Skillnad på exktraktor o vanligt grenrör???

__JoCCe__
10 december 2006 · 357 Inlägg

Kanske en lite dum fråga men vad är skillnaden egentligen?
tack på förhand

Heter de Lövena eller Löven??
Benan
10 december 2006 · 271 Inlägg

Ett extraktor gör just vad det heter - extract (eng) drar ut avgaserna! Så efter att 1 cyl har tänt så kommer avgaserna från den dra ut avagserna från 3cyl. Så det kommer bli högre utgångshastighetet på avagserna, alltså mindre motstånd, and wiips, mer effekt! smile

MrTurbo Better than God \o/
10 december 2006 · 1 882 Inlägg

Extraktor till höger;
http://www.saab4fun.com/nya_bilder/topp1.jpg

Vanligt;
http://www.saab4fun.com/delar/gr113.jpg

Extraktor är separata rör, uträknad längd på rören för att få avgaspulserna rätt i avgasystemet för att på så vis få högre gashastighet. smile

På bilderna är det saabgrejer, men principen är samma.
Det brukar göra störst skillnad på turbobilar då turbon får avgaspulserna jämnare då.

Senast redigerat av MrTurbo (10 december 2006)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
__JoCCe__
10 december 2006 · 357 Inlägg

Jaha ok då fattar jag! Man lär sig nya saker varje dag tongue Tack så mycket!! big_smile

Heter de Lövena eller Löven??
Dande
10 december 2006 · 12 Inlägg

Ett Extraktorgrenrör så ska alla 4 (eller hur många cylindrar man har) rören va lika långa också...

"Life starts at 200"
Audi A6 Avant 2,0TDi "Dieselkraft" (2013)
Volvo 740 T5 "B5234T" (1987)
OlaBjörk
10 december 2006 · 34 Inlägg

Jag har en 1.6-liters Miata. Helt orginal bortsett från sportluftfilter, är det någon som vågar uppskatta hur många extra hk det ger? Har 116 från början.

Fulländad
Nightcrusier Jubelidiot
10 december 2006 · 196 Inlägg

vad tror ni att jag får extra om jag skikar på ett extrektorgrenrör har 122 från början och ingen turbo

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^
maco
10 december 2006 · 1 207 Inlägg

Ger en extraktor något på en sugmotor? Med tanke på att sugmotorer skall ha ett visst motstånd för att fungera som sig bör.. Isf. hur mycket kan man få ut?

Kristian_L
10 december 2006 · 1 893 Inlägg

maco skrev:
Ger en extraktor något på en sugmotor? Med tanke på att sugmotorer skall ha ett visst motstånd för att fungera som sig bör.. Isf. hur mycket kan man få ut?

Extraktor grenrör gör lika gott på en sugmotor, som på en turbo-laddad.
Ett riktigt tillverkat extraktor grenrör har alla rör lika långa, gämför med hur original grenrör på bilarna brukar se ut...
Iom att avgaserna från alla cyl har lika lång väg, så kommer de med jämna avstånd, och slipper trängas med avgaserna från de andra cylindrarna.
På en turbomatad, så gör extraktorn att turbon får pulserna helt gämt, man får bäst verkningsgrad på turbon så.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
beemern .......
10 december 2006 · 2 655 Inlägg

sen är de ju väldigt svårt att säga hur mycke hästar man får ut av extraktor för de är ju olika beroände på va de e för bil och även skicket på motorn gör ju skillnad. men ja håller på å letar ett extraktor till min bil nu och har frågat lite olika folk åså va dom tror å ja har hört allt mellan  ca 8-15+ hästar lite beroände på om man har mer på motorn åsådär. vet att vissa bilar kan häst antalet bli väldigt mycke ++++ bara för ett extraktor...

__JoCCe__
11 december 2006 · 357 Inlägg

Nån som har ett exktraktor på en 9000 2,3t o kännt mycke skillnad?!

Heter de Lövena eller Löven??
jonTe
11 december 2006 · 5 710 Inlägg

MrTurbo skrev:
Vanligt;
http://www.saab4fun.com/delar/gr113.jpg

Det där var väl inte vanligt........det fanns ju inga sprickor tongue

__JoCCe__ skrev:
Nån som har ett exktraktor på en 9000 2,3t o kännt mycke skillnad?!

Det är väldigt sällan man åker originalturbo och övriga originalpryttlar men med extraktor....så det är svårt att säga vad bara röret ger.
Ofta ligger ett sådant rör ganska långt ned på listan över "måsten" och det börjar bli aktuellt först vid 350-400 hästar någonstans (OM vi pratar 9000)
Man får ju slanta upp en peng för det......

MVH Jonas
..............
Mazda323f
11 december 2006 · 28 Inlägg

Jätte svårt att bygga eget?. Tänkte bygga ett uppe på skolan smile

:)
9-5 AERO M-06
11 december 2006 · 231 Inlägg

OlaBjörk skrev:
Jag har en 1.6-liters Miata. Helt orginal bortsett från sportluftfilter, är det någon som vågar uppskatta hur många extra hk det ger? Har 116 från början.

Miatans grenrör är ju byggt som ett ganska väl fungerande extraktor från början, så att bara byta det ger inte jättemycket. Men om du samtidigt monterar en sportkat, 2.5 tum catbacksystem, kanske det gör totalt 12-15 hk tillsammans med ett värmeavskärmat luftfilter.

(Ställ upp tändningen till 14 grader tanka 98 oktan och skaffa en LMM från en RX-7:a (-87 tom -89), så kanske du plockar en 5 hästar till på toppen)

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
jonTe
11 december 2006 · 5 710 Inlägg

Mazda323f skrev:
Jätte svårt att bygga eget?. Tänkte bygga ett uppe på skolan smile

Mjaa det beror på på resurserna och vilken kunskap man har.

Materialet är dyrt, skall svetsas med rotgas för att få flödesmässigt riktiga skarvar och med TIG för att inte spricka.
Sedan skall det ju gärna bli bra konstruktionsmässigt oxo.....

MVH Jonas
..............
Big Al Dr. Turbo
11 december 2006 · 459 Inlägg

själva svetsningen av extraktor är nog den lätta biten
det svåra är att räkna ut längderna på primär och sekundär rören (om du bygger 4-2-1 rör) för det specifika varvtalet

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
__JoCCe__
12 december 2006 · 357 Inlägg

jonTe skrev:

MrTurbo skrev:
Vanligt;
http://www.saab4fun.com/delar/gr113.jpg

Det där var väl inte vanligt........det fanns ju inga sprickor tongue

__JoCCe__ skrev:
Nån som har ett exktraktor på en 9000 2,3t o kännt mycke skillnad?!

Det är väldigt sällan man åker originalturbo och övriga originalpryttlar men med extraktor....så det är svårt att säga vad bara röret ger.
Ofta ligger ett sådant rör ganska långt ned på listan över "måsten" och det börjar bli aktuellt först vid 350-400 hästar någonstans (OM vi pratar 9000)
Man får ju slanta upp en peng för det......

oj då kanske ja ska lägga ner de då! :S Har nog inte råd o trimma mer..sad

Heter de Lövena eller Löven??
MrWinberg
19 augusti 2008 · 62 Inlägg

jag körde med orginalgrenrör på min 740gle sugmotor, sen bytte jag till ett extractorgrenrör o den blev märkbart piggare gär kanske inte så mkt om man skulle bänka bilen efter byttet kanske 4-7hk kanske max men motor blir mkt mer varvvillig, får snabbare respons på gasen , rekomenderar stark extractor på alla bilar

Livetsommekaniker
19 augusti 2008 · 54 Inlägg

http://www.mrm-racing.a.se/software/Div … gasror.pdf       läs nogrant och beakta istället för och undra och säga för mycke smile

BMW 520 (1995)
BMW 525TD (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang