2453
Sök

Porsche 996 blivit billiga?

1 861 Inlägg
5 februari 2015
#21
Bara jag som faktiskt gillar 996ans framlyktor? Tycker designen på den är totalt överlägsen... Men sen är inte jag en Porsche fantast heller...


349 Inlägg
6 februari 2015
#22
Just 996 karossen är ganska snäll, inte så rå och aggressiv.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

1 948 Inlägg
6 februari 2015
#23
CurvaN skrev:
baltis skrev:
Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller).
En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken  kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.

Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).

Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an

Självklart är en Porsche alltid en Porsche... MEN en vanlig 996 är inte överdrivet snabb på bana så där tappar du en tilltänkt målgrupp, dom som sen e ute efter en porsche just för att det är en snygg bil ja... 996 är inte snygg... lyktorna och att den även ser ganska mesig ut.
Att bilen sen dras med kassa synkringar och motorer/lager som inte klarar gkrafter är ju också ett stort minus...

Detta är min "analys" av varför dom e så pass billiga, självklart även  beroende på att det tillverkats så  pass många.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
6 februari 2015
#24
baltis skrev:
CurvaN skrev:
baltis skrev:
Utan att veta sifforna så sticker jag ut hakan och säger att 996 säkert byggdes i 5-10ggr fler exemplar än 993 (och andra tidigare 911-modeller).
En sånn sak dödar självklart värdet på bilen, om det sen finns lite frågetecken  kring hållbarhet och FRAMFÖRALLT dom hemska framlyktorna gör ju inte saken bättre.

Men så hemskt billig e dom väl ändå inte? Du får ju fortfarande en m3a med bättre prestanda (förutom bromsar) för mindre pengar (+att dom kostar mindre att äga).

Inte för att låta sån men Porschen lirar i en annan divison än m3an

Självklart är en Porsche alltid en Porsche... MEN en vanlig 996 är inte överdrivet snabb på bana så där tappar du en tilltänkt målgrupp, dom som sen e ute efter en porsche just för att det är en snygg bil ja... 996 är inte snygg... lyktorna och att den även ser ganska mesig ut.
Att bilen sen dras med kassa synkringar och motorer/lager som inte klarar gkrafter är ju också ett stort minus...

Detta är min "analys" av varför dom e så pass billiga, självklart även  beroende på att det tillverkats så  pass många.

Nog kan en 996 se bra ut 😄 fast där måste ju sitta gt3 paket eller liknande


120 Inlägg
6 februari 2015
#25
996 gjordes förresten i 175k exemplar, ungefär 2.5ggr fler än 993. Men då var dess modellspann ett par år längre än 993 med. Allt som är luftkylt är guld i dagens läge.


336 Inlägg
7 februari 2015
#26
Förstår inte hur man kan klaga på utseendet, de är ju ursnygga! smile

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Porsche_996_GT2_coup%C3%A9.jpg

Just turbo power, no real shit.

1 861 Inlägg
7 februari 2015
#27
AChr skrev:
Förstår inte hur man kan klaga på utseendet, de är ju ursnygga! smile

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … %C3%A9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-097b838ce8d2f94d44ca64d309ac9194.jpg

Nej vill påstå att det är den vackraste av dom nyare Porscharna!

Väldigt snuskig utan bakpartiet monterat för övrigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-b2af0d544f165d0aaf3fd564d2c29cd8.jpg

För övrigt gillar jag Turbons kjolkitt mycket mer än GT3ans! ^^ GT3ans vinge är dock porr!


Tunnelmaster
348 Inlägg
8 februari 2015
#28
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Adder skrev:
Har jag fatta de rätt att de inte är en fråga om utan när motorn rasar? Eller är de nått som går att fixa utan att de kostar lika mkt som bilen?

Detta kan inträffa när som eller är de efter x antal mil?

Går att byta lager, går på runt 10 000 har jag för mig... På Porsche verkstad då.

Okey. Men de är lagret inget annat som är en svag länk?

Likaså är de en gång bytt så är de grönt? Eller är de konstruktion som gör att de havererar?

Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

https://www1.garaget.org/archive/23/22986/258539/258539-2515789.jpg

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

1 861 Inlägg
8 februari 2015
#29
MKarlsson skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:

Går att byta lager, går på runt 10 000 har jag för mig... På Porsche verkstad då.

Okey. Men de är lagret inget annat som är en svag länk?

Likaså är de en gång bytt så är de grönt? Eller är de konstruktion som gör att de havererar?

Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

http://www1.garaget.org/archive/23/2298 … 515789.jpg

*tar fram servetter och bodylotion*


120 Inlägg
8 februari 2015
#30
MKarlsson skrev:
Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.

Jo tack!

Både kondensorer (2st) och kylare (3st  på Turbon) sitter där framme och badar i blöta löv om man inte rengör.
Nu förstår jag varför en säljare till en bil jag provkörde nämnde att både kondensorer och kylare var bytta - det kostar flis big_smile


Tunnelmaster
348 Inlägg
10 februari 2015
#31
Dr_struts skrev:
MKarlsson skrev:
Adder skrev:

Okey. Men de är lagret inget annat som är en svag länk?

Likaså är de en gång bytt så är de grönt? Eller är de konstruktion som gör att de havererar?

Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

http://www1.garaget.org/archive/23/2298 … 515789.jpg

*tar fram servetter och bodylotion*

Det är bara fortsätta smörja...

https://www1.garaget.org/archive/23/22986/258539/258539-2512139.jpg

https://www1.garaget.org/archive/23/22986/258539/258539-2514004.jpg

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

1 861 Inlägg
10 februari 2015
#32
MKarlsson skrev:
Dr_struts skrev:
MKarlsson skrev:

Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

http://www1.garaget.org/archive/23/2298 … 515789.jpg

*tar fram servetter och bodylotion*

Det är bara fortsätta smörja...

Men va fan trodde jag va klar... ._. Here we go again!


1 938 Inlägg
10 februari 2015
#34
Dr_struts skrev:
MKarlsson skrev:
Adder skrev:

Okey. Men de är lagret inget annat som är en svag länk?

Likaså är de en gång bytt så är de grönt? Eller är de konstruktion som gör att de havererar?

Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

http://www1.garaget.org/archive/23/2298 … 515789.jpg

*tar fram servetter och bodylotion*

Riktiga män smörjer med minimum 20 år gammal bakaxelolja. big_smile

1 861 Inlägg
11 februari 2015
#35
Glesmark skrev:
Dr_struts skrev:
MKarlsson skrev:
Jag sålde min 996:a för 3 år sedan.

Vill minnas att även det fanns en risk att det samlades massa skit och sånt vid kylarna som man skulle göra rent i bland annars blev det inte bra.


Här är min gamla.

http://www1.garaget.org/archive/23/2298 … 515789.jpg

*tar fram servetter och bodylotion*

Riktiga män smörjer med minimum 20 år gammal bakaxelolja. big_smile

Får sno lite ur kompisens Porsche när jag har chans!

Btw så youtube klippets intro hade vart roligare med en Turbo med 4wd ;D
Senast redigerat av Dr_struts (11 februari 2015)


120 Inlägg
11 februari 2015
#36
Turbon driver inte direkt mycket på framhjulen, så jag vet inte om det varit så mycket skillnad. Dessutom saknar den mekanisk diffbroms bak.


Aldrig nöjd
804 Inlägg
17 februari 2015
#37
AChr skrev:
Förstår inte hur man kan klaga på utseendet, de är ju ursnygga! smile

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … %C3%A9.jpg

Klaga och klaga, tycker 996 var bland de snyggare modellerna Porsche gjort trots att den, likt alla andra, mest såg ut som en Saab.

http://i856.photobucket.com/albums/ab125/Masquerade17/Porsche900-3.png

Livet är för kort för att äga Volvo.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
17 februari 2015
#38
Masquerade skrev:
AChr skrev:
Förstår inte hur man kan klaga på utseendet, de är ju ursnygga! smile

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … %C3%A9.jpg

Klaga och klaga, tycker 996 var bland de snyggare modellerna Porsche gjort trots att den, likt alla andra, mest såg ut som en Saab.

http://i856.photobucket.com/albums/ab12 … e900-3.png

haha kul jämförelse ! ser likheten, men de är ändå så grymt olika varandra smile


51 Inlägg
21 september 2023
#39
kul att läsa detta inlägg x antal år senare och nu äga en 996. en 996 har inte mer strul än vad en e46 m3 bär med sig smile



Sök