En liten fråga om bilutställningar

guppi
2 februari 2015 · 20 Inlägg

Hej hur funkar det med sponsrade bilar. tävlar dom i samma klasser som andra som betalar alla saker själva till sina bilar?
Tänkte dom är ju reklampelare för uppvisning av saker dom fått av företag.
Man har ju sett bilar med mer klistermärken från företag dom fått grejer av änn nästan det finns lack på bilarna..
Måste ju vara svårt för dom vanliga som bygger för egen plånbok att tävla mot sådana bilar.

vore kul att höra vad andra tycker och tänker om denna frågan :-)

Janneutanb
2 februari 2015 · 7 271 Inlägg

Det är ytterst ovanligt med helspons på sina byggen. Speciellt i lilla Sverige. Och då har dom jobbat otroligt hårt för det.
Dom flesta får nog bara rabatt på prylar från sina sponsorer och lägger ut väldigt mycket pengar själv.
Om inte annat så startar dom upp ett eget bolag och bygger bilen inom det som reklam åt sigsjälv men ändå är det ju "egna" pengar som går åt.

Ska man börja dela upp i olika prisklasser också? Snart kommer varenda bil på utställningarna få ett pris vardera för det finns så himla många olika ...

Senast redigerat av Brains (2 februari 2015)

granadadr
2 februari 2015 · 7 290 Inlägg

man tävlar mot alla,, beroende på uts,, ibland tävlar man i olika klasser,,

det är tufft,, man börjar med att betala själv,, sen får man lite spons,, rabatter,, sen får man denel prylar, osv,, sen om folk har dekaler,, det ska man inte gå såååå mkt efter,, endel gillar bara att det ska se ut som de stora pojkarna wink som är sponsrade

jag själv vill absolut ej göra reklam för något jag betalat själv,, mina dekaler ÄR sponsring,, jag är dock ej helsponsrad på något sätt,, och min bil har stått sen 2008,, så jag från börja om med sponsjakt,,, men om man har vart med i bilsport och synts mycket så är det MYCKET lättare,, samt då fått priser naturligtvis wink 

men som sagt nästan alla börjar från botten wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
nixon89 klabbarpan
2 februari 2015 · 3 041 Inlägg

Även om man nu har lyckats få sponsring, så skall bilen faktiskt byggas. Detta görs av ägaren själv (oftast då). Enda skillnaden är ju att man ev kommer lite billigare undan och således kan lägga någon extra krona på annat.

Jag har själv "sponsring" genom däck samt reservdelar jag köper. Allt från 0-50% beroende på ursprungspris samt kvantitet. Men det är också pga goda kontakter samt gentjänster.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang