Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller). En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.
Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).
Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an
Självklart är en Porsche alltid en Porsche... MEN en vanlig 996 är inte överdrivet snabb på bana så där tappar du en tilltänkt målgrupp, dom som sen e ute efter en porsche just för att det är en snygg bil ja... 996 är inte snygg... lyktorna och att den även ser ganska mesig ut. Att bilen sen dras med kassa synkringar och motorer/lager som inte klarar gkrafter är ju också ett stort minus...
Detta är min "analys" av varför dom e så pass billiga, självklart även beroende på att det tillverkats så pass många.
Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller). En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.
Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).
Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an
Självklart är en Porsche alltid en Porsche... MEN en vanlig 996 är inte överdrivet snabb på bana så där tappar du en tilltänkt målgrupp, dom som sen e ute efter en porsche just för att det är en snygg bil ja... 996 är inte snygg... lyktorna och att den även ser ganska mesig ut. Att bilen sen dras med kassa synkringar och motorer/lager som inte klarar gkrafter är ju också ett stort minus...
Detta är min "analys" av varför dom e så pass billiga, självklart även beroende på att det tillverkats så pass många.
Nog kan en 996 se bra ut 😄 fast där måste ju sitta gt3 paket eller liknande
996 gjordes förresten i 175k exemplar, ungefär 2.5ggr fler än 993. Men då var dess modellspann ett par år längre än 993 med. Allt som är luftkylt är guld i dagens läge.
Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.
Jo tack!
Både kondensorer (2st) och kylare (3st på Turbon) sitter där framme och badar i blöta löv om man inte rengör. Nu förstår jag varför en säljare till en bil jag provkörde nämnde att både kondensorer och kylare var bytta - det kostar flis