3853
Sök

Volvo s70 motor swap

12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#1
hej jag har en volvo s70 2,0 126 hk 1997 Jag skulle älska att ha en t5 motor men någon säger att det är ett enormt projekt andra säger att det är lätt, är det någon här som kan ge mig ett svar på vad som ska byggas om i min s70 (elektronik) är baserad på motorfästena, drivaxlar och sånt passar ihop

Jag funderar på att köpa en volvo 850 t5 i sverige (bor i Danmark smile och så ta allt du behöver smile

Hoppas du kan ge mig en guide

gratulations nicklas;)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 januari 2015
#2
Besiktning är något du ska fundera på i första hand. Alltid enklast och billigast att köpa en s70 t5 direkt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#3
Det är inga problem med besiktning problem är att jag har köpt många nya delar för bilen och att det nu är verkligen lockande så för mig är det bättre att få motorn i bilen som jag vill ha

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
21 januari 2015
#4
VolvoNicklas skrev:
Det är inga problem med besiktning problem är att jag har köpt många nya delar för bilen och att det nu är verkligen lockande så för mig är det bättre att få motorn i bilen som jag vill ha

Ok. Jag är inte speciellt kunnig i ämnet 5cyl så jag drar mig ur. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

8 277 Inlägg
21 januari 2015
#5
Det stora bekymret blir väl att byta ut hela kabelhärvan med styrbox till motorn. Sen lär ju kylare + avgassystem bytas. Drivaxlarna du har idag passar, men dem är klenare än dem som sitter på turbomodellerna.


12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#6
är det alla kabelhärvan i kabinen som ska bytas eller bara motorkabelstammen fram till säkringsboxen?

12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#7
men det är därför jag vill köpa en hel bil så jag kan ta alla delar jag behöver, men en Volvo 850 matchar en s70 97 Jag vet inte

8 277 Inlägg
21 januari 2015
#8
VolvoNicklas skrev:
är det alla kabelhärvan i kabinen som ska bytas eller bara motorkabelstammen fram till säkringsboxen?

Det är inte så enkelt, men det är härvan till motorn till säkringsboxen och det är en hel del att hålla rätt på. Elsystemet i övrigt ska du inte behöva röra.


12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#9
det finns inte någon som har gjort en sådan omvandling? Jag tror att människor kan få en d5 att arbeta i en 240 men inte en t5 i en icke turbo 850 / x70

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 januari 2015
#10
Är en hel del skillnad elektronikmässigt att jämnföra en 240 med en s70. S70 har tex startspärr inbygg i härvan medans 240 inte har det. Du pratar om att bygga om efter bolt on principen. Flytta över allt från en t5 och kör ett separat sprut tex nira eller dylikt. Härvan i en s70 är bra mera avancerad än en 240.


12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#11
vet att det är mer avancerat på en s70 det verkligen inte är någon gjort det? det skulle vara bättre att köpa en s70 i Sverige eller Tyskland från före 99 och flytta delarna ovan eftersom så borde startspärr och saker som passform

om texten är lite konstigt, är det för att jag skriver i google translate

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 januari 2015
#12
Finns säkert någon som gjort det men många väljer att köpa en origi al t5 från början. Av den enkla anledningen till att bilen ej går att registrera utan att röra massa annat. Samt att det inte är ekonomiskt försvarbart stt bygga om en bil som ändå inte kostar något speciellt att köpa med t5.


12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#13
en s70 t5 i verkligt skick kostar över 50.000 kr i Danmark smile

Forummoderator
26 547 Inlägg
21 januari 2015
#14
VolvoNicklas skrev:
en s70 t5 i verkligt skick kostar över 50.000 kr i Danmark smile

Åk över bron hit till Sverige och köp en.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

12 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#15
ja men sedan kommer den danska skatten på plus det för tull verkar så det blir inga besparingar Danmark jävla dyrt att importera bilar till


Sök