Slutsteg 6x9+bas

roxuw
20 januari 2015 · 56 Inlägg

Tjena!
Har 1 RCA utgång från stereon , dragen till slutsteget. så enbart en rca inkopplad. En röd och en Vit.
Har ett 4 kanals slutstegg , bryggbart? vad betyder detta? har en 12 tums baslåda inkopplad. måste jag fixa en rca kabel till för att koppla in 6x9 också?

Nobrando
20 januari 2015 · 214 Inlägg

roxuw skrev:
Tjena!
Har 1 RCA utgång från stereon , dragen till slutsteget. så enbart en rca inkopplad. En röd och en Vit.
Har ett 4 kanals slutstegg , bryggbart? vad betyder detta? har en 12 tums baslåda inkopplad. måste jag fixa en rca kabel till för att koppla in 6x9 också?

Du har troligen två par ingångar på steget, ett för "front" och ett för "rear". Vissa slutsteg har även en utgång vilket man då kan använda sig av. Alltså Stereo -> In slutsteg Front -> Ut slutsteg front -> in slutsteg rear. Alternativt så kan man köpa Y-kablar, som t.ex. biltema har.

När du bryggar så menas det väl kort och gott att du istället för att ha två seperata utgångar på front t.ex. har en gemensam som du kan kräma ur lite mer effekt. Det bör stå på slutsteget hur du skall koppla om det ska vara bryggat alternativt i manualen.

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
roxuw
20 januari 2015 · 56 Inlägg

Nobrando skrev:

roxuw skrev:
Tjena!
Har 1 RCA utgång från stereon , dragen till slutsteget. så enbart en rca inkopplad. En röd och en Vit.
Har ett 4 kanals slutstegg , bryggbart? vad betyder detta? har en 12 tums baslåda inkopplad. måste jag fixa en rca kabel till för att koppla in 6x9 också?

Du har troligen två par ingångar på steget, ett för "front" och ett för "rear". Vissa slutsteg har även en utgång vilket man då kan använda sig av. Alltså Stereo -> In slutsteg Front -> Ut slutsteg front -> in slutsteg rear. Alternativt så kan man köpa Y-kablar, som t.ex. biltema har.

När du bryggar så menas det väl kort och gott att du istället för att ha två seperata utgångar på front t.ex. har en gemensam som du kan kräma ur lite mer effekt. Det bör stå på slutsteget hur du skall koppla om det ska vara bryggat alternativt i manualen.

Okej.. http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … sson-caa20(169262)-1.jpg

så ser min baksida ut, har en röd och en vit RCA Kabel kopplad på OUT tror jag..
sen slutstegets andra sida:
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … 2%29-2.jpg

så har jag baslådan kopplad längst till höger och längst till vänster på Front.

Och hur funkar dessa "Y-Kablar"? Sorry för lite rookie frågor här.. smile

roxuw
21 januari 2015 · 56 Inlägg

Om jag ska använda RCA Y-splitter ska de sitta på IN Eller OUT i slutsteget?
och måste jag köpa 2 st rca splitters?

Hona- 2 hanar

så 2 sladdar blir 2 hanar, sen bara koppla in 6x9 på slutsteget? sen ska det funka?
eller vilken inställning måste jag göra på slutsteget?
väldigt tacksam för svar.

Senast redigerat av roxuw (21 januari 2015)

Nobrando
21 januari 2015 · 214 Inlägg

roxuw skrev:
Okej.. http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … sson-caa20(169262)-1.jpg

så ser min baksida ut, har en röd och en vit RCA Kabel kopplad på OUT tror jag..
sen slutstegets andra sida:
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … 2%29-2.jpg

så har jag baslådan kopplad längst till höger och längst till vänster på Front.

Och hur funkar dessa "Y-Kablar"? Sorry för lite rookie frågor här.. smile

Japp, + längst till vänster och - längst till höger.

roxuw skrev:
Om jag ska använda RCA Y-splitter ska de sitta på IN Eller OUT i slutsteget?
och måste jag köpa 2 st rca splitters?

Hona- 2 hanar

så 2 sladdar blir 2 hanar, sen bara koppla in 6x9 på slutsteget? sen ska det funka?
eller vilken inställning måste jag göra på slutsteget?
väldigt tacksam för svar.

Har du IN och OUT på slutsteget så behövs inte Y-kablar, dessa behövs då det inte finns någon OUT utgång.

Om du nu har IN och OUT (Bilden fungerar ej så jag ser inte) så kör du Stereons par till Front IN och från Front Out till Rear IN kör du ett par. Det säljs RCA kablar som är korta.

Om du nu inte har någon OUT utgång på steget så får man köpa två stycken Y-splittar. Den ena Y-splittern delar upp 1 röd till 2 röda som du sätter i varsin röd IN. Likaså med den vita.

En liten bild som förklarar: (Jag är dock inte värst bra på rita) wink
Beteckningar på steg kan variera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111523/111523-250da4e880327f425b3e81e287300eb3.jpg

Senast redigerat av Nobrando (21 januari 2015)

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
roxuw
21 januari 2015 · 56 Inlägg

Har nu köpt y splitter, fast får inte mina 6x9 att spela ljud, de basar bara.

så 4 kanals med sub och 6x9 gör så de alltid spela bas? eller går det att ändra?

Nobrando
21 januari 2015 · 214 Inlägg

roxuw skrev:
Har nu köpt y splitter, fast får inte mina 6x9 att spela ljud, de basar bara.

så 4 kanals med sub och 6x9 gör så de alltid spela bas? eller går det att ändra?

På slutsteget har du ju brytare för LPF, FLAT och HPF. Om den står t.ex på LPF så kommer dom bara att basa. En bashögtalare är lämplig att stå på LPF. Kolla vad 6x9 brytaren står på samt vilka frekvenser du har ställt in.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
roxuw
21 januari 2015 · 56 Inlägg

Nobrando skrev:

roxuw skrev:
Har nu köpt y splitter, fast får inte mina 6x9 att spela ljud, de basar bara.

så 4 kanals med sub och 6x9 gör så de alltid spela bas? eller går det att ändra?

På slutsteget har du ju brytare för LPF, FLAT och HPF. Om den står t.ex på LPF så kommer dom bara att basa. En bashögtalare är lämplig att stå på LPF. Kolla vad 6x9 brytaren står på samt vilka frekvenser du har ställt in.

http://i59.tinypic.com/20k3rf8.jpg
så ser mitt slutsteg ut (ursäkta för dålig bild, mobilkamera)

På front har jag baslåda, på rear 6x9. fattar inte riktigt vad jag ska ställa in tyvärr sad

roxuw
22 januari 2015 · 56 Inlägg

på vänster sida ( rear) finns det LPF, HPF, Gain man kan ändra med en skruvmejsel.
sen 2 till för HPF och LPF Man kan ändra genom att trycka.

Janneutanb
22 januari 2015 · 7 271 Inlägg

Du får sätta dina 6x9 på front och aktivera hpf. Sen får du justera den mellan 30-80hz. Ju lägre ju mer djupbas med större krav på steg och installation .
sen basen på rear och aktivera lpf. Den får du justera in mellan 50-100hz lite beroende på vad du själv tycker låter bra.
misstänker att knappen där det finns 0-6-12 är bass boost och den skiten har du på 0.

Senast redigerat av Brains (22 januari 2015)

roxuw
22 januari 2015 · 56 Inlägg

Brains skrev:
Du får sätta dina 6x9 på front och aktivera hpf. Sen får du justera den mellan 30-80hz. Ju lägre ju mer djupbas med större krav på steg och installation .
sen basen på rear och aktivera lpf. Den får du justera in mellan 50-100hz lite beroende på vad du själv tycker låter bra.
misstänker att knappen där det finns 0-6-12 är bass boost och den skiten har du på 0.

Är det något på stereon man ska pilla på också?

Janneutanb
22 januari 2015 · 7 271 Inlägg

roxuw skrev:

Brains skrev:
Du får sätta dina 6x9 på front och aktivera hpf. Sen får du justera den mellan 30-80hz. Ju lägre ju mer djupbas med större krav på steg och installation .
sen basen på rear och aktivera lpf. Den får du justera in mellan 50-100hz lite beroende på vad du själv tycker låter bra.
misstänker att knappen där det finns 0-6-12 är bass boost och den skiten har du på 0.

Är det något på stereon man ska pilla på också?

Eftersom du har splittrat lågnivån så se till att du inte har något filter aktiverat i stereon.
Sen får du justera in gainen också vilket finns förklarat i oändligt många trådar.

Nobrando
22 januari 2015 · 214 Inlägg

roxuw skrev:

Nobrando skrev:

roxuw skrev:
Har nu köpt y splitter, fast får inte mina 6x9 att spela ljud, de basar bara.

så 4 kanals med sub och 6x9 gör så de alltid spela bas? eller går det att ändra?

På slutsteget har du ju brytare för LPF, FLAT och HPF. Om den står t.ex på LPF så kommer dom bara att basa. En bashögtalare är lämplig att stå på LPF. Kolla vad 6x9 brytaren står på samt vilka frekvenser du har ställt in.

http://i59.tinypic.com/20k3rf8.jpg
så ser mitt slutsteg ut (ursäkta för dålig bild, mobilkamera)

På front har jag baslåda, på rear 6x9. fattar inte riktigt vad jag ska ställa in tyvärr sad

Det ser ut som du har kopplat in Y-kabeln i samma, alltså 1 röd -> till två röda. Dela upp dom! Likaså med dem vita.
Alltså, Den ena röda kopplar du in i röd front in, den andra röda kopplar du in i rear in.

Senast redigerat av Nobrando (22 januari 2015)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang