningsmedel så fäste dippen hur bra som helst! Dip skulle förmodligen fästa på en räkmacka så det är bara köra på wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1968449

Har du dippat över skruvar och allt på dina svarta fälgar?
Va inne o kollade på länken du skickade yikes)....hur många lager och sprayburkar behövde du. Såg grymt bra ut!

Senast redigerat av Lillen (17 januari 2015)

Volvo V90 "Wicked" (2017)
Volvo V40 (2013)
JKDesign
17 januari 2015 · 4 442 Inlägg

Lillen skrev:

JKDesign skrev:
Det är bara köra på, jag dippade 19"are en gång i tiden som hade fått klarlacksläpp och resultatet blev riktigt bra wink

Angående hur bra det fäster så gjorde jag en tabbe och rengjorde fälgarna med avfettning innan dip vilket man inte skall göra.
Man bör använda liknande produkt som man anväder för att preppa innan lack ex. Thinner.

Men även om jag använde fel rengörningsmedel så fäste dippen hur bra som helst! Dip skulle förmodligen fästa på en räkmacka så det är bara köra på wink

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1968449

Har du dippat över skruvar och allt på dina svarta fälgar?
Va inne o kollade på länken du skickade yikes)....hur många lager och sprayburkar behövde du. Såg grymt bra ut!

Japp dippade över skruvarna då dom är fake, inga riktiga splittfälgar. La nog 4 lager då jag inte hade några planer på att dra bort det. Annars skulle jag nog lagt något lager extra.

Går att lacka 4st 19" med 3 burkar, men nu för tiden är färgen så billig att man kan dra på med 4-5 burkar för att vara på den säkra sidan.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Lillen
17 januari 2015 · 144 Inlägg

aa kanoners :0)

Stort tack för hjälpen smile

Volvo V90 "Wicked" (2017)
Volvo V40 (2013)
t4mordare
19 januari 2015 · 2 Inlägg

Bör man kränga av däcken innan man sprayar?

JKDesign
19 januari 2015 · 4 442 Inlägg

t4mordare skrev:
Bör man kränga av däcken innan man sprayar?

Nej det behövs inte, bara spraya på sen drar man bort överflödet som hamnat på däcket.

Vill man underlätta kan man ta lite däckglans på däcket innan man sprayar fälgen så blir det ännu lättare att få bort.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Szummi
19 januari 2015 · 268 Inlägg

t4mordare skrev:
Bör man kränga av däcken innan man sprayar?

Det behöver du inte. Men rekommenderar att maskera så du massa plastidip på däcken. Man vill ju ha det på fälgarna ju ;-)

ptusztar
22 januari 2015 · 35 Inlägg

Lånar tråden lite, men är inne på samma spår.

Köpte ett par 19" till Audin min och två av fälgarna är riktigt ful, rätt mycket kantskrap på ena och lacksläpp på andra. Hur blir det med att dippa på kantskrapet?  4-5 lager och de kommer täcka rätt bra eller?

Ev. spackla groparna sen dippa på över. Vad hade ni gjort?

ptusztar
22 januari 2015 · 35 Inlägg

Eller ev. slipa, spackla, grunda och lacka svarta med glans..

burnin_rubber
22 januari 2015 · 220 Inlägg

Bara att slänga på dippen...vill man sedan ha en ball effekt finns det ju olika enhancers att använda. även glossifier (klarlack) finns att lägga på för extra slitskydd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang