Porsche 996 blivit billiga?

Adder Adder
3 februari 2015 · 972 Inlägg

Såg på Wheeler Dealers när de fixa ihop en 993a och jämförde med svenska priser. De låg på ca 400 k kr medans du får en 996a runt -00 för 120 till 150 k kr. Vad är de som gör de de ligger så pass lågt i pris eller är de tiden som kommer i fatt. Är ju 15+ år vid de här laget.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
9Femma
3 februari 2015 · 342 Inlägg

Personligen tror jag att de befinner sig i ett vakuum.
Fortfarande för vanlig, ordinär och tråkig för att tilltala de riktigt inbitna entusiasterna.
För gammal för "stekarna" som ska ha det senaste.
Och ett massivt utbud av bilar.

Undantaget är ju 996 turbo och specialversioner som GT2 etc.
Men för vanliga 996 Carrera då.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Adder Adder
3 februari 2015 · 972 Inlägg

De låter ju rimligt. Detta är ju Boxter pengar för nått år sen.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
JoacimW Ung&Dum
3 februari 2015 · 430 Inlägg

Motorn är tyvärr inte det hållbaraste

In hoc signo vinces
Masquerade Aldrig nöjd
3 februari 2015 · 804 Inlägg

Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Göteborg är de lika vanliga som V70, tror att det kan dra ned priset en del. Sedan skall väl 996:an ha ett ganska allvarligt motorfel i många tidiga modeller (d.v.s. de som ligger lägst i pris)?

Livet är för kort för att äga Volvo.
SportPilot Ubåtsingenjör
4 februari 2015 · 7 232 Inlägg

IMS lager är något som brukar gå sönder, speciellt vid körning på bana... dock så brukar detta vara återgärdat

Anledningen till att den är billig är för att den är vanlig och vattenkyld. Däremot måste vara en av de mest prisvärda modellerna på marknaden just nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Glesmark
4 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Masquerade skrev:
Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Göteborg är de lika vanliga som V70, tror att det kan dra ned priset en del. Sedan skall väl 996:an ha ett ganska allvarligt motorfel i många tidiga modeller (d.v.s. de som ligger lägst i pris)?

996 har väl alla problem, men rätta mig gärna, dom senare har väl ÄNNU större problem med lager än dom tidigare?

JoacimW Ung&Dum
4 februari 2015 · 430 Inlägg

Glesmark skrev:

Masquerade skrev:
Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Göteborg är de lika vanliga som V70, tror att det kan dra ned priset en del. Sedan skall väl 996:an ha ett ganska allvarligt motorfel i många tidiga modeller (d.v.s. de som ligger lägst i pris)?

996 har väl alla problem, men rätta mig gärna, dom senare har väl ÄNNU större problem med lager än dom tidigare?

Menar du 997 ? turbon har inga problem alls knappt

In hoc signo vinces
Glesmark
4 februari 2015 · 1 938 Inlägg

CurvaN skrev:

Glesmark skrev:

Masquerade skrev:
Vet inte hur det ser ut i resten av landet men i Göteborg är de lika vanliga som V70, tror att det kan dra ned priset en del. Sedan skall väl 996:an ha ett ganska allvarligt motorfel i många tidiga modeller (d.v.s. de som ligger lägst i pris)?

996 har väl alla problem, men rätta mig gärna, dom senare har väl ÄNNU större problem med lager än dom tidigare?

Menar du 997 ? turbon har inga problem alls knappt

Nej 996, dom tidigare har ett tjockare lager och dom senare har väl ett smalare lager.
Båda e dåliga för de e nått knas me lagerna, men som sagt, dom senare e ännu sämre än dom tidigare gällande lagerna?

frostyman
4 februari 2015 · 120 Inlägg

Många modeller är drabbade 996, 997, 986 och 987..
Dock så är Turbo, GT3 och GT2 undantagna, då de har en helt annan konstruktion på det aktuella lagret.

Lagret går att byta, och hade jag själv haft en sådan bil så hade jag passat på vid kopplingsbyte. Ska tilläggas att det är svårare på de sista årsmodellerna med den motorn, då man då måste klyva motorn för att utföra bytet.

Här finns det mesta att läsa för den intresserade. http://www.oregonpca.org/resources/ims- … ull-story/

Oavsett vad så tycker jag att 996 & 986 är väldans prisvärda i dagens läge.

Senast redigerat av frostyman (4 februari 2015)

Saab 9-5 (1999)
Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Glesmark
4 februari 2015 · 1 938 Inlägg

Mysiga bilder på länken frostyman. smile

Adder Adder
4 februari 2015 · 972 Inlägg

Okey. Går de om kolla om lagret är ok och/eller på g att paja?

Ungefär vad kostar de att fixa? När de väl är bytt en gång, finns de något bättre som håller?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Dr_struts
5 februari 2015 · 1 861 Inlägg

996 Turbo är bara ren porr ^^ Vill påstå att Porsche är rätt lättskruvat med, ingen koll på kostnader då jag bara hjälpt en kompis lite...

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
MKarlsson Tunnelmaster
5 februari 2015 · 348 Inlägg

Adder skrev:
Okey. Går de om kolla om lagret är ok och/eller på g att paja?

Ungefär vad kostar de att fixa? När de väl är bytt en gång, finns de något bättre som håller?

Alla kommer rasa förr ett senare.
Men som sagt Turbon, GT2 och GT3 har en annan konstruktion så där finns inte den risken.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
baltis
5 februari 2015 · 1 948 Inlägg

Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller).
En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken  kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.

Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).

JoacimW Ung&Dum
5 februari 2015 · 430 Inlägg

baltis skrev:
Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller).
En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken  kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.

Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).

Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an

In hoc signo vinces
Adder Adder
5 februari 2015 · 972 Inlägg

Har jag fatta de rätt att de inte är en fråga om utan när motorn rasar? Eller är de nått som går att fixa utan att de kostar lika mkt som bilen?

Detta kan inträffa när som eller är de efter x antal mil?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Putteliten
5 februari 2015 · 9 079 Inlägg

CurvaN skrev:

baltis skrev:
Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller).
En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken  kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.

Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).

Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an

Precis vad jag tänkte!

SportPilot Ubåtsingenjör
5 februari 2015 · 7 232 Inlägg

Adder skrev:
Har jag fatta de rätt att de inte är en fråga om utan när motorn rasar? Eller är de nått som går att fixa utan att de kostar lika mkt som bilen?

Detta kan inträffa när som eller är de efter x antal mil?

Går att byta lager, går på runt 10 000 har jag för mig... På Porsche verkstad då.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Adder Adder
5 februari 2015 · 972 Inlägg

CHEEVA skrev:

Adder skrev:
Har jag fatta de rätt att de inte är en fråga om utan när motorn rasar? Eller är de nått som går att fixa utan att de kostar lika mkt som bilen?

Detta kan inträffa när som eller är de efter x antal mil?

Går att byta lager, går på runt 10 000 har jag för mig... På Porsche verkstad då.

Okey. Men de är lagret inget annat som är en svag länk?

Likaså är de en gång bytt så är de grönt? Eller är de konstruktion som gör att de havererar?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang