Volvo 240 ''Glatt Later"

b23a & automat byts till b230ft & m46....... nu byts FTn mot en FK Fortsätter utveckla med 16v och ZF
  • 28 Följare
  • 24 179 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 januari
Ayrton
25 februari 2015 · 90 Inlägg

tänkte tillika när motorn är ut bygga olje tur och retur skapligt.
funderade på att gänga in 3/4'' i oljereturen på motorn och sen gänga in en 3/4'' till an8 som sen med adapter skulle gå till an4 och sen dra allt med sådana , fast de kalaset skulle sluta på ca 1500 sek.
Men då skulle det åtminstone hålla tätt och gå att lita på  lol
eller har någon annat något prima förslag ?

Volvo 940 "Classic" (1997)
Volvo 244 "Glatt Later" (1981)
Ayrton
1 mars 2015 · 90 Inlägg

nå nu är motorn ur bilen
http://i60.tinypic.com/ev2ptg.jpg
öppnade motorn och jaaaa vevaxellagren är slut och det lagret dom sitter närmast svänghjulet som tillika håller hela veven på plats sä att den inte slipper fram eller bak , har tydligen åkat med veven och både skadat lagerbocken och vevaxeln  sad
http://i59.tinypic.com/2j6ypu.jpg

Ayrton
4 mars 2015 · 90 Inlägg

Nu har jag skaffat en annan vev och fixat en plåt som är en mm tjock ( precis lika mycket som har svarvats bort från lagerbocken
Sen har jag gängat in en gänga i olje returen. Så har jag skaffat presskopplingar på olje tur och retur slangarna big_smile
http://i57.tinypic.com/359kefk.jpg

Ayrton
13 mars 2015 · 90 Inlägg

nåja nu är nya vev och ramlagren på plats och "nya veven" monterad
http://i60.tinypic.com/mb0djd.jpg

Ayrton
13 mars 2015 · 90 Inlägg

och nu sitter motorn igen där den ska, nästa vecka blir det att sätta fast svänghjulet , kopplingen och växellådan
http://i60.tinypic.com/2qi31nq.jpg

Volvoknugge
13 mars 2015 · 404 Inlägg

Finfint
Vad använder du för vev nurå

Följer

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Ayrton
14 mars 2015 · 90 Inlägg

Volvoknugge skrev:
Finfint
Vad använder du för vev nurå

Följer

kul att någonföljer smile har nu en vanlig vev från en b230f

Ayrton
21 mars 2015 · 90 Inlägg

Nu lever volvon igen men den ryker blått när den är varm och ligger runt 1000 rpm hmm
Har komptestatden och när den är varm har den 11,5 bars kop på 1,2 och 3a men 4an har 12,5
Kollade sen också oljetryck den har 1,5-2 bar på tomgång och lite över 4 på varv smile

Ayrton
7 april 2015 · 90 Inlägg

nå har haft en del trubbel med Volvon troligen har 4ans eller 5ans ramlager gått den knackar som en diesel nerifrån hmm
sen har den gått sjukt magert och haft för lågt bränsle tryck så nu sitter det en biltenas försök till bosch 044 under bilen smile
men turbon läcker också så misstänker att lamdan tror att bilen går allt för fet och ger därför ännu mindre bränsle hmm
http://i57.tinypic.com/33jtrtw.jpg

Senast redigerat av Ayrton (7 april 2015)

Volvoknugge
7 april 2015 · 404 Inlägg

Ja
Blir det att plocka ur motorn nu då

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Ayrton
22 april 2015 · 90 Inlägg

Volvoknugge skrev:
Ja
Blir det att plocka ur motorn nu då

jo det blir det tyvärr sad skall satsa på ett annat block. Har kanske en B200et utan kringutrustning på kommande så blir att renovera det bottnet och sätta på mitt 531 topplock som även kommer att renoveras , samt kanske en lite större turbo i bättre skick.
Men skall först få ihop amazonen så man har nått at använda under tiden cool

Ayrton
7 juni 2015 · 90 Inlägg

hejsan har inte gjort nått på 240in på länge annat än att jag har fått sommardäcken under och monterat förpump i tanken smile
mesta fritiden min har gått till amazonen min som nu äntligen är besiktad efter att ha varit ur trafik i drygt 10 år big_smile
men om några veckor blir det nya tag på 240in igen
stay tuned wink

Ayrton
24 juni 2015 · 90 Inlägg

jo nu händer de grejer igen var till Sverige en sväng och köpte en 97ans B230FK som nu kommer ersätta FTn big_smile
http://i57.tinypic.com/5agzo.jpg
och änn en gång motorn ur 240in tongue
http://i60.tinypic.com/4sjv34.jpg

Ayrton
8 juli 2015 · 90 Inlägg

hej igen nu är fördelaren flyttad , ny volvo orginal rundkugg kamrem monterad, alla packboxar är nya, ny oljetrågspackning och ny ventilkopspackning samt V-kammen monterad tyvärr så finns det inga bilder på det för telefonen bestämde sig för att ge upp tongue

nåväl motorn är monterad och går som den ska fick igång den på lördag förmiddag och kollade att allt var som det skulle och det var det smile
http://i58.tinypic.com/1zh34ab.jpg
synd bara så syns det ju inte ens att motorn är bytt big_smile
http://i58.tinypic.com/28ingpf.jpg

Senast redigerat av Ayrton (8 juli 2015)

DiezelMorran
12 juli 2015 · 125 Inlägg

ser bra ut smile

Ayrton
23 juli 2015 · 90 Inlägg

tack smile
nu jag har varit och höra med besiktningen och det behöver inte göras något åt bromsar eller väghållning så det är bara lite små saker som ska snyggas till och sen blir det ändringsbesiktning big_smile

Ayrton
17 februari 2016 · 90 Inlägg

var en stund sen jag uppdaterade smile
nåjo nu är 240in godkänd med B230FK utan katt (skönt att bo i finland tongue ) var inga större problem att få den godkänd, krävdes inte ens bänknings papper.
http://i68.tinypic.com/ncf3sw.jpg
Körde med 240in ca två veckor och då kom plötsligt bulten som håller fast remspännaren på att den inte ville vara med längre, så nu skall jag byta topp, blir en 531a
http://i63.tinypic.com/2cf6phs.jpg

Ayrton
30 november 2020 · 90 Inlägg

Hejsan, det börjar vara längesen det hände något i den här tråden.
Jättesynd att se att större delen av bilderna är borta sad

Nåväl har inte hänt så mycket med 240in sen jag sist skrev i tråden egentligen. Mest har den förfallit, lacken har börjat flagna (garagelackad för över 10 år sedan), en del rost fläckar har hittat fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-6e62d8b3480b0df18f8828bb7ec95144.jpg

Det som fick mig att tappa lusten på det hela projektet var problemen med kopplingen. Blev bland annat ny 740turbo koppling som ändå slirade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-f6469d846230b7ec005bc73a8626aca9.jpg
Hade den som brukis vintern 2018-2019 men den fick bara mera små fel hela tiden så ställde av den.

Men nu börjar det hända, körde den till garaget i somras och nu skall den renoveras/byggas skapligt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-cbb260fd2ff55df36bdd33a17ea0345c.jpg

Ayrton
30 november 2020 · 90 Inlägg

Även fast jag inte har hållit på med 240in har jag köpt passliga grejer när dom kommit emot.
Bland annat en orginal B234F topp och en bearbetad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-afce637059750b580724b32cf0c64e3e.jpg

Skall man sätta en 16v topp i en 240 stöter man på en del problem bland annat insuget, B234F ryms inte.
Fick tag i ett B204FT insug som skall passa smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-a0afc13c937de08f55b654653cb30758.jpg

Dessutom vill jag få den att se ut som en äkta 240 Turbo så har fått tag i en hel del godis tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-edeb1cfd888ed5a7df4ee6d362426991.jpg

Till och med ett äkta 240 Turbo mätarhus, mätaren går till 220 istället för 200 och turbo lampan som lyser när b21/19et laddar för mycket

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-3d9803984473817b983a9f4b424399b2.jpg

Ayrton
26 januari 2021 · 90 Inlägg

En en gång ut med en motor ur 240in, denna motor hamnade i min 945Turbo, eftersom den är tät och 945ans FT inte alls var det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-dc81d8cac7c34e63c53d0080bc19a239.jpg

Plockade på en 16v topp på det tomma FT blocket, satte dit en b18 sump och släppte ner paketet i 240in. Testade även B204FT insuget  och remmen provisoriskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-c98dbacb8de175f14eaf124b4add127b.jpg

B204FT insuget passar precis och b2x0f gasvaijern passar också, som allt vore byggt för att passa fast inget har sålts tillsammans smile

Växellådan är nu beställd för rakställd motor. Blir nu att beställa en växellådsbalk och när allt det är hemma kan jag börja bygga motorfästen big_smile

Senast redigerat av Ayrton (26 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang