Dubbla batterier. lika ah eller inte?

guppi
2 februari 2015 · 20 Inlägg

Kan man ha dubbla vanliga batterier ett på 110ah och ett på 100ah. Går det eller kommer dom ta ut carandra.

Szummi
2 februari 2015 · 268 Inlägg

man brukar säga att man skall ha helst ha samma sorts batteriet i en batteribank. och gärna samma ålder.

det går att köra med olika men det stora batteriet blir aldrig full laddat. eftersom det andra drar ut det så det är samma ah som det andra.

Jag kör med en batteribank där det både finns 62 och 60 ah batterier och märker inga problem med det. men då laddar jag dom varje helg. så jag vet att dom är relativt laddade hela tiden.

se till bara att avsäkra kabeln både fram och bak.!!!

guppi
2 februari 2015 · 20 Inlägg

Dom kommer bredvid varandra om det funkar att ha så.

Szummi
2 februari 2015 · 268 Inlägg

enligt mig kommer det att fungera.

men det är säkert folk som håller hårt på att samma ah och modell på batterierna för bästa resultat.

Och som sagt. Säkra av kabeln både framme vid batteriet och även vid batteriebanken. Kan inte sägas för många gånger. Man vill ju inte att det skall bli kortis och bilen skall ta fyr om det blir kabelbrott!

mrtmontana
3 februari 2015 · 125 Inlägg

Om man paralell kopplar batterierna så spelar väl Ah nte någon roll, Ah timmarna blir ju sammanslagna vid en paralellkoppling? Men skulle vilja säga att använda likadana batterier och fräscha är ett +, även uppgradera "the big 3" så de flyter på bättre från generatorn.
Tänk även på att underhålls ladda batterierna då och då, såvida du inte har en tillräckligt stor generator som kan ladda dina batterier!

Hush DatorPhreak
4 februari 2015 · 94 Inlägg

Jag installerade ett extra agm batteri i Camaron, 18ah. Original är på 80ah. Fick hjälp av BRL. Funkar finfint, men du måste koppla det rätt. Orkar inte rita ett diagram, men man måste dubbel-jorda original samt sätta det extra batteriet direkt på slutsteget och sedan koppla originalbatteriet på det nya batteriet typ.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang