Felsöka spänningsfall volvo 240

elias-s
16 januari 2015 · 14 Inlägg

Hej. jag har problem med elen-volt spänningen i min 1986 års Volvo 240 med b230a motor.
Har voltmätare fast monterad i panelen som normalt sett visat 14 volt när motorn är igång. Men nu ligger den sedan en tid på 13,7 volt. Och när man har varmkört den ett tag och låter motorn gå ner på tomgång. Så kan spänningen sjunka ända ner till 12,5 volt om man samtidigt slår på helljuset och drar på fläkten på max. notera att det sistnämnda stora spänningsfallet bara sker när motorn är varmkörd.

Har provat att mäta med riktig multimeter  och den ger samma utslag som den fasta mätaren såväl vid mätning på batteriet  och generatorns kontakter. Generatorn har jag förövrigt testat att byta till en annan nyare utbytes. Det blir ingen skillnad. Att jag skulle ha två generatorer med exakt samma fel tycker jag verkar osannolikt. Vidare har jag även bytt laddregulator och även remmarna är bytta och korrekt spända.  Laddlampan i instrument panelen tänds aldrig när spänningen går upp och ner. Men den tänds när man slår på tändningen innan start som den ska. Bilen har heller inga problem att starta och när motorn är avslagen håller det knappt 2 år gamla Mekonomen batteriet spänningen bra med lampor och allt påslaget.

Jag har lite lösa teorier om vad som kan vara fel.
Ska noggrannare kontrollera kablarna och kontakterna mellan batteri och generator och jordpunkterna men tror det är osannolikt att det är något fel på dom jag har inspekterat på dom lite snabbt och dom är hela och rena även vid batteriet.
Har även en teori att det är en liten kortslutning/ tjuvström någonstans så generatorn på 64 A överbelastas och inte riktigt orkar med. Men då tycker jag att det även borde märkas på batteriet när motorn är avslagen.
Min sista teori är en liten fyrkantig svart plast komponent som är monterad med en skruv på baksidan av generatorn med en sladd som går till + polen på generatorn denna komponent satt det nämligen ingen på den nyare generatorn. Så jag satte dit den från den gamla.
Någon som har några andra teorier om vad som är mitt problem?

Mack Forum- och sitemoderator
16 januari 2015 · 26 136 Inlägg

Annars så..helljuset och fläkten på fullt ös drar ganska mycket ström..antar att du dessutom har ett par extraljus monterade, om man ska gå efter den mindre upplagda bilden på ett fordon i fråga?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
elias-s
16 januari 2015 · 14 Inlägg

2 extralysen finns ja. och volten har alltid sjunkit litet gran för att sedan gå upp nästan till 14 volt igen när man belastar den så hårt. men det beteendet då det sjunker så mycket som jag beskriver har kommit den senaste veckan.

jaka54
16 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kolla hur generatorns kol och släpringar ser ut!

elias-s
16 januari 2015 · 14 Inlägg

generatorns kol och släpringar ser bra ut. inget slitage att tala om.

jaka54
16 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har jag förstått dig rätt så går spänningen bara ner till 12,5V när motorn är varm? Vad ligger spänningen på när motorn just har startats,är kall?

elias-s
16 januari 2015 · 14 Inlägg

då när den är kall ligger den på 13,7 volt. det är nog tillräckligt för att ladda batteri med mera. men under de 6 år jag haft bilen har den alltid legat på 14 volt. med undantag för en gång för 3 år sedan då generatorn verkligen gick sönder. då tändes laddlampan och batteriet laddade ur. bytte generator då och sedan var där 14 volt igen. fram till för en vecka sedan.

Senast redigerat av elias-s (16 januari 2015)

zzr94092
17 januari 2015 · 4 385 Inlägg

den lilla svrta plast saken på gen,är ett störningskydd bara,den kan du vara utan.

elias-s
17 januari 2015 · 14 Inlägg

zzr94092 skrev:
den lilla svrta plast saken på gen,är ett störningskydd bara,den kan du vara utan.

tackar för infon. då kan jag utesluta att det är den som är problemet smile

Senast redigerat av elias-s (17 januari 2015)

simlar
17 januari 2015 · 5 524 Inlägg

Har haft exakt likadana symptom, dvs helt plötsligt börjar generatorn ladda endast runt 13,5-13,7V när motorn är kall men efter man kört motorn varm laddar den som mest 12,5V.

Det enda som hjälpte för mig var att byta till en ny generator hmm
Satte då en 100A unviversalgenerator från biltema, kostar 999kr och har 1års garanti.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Tampongpunkarn
17 januari 2015 · 786 Inlägg

utan lamper på slagna har jag alltid 14 volt och när jag slår på helljus å fläkt å bakrute värmaren och sånt så går den alltid runt 13,5volt..

Har du mycket vätska i batteriet då? Haft liknande problem på en Kompis 240 ifrån 84:A
Samt om du har låtit batteriet dragit slut någon gång å de har blivit minus grader kan det bli sämre.

Så därför skulle jag nästan rekommendera att ej bry dig så mycket eller kolla vätske nivån.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
cyberk2
17 januari 2015 · 214 Inlägg

Generatorn ger laddströmmen som den är stämplad med vid typ 4000 varv eller mer.. Och med tanke på att generatorns remskiva är mindre än motorns så varvar generatorn mer än bilmotorn, men när du står på tomgång så räcker nog inte laddströmmen till att driva allting och spänningen sjunker. Jag skulle inte tycka det där är nått fel. Vill du fixa det så köp en 140A generator för den ger mer ström när motorn går på tomgång

elias-s
18 januari 2015 · 14 Inlägg

Blev en heldag igår med felökning och allmänt bökande.
Syranivån i batteriet var där den skulle och batteriet höll en spänning på 12,45 volt när det stått obelastat några timmar. Batteriet har aldrig dragits helt slut.
Rengjorde alla jord och +pol kontakter från oxid och smutts. Bytte några av kontakterna som var lite väl slitna. Batterikabelskorna och batteripolerna fick sig en rejäl uppfräschning. Inga av kontakterna jag var på var egentligen överdrivet skitiga eller slitna.
Bakom generatorn fick jag se att de två mindre sladdar som går där till vad jag tror är till ladd lampan och olje varningslampan, den förtorkade isoleringen på dom var bort sliten på några ställen och de två givarnas lösa koppartrådar var helt insnurrade i varandra. Vet inte om dom även legat och jordats mot motorns metall. jag Bytte ut dessa sladdar till nya.
Tror ni dessa givare kan ha skadas av detta så de nu inte fungerar längre?
Nu när motorn är igång så ligger spänningen på ca 14,30 volt vid normal belastning på 2000 rpm vid tyngre belastning på tomgång har jag ca 13 volt
Får väl anta att allt är som det ska nu hmm

Senast redigerat av elias-s (18 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang